Spesifikke retningslinjer for praktisk gjennomføring av klinisk muntlig eksamen i psykiatri/rettspsykiatri i modul 5
Tidsrammen er 90 minutter for eksamen i psykiatri, hvorav 45 minutter er avsatt til intervju.
Det skal være et diagnostisk intervju, hvor rammen tilnærmes en psykiatrisk eller
barnepsykiatrisk journal. Etter intervjuet får kandidaten 2-3 minutter til å forberede en kort
redegjørelse for det som er kommet frem i intervjuet og som avsluttes med diagnostiske og
differensialdiagnostiske overveielser. Lengden på intervjuet kan av og til begrenses av
pasientens tilstand og alder.
Til slutt kartlegges kandidatens kliniske resonnement om pasienten og teoretiske kunnskaper, og følgende momenter bør inngå:
- Utløsende og vedlikeholdende faktorer for symptomene/sykdommen
- Hvordan behandle pasienten i en allmennpraksis
- Teorispørsmål fra andre deler av læringsutbyttebeskrivelsen
Spesifikke retningslinjer for praktisk gjennomføring av muntlig eksamen i allmennmedisin i modul 5
Tidsrammen er 45 minutter for eksamen i allmennmedisin, hvorav ca. 30 minutter er avsatt til eksaminasjon. Kandidaten presenteres for en klinisk kasuistikk. Etter gjennomlesning av kasuistikken får kandidaten et par minutter til å tenke gjennom sykehistorien. Med utgangspunkt i kasuistikken bes studenten om å redegjøre for hvordan de ville håndtert den kliniske problemstillingen i en allmennmedisinsk setting.
Kartlegging av kandidatens kliniske resonnement basert på kasuistikken kan inkludere momenter som relevant(e):
- anamnese
- kliniske og supplerende undersøkelser
- diagnostiske og differensialdiagnostiske overveielser
- behandling i allmennpraksis
- muligheter for videre henvisning eller samarbeid med andre instanser
Det kan også være aktuelt med spørsmål fra eksaminator og sensor fra andre deler av læringsutbyttebeskrivelsen.
Spesifikke retningslinjer for praktisk gjennomføring av muntlig eksamen i samfunnsmedisin i modul 5
Tidsrammen er 45 minutter for eksamen i samfunnsmedisin, hvorav ca. 30 minutter er avsatt til eksaminasjon. Kandidaten presenteres for en kasuistikk – enten klinisk eller knyttet til en helsesystemutfordring. Etter gjennomlesning av kasuistikken får kandidaten et par minutter til å tenke. Med utgangspunkt i kasuistikken bes studenten om å drøfte problemstillingen, redegjøre for den teoretiske bakgrunnen, og hvordan de ville håndtert problemstillingen i praksis. Det er også ofte utfyllende spørsmål knyttet til problemstillinger av mer prinsipiell art.
Kartlegging av kandidatens resonnement kan inkludere momenter som relevant(e):
- Drøftingskunnskap – dvs. drøfte situasjoner som ikke har noe klart ja eller nei-svar på bakgrunn av kunnskap. Det vil i vurderingen av kandidatens ferdigheter legges mer vekt på HVORDAN de kommer frem til det gitte svaret enn hvilket svar de kommer frem til
- Kontekstkunnskap: Evne til å belyse kasuistikk i en sammenheng – enten denne er historisk, medisinsk eller politisk, og drøfte hvilken konsekvens det kan få for problemstillingen.
- Evne til å drøfte egen yrkesutøvelse i sammenheng med andre relevante aktører i feltet med bakgrunn i systemkunnskap
Det kan også være aktuelt med spørsmål fra eksaminator og sensor fra andre deler av læringsutbyttebeskrivelsen.