Roller og ansvar i kvalitetssystemet
Dekan
Dekaner og instituttledere er ansvarlige for kvalitetsarbeidet på sine nivåer og har ansvar for å følge opp resultatene. De har et særlig ansvar for å legge til rette for kvalitetsutvikling av utdanningsvirksomheten og sørge for at rollene som utdanningsleder på fakultets- og instituttnivå finnes.
Dekaner og instituttledere skal sørge for at det blir holdt løpende oversikt over utdanningsledere på fakultets- og instituttnivå, programrådsmedlemmer, programledere og emneansvarlige, samt at oversikten er tilgjengelig på UiOs nettsider.
Dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Instituttleder
Dekaner og instituttledere er ansvarlige for kvalitetsarbeidet på sine nivåer og har ansvar for å følge opp resultatene. De har et særlig ansvar for å legge til rette for kvalitetsutvikling av utdanningsvirksomheten og sørge for at rollene som utdanningsleder på fakultets- og instituttnivå finnes.
Dekaner og instituttledere skal sørge for at det blir holdt løpende oversikt over utdanningsledere på fakultets- og instituttnivå, programrådsmedlemmer, programledere og emneansvarlige, samt at oversikten er tilgjengelig på UiOs nettsider.
Utdanningsledere på fakultetsnivå
Utdanningsledere på fakultetsnivå har ansvar for forvaltning, utvikling og koordinering av helheten i fakultetets programportefølje og er pådrivere for fakultetets kvalitetsarbeid. Prodekan for studier følger opp utdanning opp til masternivå, prodekan for forskning og forskerutdanning følger opp utdanning på phd-nivå.
Se typiske eksempler på oppgaver.
Prodekan for studier og prodekan for forskning og forskerutdanning ved UV
Utdanningsledere på instituttnivå
Utdanningsledere på instituttnivå (utdanningsleder, undervisningsleder, forskerutdanningsleder eller tilsvarende) har et overordnet og koordinerende ansvar for alle programmene og emnene ved instituttet og er pådrivere for kvalitetsarbeidet.
Se typiske eksempler på oppgaver.
Programråd og programleder
Programrådet og programlederen for et program har ansvar for:
- helhet og sammenheng i programmet, og en god kopling mellom læringsmål, undervisningsformer, evaluerings- og vurderingsformer og læringsutbytte
- at programmet blir kvalitetssikret og videreutviklet i tråd med kravene.
- at forbedringsbehov blir vurdert og at tiltak blir satt i gang og fulgt opp.
- at studentene/ph.d.-kandidatene får informasjon om evalueringsresultatene.
Programrådet for forskerutdanning
Emneansvarlig
Fagperson ansatt ved enheten med et overordnet ansvar for emnet.
Emneansvarlig har ansvar for at:
- at emnet blir kvalitetssikret og videreutviklet i tråd med kravene.
- at forbedringsbehov blir vurdert og at tiltak blir satt i gang og fulgt opp.
- at studentene/ph.d.-kandidatene får informasjon om evalueringsresultatene.
Oversikt over emneansvarlige ved ISP
Oversikt over emneansvarlige ved CEMO
Studenter og phd-kandidater
Studenter og ph.d.-kandidater deltar i kvalitetsarbeidet ved å delta i evalueringer, gjennom å være representert i studieutvalg, programråd og rådet for forskningssaker, samt ulike ad hoc-komiteer. Studentene deltar også gjennom studentdemokratiet og gjennom studentorganene på alle nivåer.
Administrasjonen
Administrasjonen på fakultetet og instituttene fungerer som støtte for den faglige ledelsen og det faglige utviklingsarbeidet. De har en viktig rolle i den praktiske gjennomføringen av kvalitetsarbeidet og tilretteleggingen for samarbeid
Studieutvalget
Studieutvalgets myndighetsområde, fra fakultetets administrasjonsreglement §6.1
"Studieutvalget (STUV) skal bistå fakultetet med å utvikle og realisere dets strategi på utdanningsfeltet og fungere generelt som et rådgivende organ overfor fakultetets ledelse i saker som angår studier. Studieutvalget skal behandle saker og gi råd innenfor følgende områder:
- Opprettelse og nedleggelse av studieprogrammer.
- Revisjon av programplaner.
- Opprettelse av nye emner. Emnerevisjoner delegeres til instituttene.
- Fordeling av opptaksrammer for fakultetets studieprogrammer
- Oppfølging av kvalitetssystem for utdanning ved fakultetet
- Fakultære retningslinjer som gjelder alle programmer og emner
- Uenigheter mellom institutt og program om opprettelse/nedleggelse av emner
- Øvrige studiesaker på oppdrag fra dekanen eller på eget initiativ
- Reglementer knyttet til utdanningsfeltet; forskrift, eksamensreglement og utfyllende regler for studier og eksamen.
Studieutvalget rapporterer til dekanen. Fakultetssekretariatet er sekretariat og saksbehandlende organ for studieutvalget."
Rådet for forskningssaker
Rådet for forskningssaker skal blant annet gi innspill til strategisk plan, årsplan, budsjettforslag og årsrapport for forskning og forskerutdanning.
Lokale rutinebeskrivelser
Årlig tema i studieutvalget
I et eget utvidet møte i studieutvalget hvert år, tas kvalitetsarbeidet opp som eget tema. Representantene fra enhetene innleder til diskusjon med orienteringer om enhetens erfaringer fra kvalitetsarbeidet foregående år, samt hvilke større grep som er gjort i forbindelse med studiekvaliteten. Det orienteres samtidig om gjennomførte og planlagte programevalueringer. Til dette møtet inviteres også forskningsdekan, phd-kandidatenes representant fra programråd for forskerutdanning samt administrativ koordinator for phd-programmet.
Årlig rapportering i fakultetsstyre
I etterkant av møte i studieutvalget presenteres en oppsummering for fakultetsstyret.
Deling av oppsummeringer fra emneevalueringer
Oppsummering fra emneevalueringer deles med studentene/phd-kandidatene som har deltatt. Enhetene velger selv hvordan de deler oppsummeringene.