Klagebehandling

Dersom saksbehandlingstiden for en søknad kommer til å overstige tre uker skal det sendes ut et midlertidig svar. Ved fullt eller delvis avslag på en søknad skal det informeres om klageadgang.

For klage på karakter eller klage på formelle feil ved eksamen er det egne rutiner.

Vedtak fattet av institutt

Dersom det klages på et vedtak fattet av et institutt skal klagen til instituttet.

  1. Instituttet foretar en ny vurdering, og tar med eventuell ny ettersendt informasjon i sin vurdering.
  2. Dersom klager får medhold i klagen, sender instituttet ut nytt svar via ephorte.
  3. Dersom instituttet opprettholder vedtaket oversendes saken til fakultetssekretariatet, via ephorte, med et oversendelsesnotat (n-notat) som forklarer saksgangen og begrunnelsen for å opprettholde vedtaket. Alle relevante dokumenter skal legges ved.
  4. Instituttet sender et midlertidig svar til klageren om at klagen er mottatt og at instituttet opprettholder vedtaket, men at klagen er oversendt til fakultetet for videre behandling.
  5. Fakultetet forbereder og oversender saken til Nemnda for studentsaker.
  6. Klageren får kopi av oversendelsen til Nemnda for studentsaker pr. post.
  7. Når fakultetet mottar nemndas vedtak settes det aktuelle instituttet som kopimottaker i ephorte.

Vedtak fattet ved fakultetet

Dersom studenten klager på et vedtak fattet av fakultetet skal klagen til fakultetet.

  1. Saksbehandler foretar en ny vurdering, og tar med eventuell ny ettersendt informasjon i sin vurdering.
  2. Dersom klager får medhold i klagen, sender saksbehandler ut nytt svar via ephorte.
  3. Dersom saksbehandler opprettholder vedtaket oversendes saken til den ansvarlige for klagesaker på fakultetet, via ephorte, med et oversendelsesnotat som forklarer saksgangen og begrunnelsen for å opprettholde vedtaket.
  4. Saksbehandler sender et midlertidig svar til klageren om at klagen er mottatt, men oversendt til ny saksbehandler på fakultetet for videre behandling.
  5. Dersom vedtaket opprettholdes oversendes saken til Nemnda for studentsaker.
  6. Klageren får kopi av oversendelsen til nemnda pr. post.

Formulering om klageadgang

I henhold til Forvaltningslovens § 28 kan vedtaket påklages. Frist for å klage er senest tre uker etter at du har mottatt dette brevet, jfr. Forvaltningslovens § 29. En eventuell klage skal sendes til Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Klagen må underskrives av deg eller den du gir fullmakt. I klagen skal du oppgi hvilket vedtak du klager over, den endringen du ønsker, og du bør oppgi de grunnene du har for å klage, jfr. Forvaltningslovens § 32.

 "Det utdanningsvitenskapelige fakultet" byttes ut med aktuelt institutt dersom vedtaket fattes på instituttnivå.

På engelsk:

You are entitled to appeal against this decision (§28 of the Public Administration Act). The time limit is three weeks from the day you receive this letter (§29 of the Public Administration Act).You send the appeal to the Faculty of Educational Sciences. The appeal must be signed. You must specify which decision you are appealing against, the change you are seeking, and you should also state the reasons why you are appealing (§32 of the Public Administration Act).

Publisert 19. okt. 2010 19:39 - Sist endret 2. mars 2023 13:02