Periodisk emnerapport i teatervitenskap høst 2008
Emneansvarlig: Live Hov
 
TEA2126: Kvinner på scenen - som roller og aktører
 
Evaluering av gjennomføringen av emnet
 
Kvantitative gjennomføringsdata
Av 15 eksamenstilmeldte studenter totalt gjennomførte 13 eksamen, mens 2 ikke leverte hjemmeoppgave. Samtlige 13 besto. Karakterene fordelte seg med 8% på A, 38% på B, 15% på C og 38% på D.
 
Kvalitativ evaluering
Svarprosenten på emnet er svært lav, kun 4 studenter har svart på spørreskjemaet. Man kan derfor ikke vite om svarene er representative for gruppen totalt.
Kommentarene som gjelder vurdering av emnet som helhet, er relativt kritiske, mens de videre kommentarene, som er svar på mer spesifikke spørsmål om undervisning og pensum, er mer nyanserte.
Kritikken gjelder først og fremst pensum. Det er flere kommentarer om at det burde vært mer feministisk teori, fremfor historie og stoff om oppførelsespraksis. Dessuten er det kommentarer om at artiklene på pensum tildels overlapper hverandre, og at oppsettet i kompendiene ikke er oversiktlig nok.
Når det gjelder selve forelesningene, nevner flere at foreleseren i høyere grad burde ha drøftet teori og "gått mer utenfor pensum".
For øvrig er det kommentarer om at forelesninger og seminarer var nokså like, men at det alltid var rom for spørsmål "og det er bra".
Angående vurderingsformen er det positiv respons for hjemmeeksamen, men en student mener at semesteroppgave hadde vært optimalt.
Samtlige svarer at de har fått god nok informasjon om emnet ved semesterstart.
 
 
II. Forslag til tiltak for å forbedre emnet
 
Emnebeskrivelse og pensum
Enkelte studenter har gitt utrykk for at de ønsker mer feministisk teori, og det bør overveies om mindre deler av pensum kan skiftes ut med teoretiske basistekster. Det vil imidlertid ikke være relevant å vektlegge teorien sterkere enn det historiske stoffet. Ifølge emnebeskrivelsen er emnet teaterhistorisk anlagt, og pensum må nødvendigvis avspeile denne vinklingen.
Emner som primært fokuserer på feministisk teori uavhengig av en teaterkontekst, tilbys på flere andre fag, og vårt emne bør ivareta de teaterfaglige aspektene. De fleste av pensumtekstene er imidlertid skrevet med et klart feministisk perspektiv, og det kan også ligge et forbedringspotensial i en sterkere vektlegging av disse tekstenes feministisk/teoretiske perspektiver.
      En viss grad av tematisk overlapping av pensumtekstene er uunngåelig når det knapt nok finnes oversiktsverker og lærebøker i emnet. Uansett bør utvalget av tekster og oppsett av kompendier gjennomgås kritisk, med henblikk på større tematisk og teoretisk bredde, og en klarere progresjon.
 
Undervisningsformer
Vekslingen mellom forelesninger og seminarer følger instituttets retningslinjer for undervisningen og fungerer vanligvis bra. Når de to undervisningsformene kom til å bli ganske like i dette tilfellet, skyldes det blant annet manglende respons og oppfølging fra studentenes side. Seminarformen er jo i seg selv åpen for flere slags opplegg, og en annen gang kan det kan være verdt å diskutere selve formen grundigere med studentene, i begynnelsen av semestret. Det kunne også være en idé å utvide pensum med utvalgte dramaer/teatertekster, som kunne være gjenstand for felles analyse og diskusjon i seminarene.
 
Avslutningsvis bør det fremheves at dette emnet ble gitt for første gang høsten 2008. Det er rimelig å forvente at emnet kan videreutvikles og forbedres når det blir tilbudt igjen.
 
 
26.01.09
Live Hov