FRA1301 - Fransk litteratur 1
� Identit�, existence, langue �
En innf�ring i fransk prosalitteratur
Tid og sted for undervisning
Tirsdag� kl. 12:15 -14:00,
Seminarrom 454 P.A. Munchs hus
Fredag� kl. 12:15 -14:00,
Auditorium 2 Sophus Bugges hus
NB! Se undervisningsplanen nedenfor for detaljer.
Undervisningspersonale
Hall Bj�rnstad. Treffetid: etter forelesning, NT304. e-mail: hallb@kri.uio.no
Gro Bj�rnerud Mo. Treffetid: tirsdag 10-11, NT420. e-mail: g.b.mo@kri.uio.no
Ingse Skattum. Treffetid: onsdag kl. 16-17, NT431. e-mail: ingse.skattum@kri.uio.no
Innledning
Dette emnet gir en innf�ring i fransk prosalitteratur fra det 17. til
det 20. �rhundre.
����������� Vi skal lese,
diskutere og skrive om sju sentrale verker i den franske litter�re kanon. Den
r�de tr�den gjennom semesteret vil v�re en tiln�rming til den litter�re teksten
som et sted hvor identitet og eksistens bokstavelig talt �kommer til uttrykk�.
Det dreier seg alts� ikke om � s�ke generelle teorier og trender, men snarere
om � studere hvordan identitet og eksistensf�lelse dannes, fors�kes, fortolkes,
skjerpes, forskyves (og muligens ogs� undergraves og sprenges) med forankring i
konkrete tekstlige observasjoner.
����������� Emnet krever
aktiv deltakelse fra studentenes side: kritisk lesning, aktiv muntlig deltakelse,
ukentlig innsending av e-mail til �diskusjonsforum�, innlevering av 3-6
skriftlige arbeider,� avsluttende
mappeinnlevering som danner grunnlaget for muntlig eksamen (n�rmere
opplysninger nedenfor). For � sette studentene i stand til dette vil det fra
begynnelsen av semesteret fokuseres p� utvikling av begrepsapparat, analytisk
tiln�rming og n�rlesningskompetanse. Det vil ogs� legges vekt p� � sette
verkene inn i en st�rre (litteratur)historisk sammenheng.
����������� Undervisning,
diskusjon og muntlig eksamen vil foreg� p� fransk, og skriftlige arbeider og
e-mails skal ogs� skrives p� fransk. For de studentene som f�ler at de sliter
med � f� lest ferdig de lengste tekstene p� fransk, gj�res det imidlertid
oppmerksom p� at seks av de sju verkene er tilgjengelige p� norsk (jfr.
litteraturlisten nedenfor).
Arbeidsrytme
Undervisningen best�r av 17 dobbelttimer: foruten introduksjon og
avslutning blir det to dobbelttimer i tilknytning til hvert av de sju verkene
(tre dobbelttimer for det f�rste verket). Arbeidsrytmen blir da som f�lger:
- Den f�rste
dobbelttimen har form av en tradisjonell forelesning.
M�let er � gi en bred introduksjon til verket, forfatteren og epoken, og �
foreta en f�rste tiln�rming til teksten. Som forberedelse til dette m�tet
skal studentene:
-
orientere seg om og i verket (lese i angitt / utdelt
bakgrunnsmateriale, litteraturhistorie etc; begynne p� (og gjerne avslutte)
boka)
-
eventuelt levere inn 2-siders oppgave til boka som ble diskutert sist
(gjerne basert p� e-mail-posting og seminardiskusjon)
- Den andre
dobbelttimen vil foreg� som et seminar,� hvor studentene forutsettes � delta
aktivt i analyse og diskusjon av verket ut fra emnets overordnete
perspektiv. Denne samtalen er ment � v�re et ledd i en prosess som skal
lede fram til et ferdig skriftlig arbeide. Prosessen begynner f�r
seminaret, i den korte teksten hver student skal sende ut p� e-mail f�r
dette m�tet (og som er en forutsetning for � f�� v�re til stede, jfr. nedenfor). Som forberedelse til dette
m�tet skal studentene alts�:
-
lese boka som skal diskuteres
-
forberede seg til diskusjon / analyse
-
sende ut e-mail-posting senest to timer f�r seminaret
Studentenes plikter
Studentenes plikter innenfor dette emnet kan summeres opp i f�lgende
fire punkter:
- Forberedelse
& aktivitet. Det forutsettes at studentene m�ter vel
forberedt og deltar aktivt i samtalen om tekstene. Har man problemer med �
f� teksten �i tale�, kan lesesp�rsm�lene nedenfor v�re et nyttig
hjelpemiddel.
