Digitalisering av karakterutskrifter

Universitetsdirektøren godkjente 21.11.2017 at UiO som hovedregel ikke lenger utsteder karakterutskrifter på papir, jf. det vedlagte vedtaksnotatet under. I stedet vil vi henvise nåværende og tidligere studenter til å benytte Vitnemålsportalen - en selvbetjent, digital løsning for deling av resultater. For grupper med særskilte behov vil det fremdeles være anledning til å bestille karakterutskrifter manuelt. Se også nyhetsbrev 9 i 2017

Avdeling for fagstøtte oppdaterer nettsidene om karakterutskrifter på norsk og engelsk i tråd med vedtaket. Vi oppdaterer også henvisningene til disse på øvrige sentrale nettsider. Av praktiske årsaker venter vi til 1. desember med å oppdatere nettsidene.

Enkelte grupper kan ikke logge seg på Vitnemålsportalen og har derfor behov for en manuell bestillingsløsning. Dette gjelder særlig tidligere innreisende utvekslingsstudenter som ikke lenger har tilgang til de norske, nasjonale påloggingsløsningene. Det finnes også en gruppe studenter som har behov for å få sendt karakterutskrifter i forseglet konvolutt til utenlandske læresteder. For disse gruppene legger AF opp til å beholde dagens manuelle bestillingstjeneste.

Vedlegg: Vedtaksnotatet

Godkjent av universitetsdirektøren 21. november 2017

Karakterutskrifter ved Universitetet i Oslo

Avdeling for fagstøtte foreslår at Universitetet i Oslo (UiO) som hovedregel ikke lenger utsteder karakterutskrifter på papir. I stedet vil vi henvise nåværende og tidligere studenter til å benytte Vitnemålsportalen - en selvbetjent, digital løsning for deling av resultater. For grupper med særskilte behov vil det fremdeles være anledning til å bestille karakterutskrifter manuelt.

Nåværende og tidligere studenter kan i dag dokumentere resultatene sine på ulike måter:

• Vitnemål for fullført grad utstedes på papir og viser innholdet i graden.
  • Vitnemålstillegg på engelsk (Diploma Supplement/DS) utstedes på papir samtidig med vitnemålene og følger en europeisk standard for dokumentasjon av oppnådde grader.
  • Vitnemålsportalen er en sikker, digital selvbetjeningsløsning hvor nåværende og tidligere studenter selv kan dele resultatene sine med andre.
  • Automatisk resultatutveksling mellom norske læresteder brukes ved søknader om opptak og godkjenning av utdanning dersom søkere og studenter velger å samtykke til dette
  • Karakterutskrifter viser alle emnene en student har bestått ved UiO. De bestilles normalt i Studentweb og utstedes på papir av fakultetenes infosentre.

Vitnemåls­portalen ble lansert i februar 2017 og er en sikker, digital tjeneste for deling av resultater. Dersom nåværende eller tidligere studenter ønsker å formidle resultatene sine til arbeidsgivere, læresteder i utlandet eller andre, kan de normalt bruke Vitnemålsportalen i stedet for å sende en karakter­utskrift eller et vitnemål på papir.

I 2016 ble det bestilt om lag 13 500 karakterutskrifter gjennom Studentweb, og hittil i 2017 (januar-oktober) er det bestilt om lag 10 800 karakterutskrifter. Det er i tillegg bestilt et mindre antall karakterutskrifter i nettskjema fra studenter med særskilte behov. Ved å gå over til selvbetjening gjennom Vitnemåls­portalen, vil omfanget av karakter­utskrifter på papir bli betydelig redusert. Dette innebærer både spart arbeidstid og reduserte kostnader til utskrifter og porto.

Enkelte grupper kan ikke logge seg på Vitnemålsportalen og har derfor behov for en manuell bestillingsløsning. Dette gjelder særlig innreisende utvekslingsstudenter som har reist tilbake til hjemlandet og ikke lenger har tilgang til de norske, nasjonale påloggingsløsningene. Det finnes også en gruppe studenter som har behov for å få sendt karakterutskrifter i forseglet konvolutt til utenlandske læresteder. For disse gruppene legger AF opp til å beholde dagens manuelle bestillingstjeneste.

Det er naturlig å vurdere større grad av digitalisering også for vitnemål og vitnemålstillegg på engelsk (Diploma Supplement/DS), men vi legger ikke opp til at den diskusjonen tas nå.

Forslag til vedtak:
Universitetet i Oslo vil som hovedregel ikke lenger utstede karakterutskrifter på papir. I stedet vil vi henvise nåværende og tidligere studenter til å benytte Vitnemålsportalen - en selvbetjent, digital løsning for deling av resultater. For grupper med særskilte behov vil det fremdeles være anledning til å bestille karakterutskrifter manuelt.

Publisert 28. nov. 2017 14:58 - Sist endret 13. des. 2017 10:04