J.nr.: 2016/1416
Tid og sted: Tirsdag 15. november 2016 kl 12.15-15.15
Til stede: Erling Hjelmeng, Henrik Bjørnebye, Christoffer Eriksen, Inger Berg Ørstavik, Johan Boucht, Ingunn Ikdahl, Cecilia Bailliet, Mads Fredrik Baardseth, Gunnar Hiis og Elisabeth Ulleberg
Fra administrasjonen: Randi Saunes og Julie Orning
Invitert: Marit Halvorsen og Benedikte Høgberg
Referent: Kristin Steen Slåttå
Sakene ble diskutert i følgende rekkefølge: 1,2,3,4,5,4,6-10
SAK 1 |
Protokoll |
SAK 2 |
Diskusjonssak: Rapport til PMR om hjemmeeksamen i rettshistorie JUS3220 Ansvarlig faglærer for Rettshistorie Marit Halvorsen orienterte. Rettshistorie er et større fag som egner seg godt for en hjemmeeksamen. Det ble skilt ut som et eget fag, og karakteren vil fremkomme på vitnemålet. Emnet og eksamen er lagt tidlig i semesteret, slik at studentene jobber intenst med dette før de går videre på studieåret med denne fagkunnskapen på plass. Hjemmeeksamen er også en øvelse i akademisk skrivning, det settes f.eks krav til bruk av noter. Langt de fleste av studentene på studieåret valgte den nye ordningen, og eksamen ble avviklet uten særlige problemer. Det var svært få som strøk, og det var mange gode karakterer, allikevel var det relativt mange klager, resultatene fra klageomgangen er ikke klar så ansvarlig faglærer må komme tilbake til PMR på dette. Sensorene har lagt nivået høyt for å oppnå den beste karakter, dette med tanke på at det er en kort oppgave hvor en har alle hjelpemidler tilgjengelig. PMR gav positiv tilbakemelding på den nye ordningen. |
SAK 3 |
Vedtakssak: Delrapport II fra arbeidsgruppen for vurdering av rettskildelære- og metodefagene Leder for arbeidsgruppen Marit Halvorsen orienterte. Arbeidsgruppen har allerede levert en rapport vedrørende rettskildefaget på 1. studieår, her er endringene effektuert. Det har vært noe vanskeligere å komme til enighet om metodefaget på 4. studieår. Det er ønskelig at dagens læringskrav og litteratur for metodefaget på 4. studieår beholdes, dette da arbeidsgruppen ønsker å avvente til revisjonen til Eckhoff/Helgesen er ferdigstilt. Endelig forslag til oppdatert litteratur/læringskrav vil da bli fremstilt. I PMR ble det reist en bekymring vedrørende om det internasjonale aspektet blir godt nok dekket og om metode knyttet til Folkerettsfaget burde inntas her, det ble samtidig tatt til ordet for at dette er et fag hvor man ikke skal gå inn i metode knyttet opp mot de spesifikke fagene, men ha et noe større abstraksjonsnivå. PMR ber allikevel arbeidsgruppen notere at det er en slik bekymring og ber gruppen kommentere i sin endelige rapport på hvordan dette kan løses, f.eks se på hvordan metodeundervisningen er dekket på de tidligere studieårene. Vedtak Det gjøres ikke endring i læringskrav og hovedlitteratur i metodefaget til 4. studieår (JUS4111) våren 2017. Gruppen bes komme tilbake med sitt forslag til reviderte læringskrav og ny litteratur våren 2017, som så kan behandles av PMR med henblikk på iverksetting fra høsten 2017. Gruppen bes også kommentere hvordan fagspsifikk metode dekkes i studiet, særlig med tanke på folkerett. |
SAK 4 |
Erfaringer fra studieårene, LLMs, JSU og nytt fra Erling 1. studieår:
2. studieår: Studieårsansvarlig orienterte om prosessen med å utrede mulighetene for å flytte faget Internasjonale menneskerettigheter til 2. studieår. I forbindelse med en eventuell flytting av faget internasjonale menneskerettigheter til 2. studieår har det kommet opp et forslag om å fylle deler av menneskerettighetens plass på 1. studieår med miljørettslige problemstillinger. Etter møter med ansvarlig faglærere i Fast eiendomsrettsforhold og Miljørett ser det ut som det kan være mulig å utvide faget Fast eiendoms rettsforhold med noen miljørettslige problemstillinger, forutsatt at faget Miljørett forblir stort nok som et eget fag på 2. studieår. De ansvarlig faglærerne i Fast eiendomsrettsforhold og Miljørett vil i begynnelsen av januar utarbeide et forslag til læringskrav og litteratur for en eventuell utvidelse av Fast eiendoms rettsforhold med 2 studiepoeng med ytterligere fordypning i miljørettslige