Emnerapport for EAST4503 - Making of East Asian Modernities, høst 2009

Emnet EAST4503 ble første gang tilbudt høsten 2005, og da var det 3 masterstudenter som fulgte emnet og leverte oppgavene sine til slutt. Denne gangen, høsten 2009, var antall leverte oppgaver 11. Det viser seg at antall studenter som tar emnet gradvis øker med tiden. Intet avvik fra emneplanen fant sted denne gangen, og den eneste studenten som svarte på emneevalueringen skrev at undervisningen var klar og dekket hele emnets innhold. Det ser ut som om han/hun var storfornøyd med faget. Men med såpass lavt deltagelsesnivå blir ikke spørreskjemaet representativt. Jeg baserer meg derfor ikke bare på skjemaet, men også på mine inntrykk fra samtaler med studentene.

Karakterene for studentenes oppgaver var jevnt fordelt. B og C dominerte (36% hver), mens det fantes én A-oppgave (9%). Til sammen utgjorte A- og B-oppgaver nesten halvparten av alle oppgavene, noe som viser at de studentene som valgte dette faget var godt forberedt og ganske sterkt motiverte. Det fantes ingen E og F-oppgaver, og jeg synes at det indikerer generelt god motivasjon og beherskelse av det faglige innholdet. Ingen klaget på karakterene sine, men nesten halvparten av alle studentene ba meg om begrunnelse. Jeg forstår det slik at begrunnelsene hjelper studentene til å reflektere om sine svakheter og generelt forbedre sitt nivå, og foreslår at på emner på masternivå må en kort tilbakemelding til kandidatene bli obligatorisk etter at semesteroppgavene er sensurert.

I private samtaler vektla en del av studentene at de ønsket at mer undervisningstid kunne brukes på samtidig populærkultur i Øst-Asia, særlig på filmer osv. Jeg synes at denne kritikken er rettferdig, og vil gjerne prøve å samarbeide med Dick Stegewerns i neste omgang, slik at han kan undervise 2-3 ganger om japanske filmer og animé/manga på dette emnet. 

I fremtiden, i henhold til studentenes ønske, vil jeg også prøve å ”gradere” pensumlisten, slik at studentene forstår hvilke bøker som er viktigst og skal prioriteres. Studentene opplever at det kan være vanskelig for dem å beherske hele pensum siden deres semesteroppgave ikke inkluderer alle spørsmål som dekkes av pensumlitteraturen. Jeg vil også prøve å øke andelen seminarer i undervisningen – jeg tror dette i større grad vil aktivisere studentene.


Vladimir Tikhonov, januar 2010.