- E-mail-posting. F�r den
andre dobbelttimen om hvert verk skal deltakerne sende ut en kort tekst
(cirka en halv side) til de andre deltakerne i kurset pr e-mail via
mailinglista FRA-1301@kri.uio.no.
Utgangspunktet for teksten skal v�re en kort passasje fra ukens verk som
studenten velger selv: et sitat man mener p� en eller annen m�te er
interessant for en belysning av �identit�, existence et langue� i
forbindelse med dette verket, og med en kort� begrunnelse for dette valget. Lesesp�rsm�lene nedenfor kan
v�re et hjelpemiddel i denne prosessen. Passasjen man velger � kommentere
kan v�re et klimaks, et vendepunkt, et typisk eksempel eller tvert i mot
som uttrykker en dissonans i teksten, noe som skj�rer, som man ikke helt
f�r til � stemme. Denne e-mailen (som skal v�re p� fransk) m� sendes ut
senest kl. 10.15 p� seminardagen, slik at de andre deltakerne f�r en sjanse
til � lese den p� forh�nd. NB! Det er en betingelse for �
f� v�re til stede i seminardelen av kurset at man sender sin ukentlige
e-mail.
- Innlevering
av skriftlige arbeider. I l�pet av semesteret skal studentene
levere inn 3-6 skriftlige arbeider p� cirka 2 sider hver. Tematisk skal
disse tekstene knytte an til emnets hovedperspektiv (om hvordan identitet
og eksistensf�lelse �kommer til uttrykk� i (passasjer av) verket som
diskuteres), og utgangspunktet skal v�re en n�rlesning av en helt kort
passasje. Det skriftlige arbeidet kan med fordel bygge p� synspunkter og
poenger som er kommet fram i e-mail-posting eller i seminaret. Studentene kan
levere inn arbeider fortl�pende gjennom semesteret (maksimalt 6), men de m�
forholde seg til tre milep�ler: f�rste arbeid m� senest v�re innlevert 23.
september, andre arbeid senest 21. oktober og tredje arbeid senest 18.
november, jfr. vedlagte undervisningsplan. NB! Disse
tidsfristene er absolutte. For � f� g� opp til avsluttende eksamen, m�
studenten ha f�tt godkjent minst tre oppgaver. Hvis en oppgave ikke
godkjennes, avtales det i hvert tilfelle en ny (kort) frist for
innlevering av en ny versjon av arbeidet.
- Mappeinnlevering. Innen 2.
desember skal studentene levere inn en mappe som vil danne grunnlaget for
samtalen p� muntlig eksamen (selv om man ogs� m� kunne gj�re rede for de
andre tekstene man har lest). Mappen skal best� av tre av de tidligere
godkjente arbeidene, samt en kort tekst med studentens egen kommentar til
de tre arbeidene. Hvis man har f�tt godkjent mer enn tre arbeider, kan man
selv velge hvilke tre som skal inng� i mappen.� NB! Man har selvsagt anledning til � skrive
om og korrigere i de godkjente arbeidene ut fra tilbakemeldingen man fikk
fra seminarlederne, f�r man leverer dem inn i mappen. Det er alts�
arbeidene slik de inng�r i mappen, og ikke den opprinnelig innleverte
versjonen, som blir vurdert til eksamen.
Lesesp�rsm�l
Som det fremg�r av det ovenst�ende, vil de litter�re tekstene innenfor
emnets opplegg bli behandlet i tre etapper: (i) vi leser teksten; (ii) vi
diskuterer den, (iii) vi skriver om den (eventuelt med en fjerde etappe hvor vi
diskuterer det vi har skrevet om teksten, i seminaret og p� muntlig eksamen).
Her avhenger selvsagt diskusjon og skriving av lesningen. For � diskutere og
skrive om litteratur i en akademisk sammenheng er det viktig � stille den
litter�re teksten sp�rsm�l under lesningen. En erfaren akademisk leser vil
gj�re dette automatisk, men for et innf�ringskurs kan det v�re verdt � fors�ke
� formulere eksplisitt de sp�rsm�lene som senere vil v�re bare implisitt til
stede.
