Protokoll fra møte

J.nr.: 2016/1416

Tid og sted: Tirsdag 13. desember 2016, kl 12.15-14.00, Kollegieværelset DA  

Tilstede: Erling Hjelmeng, Christoffer Eriksen, Inger Berg Ørstavik, Johan Boucht, Ingunn Ikdahl, Mads Fredrik Baardseth og Elisabeth Ulleberg

Forfall: Henrik Bjørnebye, Cecilia Bailliet og Gunnar Hiis

Fra administrasjonen: Randi Saunes og Julie Orning  

Invitert: Solveig Berge  

Referent: Kristin Steen Slåttå

Sakene ble diskutert i følgende rekkefølge: 1-9

SAK 1

Protokoll

Protokoll fra PMR møte 15. november er allerede godkjent

   
SAK 2

Orientering- og diskusjonssak: Presentasjon av Karrieresenteret ved UiO

Solveig Berge fra Karrieresenteret ved UiO holdt en kort presentasjon om Karrieresenterets tilbud.

Karrieresentreret tilbyr karrierekurs, jobbsøkerkurs og intervjukurs for studenter .som avholdes lokalt ved fakultetet. I tillegg tilbyr de drop-in veiledninger sentralt på UiO. Presentasjonen ble holdt for PMR da en vet at deltagelse på kurs øker dersom vitenskapelige tilsatte sier at dette er viktig. Tilbakemeldingene fra studenter som deltar på kursene er svært positive, de opplever det som relevant og gode kurs. Karrieresenteret vil utarbeide presentasjoner som kan vises på introduksjonsforelesninger ved semesterstart. Studieårsansvarlige følger videre opp vedrørende å promotere Karrieresentreret i møte med studenter. Administrasjon følger opp med å formidle over presentasjoner.  

Det er svært høyt frafall på kursene ved jurfak, PMR diskuterte om det er en uheldig kultur blant studentene, dette kompenseres for ved å overbooke, men det er også ønskelig at vi får opp studentdeltakelsen fra fakultetet, og å redusere frafallet på kursene.

   

SAK 3

Erfaringer fra studieårene, LLMs, JSU og nytt fra Erling

2. studieår: Det foregår et arbeid for å innføre prosedyrekonkurranse i folkerett, PMR vil få forelagt forslag om dette over nyttår. Det er en høy andel eksterne lærere på studieåret.

3. studieår: Det er akutt mangel på lærekrefter på studieåret, det er mulig at en må slå sammen kurs dersom en ikke greier å rekruttere flere. Våren 2017 er flere ute i forskningsfri, og noen fag har kun eksterne lærere.

4. studieår: Det skal gjøres en evaluering av det nye undervisningsopplegget i strafferett. Studieårsansvarlig har startet filming i studio på Blindern og rapporterte om at det er en veldig god teknisk løsning, man får god hjelp og resultatet ser profesjonelt ut. Det er tenkt å bygges opp et lite bibliotek, videoene kan brukes til introduksjon og til repetisjon, studieårsansvarlig tror dette blir en god læringsressurs for studentene. Med innføring av dette kan en se om en kan endre ratioen mellom forelesninger og kurs, redusere antall forelesninger og øke antall kurs noe. Videre ser det positivt ut med tanke på å redusere antall eksterne på studieåret, interne ressurser øker våren 2017.

5. studieår: Man har sett på TULSA fra høsten 2016 og innhentet noen erfaringer og justerer noe for våren 2017.

Herman Bruserud har sagt ja til å være ansvarlig faglærer for det nye valgemnet i prosedyrekonkurranser.

JSU: Ingen spesielle kommentarer

Nytt fra Erling: Det ble arrangert et frokostseminar for interne og eksterne om digitale læringsressurser, seminaret var veldig godt og en fikk vist frem de ulike mulighetene som kan tas i bruk. Vi har flere som filmer sine forelesninger, noen har benyttet seg av studiomulighetene lokalt ved fakultetet, og så har studieårsansvarlig for 4. studieår prøvd ut studio oppe på Blindern. Strategien er at dette skal være frivillig for lærere å bruke , og at de som ønsker skal få teknisk støtte. Film er et potensielt kraftig og godt pedagogisk verktøy, og det åpner opp for noen muligheter, f.eks at man kan henvise til filmer av forelesninger i tema som er mer statiske, slik at en kan bruke tid senere semestre til andre tema på forelesningsrekken. Administrasjonen jobber med å samle sammen informasjon om hva som er erfaringene og mulighetene fremover.

UIO skal få en ny læringsplattform som skal erstatte Fronter i løpet av 2017.

Det skal settes ned en ny arbeidsgruppe over nyttår som skal se på hjelpemiddelreglementet.

Erling deltok i et møte i utdanningskomiteen, det er ønskelig å kartlegge praksis ved alle fakulteter for tilrettelegging. Marius Fuglum deltar i gruppen.

