FRA1301 - Fransk litteratur 1

 

 

 

� Identit�, existence, langue �

En innf�ring i fransk prosalitteratur

 

 

 

 

 

Tid og sted for undervisning

Tirsdagkl. 12:15 -14:00, Seminarrom 454 P.A. Munchs hus

Fredagkl. 12:15 -14:00, Auditorium 2 Sophus Bugges hus

NB! Se undervisningsplanen nedenfor for detaljer.

 

 

Undervisningspersonale

Hall Bj�rnstad. Treffetid: etter forelesning, NT304. e-mail: hallb@kri.uio.no

Gro Bj�rnerud Mo. Treffetid: tirsdag 10-11, NT420. e-mail: g.b.mo@kri.uio.no

Ingse Skattum. Treffetid: onsdag kl. 16-17, NT431. e-mail: ingse.skattum@kri.uio.no

 

 

Innledning

Dette emnet gir en innf�ring i fransk prosalitteratur fra det 17. til det 20. �rhundre.

����������� Vi skal lese, diskutere og skrive om sju sentrale verker i den franske litter�re kanon. Den r�de tr�den gjennom semesteret vil v�re en tiln�rming til den litter�re teksten som et sted hvor identitet og eksistens bokstavelig talt �kommer til uttrykk�. Det dreier seg alts� ikke om � s�ke generelle teorier og trender, men snarere om � studere hvordan identitet og eksistensf�lelse dannes, fors�kes, fortolkes, skjerpes, forskyves (og muligens ogs� undergraves og sprenges) med forankring i konkrete tekstlige observasjoner.

����������� Emnet krever aktiv deltakelse fra studentenes side: kritisk lesning, aktiv muntlig deltakelse, ukentlig innsending av e-mail til �diskusjonsforum�, innlevering av 3-6 skriftlige arbeider,avsluttende mappeinnlevering som danner grunnlaget for muntlig eksamen (n�rmere opplysninger nedenfor). For � sette studentene i stand til dette vil det fra begynnelsen av semesteret fokuseres p� utvikling av begrepsapparat, analytisk tiln�rming og n�rlesningskompetanse. Det vil ogs� legges vekt p� � sette verkene inn i en st�rre (litteratur)historisk sammenheng.

����������� Undervisning, diskusjon og muntlig eksamen vil foreg� p� fransk, og skriftlige arbeider og e-mails skal ogs� skrives p� fransk. For de studentene som f�ler at de sliter med � f� lest ferdig de lengste tekstene p� fransk, gj�res det imidlertid oppmerksom p� at seks av de sju verkene er tilgjengelige p� norsk (jfr. litteraturlisten nedenfor).

 

 

Arbeidsrytme

Undervisningen best�r av 17 dobbelttimer: foruten introduksjon og avslutning blir det to dobbelttimer i tilknytning til hvert av de sju verkene (tre dobbelttimer for det f�rste verket). Arbeidsrytmen blir da som f�lger:

  • Den f�rste dobbelttimen har form av en tradisjonell forelesning. M�let er � gi en bred introduksjon til verket, forfatteren og epoken, og � foreta en f�rste tiln�rming til teksten. Som forberedelse til dette m�tet skal studentene:

-         orientere seg om og i verket (lese i angitt / utdelt bakgrunnsmateriale, litteraturhistorie etc; begynne p� (og gjerne avslutte) boka)

-         eventuelt levere inn 2-siders oppgave til boka som ble diskutert sist (gjerne basert p� e-mail-posting og seminardiskusjon)

  • Den andre dobbelttimen vil foreg� som et seminar,hvor studentene forutsettes � delta aktivt i analyse og diskusjon av verket ut fra emnets overordnete perspektiv. Denne samtalen er ment � v�re et ledd i en prosess som skal lede fram til et ferdig skriftlig arbeide. Prosessen begynner f�r seminaret, i den korte teksten hver student skal sende ut p� e-mail f�r dette m�tet (og som er en forutsetning for � f�v�re til stede, jfr. nedenfor). Som forberedelse til dette m�tet skal studentene alts�:

-         lese boka som skal diskuteres

-         forberede seg til diskusjon / analyse

-         sende ut e-mail-posting senest to timer f�r seminaret

 

 

Studentenes plikter

Studentenes plikter innenfor dette emnet kan summeres opp i f�lgende fire punkter:

  1. Forberedelse & aktivitet. Det forutsettes at studentene m�ter vel forberedt og deltar aktivt i samtalen om tekstene. Har man problemer med � f� teksten �i tale�, kan lesesp�rsm�lene nedenfor v�re et nyttig hjelpemiddel.
  2. E-mail-posting. F�r den andre dobbelttimen om hvert verk skal deltakerne sende ut en kort tekst (cirka en halv side) til de andre deltakerne i kurset pr e-mail via mailinglista FRA-1301@kri.uio.no. Utgangspunktet for teksten skal v�re en kort passasje fra ukens verk som studenten velger selv: et sitat man mener p� en eller annen m�te er interessant for en belysning av �identit�, existence et langue� i forbindelse med dette verket, og med en kortbegrunnelse for dette valget. Lesesp�rsm�lene nedenfor kan v�re et hjelpemiddel i denne prosessen. Passasjen man velger � kommentere kan v�re et klimaks, et vendepunkt, et typisk eksempel eller tvert i mot som uttrykker en dissonans i teksten, noe som skj�rer, som man ikke helt f�r til � stemme. Denne e-mailen (som skal v�re p� fransk) m� sendes ut senest kl. 10.15 p� seminardagen, slik at de andre deltakerne f�r en sjanse til � lese den p� forh�nd. NB! Det er en betingelse for � f� v�re til stede i seminardelen av kurset at man sender sin ukentlige e-mail.
  3. Innlevering av skriftlige arbeider. I l�pet av semesteret skal studentene levere inn 3-6 skriftlige arbeider p� cirka 2 sider hver. Tematisk skal disse tekstene knytte an til emnets hovedperspektiv (om hvordan identitet og eksistensf�lelse �kommer til uttrykk� i (passasjer av) verket som diskuteres), og utgangspunktet skal v�re en n�rlesning av en helt kort passasje. Det skriftlige arbeidet kan med fordel bygge p� synspunkter og poenger som er kommet fram i e-mail-posting eller i seminaret. Studentene kan levere inn arbeider fortl�pende gjennom semesteret (maksimalt 6), men de m� forholde seg til tre milep�ler: f�rste arbeid m� senest v�re innlevert 23. september, andre arbeid senest 21. oktober og tredje arbeid senest 18. november, jfr. vedlagte undervisningsplan. NB! Disse tidsfristene er absolutte. For � f� g� opp til avsluttende eksamen, m� studenten ha f�tt godkjent minst tre oppgaver. Hvis en oppgave ikke godkjennes, avtales det i hvert tilfelle en ny (kort) frist for innlevering av en ny versjon av arbeidet.
  4. Mappeinnlevering. Innen 2. desember skal studentene levere inn en mappe som vil danne grunnlaget for samtalen p� muntlig eksamen (selv om man ogs� m� kunne gj�re rede for de andre tekstene man har lest). Mappen skal best� av tre av de tidligere godkjente arbeidene, samt en kort tekst med studentens egen kommentar til de tre arbeidene. Hvis man har f�tt godkjent mer enn tre arbeider, kan man selv velge hvilke tre som skal inng� i mappen.NB! Man har selvsagt anledning til � skrive om og korrigere i de godkjente arbeidene ut fra tilbakemeldingen man fikk fra seminarlederne, f�r man leverer dem inn i mappen. Det er alts� arbeidene slik de inng�r i mappen, og ikke den opprinnelig innleverte versjonen, som blir vurdert til eksamen.

 

 

 

Lesesp�rsm�l

Som det fremg�r av det ovenst�ende, vil de litter�re tekstene innenfor emnets opplegg bli behandlet i tre etapper: (i) vi leser teksten; (ii) vi diskuterer den, (iii) vi skriver om den (eventuelt med en fjerde etappe hvor vi diskuterer det vi har skrevet om teksten, i seminaret og p� muntlig eksamen). Her avhenger selvsagt diskusjon og skriving av lesningen. For � diskutere og skrive om litteratur i en akademisk sammenheng er det viktig � stille den litter�re teksten sp�rsm�l under lesningen. En erfaren akademisk leser vil gj�re dette automatisk, men for et innf�ringskurs kan det v�re verdt � fors�ke � formulere eksplisitt de sp�rsm�lene som senere vil v�re bare implisitt til stede.

����������� Sp�rsm�lene som f�lger nedenfor er et fors�k p� en slik eksplisittering.