����������� Sp�rsm�lene som f�lger
nedenfor er et fors�k p� en slik eksplisittering.
Det dreier seg alts� om lesesp�rsm�l til emnets sju tekster ut fra det
overordnete perspektiv: �Identit�, existence, langue�. Listen er p� ingen m�ten
fullstendig. Sp�rsm�lenes relevans vil variere fra tekst til tekst. Noen er
kanskje helt irrelevante for enkelte av tekstene. Det er med andre ord ikke noe
m�l absolutt � finne svar p� alle sp�rsm�lene. �n refleksjon i tilknytning til
ett av sp�rsm�lene kan v�re nok til � skrive en god e-mail-posting, som s� kan
utvikles til en utmerket�
innleveringsoppgave. 15 sp�rsm�l til teksten du leser:
- I hvilken grad bestemmes identiteten til
personene fremstilt i teksten av deres kj�nn / seksualitet / klasse /
hudfarge / nasjonalitet?
- Hvilke faktorer i menneskets eksistens danner og
/ eller underminerer identitet i denne teksten? Hvilken funksjon har evt.
faktorer som sykdom, d�d, fremmedgj�ring og kjedsomhet?
- Kan individet forme og / eller undergrave en
identitet som p�tvinges det? Er personene i teksten frie?
- I hvilken grad struktureres teksten behandling
av �Identit�, existence, langue� av en spenning mellom innvendighet og
utvendighet (int�riorit� og ext�riorit�), mellom virkelighet
og skinn (�tre og para�tre), mellom egentlighet og
forstillelse (authenticit� og dissimulation)? Kan denne
spenningen knyttes til konkrete tekstlige observasjoner, f.eks. av
sanseverb?
- Dannes identitet p� basis av eksklusjon (�Jeg er
X fordi jeg ikke er Y�), og hvordan fremstilles i s� fall denne
eksklusjonen?
- Hva er forholdet mellom det menneskelige og det
ikke-menneskelige (dyr, natur, Gud) i teksten?
- Hva er forholdet mellom dr�m og virkelighet,
mellom utopi og realitet?
- Finnes det ett dominerende bilde eller retorisk
virkemiddel (metafor, metonymi, ironi, antitese, etc) som forfatteren
bruker for � fremstille en identitetsproblematikk?
- Hva sier tekstens sjanger om forfatterens
tiln�rming til eksistens og identitet? Hvilke f�ringer legger
sjangervalget for hvordan eksistens og identitet behandles?
- Finnes det steder i teksten som motsier det vi
m�tte vite om forfatterens intensjon med teksten (fra �leserveiledning� i
og utenfor teksten)?
- Finnes det steder i teksten hvor problematikken
knyttet til �Identit�, existence, langue� behandles eksplisitt, p� et
metaniv�?
- Hvilken funksjon har eksplisitte og implisitte
modeller / eksempler for identitetsdannelse og bruk av spr�ket i teksten?
Refereres det til andre tekster som modeller? Leses det i tekstene? Finnes
det fortellinger i teksten som har en eksemplarisk funksjon i s�
m�te?
- Skjer det en utvikling eller vekst i teksten hva
ang�r v�r problematikk? Er det en l�rdom � h�ste? Blir tekstens personer,
forfatteren eller leseren klokere i l�pet av teksten? Finnes det eksempler
p� en motsatt (negativ) utvikling?
- Antyder teksten p� noen m�te at det er noe
utenfor eller hinsides spr�ket? Hvordan gir i s� fall teksten uttrykk for
dette som ikke kan uttrykkes? Hvilken plass har det i forhold til f�lelse
av identitet og eksistens?
- Fremstilles spr�ket som et virkemiddel eller et
hinder for � finne / uttrykke identitet? Stemmer dette overens med hvordan
teksten rent faktisk fungerer?
Litteraturliste
1. Madame De La Fayette: La Princesse De Cl�ves
P� norsk: Prinsessen av Cl�ves, oversatt og med etterord av Anne-Lisa Amadou, Gyldendal, 2000.
2. Voltaire : Candide ou l'optimisme��� �����������
P� norsk: Candide eller Optimismen, oversatt
av Paul Ren� Gauguin, Gyldendal, 2000.
3. Chateaubriand: �Ren�
P� norsk i Atala ; Ren� : to fortellinger, oversatt
av Hall Bj�rnstad ; med etterord av Jon Holm, Aschehoug, Thorleif Dahls
kulturbibliotek, 2001.
