Ukeoppgaver 9: 17. - 23. okt (INF1000 - Høst 2013)

Hashmap, feilretting av programmer og repetisjon  (kap. 9 i "Rett på Java" 3. utg.)

Mål
Litt om debugging (feilretting) til Oblig 3, samt bruk av HashMap. For repetisjon av nyttige tema, se Ekstraoppgaver.

[Nøkkeloppg.]: Oppgave merket med nøkkelsymbol er plukket ut som spesielt representativ for de viktigste temaene fra ukens forelesning, og alle bør ha som minimumsmål å løse denne selvstendig.

Oppgaver

    1. Vanlige feilmeldinger når du jobber med Oblig 4:
      Finn feilene i følgende program og foreslå hvordan de kan rettes. Programmet består av to klasser: Student, som bare har én objektvariabel: navn; og Gruppe, som har en array med opptil 40 studenter og en konstruktør med programkode som illustrerer bruk av klasser og objekter.
      class Student {
         String navn;
      }
      
      class Gruppe {
         Student[] studenter = new Student[40]; // Array med Student-objekter
         int antStudenter; // Antall plasser i arrayen over som er i bruk
      
         public static void main(String[] args) {
            Gruppe g = new Gruppe();
      
            skrivAntall();
            /* Spørsmål:
             * a) Hvorfor gir linjen over følgende feilmelding?  Hvordan unngå det?
             *        Gruppe.java:12: non-static method skrivAntall() cannot
             *                        be referenced from a static context
             *            skrivAntall();
             *            ^
             *  Tips: Du kan lese mer om dette på side 201 (og 157) i læreboka.
             *    Problemet skyldes at main-metoden er en "klassemetode", dvs. deklarert
             *    med "static", og derfor kan man ikke referere til "objektvariabler"
             *    eller "objektmetoder" (dvs. variabler og metoder som ikke er deklarert
             *    me nøkkelordet static) direkte fra en static metode uten å gå
             *    via en peker, f.eks. pekeren g ovenfor.  Dette illustrerer
             *    hvorfor vi vanligvis bare har noen få programsetninger i
             *    main-metoden som bare setter programmet i gang, ved å kalle
             *    på andre metoder i programmet.
             */
         }
      
         Gruppe() {
            // b) Den vanligste feilmeldingen i Java er "cannot find symbol".
            //    Følgende linje gir feilmeldingen vist under.  Hva er feil i dette
            //    tilfellet, og hvordan kan vi rette det?
            antallStudenter = 0;
            /*                 Gruppe.java:32: cannot find symbol
             *                 symbol  : variable antallStudenter
             *                 location: class Gruppe
             *                         antallStudenter = 0;
             *                         ^
             *  Tips: Årsaken til feilmeldingen "cannot find symbol" er alltid
             *    at noe ikke er deklarert riktig (f.eks. at det ikke er deklarert
             *    på riktig sted eller er stavet feil).  Feilen er heldigvis
             *    lett å fikse: se i feilmeldingen hva det var som ikke var
             *    deklarert, og sjekk at du har deklarert det riktig (på riktig
             *    sted i programmet, og stavet riktig).  Du kan finne hva det er
             *    som ikke var riktig deklarert på 2. linje i feilmeldingen, der
             *    det står "symbol".  I eksemplet over er problem-symbolet
             *    "variable antallStudenter".  Legg også merke til linjenummeret
             *    og posisjonen på linja som Java-kompilatoren også gir deg.
             */
      
