Høst 2014
Skriv en av følgende oppgaver:
1. Fangenes situasjon i fengslet er preget av dårlige levekår og maktløshet. Drøft dette.
2. Drøft problemstillingen "likhet og rett" på bakgrunn av pensum.
Høst 2013
Skriv en av følgende oppgaver:
1. Fangers forhold til fengselssystemet er preget av å være ikke-bidragsytere. Drøft dette i forhold til et makt-, avmakt- og motmaktperspektiv.
2. Rettshjelpens muligheter og begrensninger.
Høst 2012
Skriv en av følgende oppgaver:
1. Fangers situasjon i fengslet er preget av dårlige levekår og av å være ikke-bidragsytere. Drøft dette i forhold til pensum med særlig vekt på Mathiesen, Ugelvik og Skardhamar.
2. Formell likhet skjuler ofte reell ulikhet. Drøft dette med utgangspunkt i pensum.
Høst 2011
Skriv en av følgende oppgaver:
1. Et viktig prinsipp i strafferetten er at det skal herske likhet og rett ved rettsavgjørelser. Drøft denne problemstillingen på bakgrunn av pensum.
2. Fangers forhold til fengselssystemet er preget av å være ikke-bidragsytere. Drøft dette i forhold til et motmaktperspektiv.
Høst 2010
Skriv en av følgende oppgaver:
1. Drøft problemstillingen ”Likhet og rett” på bakgrunn av pensum..
2. Makt – avmakt – motmakt. Drøft denne problemstillingen på bakgrunn av tesen om fanger som ikke-bidragsytere.
Høst 2009
Skriv en av følgende oppgaver:
1. Formell likhet skjuler ofte reell ulikhet. Drøft dette.
2. Fangers situasjon i fengslet er preget av dårlig levekår og av å være ikke-bidragsytere. Drøft dette.
Høst 2008
Skriv en av følgende oppgaver:
1. Drøft problemstillingen ”Likhet og rett” på bakgrunn av pensum.
2. Fangenes situasjon i fengselet er preget av dårlig levevilkår og maktesløshet. Drøft dette.
Vår 2006
Velg en av to oppgaver:
1. Fangers forhold til fengselssystemet er preget av å være ikke-bidragsytere. Drøft dette i forhold til et motmaktperspektiv.
2. Drøft problemstillingen ”Likhet og rett” på bakgrunn av pensum. Legg vekt på nye utviklingstrekk blant annet etnisitet.
Vår 2005
Velg en av to oppgaver:
1. Fangenes situasjon i fengselet er preget av dårlige levevilkår og maktesløshet. Drøft dette særlig i forhold til Skardhamar, Lauesen og Mathiesen.
2. Drøft problemstillingen ”Likhet og rett” på bakgrunn av pensum og legg særlig vekt på Aubert, Andenæs m.fl. (2000) og Papendorf (2003).
Vår 2004
Velg en av to oppgavetekster:
1. Drøft fangenes maktstrategier mot fengselet på bakgrunn av pensum og legg særlig vekt på Mathiesens og Lauesens arbeider.
2. Drøft problemstillingen ”likhet og rett” i forhold til Aubert, Hjort, Andenæs og Papendorf sine arbeider om dette.