4. Honor� de Balzac: �Sarrasine� (finnes bl.a. i Roland Barthes: S/Z)
P� norsk i To noveller, oversatt og med
etterord av Solveig Schult Ulriksen, Solum, 1982.
5. Gustave Flaubert: �Un c�ur simple� (i Gustave Flaubert : Trois
contes)
P� norsk i Tre fortellinger, oversatt
av Eiliv Eide, Bokvennen, 2002.
6. Camara Laye: L�enfant noir
Verket er ikke oversatt til norsk, men finnes p�
engelsk i to ulike oversettelser: The Dark Child og The African Child.
7. Albert Camus: L��tranger
P� norsk: Den fremmede, oversatt av
Leif Tufte, Gyldendal, 1999.�
Forskningsressurser
- Sekund�rlitteratur til de sju pensumtekstene.�� Noen kortere sekund�rtekster vil bli delt
ut i tilknytning til forelesningene. Ellers henvises det til forordene i
utgavene vi leser og til kommentarlitteratur tilgjengelig hos Gnist-Akademika
(�n h�ndbok av typen �para universitaire� er bestilt for de seks pensumtekstene
hvor dette finnes) og p� Universitetsbiblioteket (et hav av sekund�rlitteratur
b�de p� SB og UHS). Det understrekes imidlertid at v�rt fokus er de litter�re
tekstene og ikke sekund�rlitteraturen.
- Litteraturhistorie.��� Forelesningene vil gi en innf�ring i de
sju tekstenes litteraturhistoriske kontekst, og noe tilleggsmateriale vil bli
delt ut i tilknytning til forelesningene. Ellers henvises det til diverse
franske litteraturhistorier tilgjengelig p� Universitetsbiblioteket (b�de SB og
UHS). Det er ikke n�dvendig � g� til innkj�p av en fransk
litteraturhistorie for � f�lge dette emnet.
- Oppslagsverker.�� I tillegg til Petit Robert, som er et uunnv�rlig
hjelpemiddel, henvises det til franske historiske, retoriske og etymologiske
ordb�ker som er tilgjengelig p� Universitetsbiblioteket (b�de SB og UHS). Legg
merke til at Petit Robert gir informasjon om oppslagsordenes etymologi
og historie, og dessuten en f�rste definisjon av retoriske termer.
- Online-ressurser.��
Utrolig mye relevant informasjon finnes p� internett, men her er det
enda viktigere enn ellers � innta en kritisk holdning til sine kilder. De fire
f�lgende nettstedene kan v�re nyttige hjelpemidler :
- http://www1.appstate.edu/dept/fll/critvocab.html
���inneholder et fransk
�vocabulaire critique� for arbeid med litter�re tekster, riktignok med
engelske oversettelser, men likevel nyttig for den som vil utvide sitt
litteraturkritiske begrepsapparat.
- http://www1.appstate.edu/dept/fll/fre_critical_vocab.html
���inneholder et generelt
fransk �vocabulaire critique�, alts� ikke bare myntet p�
litteraturkritikk, men for argumentasjon overhodet: �mots de liason�,
�phrases d�introduction�, �phrases et conjonctions de cause�, etc, dels
med franske eksempler, dels med engelske oversettelser. Dette nettstedet
kan v�re et sv�rt godt hjelpemiddel i arbeidet med � utvikle et mer
variert og samtidig presist og nyansert argumentativt vokabular p� fransk.
- http://www.educnet.education.fr/lettres/res/term.htm
���inneholder en sv�rt
detaljert liste med �terminologie litt�raire�, organisert tematisk, men
uten forklaring eller eksempler.
�
http://www.utm.edu/departments/french/french.html
���er ogs� kjent under navnet �TennesseeBob�s
Famous French Links�, og m� v�re en av de beste samlingene lenker til
frankofone nettsteder som finnes. Litteratursidene inneholder hundrevis av
lenker til nettsteder med tekster av / om forfatterne av de sju tekstene vi
skal lese.
- Fransk stavekontroll.�� NB! De fleste stavefeil og mange
grammatiske feil (f.eks. samsvarsb�yning) lukes enkelt bort ved bruk av franske
stavekontroll. Hvis man ikke har fransk stavekontroll i
tekstbehandlingsprogrammet p� sin egen PC, m� man kj�re en slik
stavekontroll p� en maskin p� HF f�r man sender ut en e-mail-posting eller
leverer inn et skriftlig arbeid. � sende fra seg et dokument man ikke har kj�rt
stavekontroll p� er ikke bare uklokt, men ogs� respektl�st overfor de som skal
lese det.
