Emner som deler på undervisning

Det kan noen ganger være hensiktsmessig at to emner på en eller flere måter er satt opp med felles undervisning. Vi skiller mellom samkjøring av oppmelding til undervisning, det vil si at emner deler på antall undervisningsplasser som studenter kan melde seg på, og felles timeplan, det vil si at studentene på forskjellige emner skal ha undervisning sammen.

Samkjøring av undervisningspartier (og undervisningsopptak) i FS

Dersom to emner skal dele undervisningskapasitet (antall plasser på undervisningsenheten eller  undervisningspartier), er det en mekanisme i FS som gjør at disse kan behandles som ett emne under opptak til undervisning. Dette kaller vi samkjøring. Mekanismen kan brukes uavhengig om man har undervisningsopptak av typen DIREKTE eller SØKNAD. Merk at du må registre samkjøringen på en undervisningsaktivitet i undervisningsaktivitet samlebilde selv om det er kapasiteten på undervisningsenheten du skal samkjøre (ja, tro det eller ei):

For at samkjøringen skal virke, er det flere viktige forutsetninger som må være oppfylt:

1. Du må bestemme deg for hvilket emne som skal være 'hovedemne'

Samkjøring krever en hierarkisk struktur, hvor ett emne er hovedemne, midtpunkt for registreringene. Hovedemnet kan ha ett eller flere emner som viser til seg, såkalte underemner. Underemne(ne) skal alltid vise til hovedemnet. Emnekoden til hovedemnet skal registreres på underemnene, mens underemnene skal forbli passive mottagere av informasjon fra hovedemnet.

Når du har bestemt deg for hvilket emne som er hovedemne kan du se punkt 2 til 4 for hvordan du faktisk registrerer samkjøringen av antall plasser på undervisningen.

2. Du må ha like registreringer i emne samlebilde > hele > undervisning

Følgende felt må ha identiske verdier:

  • Påmelding: alle de samkjørte emnene må enten ha SØKNAD eller DIREKTE samtidig.
  • Etteranmelding: som over
  • Påkrevd akt.ønske: J eller N for alle aktuelle emner

3. Du må ha like registreringer i undervisningsenhet samlebilde

Følgende felt må ha identiske verdier:

  • Påmelding start må være likt
  • Påmelding frist må være likt
  • Ettermelding start må være likt
  • Ettermelding frist må være likt

I tillegg må emnene ha samme verdier i Undervisningsenhet samlebilde > Opptaksgruppe, særlig viktig er feltet "Tilbud som skal gis."

4. Du må ha registrert identisk struktur på undervisningsaktivitene og peker(e) til hovedemnet

Merk at du må gjøre dette også for emner som ikke har partier som kan ønskes av student og hvor opptaket kun er til undervisningsenheten.


Følgende verdier må være identiske på undervisningsaktivitetene

  • disiplinkoder
  • undervisningsformkoder
  • partinummer
  • kapasitet totalt (for å unngå røde tall i avvik)

På det eller de underemnene som følger et hovedemne, bruker du nivået OVER undervisningspartiene ('eplene') til å fylle i "Deler undervisningsplasser med". Om det kun er samkjøring av undervisningsopptak på undervisningsenheten, og ingen partier, så kan godt 0-nivået brukes til dette.

I de tre første feltene fylles emnekoden og den aktuelle aktivitetskoden til hovedemnet ut. Dersom du følger denne bruksanvisningen skal du skrive aktivitetskoden fra "det gule" feltet til hovedemnet i det hvite aktivitetskodefeltet på underemnene (husk at det må være samsvar mellom aktivtetskodene til hovedemnet og underemnene). Det siste feltet er terminnummeret til hovedemnet (1 for et vanlig emne som varer et semester).

Smakjøring registert i undervisningsaktivitet samlebilde

Når du har gjort dette, kan du se på undervisningsenheten(e) til underemnet/-ne at den nå henviser til hovedemnet under fanen Aktivitet (feltene for Samkjøres med). Samkjøringen av undervisningsopptaket er ekstra tydelig fordi du ikke lenger kan fylle ut verdi på underemnene i feltet for Kapasitet på aktiviteten(e). (Hovedemnet vil ikke ha noen sånn begrensning - for det styrer jo alt!).

Når du har lagt inn samkjøring på den undervisningsformen som skal ha samkjøring av opptak, så kan du gå videre å gjøre det samme på eventuelle undervisningspartier under den aktuelle undervisningsformen. Mer at samme regler gjelder som for undervisningsformen - alle registreringer må være like på hovedemnets partier og underemnets partier.

Det aller viktigste for å få samkjøring til å fungere, er altså at registreringene på de to emnene er like og at alt peker i samme retning >> mot hovedemnet.

Felles undervisning/timeplan på nett

Emner kan settes opp med felles undervisning, helt eller delvis, som en del av timeplanleggingen.

Publisert 8. aug. 2011 14:52 - Sist endret 12. jan. 2023 11:27