Earlier master's theses

Your first assignment is a group assignment.

The group needs to choose a master thesis and give a short description (2-3 pages) of the thesis including its research question, theory, methods, findings, and conclusion - and assess the thesis.

All master's theses can be found under Media and communication on duo.uio.no.

Below is a list of suggested theses for this assignment.

 

Jernhanda og kruttønna (2012) 
Bø, Hilde  

I denne masteroppgåva analyserer eg måten dei to største norske avisene, VG og Aftenposten, framstiller Israel-Palestina-konflikta, med hovudvekt på det visuelle. Ved hjelp av kvantitativ innhaldsanalyse og teori om hovudbodskap og rammeanalyse, har eg undersøkt 438 bilete frå tre nylege periodar. Føremålet har vore å finne ut kva for bodskap fotografia kommuniserer og om det visuelle og det verba...

 

Den tilkoblede tilværelsen (2011) Bergan, Ida  

Denne oppgaven undersøker hvordan unge benytter seg av Facebook, mobiltelefoni og smarttelefoner til å danne og opprettholde sosiale relasjoner, og posisjonere og definere seg selv i forhold til en sosial gruppe. For å belyse dette har jeg gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse og fokusgruppeintervjuer med ungdom mellom 16 og 19 år. Oppgaven avdekker at det sentrale elementet innenfor samtl...

 

Næringslivets samfunnsansvar under finanskrisen (2012)
Svalastog, Gro

Denne masteroppgaven analyserer hvordan norske aviser dekte bedrifters samfunnsansvar, corporate social responsibility (CSR), i forbindelse med finanskrisen i 2008. Undersøkelsesperioden er på ett år, og tar for seg seks måneder før og seks måneder etter oktober 2008. Oppgaven fokuserer på temaet i en norsk kontekst. Med utgangspunkt i teorier om CSR og en tidligere gjennomført studie..

 

For the sake of argument. Practical reasoning and credibility in commentary journalism (2012)
Erlandsen, Mari 

This analysis explores the credibility of commentators by analysing the argumentation they present in support of their standpoints, views and opinions. The pragma-dialectical theory of argumentation and its concepts of fallacy and strategic manoeuvring are used to identify argumentation strategies and evaluate their quality in contributing to public debate. Credibility is explored through the conc...

 

The mystery of catching an audience (2011)
Grimeland, Merete 

Dette er en praktisk masteroppgave som inneholder kortfilmen I Walk Alone (2010) og en tekstanalyse av samme kortfilm. Publikum er ofte det som gjør en film vellykket eller ikke og derfor er oppgaven opptatt av mysteriet bak hva det er som gjør at et publikum blir fanget av en film. Tekstanalysen undersøker potensialet for å bli engasjert i karakterene i I Walk Alone , og benytter seg av Murray Sm...

 

Designing Climbing Guides for Mobile Devices (2011)
Staff, Mikkel Winsvold  

Due to the rapid technological development of mobile devices in recent years, cell phones now support a far broader range of usability than simply calling and sending text messages. Technologies that were previously unique to numerous individual handheld devices – such as cameras, video recorders, geographic location devices, touch screens, altimeters and Internet – are now converging ...

 

Atlanterhavsjuvet (2011)
Silberg, Mats Semb 

I denne oppgaven analyserer jeg dekning av de fem amerikanske presidentvalgkampenene fra 1992 til 2008 i de fire norske avisene Aftenposten, Dagbladet, Dagsavisen (tidligere Arbeiderbladet) og VG. Gjennom en kvantitativ innholdsanalyse har jeg undersøkt hvor mye valgene dekkes både på tvers av valg og aviser. Valgdekningen øker voldsomt fra 2000 til 2004, men faller ikke tilbake i 2008. Fordelinge...

 

Sympati for en lampe (2011)
Sandbu, Øivind Strand  (LAP-programmet, 30stp)

Denne masteroppgaven undersøker hvordan Spike Jonzes reklamefilm for Ikea inviterer til sympati for et tilsynelatende dødt objekt, en lampe. Her forstås sympati både som medfølelse, eller en vedvarende pro -holdning, og i betydningen å synes synd på. I analysen anvendes teorier innenfor kognitiv filmteori og da spesielt Murray Smiths sympatistruktur, Greg M. Smiths mood-cue approach og Margrethe B...

 

Med film på pakningen (2011)
Johannessen, Christian 

En merkevareallianse innebærer at to eller flere merkevarer eksponeres sammen i reklamen og/eller på produktene. I flere artikler fra de senere år har bransjemagasinet Kampanje omtalt en bestemt form for merkevareallianser de mener vi kommer til å se mer av her til lands i årene som kommer. Denne typen merkevareallianser kjennetegnes av at en kinofilm utgjør den ene av to merkevarer. I denne oppga..

 

Journalism Education Against all Odds (2011)
Namasinga, Florence 

Journalism education has become a focus of research and discussion in recent years. Contemporary work on the subject centres on issues concerning the state of training at various colleges, schools and universities around the world. The debate on journalism education mainly critiques the general training; paying attention to the theory in relation to practice notion which scholars view as the great...

 

Blant popprinsesser og rocketroll (2012) Amdam, Karen Johanne Knutson

Denne kvalitative analysen ser på hvordan to kvinnelige musikere, Susanne Sundfør og Ida Maria, fremstilles i to portrettintervju i Dagbladet FREDAG. Med diskursanalyse som metode, ved hjelp av det analyseverktøyet den kritiske diskursanalysen tilbyr, identifiserer jeg språklige virkemidler i tekstene. I tillegg støtter jeg meg til kjønnsteoretiske perspektiver og semiotikk. Gjennom analysen av de..

 

Prinsipper og person i dekningen av asyl (2012) Larsen, Anna M. Grøndahl

Denne oppgaven har som formål å belyse hvorvidt nyhetsdekningen av asylsaker der enkeltpersoner står i sentrum gir rom for synspunkter på et mer overgripende politisk og prinsipielt nivå. Oppgaven belyser hvordan NOAS og Papirløsekampanjen på den ene siden, og Regjeringen på den andre argumenterer rundt lengeværende asylsøkere, og undersøker i hvilken grad deres synspunkter og argumenter kom gjenn...

Published Aug. 20, 2012 12:18 PM - Last modified Aug. 20, 2012 12:18 PM