ARA4117 periodisk evaluering V08

PERIODISK EMNERAPPORT

ARA4117 Arabiske vitenskapelige tekster – våren 2008

 

Emnet tiltrakk denne gangen en masterstudent og gikk dermed som ”leseemne”. Studenten fikk veiledet tekstgjennomgåelse under fire dobbeltimer, i tråd med retningslinjene for leseemner. Vi konsentrerte oss om de sjangerne i tekstpensumet som også skulle spille en rolle i vedkommende students planlagte masteroppgave, dvs. arabisk grammatikkteori, leksikografi og språkfilosofi.

         Studenten skrev en hjemmeoppgave som innbar både oversettelse og kommentert tekstanalyse av utvalgte passasjer i al-Farabis Kitab al-Huruf. Studenten besto hjemmeoppgaven sin med ”B”.

         Selv om det er vesentlig å lese vitenskapshistoriske kjernetekster minst en gang i løpet av et masterstudium, vurderer faglæreren om man fremdeles ikke skulle inkludere mer moderne tekster i undervisningsopplegget med hensyn til å tiltrekke flere studenter.

 

Lutz Edzard