Ubehagelige samtaler: Er gruvedrift på havbunnen et næringseventyr eller en miljøkatastrofe?

Marinbiologen, sivilingeniøren og fysikeren møtes til duell.

Bildecollage av deltakerne

Gå til strømming av arrangementet.

Vi har passert syv milliarder mennesker på kloden og forbruket vokser. Mange roper på det grønne skiftet – men for å få til det, trenger vi metaller.

Havbunnen utenfor norskekysten er full av gull, kobber, sink og sølv. Nå begynner jakten på hvor det ligger og hvordan vi kan hente det opp. Mens noen gleder seg til Norges nye næringseventyr, roper andre stopp.

Må vi egentlig grave på havbunnen, er det ikke nok metaller på land? Hva vil skje med livet i havet, blir dette bare enda en miljøkatastrofe fordi mennesker ikke klarer holde fingrene av fatet? Eller kanskje handler dette aller mest om fremtidens geopolitikk?

I kveldens ubehagelige samtale møtes marinbiologen, sivilingeniøren og fysikeren til duell.

Deltakere:

• Anja Røyse, førstelektor på Fysisk institutt (UiO), vitenskapsformidler på bloggen «Fysikk og fascinasjon» og forfatter av boken Menneskets grunnstoffer (2018) som fikk Brageprisen i åpen klasse.
  • Egil Tjåland, førsteamanuensis på Institutt for geovitenskap og petroleum (NTNU) og Generalsekretær i Norsk forum for Marine Mineraler
  • Kaja Lønne Fjærtoft, leder for global politikk havbunnsmineraler, WWF.

Vert for samtalen er journalist og debattleder Anne Håskoll-Haugen.

Om ubehagelige samtaler

Hva er det forskerne finner ut av som er vondt, krevende eller til og med risikabelt å snakke om? Ubehagelige samtaler i Domus Bibliotheca skal bidra til å styrke meningsmangfoldet og gi nye kunnskapsbaserte perspektiver på ubehagelige spørsmål. Samtalene gjennomføres med innestemme.

Påmelding og praktisk informasjon

Arrangementet er gratis, men krever påmelding på forhånd.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge arrangementet på nett:

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca
Publisert 23. mars 2023 11:13 - Sist endret 4. okt. 2023 20:44