            // c) Følgende linje gir "NullPointerException" her.  Hvilken setning
            //    har vi glemt å utføre før dette?  (Husk at studenter[] er en array)
            studenter[antStudenter].navn = "Trine";
            antStudenter++;
            /*  Tips: Feilmeldingen NullPointerException skyldes oftest at man har
             *    forsøkt å bruke prikk-notasjon på en peker som hadde verdien null.
             *    Det er ikke lov (det gir ingen mening å si f.eks. null.navn).
             *
             *  Slik fikser du NullPointerException-feil:
             *    1. Se i feilmeldingen hvilket linjenummer Java fant feilen i.
             *    2. Se hvilke pekere i den angitte linjen som kan ha vært null
             *       under kjøring av programmet, særlig blandt de som har prikk-
             *       notasjon etter seg, f.eks. hvis linjen inneholder uttrykket:
             *         hyblene[rad][kol].leietager.navn  ...så kan null-pekeren
             *       være hyblene[rad][kol] eller hyblene[rad][kol].leietager
             *    3. Endre programmet slik at pekeren som forårsaket feilen ikke
             *       kan være null når programmet kommer til den aktuelle linjen.
             *       Hvis problemet var en peker med prikknotasjon kan du legge
             *       til en if-test på at pekeren != null før den aktuelle linjen.
             *    Det som står foran prikken må altså være noe som peker på
             *    et allerede-oppretet objekt av riktig klasse (og ikke null), på
             *    det tidspunktet under programutførelsen når setningen blir utført.
             *
             *    4. Hvis linjen har flere pekere og du ikke finner hvilken som ga
             *       NullPointerException kan du legge inn en testutskrift rett før
             *       linja, og skrive ut én av dem, f.eks.
             *         System.out.println("test1:" + hyblene[rad][kol].leietager);
             *       Med denne fremgangsmåten vil du alltid kunne finne nullpekeren.
             */
      
            // d) Skriv det som mangler for at studenter[1].navn skal bli "Martin".
            Student s1 = new Student();
            s1 _________ = "Martin";
            studenter[antStudenter++] = _________ ;
      
            // e) Hva mangler her for at if-testen skal kunne gi true?
            //    Tips: Husk at tekster må sammenlignes med andre tekster.
            if (studenter[1].equals("Martin")) {
                System.out.println(true);
            }
      
            // f) Hvorfor gir følgende løkke NullPointerException på linjen med
            //    System.out..? (anta at eneste kode som er blitt utført når
            //    programmet kommer hit er det som står i linjene over, med feilene
            //    rettet).  Også, hvordan kan betingelsen i første linje endres for å
            //    unngå NullPointerException?  Tips: Tenk arrayplasser og != null.
            for (int i = 0; i < studenter.length; i++) {
                Student s2 = studenter[i];
                System.out.println(s2.navn);
            }
      
            // g) Finn en annen måte å unngå NullPointerException her uten å endre
            //    første linje under, men ved å legge til en if-setning inne i løkka:
            for (int i = 0; i < studenter.length; i++) {
                Student s3 = studenter[i];
      
                System.out.println(s3.navn);
            }
      
            // h) Hvorfor gir følgende linje i programkoden denne feilmeldingen:
            //    ArrayIndexOutOfBoundsException: 40
            studenter[40] = new Student();
      
            // i) Hva vet vi om uttrykket merkert med "___" på neste linje hvis
            //    linjen gir feilmeldingen "ArrayIndexOutOfBoundsException: -1":
            s1 = studenter[ ___ ];
      
            // j) Hva er feil her?  Feilmeldingen dette gir er:
            //                  Gruppe.java:103: incompatible types
            //                  found   : java.lang.String
            //                  required: Student
            studenter[2] = "Eva";
      
            // k) Hva er feil her?  Feilmeldingen er: cannot find symbol
            //                  symbol  : constructor Student(java.lang.String)
            Student lars = new Student("Lars");
      
            // l) Hva er feil her?  Feilmeldingen dette gir er:
            //                  Gruppe.java:114: incompatible types
            //                  found   : int
            //                  required: boolean
            if (antStudenter = 0) {
                system.out.println("Ingen student registrert!");
            }
            // m) Hvorfor klager Java også med: "package system does not exist"?
      
            // n) Når vi har rettet alle feilene i a) til m) ovenfor, så gir fortsatt
            //    if-setningen under NullPointerException.  Hvordan unngår vi det?
            boolean funnet;
            for (int i = 0; i < studenter.length; i++) {
                Student stud = studenter[i];
                if (stud.navn.equals("Eva")) {
                     funnet = true;
                     System.out.println(stud.navn);
                }
            }
      
            // o) Løkken ovenfor stopper ikke når navnet "Eva" blir funnet.
            //    Hvordan kan vi få løkken til å stoppe når navnet blir funnet?
      
            // p) Løkken ovenfor gir ingen melding til bruker når navnet ikke blir
            //    funnet.  Hvordan kan vi programmere utskrift av en slik melding?
            //    Og hvordan kan vi unngå at Java da skal klage om at "variable
            //    funnet might not have been initialized"?
      