Det dreier seg alts� om lesesp�rsm�l til emnets sju tekster ut fra det overordnete perspektiv: �Identit�, existence, langue�. Listen er p� ingen m�ten fullstendig. Sp�rsm�lenes relevans vil variere fra tekst til tekst. Noen er kanskje helt irrelevante for enkelte av tekstene. Det er med andre ord ikke noe m�l absolutt � finne svar p� alle sp�rsm�lene. �n refleksjon i tilknytning til ett av sp�rsm�lene kan v�re nok til � skrive en god e-mail-posting, som s� kan utvikles til en utmerketinnleveringsoppgave. 15 sp�rsm�l til teksten du leser:

  1. I hvilken grad bestemmes identiteten til personene fremstilt i teksten av deres kj�nn / seksualitet / klasse / hudfarge / nasjonalitet?
  2. Hvilke faktorer i menneskets eksistens danner og / eller underminerer identitet i denne teksten? Hvilken funksjon har evt. faktorer som sykdom, d�d, fremmedgj�ring og kjedsomhet?
  3. Kan individet forme og / eller undergrave en identitet som p�tvinges det? Er personene i teksten frie?
  4. I hvilken grad struktureres teksten behandling av �Identit�, existence, langue� av en spenning mellom innvendighet og utvendighet (int�riorit� og ext�riorit�), mellom virkelighet og skinn (�tre og para�tre), mellom egentlighet og forstillelse (authenticit� og dissimulation)? Kan denne spenningen knyttes til konkrete tekstlige observasjoner, f.eks. av sanseverb?
  5. Dannes identitet p� basis av eksklusjon (�Jeg er X fordi jeg ikke er Y�), og hvordan fremstilles i s� fall denne eksklusjonen?
  6. Hva er forholdet mellom det menneskelige og det ikke-menneskelige (dyr, natur, Gud) i teksten?
  7. Hva er forholdet mellom dr�m og virkelighet, mellom utopi og realitet?
  8. Finnes det ett dominerende bilde eller retorisk virkemiddel (metafor, metonymi, ironi, antitese, etc) som forfatteren bruker for � fremstille en identitetsproblematikk?
  9. Hva sier tekstens sjanger om forfatterens tiln�rming til eksistens og identitet? Hvilke f�ringer legger sjangervalget for hvordan eksistens og identitet behandles?
  10. Finnes det steder i teksten som motsier det vi m�tte vite om forfatterens intensjon med teksten (fra �leserveiledning� i og utenfor teksten)?
  11. Finnes det steder i teksten hvor problematikken knyttet til �Identit�, existence, langue� behandles eksplisitt, p� et metaniv�?
  12. Hvilken funksjon har eksplisitte og implisitte modeller / eksempler for identitetsdannelse og bruk av spr�ket i teksten? Refereres det til andre tekster som modeller? Leses det i tekstene? Finnes det fortellinger i teksten som har en eksemplarisk funksjon i s� m�te?
  13. Skjer det en utvikling eller vekst i teksten hva ang�r v�r problematikk? Er det en l�rdom � h�ste? Blir tekstens personer, forfatteren eller leseren klokere i l�pet av teksten? Finnes det eksempler p� en motsatt (negativ) utvikling?
  14. Antyder teksten p� noen m�te at det er noe utenfor eller hinsides spr�ket? Hvordan gir i s� fall teksten uttrykk for dette som ikke kan uttrykkes? Hvilken plass har det i forhold til f�lelse av identitet og eksistens?
  15. Fremstilles spr�ket som et virkemiddel eller et hinder for � finne / uttrykke identitet? Stemmer dette overens med hvordan teksten rent faktisk fungerer?

 

 

 

Litteraturliste

1. Madame De La Fayette: La Princesse De Cl�ves

P� norsk: Prinsessen av Cl�ves, oversatt og med etterord av Anne-Lisa Amadou, Gyldendal, 2000.

2. Voltaire : Candide ou l'optimisme��� �����������

P� norsk: Candide eller Optimismen, oversatt av Paul Ren� Gauguin, Gyldendal, 2000.

3. Chateaubriand: �Ren�

P� norsk i Atala ; Ren� : to fortellinger, oversatt av Hall Bj�rnstad ; med etterord av Jon Holm, Aschehoug, Thorleif Dahls kulturbibliotek, 2001.

4. Honor� de Balzac: �Sarrasine� (finnes bl.a. i Roland Barthes: S/Z)

P� norsk i To noveller, oversatt og med etterord av Solveig Schult Ulriksen, Solum, 1982.

5. Gustave Flaubert: �Un c�ur simple� (i Gustave Flaubert : Trois contes)

P� norsk i Tre fortellinger, oversatt av Eiliv Eide, Bokvennen, 2002.

6. Camara Laye: L�enfant noir

Verket er ikke oversatt til norsk, men finnes p� engelsk i to ulike oversettelser: The Dark Child og The African Child.

7. Albert Camus: L��tranger

P� norsk: Den fremmede, oversatt av Leif Tufte, Gyldendal, 1999.

