English version of this page

Se videoer og bilder fra nobelarrangement om stamceller

Det var fullt hus da nobelprisvinner i fysiologi eller medisin i 2012, Shinya Yamanaka, besøkte UiO 6. september. Han holdt foredrag om en ny medisinsk æra med induserte pluripotente stamceller – iPS-celler – og deltok i paneldebatt om betydningen av stamcelleterapi for pasienter og samfunn. Se videoer og bilder fra dagen.

Nobelarrangementet i Oslo 6. september inngikk i Nobel Prize Inspiration Initiative (NPII). Dette er et globalt program som tar med nobelprisvinnere til universitet og forskingssentre for å inspirere og engasjere forskere i alle faser av deres karriere, spesielt studenter og unge forskere.

NPII drives av Nobel Media i partnerskap med AstraZeneca som er et globalt, farmasøytisk selskap. UiOs største tverrfaglige satsing – UiO:Livsvitenskap – var vertskap for arrangementet i Oslo.

Video fra foredraget: A new era of medicine with induced pluripotent stem cells – iPS Cells

Video fra paneldebatten: Implications of Stem Cell Therapy for Patients and Society

Bilder fra hele dagen

Bla deg framover med pilene på sidene midt på bildene (viser når du holder musa over).

Nobelarrangement om stamceller 6. september 2017

Hør også

NRK Ekko var til stede på Yamanakas foredrag. Etter foredraget intervjuet reporter Guro Tarjem tre av tilhørerne, Morten Carstens Moe, professor II og lege ved UiO/OUS som deltok i paneldebatten med Yamanaka, Elisabeth Gråbøl-Undersrud, tidigere stamcelleforsker som nå jobber i Bioteknologirådet, og Birgit Skarstein, idrettsutøver og medlem av Bioteknologirådet som også deltok i paneldebatten.

Les også

Av Norunn K. Torheim