Videre har studentparlamentet meldt at de ønsker obligatorisk skriftlig tilbakemelding på eksamen, dette er et spørsmål studenter kan ha ulikt syn på. JSU representanten meldte at en frykt her er at skriftlig tilbakemelding kan gjøre at sensorer bruker standardformuleringer som vil gi liten hjelp og veiledning for studentene. Muntlig tilbakemelding slik vi praktiserer i dag har flere fordeler for både sensorer og studenter.

Erling ønsket å melde inn at til heldagsseminaret til våren er det ønskelig å invitere Birgitte Hagland som er ansvarlig faglærer for kurs- og fakultetsoppgaver og  Tarjei Bekkedal for å orientere om Klarspråk. Det er også ønskelig at PMR da kan se på rapporten fra likestillingsundersøkelsen.  

   

SAK 4

Vedtakssak: Flytting av menneskerettigheter og endringer på 1. og 2. studieår

Vedtak

Det opprettes en arbeidsgruppe som beskrevet i notatet, forslag til mandat for arbeidsgruppen vedtas.

Arbeidsgruppen skal levere sin innstilling til PMR innen 1. februar 2017 

   

SAK  5   

Vedtakssak: Årsplan for PMR våren 2017

Årsplan for PMR våren 2017

Vedtak

Årsplan for PMR våren 2017 ble vedtatt

   

SAK 6

Orienteringssak: Orientering fra UHRs karaktersamling 2016

Randi Saunes orienterte om karakterrapporten og saksgangen. De tre juridiske fakultetene leverte i 2015 en karakterrapport, denne er analysert og vi har fått tilbakemeldinger. Det er ikke meldt om noen særlige områder som vekker bekymring, og grepene som rapporten meldte behov om, er allerede implementert. Vi har gått over til at veileder ikke er sensor, noe som har fått sitt utslag i statistikken, og vi har felles læringsmål og karakterbeskrivelser for alle tre fakulteter.

Det vil være nødvendig med mange eksterne veiledere og sensorer også det neste året, vi har et svært høyt antall masteroppgaveskrivende pga. mange privatister som avslutter graden, etter høsten 2017 vil antall masteroppgaver være på et mer håndterbart nivå.  

Det ble kommentert at noen har opplevd at eksterne sensorer har lagt til grunn en praksis om å sette karakteren et nivå høyere enn det som hadde vært naturlig ut fra karakterbeskrivelsen. Den nye karakterbeskrivelsen er først implementert høsten 2016, og er mer detaljert, administrasjonen følger opp i neste utsendelse at sensorene bes om å være særlig oppmerksom på at denne er ny. 

   
SAK 7

Skriftlige orienteringssaker:

- Oversikt fra klagerunden våren 2016

Vedlegg

PMR så på denne oversikten og det ble kommentert at andel eksterne sensorer på valgemner er et moment som bør tas inn i vurderingen om porteføljen, som skal gjøres til våren, har vi intern kapasitet til å ha så mange emner? Studieårsansvarlig for 5. studieår supplerte med at en side av denne saken er å fastsette rammer for porteføljen, det andre er å finne mekanismer for dynamikk.  

- Studentstatistikker - tall fra DBH og FS fra våren 2016

- Ukeplaner våren 2017 

- Det vil bli nedsatt en arbeidsgruppe som skal arbeide med strategi for internasjonalisering på studie- og forskningssiden. Hans Petter Graver overtar som utenlandsansvarlig fom 1. januar 2017, og vil lede denne arbeidsgruppen.

- UiOs undervisningsseminar blir holdt 8. februar 2017. Mer informasjon og program kommer over nyttår.  

   
SAK 8

Saker tatt på fullmakt:

- Godkjent navneendring av emnet JUR1285. Emnet har endret navn fom våren 2017 fra "Markedsrett" til "Innføring i markeds-, konkurranse- og immaterialrett"

- Godkjent navneendring av emnet JUS5870. Emnet har endret navn fom våren 2017 fra "International and Comparative Labour Law" til "European Labour Law"

- Godkjent innføring av draft som obligatorisk element for emnet HUMR4510 Human rights, Politics, and Legitimacy

- Godkjent revidert litteratur og læringskrav for emnet HUMR5702 Human Rights and Development: Interdisciplinary Perspectives on Theory and Practices

- Godkjent samlesak for endring av litteratur og læringskrav for våren 2017

- Godkjent mindre endring i Hjelpemidler til eksamen, kap 2 Innarbeidelser, 11 a, lagt inn beskrivelse av hvordan man kan henvise til HR dommer 

   

SAK 9

Eventuelt

Det var ingen saker til eventuelt

 

Publisert 14. des. 2016 15:32 - Sist endret 19. des. 2016 10:27