Protokoll fra møte nr. 3/2015 i universitetsstyret

Møtet ble satt 5. mai 2015 kl. 10.00, Tøyen hovedgård, og hevet kl 15.30.

Fra styret: styreleder Ole Petter Ottersen, Karin Widerberg, Kristian Gundersen, Sofie A. E. Høgestøl, Ole Martin Nodenes, Knut Frydenlund, Tina Alvær, Idar Kreutzer, Anne-Marie Engel, Anne Aasheim og Kjetil Trædal Thorsen

Fra rektoratet: prorektor Ragnhild Helene Hennum og viserektor Knut Fægri

Fra administrasjonen: universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe, assisterende universitetsdirektør Tove Kristin Karlsen, direktør for virksomhets- og økonomistyring Ellen Johanne Caesar, personaldirektør Irene Sandlie, avdelingsdirektør Monica Bakken, kommunikasjonsdirektør Marina Tofting, OU-direktør Anita Sandberg, eiendomsdirektør John Skogen, spesialrådgiver Inger Stray Lien og lederassistent Lars Flønes Ravn

Andre: professor Knut Heidar (V-sak 3), professor Arild Underdal (V-sak 4) og dekan Frode Vartdal (V-sak 5)

Sakene ble behandlet i følgende rekkefølge: V-sak 1-3, V-sak 5, V-sak 4, O-sak 1, D-sak 1, V-sak 6, D-sak 2, O-sak 6, O-sak 3, O-sak 5, O-sak 4, O-sak 2, O-sak 7

Saker til behandling i lukket møte

Ordinære saker


V-SAK 1 Godkjenning av dagsorden

Dagsorden ble godkjent.


V-SAK 2 Godkjenning av protokoll fra møte nr. 2/2015

Protokoll godkjent på sirkulasjon.

Saksdokumenter:


Saker til behandling i åpent møte

Ordinære saker


V-SAK 3 Revidert valgreglement ved UiO

Saksnr. 2014/13206

Valgstyrets leder Knut Heidar redegjorde for det fremlagte forslaget.

Opprinnelig vedtaksforslag:

  1. Universitetsstyret slutter seg til det fremlagte forslaget til Valgreglement ved UiO.
  2. Universitetsstyret slutter seg til at bestemmelsen om universitetsstyrets stemmegivning ved prorektors fratreden før endt periode skal avgjøres med alminnelig flertall.

Gjennom styrets diskusjon ble følgende forslag fremmet:

Forslag 1:

  • Endringer i § 18, punkt 13, 1. setning: Fratrer prorektor i perioden, skal det snarest mulig holdes valg på rektor/prorektor etter ordinære regler.

Forslaget falt med to stemmer for (Frydenlund og Høgestøl) og ni stemmer mot (Widerberg, Gundersen, Nodenes, Alvær, Kreutzer, Engel, Aasheim, Thorsen og Ottersen).

Forslag 2:

  • Endringer i § 18, punkt 13, 2. setning: Dersom det ikke er 2/3 flertall for rektors kandidat, gjennomføres valg på rektor/prorektor etter ordinære regler.

Forslaget ble vedtatt med seks stemmer for (Frydenlund, Høgestøl, Alvær, Gundersen, Nodenes og Widerberg) og fem stemmer mot (Kreutzer, Engel, Thorsen, Aasheim og Ottersen).

Forslag 3:

  • Endringer i § 21, punkt 4, 1. setning: Universitetsstyrets tilsettingsutvalg godkjenner valgkomite for valg av dekan/prodekan etter forslag fra fakultetet.

Forslaget ble vedtatt med åtte stemmer for (Widerberg, Gundersen, Høgestøl, Nodenes, Frydenlund, Alvær, Aasheim og Ottersen) og tre stemmer mot (Engel, Kreutzer og Thorsen).

Forslag 4:

  • Endringer i § 5, punkt 1, 2. setning: Avgjørende for stemmerett er at tilsettingsforholdet er lengre enn ett år.

Forslaget falt med én stemme for (Gundersen) og ti stemmer mot (Widerberg, Høgestøl, Nodenes, Frydenlund, Alvær, Kreutzer, Engel, Aasheim, Thorsen og Ottersen).

For øvrig sluttet universitetsstyret seg til det fremlagte forslaget til Valgreglement ved UiO.

Saksdokumenter:


V-SAK 4 Oppfølging av SAB-rapporten 2015-16. Godkjenning av mandat for arbeidsområdet "Faglig betingede konsekvenser for organisasjons- og beslutningsstruktur"

Saksnr. 2013/15285

Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe redegjorde for det fremlagte forslaget.

Opprinnelig vedtaksforslag:

Mandat for arbeidsområdet ”Faglig betingede konsekvenser for organisasjons- og beslutningsstruktur” i SAB-oppfølgingsprosessen godkjennes.