            // q) Anta at navnet til studenter[2] er "Eva".  Hvorfor endrer ikke
            //    følgende kode navnet til studenter[2]?  Hvordan kan det ordnes?
            //    (slik at studentobjektet i "ny" overføres til studenter[2]).
            Student ny = new Student();
            Student studPeker;
            ny.navn = "Heidi";
            studPeker = studenter[2];
            studPeker = ny;
         }
      
         void skrivAntall() {
            System.out.println("Antall studenter: " + antStudenter);
         }
      
         // r) Hvorfor får vi feilmeldingen: "<identifier> expected" på denne linjen:
         System.out.println("Slutt");
      }
      
      Flere debuggings-tips:
      Både feilmeldingene fra kompilatoren (javac) og kjøresystemet til Java (java) gir deg vanligvis linjenummeret der feilen oppsto, og navnet til feilen.  Disse opplysningene er nyttige for å finne og rette feilen.  Start alltid med å rette den første feilen som Java fant.

      Tips til krøllparentes-feil:
      En annen type feil som er lett å gjøre i Java er krøllparentes-feil, f.eks. å glemme en krøllparentes et sted, ha en for mye, en som "vender" feil vei, o.l. Disse problemene gir opphav til mange typer feilmeldinger, bl.a.:
      • «class, interface, or enum expected», «<identifier> expected»
      • «reached end of file while parsing», «'}' expected»,
      • «illegal start of type», «illegal start of expression», «'else' without 'if'», m.fl...
      To gode tips for å unngå og rette slike feil er:
      1. Alltid holde programmet riktig formatert med "innrykk" underveis mens du skriver det: Start et nytt "nivå" med innrykk rett etter hver "{" (åpnings-krøllparentes) du skriver, dvs. at alle linjene etter en slik krøllparentes får f.eks. 4 flere mellomrom foran enn linjene over ...frem til første "}", da du forminsker ett innrykk-nivå, osv.  Alle programmer i disse ukeoppgavene er formatert på denne måten.
      2. Når et av de ovennevnte feilene dukker opp, bruk funksjonen i Emacs (eller Eclipse, e.l.) som setter inn riktig innrykk i hele programmet. I Emacs kan det gjøres ved å markere hele programmet (Ctrl-x h) og velge "Java > Indent Line or Region" fra menyen øverst i Emacs-vinduet.  Da blir det satt riktig innrykk i hele programmet og det blir lett å se hvor feilen er, ved å starte fra toppen og fortsette nedover til du finner noe som har havnet på feil innrykksnivå: Sjekke at alle klasser havnet i "første innrykks-nivå" (dvs. at det ikke står noen mellomrom før nøkkelordet class), og at første linje i alle metoder havnet i 2. nivå av innrykk (dvs. at det er 4 mellomrom rett før nøkkelordet void), og at selve innmaten i metodene er i 3. nivå (har 8 mellomrom foran), osv.

      Flere tips til feilsøking og -retting finner du i Marit Nybakkens feilmeldinger.pdf.

       
    2. [Nøkkeloppg.]: HashMap med akronymer:  kap. 9, oppg. 2 (noe modifisert tekst) (side 195)
      (a) Et akronym er et initialord (forkortelse) som blir lest og uttalt som et vanlig ord, altså ikke bokstav for bokstav.Lag et program som leser inn en rekke akronymer og deres tolkning fra fil (du finner en fil med akronymer (og andre forkortelser) på bokas hjemmeside: akronymer.txt).  Legg akronymene og tolkningene i en HashMap med akronymet som nøkkel.

      Brukeren skal oppgi et akronym til programmet og få tilbake en eller flere tolkninger av akronymet.  Det kan maksimalt være 10 tolkninger til hvert akronym.  Denne brukerdialogen skal gå i løkke til brukeren svarer "-".

      Tips: Lag en klasse der objekter har følgende attributter: akronymet og en String-array med tolkninger, samt antall tolkninger.  Pekere til objekter av denne klassen legges i HashMap med akronymet som nøkkel.  Det kan være lurt å lage en metode i denne klassen som legger til en ny tolkning, og som holder orden på hvor mange tolkninger det er i øyeblikket.

      API 	Application Programming Interface
      AV 	Audio/Video
      AV 	Authenticity Verification
      BASH 	Bourne Again Shell [Unix]
      EU 	Europaunionen
      FN 	Forente nasjoner
      ...osv...
      

       

       

      (b) Utvid programmet slik at bruker får anledning til å legge til en tolkning dersom den ikke finnes fra før.

Publisert 19. okt. 2013 18:47 - Sist endret 19. okt. 2013 20:30