problemstillinger. Det ble også orientert om prosessen med gjennomføring av ny evalueringsform på JUS2211. Den nye evalueringsformen vil også berøre undervisningsplaneleggingen på emnet. En av flere modeller kan være å dele semesteret i to faser, hvor man i fase 1 vil legge opp til oversiktsforelesninger, skrivetrening og trening i muntlig fremførelse, og i fase to legger opp til kursundervisning og fordypningsforelesninger. I tillegg til dette er det et forslag fra kommende ansvarlig faglærer i Folkerett om innføring av prosedyrekonkurranse på JUS2111. Det er ønskelig at PMR får forelagt endringene på 1. og 2. studieår samlet i desembermøtet. 3. studieår: Det gjenstår noe administrasjon knyttet til å få plass for Rettshistorie til å gå uhindret neste år, videre har det vært noe vanskelig å finne nok lærere til undervisningen på JUS3111 våren 2017. JUS3211/JUS3212 har en stor base eksterne lærere, så her er det ikke så variabelt med tanke på forskningsfri. Det er ønskelig å se på fordelingen av undervisningen mellom de to semestrene. 4. studieår: Ingen spesielle kommentarer 5. studieår: Ingen spesielle kommentarer LLMs: Det var ikke mulig å få stilt et lag fra UiO til prosedyrekonkurransen Telders i år, det er stort behov for å vedta gode rammer for dette ved fakultetet. JSU: Ingen spesielle kommentarer Nytt fra Erling: Fakultetet har sendt tilbud om tilsetting til to universitetslektorer. Disse har begge gjennomført prøveforelesning og ITU har kommentert at det var svært positivt å ha dokumentasjon på undervisningskompetanse, og ønsker at dette skal være en fast del av kommende tilsettingsprosesser. JSU spilte i den forbindelse inn at det er ønskelig at prøveforelesninger er innenfor sentrale tema som kan komme studentene til gode. Universitetslektorene blir ansatte ved instituttene, ikke fakultetet, og undervisningsporteføljen de får er avhengig av behov og kompetanse. Studiedekanen ønsker videre å nedsette en arbeidsgruppe som skal se på hjelpemiddelregelverket. Ønskelig å se på større endring, som overgang til kun digitale hjelpemidler under eksamen. |
SAK 5 |
Vedtakssak: Innstilling fra arbeidsgruppen for prosedyrekonkurranser Leder for arbeidsgruppen Ingunn Ikdahl orienterte om forslaget. Det har vært flere ulike grunner for ønske om å få på plass en bedre løsning for prosedyrekonkurranser; studenter som ønsker å få rapportert studiepoeng for sin deltagelse, interne veiledere som ønsker å få registrert timer og eksterne veiledere som har søkt etter tettere kontakt og mer samarbeid med fakultetet. Prosedyrekonkurranser er et flott faglig tilbud som arbeidsgruppen ønsker å videreføre. Arbeidet var noe mer komplisert enn man først så for seg, et særlig spørsmål er ressurshensynet. Det er relativt få studenter, men om man skal ha et tilbud må man legge en del undervisningstimer i potten. Arbeidsgruppen foreslår opprettelse av et faneemne, og det gjenstår å få på plass en ansvarlig faglærer som kan se videre på detaljene, og som fremsetter forslag om læringskrav og se på spørsmålet om overlapp mot JUS5912. Studiedekanen gav sin honnør til gruppen og kommenterte at dekanatet var positivt innstilt til å slutte opp om dette. Vedtak PMR anbefaler at det arbeides videre med faneemnet prosedyrekonkurranse. Det oppnevnes en ansvarlig faglærer for emnet, og vedkommende arbeider i samråd med studieårsansvarlig om de siste detaljene og legger frem et endelig forslag til emnemal for PMR. Det arbeides med at faneemnet kan opprettes med første termin høsten 2017. |
SAK 6 |