 

 

 

Forskningsressurser

- Sekund�rlitteratur til de sju pensumtekstene.�� Noen kortere sekund�rtekster vil bli delt ut i tilknytning til forelesningene. Ellers henvises det til forordene i utgavene vi leser og til kommentarlitteratur tilgjengelig hos Gnist-Akademika (�n h�ndbok av typen �para universitaire� er bestilt for de seks pensumtekstene hvor dette finnes) og p� Universitetsbiblioteket (et hav av sekund�rlitteratur b�de p� SB og UHS). Det understrekes imidlertid at v�rt fokus er de litter�re tekstene og ikke sekund�rlitteraturen.

- Litteraturhistorie.��� Forelesningene vil gi en innf�ring i de sju tekstenes litteraturhistoriske kontekst, og noe tilleggsmateriale vil bli delt ut i tilknytning til forelesningene. Ellers henvises det til diverse franske litteraturhistorier tilgjengelig p� Universitetsbiblioteket (b�de SB og UHS). Det er ikke n�dvendig � g� til innkj�p av en fransk litteraturhistorie for � f�lge dette emnet.

- Oppslagsverker.�� I tillegg til Petit Robert, som er et uunnv�rlig hjelpemiddel, henvises det til franske historiske, retoriske og etymologiske ordb�ker som er tilgjengelig p� Universitetsbiblioteket (b�de SB og UHS). Legg merke til at Petit Robert gir informasjon om oppslagsordenes etymologi og historie, og dessuten en f�rste definisjon av retoriske termer.

- Online-ressurser.�� Utrolig mye relevant informasjon finnes p� internett, men her er det enda viktigere enn ellers � innta en kritisk holdning til sine kilder. De fire f�lgende nettstedene kan v�re nyttige hjelpemidler :

  • http://www1.appstate.edu/dept/fll/critvocab.html ���inneholder et fransk �vocabulaire critique� for arbeid med litter�re tekster, riktignok med engelske oversettelser, men likevel nyttig for den som vil utvide sitt litteraturkritiske begrepsapparat.
  • http://www1.appstate.edu/dept/fll/fre_critical_vocab.html ���inneholder et generelt fransk �vocabulaire critique�, alts� ikke bare myntet p� litteraturkritikk, men for argumentasjon overhodet: �mots de liason�, �phrases d�introduction�, �phrases et conjonctions de cause�, etc, dels med franske eksempler, dels med engelske oversettelser. Dette nettstedet kan v�re et sv�rt godt hjelpemiddel i arbeidet med � utvikle et mer variert og samtidig presist og nyansert argumentativt vokabular p� fransk.
  • http://www.educnet.education.fr/lettres/res/term.htm ���inneholder en sv�rt detaljert liste med �terminologie litt�raire�, organisert tematisk, men uten forklaring eller eksempler.

 

        http://www.utm.edu/departments/french/french.html ���er ogs� kjent under navnet �TennesseeBob�s Famous French Links�, og m� v�re en av de beste samlingene lenker til frankofone nettsteder som finnes. Litteratursidene inneholder hundrevis av lenker til nettsteder med tekster av / om forfatterne av de sju tekstene vi skal lese.

- Fransk stavekontroll.�� NB! De fleste stavefeil og mange grammatiske feil (f.eks. samsvarsb�yning) lukes enkelt bort ved bruk av franske stavekontroll. Hvis man ikke har fransk stavekontroll i tekstbehandlingsprogrammet p� sin egen PC, m� man kj�re en slik stavekontroll p� en maskin p� HF f�r man sender ut en e-mail-posting eller leverer inn et skriftlig arbeid. � sende fra seg et dokument man ikke har kj�rt stavekontroll p� er ikke bare uklokt, men ogs� respektl�st overfor de som skal lese det.

- Kildehenvisninger.�� For en innf�ring i akademisk referanseteknikk (hvordan man angir sine kilder n�r man siterer direkte eller omskriver et resonnement eller en definisjon fra en annen tekst), henvises det til nettsiden: http://www.ub.uio.no/uhs/sok/fag/RomSpr/infositering.html

og s�rlig til lenken �Hvordan skrive litteraturliste?� Det er imidlertid viktig � legge merke til referanseteknikken i den franske sekund�rlitteraturen vi leser, siden den franske praksisen avviker fra den norske og amerikanske (som presenteres p� den angitte nettsiden) n�r det gjelder kildeangivelsens form.

