Periodisk emnerapport for TEA 4011, Ritualer, medier og performance, høst 2009

Emneansvarlig: Anita Hammer

Kvantitative og kvalitative gjennomføringsdata

9 studenter var oppmeldt til emnet, 8 avla eksamen. Studentene scoret høyt på karakterskalaen, noe som er utrykk for livlig engasjement i de ulike tema som ble behandlet i forelesninger og seminarer. Karakteren A og B ble gitt i større grad enn normen. Dette skyldtes at studentene som hadde valgt emnet utmerket seg ved både stor arbeidsevne, originalitet og selvstendighet.

Pensum er, slik det foreligger, noe spredt. Dette er blitt diskutert med studentene. Dette kan både ha fordeler og ulemper. I og med at emnets profil også inneholder en målsetting om å tenke tverrfaglig, kan spredtheten også være en fordel. Dette kan ha slått positivt ut for både engasjement og eksamensresultater. Pensum er for øvrig under revidering.

4 av 8 studenter hadde svart på evalueringsskjemaet. Dette kan ha å gjøre med at de siste to seminarene ikke fungerte fordi flere de kolliderte med eksamen i andre emner for flere av studentene, som følgelig måtte prioritere dette. Men unntak av dette har studentene som har svart på spørreskjemaet vært meget fornøyd med både med forelesninger, pensum og eksamensform. Forelesningene er fremhevet som særlig inspirerende.

Forslag til tiltak for å forbedre emnet


Pensum skal revideres. En mulighet er å dele emnet inn i to emner hvorav det ene forutsetter det andre som forkunnskaper. Et stort problem var at pensum ikke var tilgjengelig på Akademika ved semesterstart. Det er viktig at dette ikke gjentar seg neste gang emnet undervises i. Det er viktig at administrasjonen passer på at undervisningstidspunkter ikke kolliderer med eksamen i andre emner.

Anita Hammer, 04.02.2010