Forslag fra Gundersen om et ekstra kulepunkt nr. 3 under mandatets bokstav B:

  • tilsier at det må gjøres endringer i beslutningsarenaer som sikrer de faglige ansatte medbestemmelse i å forme sine fags utvikling

Forslag fra Kreutzer om endringer i første punkt under mandatets bokstav A:

  1. å ivareta mål og ambisjoner i Strategi 2020 og kvalitetsutvikling av universitetets primæroppgaver

Det ble stemt over det opprinnelige vedtaksforslaget og de to tilleggsforslagene samlet.

Enstemmig vedtatt.

Saksdokumenter:


V-SAK 5 Organisering av livsvitenskapssatsing (LV-satsing) ved UiO

Saksnr. 2015/2807

Dekan Frode Vartdal ved Det medisinske fakultet redegjorde for det fremlagte forslaget.

Vedtak:

Styret slutter seg til interimløsning for organisering av en livsvitenskapssatsing som ligger under universitetsstyret, og som sikrer kobling til bygg og faglig utvikling til en langsiktig god organisering er på plass. Det medisinske fakultet er vertsfakultet for satsingen, noe som innebærer at de ivaretar sekretariatsfunksjonen og administrativ støtte.

Styresammensetningen endres slik at styremedlem fra annen regional FoU-institusjon erstattes med næringslivsrepresentant.

Saken kommer tilbake til universitetsstyret når det foreligger en konklusjon i SAB-oppfølgingen. I den forbindelse vil representasjon fra studenter og ansatte også bli tatt opp.

Enstemmig vedtatt.

Saksdokumenter:


Diskusjonssaker


D-SAK 1 Årsplan 2016-2018 og fordeling 2016

Saksnr. 2015/5326

Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe innledet til diskusjon.

Innspillene fra universitetsstyret tas med i det videre arbeidet med forberedelse av vedtakssak til neste møte 23.06.15.

Saksdokumenter:


Ordinære saker


V-SAK 6 Universitetet i Oslos studietilbud for studieåret 2016/2017

Saksnr. 2015/3169

Avdelingsdirektør Monica Bakken redegjorde for det fremlagte forslaget.

Vedtak:

a) Følgende studietilbud etableres på grunnlag av omdisponering innenfor rammen:

  • Årsenhet i Antikkens kultur ved HF

b) Følgende studietilbud nedlegges:

  • Årsenhet i Arkivkunnskap ved HF
  • Masterprogram i Geologiske prosessers fysikk ved MN
  • Masterprogram i Lesing og skriving i skolen ved UV

c) Universitetsstyret gir rektor fullmakt til å vedta etablering av følgende studietilbud på grunnlag av omdisponering innenfor rammen:

  • Forskerlinje i odontologistudiet ved OD

d) Universitetsstyret gir rektor fullmakt til å fordele eventuelle nye studieplasser som blir tildelt i revidert nasjonalbudsjett 2015 eller i statsbudsjettet 2016.

e) Universitetsstyret gir rektor fullmakt til å fastsette konkrete opptaksrammer for studieåret 2016/2017.

f) Universitetsstyret gir rektor fullmakt til å godkjenne søknader om eksterne midler til utvikling av fellesgrader.

Enstemmig vedtatt.

Saksdokumenter:


Diskusjonssaker


D-SAK 2 Likestillingsrapport for 2014

Saksnr. 2015/5454

Prorektor Ragnhild Helene Hennum innledet til diskusjon.

Styrets diskusjon vil bli fulgt opp videre på et senere møte gjennom arbeidet med ny rekrutteringsstrategi.

Saksdokumenter:


Orienteringssaker


O-SAK 1 Studentombudets årsrapport for 2014

Saksnr. 2015/6067

Studentombud Marianne Høva Rustberggard orienterte.

Saksdokumenter:


O-SAK 2 Orientering om "Konsentrasjon for kvalitet", strukturreform i universitets- og høyskolesektoren (Meld. St. 18)

Saksnr. 2014/6277

Rektor Ole Petter Ottersen orienterte.

Saksdokumenter:


Saker til behandling i lukket møte

Orienteringssaker


O-SAK 3 Personalsak

Saksnr. 2015/2004

Unntatt offentlighet etter offl. § 23, §13, jfr. fvl. §13

Personaldirektør Irene Sandlie orienterte.


Saker til behandling i åpent møte

Orienteringssaker


O-SAK 4 Årshjul for styresaker 2015

Saksnr. 2014/2322

Saksdokumenter:


O-SAK 5 Orienteringer fra universitetsdirektøren

Saksnr. 2008/3197

Saksdokumenter:


Saker til behandling i lukket møte

Orienteringssaker


O-SAK 6 Eiendomsovertakelse

Saksnr. 2014/13640

Unntatt offentlighet etter offl. § 13,1. ledd, jf. fvl. §13,1. ledd nr 2

Eiendomsdirektør John Skogen orienterte.


O-SAK 7 Eventuelt

Ingen saker ble meldt.

Publisert 15. mai 2015 11:47 - Sist endret 15. mai 2015 11:47