Periodisk emnerapport i teatervitenskap høst 2008
Emneansvarlig: Live Hov
 
TEA4121: Antikkens teater II
 
Evaluering av gjennomføringen av emnet
 
Kvantitative gjennomføringsdata
Alle de 5 eksamenstilmeldte studentene gjennomførte eksamen, og samtlige besto. Karakterene fordelte seg med 60% på B, 20% på C og 20% på D.
 
Kvalitativ evaluering
Svarprosenten på emnet er høy, 4 av de 5 studentene har svart på spørreskjemaet. Disse 4 har alle gitt utrykk for at de har vært (svært) godt fornøyd med emnet som helhet. Det samme gjelder for forelesningene og seminarene, selv om en enkelt bemerker at seminarene ikke fungerte så godt fordi gruppen besto av så få studenter. De fleste mener at det var god balanse mellom forelesninger og seminarer.
            Når det gjelder pensum, er det flere kritiske kommentarer. Pensumtekstene var samlet i tre kompendier og en enkelt oversiktsbok, men studentene gir uttrykk for at de ville ha foretrukket flere hele bøker (samt eventuelt et enkelt kompendium).
            Alle studentene mener at hjemmeoppgave er velegnet som vurderingsform.
            Alle synes også de fikk god nok informasjon om emnet ved semesterstart.
 
II. Forslag til tiltak for å forbedre emnet
 
Emnebeskrivelse og pensum
            En enkelt student mente at tragedien slett ikke burde vært representert på pensum, siden emnebeskrivelsen legger opp til "særlig vekt på komedien". Etter emneansvarligs mening bør tragedien være med for helhetens skyld, om enn i mindre grad enn komedien. Her er det likevel rom for en viss justering av pensum.         
Studentenes ønske om hele bøker fremfor kompendier på pensum bør overveies grundig innen emnet skal tilbys neste gang. Det vil neppe bli en billigere løsning, og det er vanskelig å finne bøker som egner seg godt til formålet. Likevel vil det antagelig være mulig å utarbeide en "delt løsning", der stoffet fordeler seg mer jevnt på bøker og kompendier.
 
Undervisningsformer
Vekslingen mellom forelesninger og seminarer følger instituttets retningslinjer for undervisningen. Det er imidlertid et problem at det som regel vil være relativt få studenter på de valgfrie emnene på masternivå. I praksis vil dette særlig gå ut over seminarene, som jo forutsetter en aktiv deltakelse fra studentenes side. Dette problemet kunne med fordel tas opp til drøfting i instituttets undervisningsutvalg, med henblikk på å utvikle mer varierte og fleksible seminarformer.                                        
                                                                     
 
27.01.09 Live Hov