Varsling  - håndtering av varsling på arbeidsplassen

Partnerforums tredje etikknettverksmøte.

Program

• Retningslinjer for varslingsrutiner i statstjenesten - Om status for arbeidet med forslaget til varslingsrutiner (pdf)
    Målfrid Irene Krane, rådgiver, Fornyings- og administrasjonsdepartementet
  • Hva må til for at varslere skal oppfattes som noe annet enn brønnpissere? (pdf)
    Knut Ruyter, sekretariatsleder for Den nasjonale komite for medisinsk forskningsetikk og professor II ved Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo

Bidragsyterne

Målfrid Irene Krane er rådgiver i Arbeidspolitisk avdeling i Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Krane har tidligere arbeidet som advokat med arbeidsrett som hovedarbeidsfelt. Krane har bidratt i utarbeidelsen av høringsforslaget om varslingsrutiner, som har høringsfrist i juni. Hun vil utdype bakgrunnen og innholdet i forslaget, og om forventninger til prosessen videre.

Knut Ruyter er administrativ leder for De nasjonale forskningsetiske komiteer og professor II i etikk ved Avdeling for kompetansehevende studier ved Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo. Faglig interessefelt: Forskningsetikk, kasuistikk og bruk av ulike etiske verktøy, moralsk læring og utdanning. Utdanning: Dr. philos. i medisinsk etikk (Universitetet i Oslo), Master of Theology, Master of Divinity (Weston School of Theology, Cambridge, Mass., USA).
De forskningsetiske komiteene er frittstående uavhengige organer for forskingsetiske spørsmål innen alle fagområder.

Ruyter vil holde et innlegg om ”varsling” og varslere som ressurs. Han tar for seg ulike psykologiske og moralske faktorer som hemmer eller fremmer varsling, samt vurdering av ansvarsforhold. Som illustrasjon presenteres et case fra et helseforetak. Vi avslutter med diskusjon og erfaringsutveksling.

Partnerforum
Emneord: Etikk, HR og kompetanseutvikling