Småforskere fikk mat på hjernen

Publikum kunne teste alt fra smakssansen til kroppsbildet i PSI-teltet under Forskningstorget i år.

Smaker brusen det samme når fargen er annerledes?

– Ha, ha, ha, du ser morsom ut. Hm, jeg tror det bare er vann. Jeg vil også høre chips knase.

Flokker med nysgjerrige barn, unge og voksne fartet rundt i teltet til sosialpsykologene Thomas Schubert og Beate Seibt etter at Forskningstorget åpnet dørene for publikum fredag 18. september.

God matprat

Mat stod på menyen i år og PSIs rett het Mat på hjernen. Omtrent 1000 små og store personer besøkte PSI-teltet for å få en smakebit av sosialpsykologisk matforskning.

– Vi er godt fornøyde med gjennomføringen. Publikumsbesøket var over all forventning. Mange barn, unge og voksne var innom teltet og utfordret oss med gode spørsmål, sier Thomas Schubert.

– Det var en nyttig opplevelse å møte publikum ute på gaten og ha kvalitetssamtaler med dem om det vi jobber med til daglig, legger Beate Seibt til.

Gatemat

Sammen med masterstudentene i kurs «Applied Social Psychology», flyttet forskerne ut av Harald Schjelderups hus og inn i et 25 m² stort telt på Universitetsplassen i to dager, for å møte publikum, snakke om og vise hva de holder på med.

Hva assosierer du med mat? Hvordan avhenger smak og behag av farge og matens form? Oppdag hvordan kvalmereaksjoner på mat er knyttet til kulturen du er oppvokst i. Test reaksjonstiden i et dataspill. Kan du slå din egen ubevissthet når du må unngå usunn mat? Skaff deg innsikt i hvordan sult og nytelse i kombinasjon bestemmer hvor mye du spiser. Kan du bruke matassosiasjoner til å spise sunnere og nyte det?

Det er noen av spørsmålene det var mulig å finne svar på i PSIs nye telt, Mat på hjernen, under Forskningstorget 18. og 19. september i år.

Smakfullt

Fakta:

Forskningstorget i Oslo er det største arrangementet under de landsomfattende Forskningsdagene i september. Årets hovedtema var mat. Og mange av forskningsmiljøene dekket derfor opp sine forskningsbord med et smakfullt og variert spekter av aktiviteter på torget. Fra SV-fakultetet deltok PSI og ISS.

Forskningstorget i Oslo arrangeres av Universitetsalliansen OSLO, som består av Høgskolen i Oslo og Akershus, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og Universitetet i Oslo.

Både forskerne, studentene og administrativt ansatte hadde lagt ned et solid forarbeid foran deltakelsen på Forskningstorget. Forskerne og studentene designet teltet og delte det inn i 8 forskjellige interaktive poster:

1. Farge - Kan du gjette smaken, selv om fargen er rar?

2. Lyd - Hvordan lyder potetgull og hva betyr lyden for smaken?

3. Elektronisk speil - mat og kroppsbilde. Hvordan påvirker kroppsfokuset matvanene våre?

4. Her velger du - Hvordan velger vi mat?

5. Implisitt assosiasjonstest - Hvor raskt kan du svare?

6. Touchscreens - Psykologisk forskning om mat: 3 gjettekonkurranser

7. Mattabuer i verden

8. Matplakater - Mat jeg liker/ikke liker. Mat jeg kjenner/ikke kjenner

– Det var noe for enhver smak, men postene var såpass nærme hverandre at vi snakket litt i munnen på hverandre. 25 m² var mindre enn vi trodde. Det har vi lært til neste gang, sier masterstudent Kamilla Knutsen Steinnes.

Hun var daglig leder for teltet i de to dagene og holdt orden på studentrekkene. Til enhver tid var teltet bemannet med 8 studenter; én per post.

– Men vi har vært kjempeheldige som har fått muligheten til å være med på dette. Jeg har lært masse om prosjektarbeid og forskningsformidling, avslutter Steinnes.

Minner fra Forskningstorget 2015

Error: resource not found: /psi/bilder/for-ansatte/2015/forskningstorget