Periodisk evaluering vår 08 - TEA 2231 Teateranalyse

 

I. Evalueringen av gjennomføringen av emnet

 

Avvik: Det har ikke vært avvik fra planene for emnet.

Kvantitative gjennomføringsdata:

Av 39 studenter totalt, meldte 25 seg til eksamen: 22 besto og 3 møtte ikke. Snittkarakteren var B. Karakterene fordelte seg med 18% på A, 41% på B, 32% på C og 9% på D.

Kvalitativ evaluering:

Svarprosenten på emnet er lav,  9 studenter har svart på spørreskjemaet.

Det kommer frem av besvarelsene at undervisningsopplegget har fungert godt, også balansen mellom forelesninger og seminarer. Det er antydet i en kommentar til pensum at det er vanskelig å få oversikt over de ulike teoriene i pensum, og det forstår jeg er en utfordring. Studentene ble oppfordret til å se helt spesifikke og pensumrelevante forestillinger, hvilket flere fulgte opp, og som ble trukket inn i undervisningen. Arbeidet med konkrete analyseeksempler hjelper nok til en innsikt i og forståelse av de teoretiske spørsmålene. Fronter har stort sett blitt brukt til info og innlevering dette semesteret, fordi de faglige diskusjonene har foregått i gruppeundervisningen. Hjemmeeksamen har fungert godt i forhold til læringsmålene.

Pensum:

Studentene svarer at de er godt fornøyd med pensum, selv om det antydes at noe av litteraturen er teoretisk vanskelig.

Presentasjon på nettet:

De aller fleste studentene opplever at de fikk god informasjon om emnet og undervisning ved semesterstart. 35% via nettsidene, og resten via Fronter og undervisning.

 

II. Forslag til tiltak for å forbedre emnet

 

Forholdet mellom forelesninger og seminarer:

Oppslutningen om forelesningene har vært relativt god, selv om ikke det kan sees ut antall studenter som har svart (9stk). Ut fra tidligere evaluering har vi styrket den fysiske gruppeundervisningen i stedet for diskusjonsgrupper på nettet. Dette har fungert bedre, og det ser ut av tilbakemeldingene at de fleste studentene har hatt utbytte av denne undervisningsformen, Likevel kan arbeidet med konkrete eksempler styrkes ytterligere, for at studentene lettere skal kunne oppøve analytiske ferdigheter.

 

 

Siren Leirvåg, 14.8.2008