Arbeid med kvalitetssystemet ved UV

UiO har et felles kvalitetssystem for utdanningsvirksomheten.

Fakultetet har fastsatt egne rutiner for kvalitetsarbeid i tråd med systembeskrivelsen.

Roller og ansvar i kvalitetssystemet

Dekan

Dekaner og instituttledere er ansvarlige for kvalitetsarbeidet på sine nivåer og har ansvar for å følge opp resultatene. De har et særlig ansvar for å legge til rette for kvalitetsutvikling av utdanningsvirksomheten og sørge for at rollene som utdanningsleder på fakultets- og instituttnivå finnes.

Dekaner og instituttledere skal sørge for at det blir holdt løpende oversikt over utdanningsledere på fakultets- og instituttnivå, programrådsmedlemmer, programledere og emneansvarlige, samt at oversikten er tilgjengelig på UiOs nettsider.

Dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Instituttleder

Dekaner og instituttledere er ansvarlige for kvalitetsarbeidet på sine nivåer og har ansvar for å følge opp resultatene. De har et særlig ansvar for å legge til rette for kvalitetsutvikling av utdanningsvirksomheten og sørge for at rollene som utdanningsleder på fakultets- og instituttnivå finnes.

Dekaner og instituttledere skal sørge for at det blir holdt løpende oversikt over utdanningsledere på fakultets- og instituttnivå, programrådsmedlemmer, programledere og emneansvarlige, samt at oversikten er tilgjengelig på UiOs nettsider.

Instituttleder ved IPED

Instituttleder ved ISP

Instituttleder ved ILS

Senterleder ved CEMO

Utdanningsledere på fakultetsnivå

Utdanningsledere på fakultetsnivå har ansvar for forvaltning, utvikling og koordinering av helheten i fakultetets programportefølje og er pådrivere for fakultetets kvalitetsarbeid. Prodekan for studier følger opp utdanning opp til masternivå, prodekan for forskning og forskerutdanning følger opp utdanning på phd-nivå.

Se typiske eksempler på oppgaver.

Prodekan for studier og prodekan for forskning og forskerutdanning ved UV

Utdanningsledere på instituttnivå

Utdanningsledere på instituttnivå (utdanningsleder, undervisningsleder, forskerutdanningsleder eller tilsvarende) har et overordnet og koordinerende ansvar for alle programmene og emnene ved instituttet og er pådrivere for kvalitetsarbeidet.

Se typiske eksempler på oppgaver.

Undervisningsleder IPED

Undervisningsledere ved ILS

Fagleg studieleiar ISP

Undervisningsleder CEMO

Programråd og programleder

Programrådet og programlederen for et program har ansvar for:

  • helhet og sammenheng i programmet, og en god kopling mellom læringsmål, undervisningsformer, evaluerings- og vurderingsformer og læringsutbytte
  • at programmet blir kvalitetssikret og videreutviklet i tråd med kravene.
  • at forbedringsbehov blir vurdert og at tiltak blir satt i gang og fulgt opp.
  • at studentene/ph.d.-kandidatene får informasjon om evalueringsresultatene.

Periodisk programevaluering

Programrådet ved IPED

Programrådene ved ILS

Programrådet ved ISP

Programrådet ved CEMO

Programrådet for forskerutdanning

Emneansvarlig

Fagperson ansatt ved enheten med et overordnet ansvar for emnet.

Emneansvarlig har ansvar for at:

  • at emnet blir kvalitetssikret og videreutviklet i tråd med kravene.
  • at forbedringsbehov blir vurdert og at tiltak blir satt i gang og fulgt opp.
  • at studentene/ph.d.-kandidatene får informasjon om evalueringsresultatene.

Oversikt over emneansvarlige ved ISP

Oversikt over emneansvarlige ved CEMO

Studenter og phd-kandidater

Studenter og ph.d.-kandidater deltar i kvalitetsarbeidet ved å delta i evalueringer, gjennom å være representert i studieutvalg, programråd og rådet for forskningssaker, samt ulike ad hoc-komiteer. Studentene deltar også gjennom studentdemokratiet og gjennom studentorganene på alle nivåer.

Administrasjonen

Administrasjonen på fakultetet og instituttene fungerer som støtte for den faglige ledelsen og det faglige utviklingsarbeidet. De har en viktig rolle i den praktiske gjennomføringen av kvalitetsarbeidet og tilretteleggingen for samarbeid

Studieutvalget

Studieutvalgets myndighetsområde, fra fakultetets administrasjonsreglement §6.1

"Studieutvalget (STUV) skal bistå fakultetet med å utvikle og realisere dets strategi på utdanningsfeltet og fungere generelt som et rådgivende organ overfor fakultetets ledelse i saker som angår studier. Studieutvalget skal behandle saker og gi råd innenfor følgende områder:

  • Opprettelse og nedleggelse av studieprogrammer.
  • Revisjon av programplaner.
  • Opprettelse av nye emner. Emnerevisjoner delegeres til instituttene.
  • Fordeling av opptaksrammer for fakultetets studieprogrammer
  • Oppfølging av kvalitetssystem for utdanning ved fakultetet
  • Fakultære retningslinjer som gjelder alle programmer og emner
  • Uenigheter mellom institutt og program om opprettelse/nedleggelse av emner
  • Øvrige studiesaker på oppdrag fra dekanen eller på eget initiativ
  • Reglementer knyttet til utdanningsfeltet; forskrift, eksamensreglement og utfyllende regler for studier og eksamen.

Studieutvalget rapporterer til dekanen. Fakultetssekretariatet er sekretariat og saksbehandlende organ for studieutvalget."

Studieutvalget ved UV

Rådet for forskningssaker

Rådet for forskningssaker skal blant annet gi innspill til strategisk plan, årsplan, budsjettforslag og årsrapport for forskning og forskerutdanning.

Rådet for forskningssaker

Lokale rutinebeskrivelser

Årlig tema i studieutvalget

I et eget utvidet møte i studieutvalget hvert år, tas kvalitetsarbeidet opp som eget tema. Representantene fra enhetene innleder til diskusjon med orienteringer om enhetens erfaringer fra kvalitetsarbeidet foregående år, samt hvilke større grep som er gjort i forbindelse med studiekvaliteten. Det orienteres samtidig om gjennomførte og planlagte programevalueringer. Til dette møtet inviteres også forskningsdekan, phd-kandidatenes representant fra programråd for forskerutdanning samt administrativ koordinator for phd-programmet.

Årlig rapportering i fakultetsstyre

I etterkant av møte i studieutvalget presenteres en oppsummering for fakultetsstyret.

Deling av oppsummeringer fra emneevalueringer

Oppsummering fra emneevalueringer deles med studentene/phd-kandidatene som har deltatt. Enhetene velger selv hvordan de deler oppsummeringene.

 

 

Publisert 10. mai 2013 13:43 - Sist endret 25. apr. 2023 14:59