Foredragsholdere på Partnerforums vårkonferanse 2016

Tom Colbjørnsen er professor i organisasjon og ledelse ved Handelshøyskolen BI, hvor han også var rektor i perioden 2006-2014. Han har tidligere også vært professor ved Norges Handelshøyskole. Colbjørnsen er utdannet siviløkonom og sosiolog, og han har lang erfaring både som forsker, foredragsholder og bedriftsrådgiver. Colbjørnsen har ledet og deltatt i flere regjeringsoppnevnte utvalg.
Eivind Smith er professor i rettsvitenskap ved Universitet i Oslo med norsk og komparativ forvaltningsrett og konstitusjonell rett som hovedarbeidsområde. Blant hans nyere bøker er «Forvaltningsrett» og «Konstitusjonelt demokrati». Ved siden av en omfattende publikasjonsliste og omfattende  internasjonalt samarbeid har han vært forskningsleder ved Senter for grunnforskning ved Det norske Videnskaps-Akademi, leder av bl.a. Opplæringslovutvalget og Stortingets granskningskommisjon for bankkrisen. Smith er for tiden styreleder ved Institutt for samfunnsforskning og leder av Partilovnemnda.
Eivind Dale er departementsråd i Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Dale er utdannet cand.agric. ved Norges landbrukshøgskole (nå UMB) i 1979. Han var ekspedisjonssjef i kommunalavdelingen fra 2000 og har vært i dette departementet i hele sin karriere. I 2006 ble han departementsråd for Kommunal- og regionaldepartementet, som fra 1. januar 2013 ble omdannet til Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Dag Solumsmoen er seniorrådgiver i Direktoratet for IKT og forvaltning,avdeling for ledelse og organisering. Han deltok i arbeidet med rapporten Mot alle odds? Om samordning i norsk forvaltning (Difi-rapport 2014:07). Han har tidligere vært prosjektleder for en rekke forvaltningsanalyser, bl.a. rapportene Hva skjer i departementene? (Difi 2011:11) og Merverdi eller unødig omvei? Om direktoratenes rolle (Difi 2013:11). Han har arbeidserfaring fra flere departementer og er utdannet cand.polit. (statsvitenskap).
Birgit Leirvik er seniorrådgiver i Utdanningsdirektoratet. Hun sitter i sekretariatet for «0-24 programmet», som er et tverrsektorielt samarbeid på direktoratsnivå med mål om mer samordnet innsats på frafallsområdet. Birgit er utdannet samfunnsviter, har bakgrunn som oppdragsforsker og har jobbet med prosjekter rettet mot endrings- og utviklingsarbeid i ulike sammenhenger.
Astri Hildrum er seniorrådgiver i Direktoratet for IKT og forvaltning, Avdeling for ledelse og organisering. Hun ledet prosjektet som munnet ut i rapporten «Mot alle odds? Om samordning i norsk forvaltning» (Difi-rapport 2014:07). Hun er nå involvert i oppfølgingsprosjekter til rapporten som utgjør et grunnlag for regjeringens program for bedre styring og ledelse 2014-2017. Hun har arbeidserfaring fra flere departementer og direktorater, og har hovedfag i administrasjons- og organisasjonsvitenskap fra Universitetet i Bergen.
Bjørg Helene Holen er cand. oecon fra Universitetet i Oslo. Hun er avdelingsdirektør i Kommunal- og moderniseringsdepartementet,  hvor hun leder Seksjon for samordning og styring av fylkesmannen. Hun har tidligere jobbet blant annet som avdelingsdirektør i  daværende Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet og Riksrevisjonen – i hovedsak innenfor områdene budsjett, styring og regelverk.
Brit Skjelbred er fylkesmann i Sør-Trøndelag, og satt i arbeidsgruppen for KMDs prosjekt «Bedre styring av Fylkesmannen». Hun har vært ansatt i fylkesmannsembetet siden 1995, og har arbeidet som plankoordinator, samordningsdirektør, direktør for kommunal- og  beredskapsavdelingen og assisterende fylkesmann. Hun var politisk rådgiver i Landbruksdepartementet i Bondevik I-regjeringen, og statssekretær i Olje- og energidepartementet i Bondevik II-regjeringen. Hun er utdannet arkitekt fra daværende NTH og har tidligere arbeidet i Rennebu kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune. Skjelbred er født i Trondheim i 1949.
Birgitte Egset er fagdirektør i Difi, tilknyttet avdeling digital forvaltning. Hun jobber særskilt med Skate og har vært sentral i etableringen av de nasjonale felleskomponentene ID-porten, Kontakt- og reservasjonsregisteret og Digital postkasse for innbyggere. Av bakgrunn er hun jurist og hun har jobbet mange år som advokat med IKT-kontrakter, personvern og offentlige anskaffelser som spesialområder.
Bjørn Astad er ekspedisjonssjef og leder E-helseavdelingen i Helse- og omsorgsdepartementet. Fra 2007 har han hatt ansvar for Helse- og omsorgsdepartementets oppfølging av e-helsefeltet.
E-helseavdelingen har ansvar for å etablere gode digitale tjenester til både helsepersonell og innbyggere, oppfølging av Direktoratet for e-helse og Norsk Helsenett SF, i tillegg til å følge opp arbeidet med Meld. St. 9 (2012-2013) Én innbygger – én journal.

Thomas Hoholm er førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI. Forskingsfeltene hans inkluderer organisasjoner, innovasjon og innovasjonsledelse, entreprenørskap og kunnskap/læring.
Werner Christie er lege, helseadministrator og tidligere helseminister og førstelektor II ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering ved Handelshøyskolen BI, hvor han også er spesialrådgiver. Christie er utdannet lege og tidligere helsepolitiker, og var Helseminister under Gro Harlem Brundtlands 3. regjering (Ap). Han har vært fylkeshelsesjef og sykehussjef, og han har også forsket og publisert lærebøker. Christie har hatt diverse helserelaterte styreverv for tjenesteytere, investorer og nyetablerte virksomheter.

Av Partnerforum
Publisert 25. okt. 2016 12:00 - Sist endret 19. des. 2017 17:01