Periodisk emnerapport ARKIV2030 Elektronisk arkiv, vårsemesteret 2008
 
 
Pensum og forelesningstemaer i ARKIV2030 ble gjennomrevidert i 2006, og det faglige opplegget har etter det bare vært gjenstand for mindre justeringer. Vårsemesteret 2008 ble det gitt forelesninger i sentrale egenskaper ved elektroniske systemer, problemstillinger innen elektronisk journalføring og opplegget for den nye Noark 5-standarden, og forholdet til internasjonale standarder på området. Videre ble det forelest i problemstillinger rundt autentisitet, kontekst og metadata i elektronisk sammenheng. Det ble også gitt undervisning i datastrukturer, databaser og fagsystemer.
 
Vi har hatt gode erfaringer med endringene i emnet fra våren 2006 og mener de har vært fruktbare både for undervisningen og for studentenes arbeid og besvarelser. Imidlertid har utviklingen på feltet skapt behov for nye endringer og også en utvidelse av emnet. Nå er alle ARKIV-emnene i løpet av de siste årene i sterkere grad blitt farget av problemstillinger ved elektronisk arkiv – det gjelder også på felt som arkivteori og arkivdepot. Men det er likevel behov for å styrke og øke det en kan kalle en utvidet grunnutdannelse i elektronisk arkiv. ARKIV2030 erstattes derfor våren 2009 av et nytt emne som gir 20 studiepoeng – ARKIV2020 Dokumenthåndtering og elektronisk arkiv. (http://www.uio.no/studier/emner/hf/ikos/ARKIV2020/). ARKIV2030 opprettholdes imidlertid som emnetilbud med tanke på nye etter- og videreutdanningskurs.
 
Frafallet fra ARKIV2030 våren 2008 var beskjedent. Antallet studenter som avla eksamen med bestått karakter i 2008, lå noe i underkant av nivået fra 2006 og godt over nivået fra 2007. Antallet studenter på emnet er likevel noe mindre enn de aller første årene etter kvalitetsreformen. Det har trolig sammenheng med at emnet også regelmessig tilbys som etter- og videreutdanningskurs.
 
De fleste studentene som tok emnet, var programstudenter. De gikk på et av følgende programmer: Arkeologi kunsthistorie og konservering, historie, kultur- og idéstudier, språk, offentlig administrasjon og ledelse. I tillegg tok noen studenter eksamen utenfor BA-program som enkeltemnestudenter.
 
Studentene har påpekt i den periodiske emneevalueringen at kurset i ARKIV2030 har gitt god forståelse av problemstillinger knyttet til elektronisk arkiv. Oppfølgingen av studentene underveis på emnet er også karakterisert som bra. En student har imidlertid etterlyst mulighet til å se større deler av faget i praksis. En annen student har beskrevet oppdelingen av det tidligere grunnfaget etter kvalitetsreformen i seks bolker som uheldig. Det gjenspeiler seg i oppdelingen av pensum hvor det i flere tilfeller finnes artikler som like godt kunne stått andre steder.
 
Oppsplittingen av arkivkunnskap i enkeltemner på 10 studiepoeng fra 2003 gjorde faget mer håndterlig og fleksibelt på den ene side, men skapte på den annen side også noen problemer særlig i grensedragningen mellom noen av emnene. Vi har vært kjent med denne problemstillingen og også drøftet den med studentene. Vi håper at noen av de mest uheldige utslagene av emneoppdelingen i 2003 vil rettes ved den restrukturering av emnene som innføres fra høsten 2008.
 
Undervisningen og det faglige opplegget oppfattes ellers som godt og i samsvar med beskrivelsen og læringsmålene på emnets nettside. Emnets vanskelighetsgrad oppfattes som på nivå med andre 2000-emner studentene har tatt. Drøyt 80 % av de som har besvart spørsmålene i evalueringen, beskriver det som meget sannsynlig eller sannsynlig at de ville tatt en mastergrad i arkiv – om en slik ble etablert.