MEVIT3526 – Alternativ film
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
OBS!
Emnet gikk siste gang høsten 2019 og kommer til å bli lagt ned.
Istedet blir det høsten 2020 ersattet av et 10-studiepoengsemne med undervisning på engelsk, både på bachelor- og masternivå.
“Alternativ film” er et historisk og estetisk, analytisk og teoretisk orientert emne om alternative filmers uttrykksmuligheter, filmestetiske konvensjoner og kulturelle variasjoner. Emnet retter fokus mot ulike alternativer til den kulturelt og markedsmessig dominerende filmfortellingen og filmstilen med utspring i og i forlengelse av klassisk Hollywood-film.
“Alternativ film” funderes i en undersøkelse av allmenne estetiske tendenser, bevegelser og strømninger, nærstudier av verk fra bestemte tradisjoner, regioner og regissører, samt filmteoretiske diskusjoner knyttet opp mot disse.
Emnet vil anskueliggjøre de historiske betingelsene som danner fundamentet for de ulike filmatiske strømningene og belyse hvordan de kommer til uttrykk i verkene til sentrale filmskapere.
Hva lærer du?
Når emnet er fullført og eksamen avlagt, forventes studenten, med sin kunnskap, forståelse, innsikt og ferdighet, oppnådd gjennom forelesninger, seminarer, pensumlesing og eksamensskriving, å kunne:
- skrive en teoretisk forankret filmanalyse
- vite om, forstå, anvende og analysere filmteoretiske tilnærmingsmåter og begreper
- analytisk reflektere over sentrale og dominerende filmatiske konvensjoner og tradisjoner, og hvordan filmmediet på forskjellig vis kan utfordre disse konvensjonene og tradisjonene
Alle som består emnet, har oppnådd læringsutbyttet. Karakteren viser graden av oppnåelse.
Emnet tilbyr kunnskap til studenter som vil arbeide med film i undervisningssammenheng og/eller i annen yrkessammenheng, der slik kunnskap er av betydning, som for eksempel i filmproduksjon, kulturarbeid eller i ulike journalistiske sammenhengerhenger.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Emnet forutsetter at studentene har tilegnet seg grunnleggende analytisk kunnskap og forståelse innen det humanistiske feltet. Det anbefales at studentene har studert minst ett år før de tar emnet.
Undervisning
Undervisningen vil bestå av forelesninger, som inkluderer regelmessige visninger av filmer, og strukturerte studentaktiviteter.
Det forventes deltakelse fra studentene i form av diskusjoner og presentasjoner. Det forventes også at studentene har lest pensumtekster innen de behandles i forelesninger og seminarer.
Studentene vil motta individuell veiledning i forbindelse med semesteroppgaven.
Eksamen
3-dagers hjemmeeksamen og semesteroppgave. Begge eksamensformene må bestås. Hjemmeeksamen og semesteroppgave teller 50 % hver av den endelige karakteren.
Tidligere eksamensoppgaver og sensorveiledninger
Innlevering i Inspera
Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.
Kildebruk og referanser
Ved oppgaveskriving plikter du å gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk. Se eksempel på hvordan du refererer riktig.
Hjelpemidler
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Trekk fra eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.