Vedtakssak: Endringer i litteratur og læringskrav for våren 2017 Studieårsansvarlig for 2. studieår orienterte om saken. Saken er godt belyst gjennom de dokumenter som PMR har fått forelagt. Ansvarlig faglærer har utarbeidet et forslag som er drøftet i faglærergruppen og revidert på bakgrunn av innspill fra gruppen. En av faglærerne er uenig i forslaget av grunner som er redegjort for i et notat som ligger ved saken og som alle medlemmer av PMR har hatt anledning til å sette seg inn i. Ansvarlig faglærer orienterte videre om forslaget. Dette forslaget er ikke et forslag som vil imøtekomme alle behovene for endring i faget, forslaget er en endring for økt språklig klarhet i hva faget innebærer. Om de nye formulerte kunnskapskravene ikke gjør det klarere for studentene er dette noe ansvarlig faglærer vil justere videre. Det er også foreslått endringer i kunnskapskravene, dette for å kunne sette opp alternativ hovedlitteratur, nåværende kunnskapskrav er tett knyttet til nåværende hovedlitteratur. Det er ikke foreslått noen endringer i nåværende hovedlitteratur. Ansvarlig faglærer meldte at det på sikt vil det komme flere endringer i dette faget. Når det gjelder spørsmålet om komparasjon så er det en faglig uenighet mellom ansvarlig faglærer og faglærer, det er imidlertid lagt inn en artikkel i alternativ 2 som oppfyller krav om komparasjon. Ansvarlig faglærer forlot møtet og PMR diskuterte forslaget. PMR hadde ingen innvendinger til ansvarlig faglærers forslag. JSU spilte inn at studentene har funnet nåværende læringskrav og hovedlitteratur vanskelig tilgjengelig. Det ble videre spilt inn at denne prosessen viser at det var et viktig grep som dekanatet gjorde da de la opp til rullering av ansvarlig faglærer-ansvaret, og at man må være tydelig på hvilken kompetanse man har som ansvarlig faglærer. PMR kommenterte at ansvarlig faglærer har lagt opp til en god og åpen prosess. Forslaget ble enstemmig vedtatt. JSU meldte inn at det er ønskelig å se nærmere på læringskravene for strafferett med tanke på lesbarhet for studentene. Vedtak: Forslag til endringer i litteratur og læringskrav for våren 2017 godkjennes Samlesaken vedtas som fullmaktssak via e-post som ordinært. |
SAK 7 |
Diskusjonssak: Tilsynssensors rapport fra tredje studieår 2015/2016 Studieårsansvarlig for 3. studieår innledet om rapporten. Det er viktig at fakultetet jobber med å få sensuren mer strømlinjeformet og jobber videre opp mot departementet med omgjøring av blind klagesensur. Det er registrert stort sprik i klagesensuren, studieårsansvarlig la til at det er lett å være enig med tilsynssensor om at to karakterer er et stort sprik, mens endring i tre karakterer er et legitimitetsproblem for fakultetet. Tilsynssensor har i tillegg sett på gjentak av eksamen, og det var betryggende at han ikke fant at dette ikke påvirker de krav som stilles til sensuren. Studiedekanen ønsker at vi arbeider med er å fastsette mekanismer som forhindrer så mye sprik mellom opprinnelig og ny sensur. Her kan man se på ulike former for nivåkontroll, både i ordinær sensur og klagerunden. Det ble videre diskutert om et sprik på tre karakterer gir adgang til omgjøring av vedtak uten klage etter Forvaltningsloven § 35 c). Det ble spilt inn at det at sensorkorpset er i så stor grad eksternt kan i seg selv føre til store forskjeller i sensuren. Det er ønskelig å se nærmere på hvordan sensur og sensorveiledninger legges opp ved andre nordiske universiteter. Studieårsansvarlig for 4. studieår bruker selv en metode fra Uppsala Universitetet hvor man går mer skjematisk igjennom oppgavene, gir ulike deler poeng og summerer opp til riktig karakter. PMR ønsker å få en sak om følgende:
I tillegg skal PMR få rapport fra klagesensuren våren 2016. Administrasjonen følger dette opp. |
SAK 8 |
Orienteringssaker: 2. Klart språk i forskning og undervisning - mandag 5. desember 09-16, Professorboligen 3. Undervisningsdagen høsten 2016 er 9. desember fra kl 09-11.30 - mer informasjon og påmelding kommer Fokus vil være på digitalisering og nye hjelpemidler. |
SAK 9 |
Saker tatt på fullmakt: - Godkjent tilleggslitteratur i emnet JUS3212 Dynamisk tingsrett - Godkjent oppdatert Reglement for masteroppgaver i rettsvitenskap - Godkjent at emnet RINF1200 Opphavsrett og beslektede rettigheter kan brukes som valgemne på 3. studieår - Godkjent justering av læringskrav i emnet JUS2211 velferdsrett - Godkjent ny ansvarlig faglærer for Arbeidsrettsvalgemnene, profilansvarlig for Arbeidsliv og ikke-diskriminering og fagspesifikk koordinator masteroppgaver for arbeidsrett. Bernard Johann Mulder er ansvarlig faglærer fom 1. januar 2017. |
SAK 10 |
Eventuelt Det var ingen saker til eventuelt |