HIS1330. Det f�rkoloniale
Afrika.
2.9.2005
Tema: �utvikling�, �modernisering� (jfr. grunnlagsnotat for kurset).
Bruksdefinisjon av �utvikling� for dette kursets form�l:1) statsbygging 2) teknologisk-�konomisk utvikling
Generalisering om Afrika som metodisk-pedagogisk problem: det store kulturelle og politiske mangfold, de store regionale forskjeller. �Modell� som l�sning = sammenstilling av typiske s�rtrekk, eks.modell for afrikansk konged�mme, Webers byr�kratimodell.
Allmenn formel for historisk analyse: S�ke sammenhenger og gjensidige �rsaksvirkninger mellom teknologi, �konomi, sosial utvikling, politikk, kultur, ideer
AFRIKA I
GLOBAL HISTORIE
Allmenne s�rtrekk: geografi, befolkning, sykdommer, jordbruk, ikke skrift. HVORFOR
Det store etniske mangfold: ca.800 separate spr�k
Politisk organisasjon:
- Desentraliserte samfunn, ��ttesamfunn�: Den politiske funksjon til klan, aldersgrupper, hemmelige selskap, orakler.
- Sentraliserte samfunn: Nubia, Etiopia, Sudanrikene s�r for Sahara, riker ved de store sj�ene, i Kongo-omr�det (luba-lunda), �Zimbabwe�. Den �patrimoniale� statsorganisasjon, personlig styre, nettverksstater.
Den religi�se verdensoppfatning: �muntu� = livskraften som er kjernen i all virkelighet
Religi�s modell: 1.H�ygud, 2.�ndeverden, 3.forfedretro (sakrale konged�mmer, maktens hellighet) 4.magi, �trolldom�, �hekseri�
Den sirkul�re tid, i kontrast til den line�re, betydning for plan, punktlighet
Problem: En s�regen �afrikansk mentalitet� eller universell mentalitet i bondesamfunn i alle deler av verden?
Ytre forbindelser: Afrika s�r for Sahara som del av �den gamle verden�- inkludert sykdomsverden. Kontakten med Indiahavet, Saharahandelen. Ikke Atlanterkontakt.
Slavehandelen: Minst 11 millioner. Demografiske, �konomiske, politiske, kulturelle virkninger i Afrika. Virkninger for amerikansk/europeisk utvikling. �Det afrikanske bidrag til globalhistorien�: Arbeid, kultur.
Politisk: Europeiske handelsstasjoner, festninger, direkte styre i noen kyst-enklaver.