Periodisk evalueringsrapport høsten 2010

Dette emnet er obligatorisk. Høsten 2010 deltok 18 studenter i undervisningen og fullførte eksamen.  Både pensum og undervisningsopplegget på dette emnet er innrettet mot masteroppgaven. En mer dekkende tittel på emnet kunne derfor være ”Religionshistorisk teori og metode”, som en av studentene påpekte.

Pensumet er tredelt – 1) en krevende, men god innføring i vitenskapsteoretiske utfordringer i religionsforskningen, 2) en antologi med sekundærlitteratur om sentrale religionshistoriske teorier og begreper, 3) en antologi om religionshistoriske metoder. Etter studentenes tilbakemeldinger å dømme fungerer pensumet godt.

Undervisningen legger opp til høy studentaktivitet med innlevering av bokanmeldelser (av pensumlitteraturen) helt i starten av semesteret. Anmeldelsene legges ut i Fronter slik at de er tilgjengelig for alle. Av pedagogiske og sosiale grunner arbeider studentene gruppevis med bokanmeldelsene slik at de kan etablere mer permanente kollokviegrupper.Fordi studentantallet på dette emnet aldri oversiger 20, gis undervisningen i form av en blanding av forelesning og seminar. Dette semesteret ble det gitt 9 dobbelttimer fordelt mellom to lærere (3 og 6). I tillegg fikk studentene invidivuell tilbakemelding på førsteutkast til semesteroppgaven. Etter tilbakemeldingene å dømme, var studnetene fornøyd med undervisningsopplegget, kanskje særlig med tilbakemeldingen på førsteutkastet, men ønsket at det skulle vært noen flere undervisningstimer på grunn av emnets vanskelighetsgrad.

Dette semesteret var kildeproblematikk tema for semesteroppgaven, og undervisningen fokuserte derfor sterkt på metode – og noe mindre på tolkningsproblematikk. Til eksamen ble gjennomsnittsresultatet for hele gruppen C med en klar majoritet på karakteren C (to fikk A, tre B, ni C, 3 D og 1 fikk E). 

Publisert 14. feb. 2011 16:42