Formativ vurdering

When the cook tastes the soup, that’s formative evaluation; when the guest tastes it, that’s summative evaluation. (Robert Stake)

Hovedformer for individvurdering

Summativ: avsluttende, kontrollerende vurdering med tanke på godkjenning, sertifisering, eventuelt også rangering

Formativ: intervensjon i læringsprosessen (’feedback’) med tanke på utvikling

Manglende bevissthet om læringsmål fører ofte til at vurderingsformen blir viktigere enn læringsmålene for studenten. Dermed kan vurderingsformen føre til overflatestudier innfelt i en ”strategisk læreplan” som ikke sammenfaller med den manifeste læreplan.

Formativ vurdering er et viktig poeng i Kvalitetsreformen, som er beskrevet i St.meld. nr 27 (2000-2001):

"Departementet mener at jevnlige evalueringer som gir studentene hyppige tilbakemeldinger om utbyttet av læringsprosessen, skal inngå i studiene som en del av undervisningsarbeidet."
[…]
"Vurderinger underveis i studiet kan organiseres på mange ulike måter, blant annet gjennom oppgvaveinnleveringer, deleksamener, mappevurdering og annet."

Kriterier for formativ vurdering

  • Kriteriebasert, relativ eller ipsativ?
  • Kommentarer eller karakterer?
  • Synliggjøring av krav og kriterier
  • Synliggjøring av progresjon

Eksempler på formativ vurdering

  • Mappevurdering
  • Selvvurdering
  • Gjensidig studentvurdering

Ideer til innhold i mapper

  • Sammenfatning av artikler som er lest til et seminar, evt. presentasjon, tolking og drøfting av tekster, tabeller eller figurer
  • Skriftlig innlegg som tar opp et tema fra en forelesning
  • Anvende et perspektiv fra en pensumtekst på en gitt problemstilling
  • Rapport fra et gruppearbeid
  • Kommentar til oppgave skrevet av en annen student
  • Refleksjonsnotat

Noen sider ved formativ vurdering

  • Forutsetter tillit
  • Vurdering av inngangsnivå
  • Informasjon om hvordan man står i forhold til læringsmål
  • Stimulans til jevn studieinnsats
  • Ofte et skriftlig arbeid som man får respons på

All formativ vurdering er basert på et tillitsforhold som muliggjør at studenten tilkjennegir problemene i stedet for å maskere det de er usikre på. Dette er et causa sine qua non for den formative vurdering og muliggjør at lærer får et realistisk inntrykk i det studentene strever med. Fordrer konsekvent skille mellom summativ og formativ vurdering. Karakter som tilbakemelding forkludrer dette tillitsforholdet.

Fra et foredrag holdt på seminar om formativ vurdering 6. oktober 2004 på Det teologiske fakultet av:
Arne Skodvin
Fagenhet for Universitetspedagogikk
Universitetet i Oslo

Publisert 25. feb. 2010 21:41 - Sist endret 25. feb. 2010 21:45