Utdanning er omfattende og mangfoldig og involverer så og si alle ved universitetet. Arbeid med studie- og utdanningskvalitet er derfor sammensatt og komplekst. MN-fakultetets kvalitetsrutiner er en systematisering av sentrale deler av dette arbeidet. Rammene for kvalitetsrutinene legges av UiOs kvalitetssystem for utdanning, som er lovpålagt gjennom den såkalte studiekvalitetsforskriften.
Rutiner for studiekvalitet/Systematisk kvalitetsarbeid ved MN
Som utdanningsleder, programleder, emneansvarlig og studieadministrativ, er du en sentral del av arbeidet med studiekvalitet ved MN. Her finner du rutinene og det du har ansvar for å gjennomføre i din rolle.
Tabell over studiekvalitetsrutiner
ELEMENT |
FORMÅL |
ANSVAR |
FREKVENS |
Tilbakemelding og dialog underveis. Vurdere behovet for justeringer/endringer i emnet. |
Emneansvarlig og emneeier |
Hver gang emnet tilbys |
|
Følge opp utdanningsvirksomheten med basis i kunnskapsgrunnlaget. Vurdere behov for endringer. |
Programledelse og programeier |
Årlig |
|
Jevnlig evaluering av program (ph.d.) | Oppfølging av ph.d.-programmet. Eventuelle forslag til tiltak diskuteres/vedtas. | Forskningsdekan | Jevnlig |
Dialogmøter | Vurdere behov for justeringer i programmene eller andre endringer i utdanningsvirksomheten. | Studiedekan | Årlig |
Følge opp den enkelte ph.d.-kandidat, samt veilederforholdet. Vurdere behov for endringer og tilpasninger. | Ph.d.-utvalgsleder ved institutt |
Jevnlig |
|
Vurdere kvaliteten på programmet og behovet for endringer i eller nedleggelsen av programmet. |
Programledelse og programeier |
Innenfor en seksårsperiode |
|
Kontinuerlig forbedring av ph.d.-programmet, samt vurdere behovet for endringer i programmet. | Forskningsdekan | Innenfor en seksårsperiode | |
Helhetlig vurdering og videreutvikling av utdanningsporteføljen, samt jevnlig oppdatering av program- og emnebeskrivelser. |
Fakultetet og institutt |
Jevnlig |
|
Utdanningsmeldingen | Forankre MN-fakultetets arbeid med utdanningsutvikling i fakultetets styre og oversikt for alle ansatte ved fakultetet og instituttene. Dokumentasjon og informasjon til alle som etterspør informasjon om vårt arbeid med utdanning. | Fakultetet | Årlig |
Ambisjoner for utdanningsutvikling
![Gruppe studenter diskuterer på seminar](https://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/sta/kvalitetssystem/mn/bilder/phd-seminar2020_fotohildeomberg.jpg)
- Hva bør vi ta hensyn til når vi definerer retningen for våre utdanninger?
- Hvordan kan vi tilrettelegge for et arbeids- og studiemiljø som muliggjør kontinuerlig utvikling av utdanningene?
I tråd med studiekvalitetsforskriften har ledelsen ved MN-fakultetet en ambisjon om å kontinuerlig utvikle utdanningene ved MN, i en overordnet retning som har bred forankring på fakultetet.
Les hvordan fakultetet arbeider med disse grunnleggende spørsmålene i fakultetets rammedokument for utdanningsutvikling.
Utdanningsutvikling med mennesket i sentrum
Kjernen i utdanning er studenter og ulike grupper av ansatte som sammen skal utvikle og forvalte kunnskap. Tilrettelegging av lærings- og arbeidsmiljø med relevante møteplasser står derfor sentralt
Studiekvalitet ved instituttene
- Institutt for biovitenskap
- Farmasøytisk institutt
- Fysisk institutt
- Institutt for geofag
- Institutt for informatikk
- Kjemisk institutt
- Matematisk institutt
- Institutt for teknologisystemer
- Institutt for teoretisk astrofysikk