Utdanningssentre blir viktige for fakultetet

Ved MN-fakultetet og UiO får vi etter hvert fire utdanningssentre som blir viktige for vårt arbeid med utdanningskvalitet og læringsmiljø.

Prodekan Solveig Kristensen

Ikke minst blir sentrene sentrale aktører i fakultetets arbeid med Meld. St. 16 (2016-2017) «Kvalitetsmeldingens» ambisjoner om fornyede undervisningsmetoder og forskning på vår egen utdanning, økt verdsetting av utdanningsbidraget og merittering av undervisningsinnsats.

CCSE - Centre for Computing in Science Education ble etablert ved MN fra nyttår som UiOs andre senter for fremragende utdanning (SFU) finansiert av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) . Senteret jobber med å integrere databeregninger (programmering) og introdusere realistiske problemstillinger fra tidlig i studieløpet. CCSE er lokalisert ved Fysisk institutt, og vil i utgangspunktet arbeide med å utvikle utdanningene i fysikk og biovitenskap. Databeregninger er imidlertid en satsing ved hele MN, vedtatt av vårt styre, og senterets arbeid får betydning for hele fakultetets utdanningsportefølje. CCSE vil utvikle nye undervisningsopplegg og nytt undervisningsmateriale og forske på effekten av dette. Dette arbeidet blir svært viktig for fakultetet!

Bilde fra NOKUTs sentertildeling.
Fra NOKUTs sentertildeling, fra venstre: Instituttleder Fysisk institutt Jøran Moan, leder for Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi Cathrine W. Tellefsen, leder for Kultur for læring og undervisning Ellen K. Henriksen, leder for Spredning gjennom partnerskap Knut Mørken, prorektor ved UiO Ragnhild Hennum, senterleder Anders Malthe-Sørenssen, leder for Forskningsbasert utvikling av undervisningsmetoder Morten Hjorth-Jensen, prodekan ved MN-fakultetet Solveig Kristensen. Foto:Anette Andresen/NOKUT.

Naturfagsenteret - Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa - skal bidra til økt motivasjon og interesse for naturfagene og økt kvalitet i naturfagopplæringen i barnehagen og grunnopplæringen. Senteret har videre et særlig ansvar for de naturvitenskapelige og teknologiske fagene innenfor programområdet for realfag i videregående opplæring. Senteret er per i dag administrativt lagt til MN-UiO, men med den faglige styringen og oppfølgingen fra Utdanningsdirektoratet. Fra nyttår 2018 legges det faglige ansvaret for senteret til MN-UiO. Vi ønsker Naturfagsenteret hjertelig velkommen som et svært verdifullt bidrag til styrket realfagdidaktisk kompetanse ved fakultetet!

Logo - Naturfagsenteret
Foto: www.Naturfagsenteret.no

MN-fakultetets Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi er nylig etablert for å styrke fakultetets arbeid med å realisere strategiene for utdanning og skole samt realisere forventningene i Kvalitetsmeldingen. Kompetansesenteret blir organisert som et nettverk med Skolelaboratoriene og de didaktiske/skolerettede undervisnings- og forskningsmiljøene ved seks av fakultetets institutter i samarbeid med Naturfagsenteret. Kompetansesenteret skal drive kunnskapsutvikling om forståelse og læring i realfag og teknologi, gi kunnskapsbaserte bidrag til utvikling av undervisning og vurderingspraksis, og bidra til en god kobling mellom skolesektoren og MN-fakultetet. Kompetansesenteret har tydelige koblinger mot CCSE, og vi håper på gode synergier!

UiOs Senter for læring og utdanning er vedtatt av Universitetsstyret og nedfelt i UiOs utviklingsavtale med KD. Senteret skal etableres i løpet av året som en koordinerende enhet mellom Faglig enhet for universitetspedagogikk (FUP), Seksjon for digitale medier i læring (DML), Universitetsbiblioteket (UB) og Seksjon for Forskningsstøtte og formidling (FFS). Formålet er at senteret skal koordinere og bistå vitenskapelige ansatte ved hele UiO med utvikling av undervisningen. Senteret vil koble allerede eksisterende administrative og vitenskapelige støttefunksjoner innen ulike kompetanseområder og utvikle nye støttefunksjoner.

Dette inkluderer universitetspedagogisk utdanning og pedagogisk konsultasjonstjeneste, anvendelse av teknologi og digitale medier, koordinering av utviklingsprosjekter knyttet til utdanningsvirksomheten og utdanningsforskning, samt bidrag til strategisk kvalitetsarbeid og realisering av felles satsninger rettet mot utdanning.

De fire sentrene er resultat av et sterkt fokus på høyere utdanning og realfagsutdanning i skolen, både ved MN, UiO og i samfunnet forøvrig. Det skal bli moro å se effekten av disse satsingene på sikt!

Publisert 26. mai 2017 10:12 - Sist endret 21. feb. 2023 14:54