- Kildehenvisninger.��
For en innf�ring i akademisk referanseteknikk (hvordan man angir sine
kilder n�r man siterer direkte eller omskriver et resonnement eller en
definisjon fra en annen tekst), henvises det til nettsiden: http://www.ub.uio.no/uhs/sok/fag/RomSpr/infositering.html
og s�rlig til lenken �Hvordan skrive
litteraturliste?� Det er imidlertid viktig � legge merke til referanseteknikken
i den franske sekund�rlitteraturen vi leser, siden den franske praksisen
avviker fra den norske og amerikanske (som presenteres p� den angitte
nettsiden) n�r det gjelder kildeangivelsens form.
- Etiske retningslinjer.��
For retningslinjer ved behandling av fusk / fors�k p� fusk til eksamen
henvises det til f�lgende nettside:
Undervisningsplan og tidsfrister
Uke 1 (=18-22
august):
tirsdag 19.
august: Introduksjon (HB & GBM)
fredag 22. august: La
Princesse De Cl�ves #1 (HB)
Uke 2 (=25-29
august):
tirsdag 26. august: La
Princesse De Cl�ves #2 (HB)
fredag 29.
august: La Princesse De Cl�ves #3 (HB) (NB! siste frist for
utsending av e-mail-posting er kl. 10.15 fredag morgen)
Uke 3 (=1-5
september):
tirsdag 2.
september: Ren� #1 (HB)
fredag 5.
september: Ren� #2 (HB) (NB! siste frist for utsending av
e-mail-posting er kl. 10.15 fredag morgen)
Uke 4 (=8-12
september):
tirsdag 9.
september: �Sarrasine� #1 (GBM)
Uke 5 (=15-19
september):
tirsdag 16.
september: �Sarrasine� #2 (GBM) (NB! siste frist for utsending av
e-mail-posting er kl. 10.15 tirsdag morgen)
Uke 6 (=22-26
september):
tirsdag 23.
september: siste frist for innlevering av f�rste skriftlige arbeid
(arbeidet kan leveres til Gro Bj�rnerud Mo i hennes treffetid kl. 10-11)
fredag 26.
september: L�enfant noir #1 (IS)
Uke 7-8 (=29.
september � 10. oktober):
Studieuker
Uke 9 (=13-17
oktober):
fredag 17. oktober:
L�enfant noir #2 (IS) (NB! siste frist for utsending av
e-mail-posting er kl. 10.15 fredag morgen)
Uke 10 (=20-24
oktober):
tirsdag 21.
oktober: �Un c�ur simple� #1 (GBM)
tirsdag 21.
oktober: siste frist for innlevering av andre skriftlige arbeid
Uke 11 (=27-31
oktober):
tirsdag 28.
oktober: �Un c�ur simple� #2 (GBM) (NB! siste frist for utsending av
e-mail-posting er kl. 10.15 tirsdag morgen)
fredag 31.
oktober: Candide #1 (HB)
Uke 12 (= 3-7
november):
tirsdag 4.
november: Candide #2 (HB) (NB! siste frist for utsending av
e-mail-posting er kl. 10.15 tirsdag morgen)
fredag 7.
november: L��tranger #1 (HB)
Uke 13 (= 10-14
november):
tirsdag 11.
november: L��tranger #2 (HB) (NB! siste frist for utsending av
e-mail-posting er kl. 10.15 tirsdag morgen)
fredag 14.
november: Oppsummering (HB & GBM)
Uke 14 (= 17-21
november):
tirsdag 18. november: siste frist for
innlevering av tredje skriftlige arbeid����
(arbeidet kan leveres til Gro Bj�rnerud Mo i hennes treffetid kl. 10-11)
![endif]>![if>
Uke 15 (= 24-28
november):
Skriveperiode
Uke 16 (=1-5 desember):
tirsdag 2.desember: siste frist for
innlevering av mappe m/ (forbedret versjon av) tre godkjente arbeider og
kort egenvurdering av disse og sammenhengen mellom dem. Mappen kan leveres til
Gro Bj�rnerud Mo i hennes treffetid kl. 10-11, eller sendes pr post til
adressen gitt ovenfor.
Uke 17 (=8-13
desember):
Muntlig eksamen