- Etiske retningslinjer.�� For retningslinjer ved behandling av fusk / fors�k p� fusk til eksamen henvises det til f�lgende nettside:

http://www.uio.no/admhb/reglhb/studier/fuskesaker.html

og s�rlig til dette dokumentets avsnitt 5b. Legg merke til at kilden til �l�n� av tekst fra internett er sv�rt lett � spore opp med en s�kemotor (man skriver bare noen ord fra den mistenkelige passasjen inn og s�ker p� denne strengen).

 

 

 

Undervisningsplan og tidsfrister

Emnet undervises av Hall Bj�rnstad (HB), Gro Bj�rnerud Mo (GBM) og Ingse Skattum (IS).

����������� NB! Innleveringsdatoene for mappe og skriftlige arbeider er � betrakte som eksamensdatoer. Innlevering etter fristen medf�rer derfor stryk, med mindre det forevises gyldig legeerkl�ring. Skriftlige arbeider kan leveres til undervisningspersonalet etter forelesningene eller i deres treffetid. Levering via universitetets internpost eller direkte i undervisningspersonalets posthylle godtas ikke. Besvarelser pr brev, poststemplet senest den dagen tidsfristen faller, adresseres til:

Gro Bj�rnerud Mo

KRI

Postboks 1007 Blindern

0315 Oslo

 

 

 

 

Uke 1 (=18-22 august):

tirsdag 19. august: Introduksjon (HB & GBM)

fredag 22. august: La Princesse De Cl�ves #1 (HB)

 

Uke 2 (=25-29 august):

tirsdag 26. august: La Princesse De Cl�ves #2 (HB)

fredag 29. august: La Princesse De Cl�ves #3 (HB) (NB! siste frist for utsending av e-mail-posting er kl. 10.15 fredag morgen)

 

Uke 3 (=1-5 september):

tirsdag 2. september: Ren� #1 (HB)

fredag 5. september: Ren� #2 (HB) (NB! siste frist for utsending av e-mail-posting er kl. 10.15 fredag morgen)

 

Uke 4 (=8-12 september):

tirsdag 9. september: �Sarrasine� #1 (GBM)

 

 

Uke 5 (=15-19 september):

tirsdag 16. september: �Sarrasine� #2 (GBM) (NB! siste frist for utsending av e-mail-posting er kl. 10.15 tirsdag morgen)

 

Uke 6 (=22-26 september):

tirsdag 23. september: siste frist for innlevering av f�rste skriftlige arbeid (arbeidet kan leveres til Gro Bj�rnerud Mo i hennes treffetid kl. 10-11)

fredag 26. september: L�enfant noir #1 (IS)

 

Uke 7-8 (=29. september � 10. oktober):

Studieuker

 

Uke 9 (=13-17 oktober):

fredag 17. oktober: L�enfant noir #2 (IS) (NB! siste frist for utsending av e-mail-posting er kl. 10.15 fredag morgen)

 

Uke 10 (=20-24 oktober):

tirsdag 21. oktober: �Un c�ur simple� #1 (GBM)

tirsdag 21. oktober: siste frist for innlevering av andre skriftlige arbeid

 

Uke 11 (=27-31 oktober):

tirsdag 28. oktober: �Un c�ur simple� #2 (GBM) (NB! siste frist for utsending av e-mail-posting er kl. 10.15 tirsdag morgen)

fredag 31. oktober: Candide #1 (HB)

 

Uke 12 (= 3-7 november):

tirsdag 4. november: Candide #2 (HB) (NB! siste frist for utsending av e-mail-posting er kl. 10.15 tirsdag morgen)

fredag 7. november: L��tranger #1 (HB)

 

 

 

Uke 13 (= 10-14 november):

tirsdag 11. november: L��tranger #2 (HB) (NB! siste frist for utsending av e-mail-posting er kl. 10.15 tirsdag morgen)

fredag 14. november: Oppsummering (HB & GBM)

 

Uke 14 (= 17-21 november):

tirsdag 18. november: siste frist for innlevering av tredje skriftlige arbeid���� (arbeidet kan leveres til Gro Bj�rnerud Mo i hennes treffetid kl. 10-11)

 

 

Uke 15 (= 24-28 november):

Skriveperiode

 

Uke 16 (=1-5 desember):

tirsdag 2.desember: siste frist for innlevering av mappe m/ (forbedret versjon av) tre godkjente arbeider og kort egenvurdering av disse og sammenhengen mellom dem. Mappen kan leveres til Gro Bj�rnerud Mo i hennes treffetid kl. 10-11, eller sendes pr post til adressen gitt ovenfor.

 

Uke 17 (=8-13 desember):

Muntlig eksamen