English version of this page

Emneevaluering

Alle emner og programmer skal ha et evalueringssystem som skaper og sikrer høy kvalitet på det aktuelle studietilbudet. 

Emneevaluering skal gjennomføres for alle emner hver gang de går. Emneevaluering skal fungere både som en dialog underveis i semesteret, og for utvikling og forbedring av emnet over tid.

Gjennomføring ved ISS

Det er utviklet et standardisert evalueringsskjema (norsk og engelsk) av undervisningslederne ved ISS.

  1. Informasjon og frist kommer fra undervisningsledere.
  2. Emneansvarlige publiserer lenke til skjema i Canvasrom for sine emner, og det anbefales å sette av tid til gjennomføring av evalueringen i undervisningstiden. 
  3. Emneansvarlige får gjennomført evalueringsskjema tilbake for sitt emne, og bruker dette for å skrive evalueringsrapport. Se punkt om evalueringsrapport.

Alternativt utformer emneansvarlig sitt eget evalueringsskjema/opplegg.. Merk: Studiekonsulenter skal ikke utforme evalueringer, ei heller analysere disse eller skrive selve rapporten.

Evalueringsrapport

Emneansvarlig skal på bakgrunn av gjennomført evaluering levere en rapport. Denne skal være kortfattet (veiledende: 300-700 ord) og ta for seg:

  1. de viktigste tilbakemeldingene,
  2. eventuelle justeringer som er gjort
  3. mulighetene for utvikling av emnet

Momenter som skal kommenteres:

  • vurdering av sammenhengen mellom emnets læringsutbytte
  • undervisningsformer og -organisering.
  • Andre sentrale tema er emnets læringsmiljø og studentenes arbeidsinnsats og aktivisering. 

Ferdig rapport skal

  1. Gjøres tilgjengelig for studentene som tar emnet, for eksempel via canvas eller i en forelesning
  2. Publiseres på programmets side evalueringsside av studiekonsulent. Studiekonsulent skal ikke bruke mye tid på å be om og purre på emneansvarlige for å få rapportene. Studiekonsulent registrerer uttelling i timeregnskapet når rapporten er publisert. 
    Publisert 9. jan. 2017 14:30 - Sist endret 24. jan. 2024 13:00