Om samretting av oblig 1

Samretting eller (én-til-én-retting, «live-retting») er et tilbud til studentene om å få tilbakemelding på obligatoriske innleveringer i samarbeid med den som retter, samtidig som de blir rettet. Studenten får da også mulighet til å forklare arbeidet som er levert. Dermed blir rettingen en toveis kommunikasjon mellom studenten og den som retter. Målet med opplegget er at studenten skal få bedre og målrettede tilbakemeldinger, mer forståelse og større læringsutbytte av hver innlevering.

Dette er mer krevende å administrere enn tradisjonell retting (tradretting), særlig fordi rettingen må foregå på et avtalt sted til en forutbestemt tid. Her følger informasjon om hvordan vi gjør dette for første obligatoriske oppgave (oblig).

Samretting vil foregå i det som i timeplanen heter programmeringslaboratorium (heretter kalt laben). For å få rettet obligen må den være levert i Devilry. Tidsrommet for å få rettet første obligatoriske oppgave er fra torsdag 26. januar kl. 13:00 til fredag 10. februar kl. 16.00. Merk at innleveringsfristen er 6. februar kl 12.00, men du kan levere fra torsdag 26. januar mandag 23. januar.

Ved samretting kan man altså få rettet oppgaven før fristen og dermed mulighet for flere forsøk.

Når du har levert obligen, kan du møte opp på laben (se timeplanen for tidsrom) for å få den rettet. Der vil det være rettere tilstede og du slipper til etter først-til-mølla prinsippet. Det er svært mange som leverer den første oppgaven, så noe kø må man regne med. Maks tid er 15 minutter for første retting sålenge det er kø. Best kapasitet vil det sannsynligvis være i tidsrommet 08-10 fredag og mandag, 16-18 torsdag og 14-16 fredag.

Dersom  oppgaven ikke blir godkjent blir frist for andre forsøk 13. februar kl 12.00.  Eventuelt andre forsøk skal rettes på samme måte på laben i perioden torsdag 16. februar kl. 13.00 til fredag 17. februar kl. 16.00.

Hvis du ikke kan møte til samretting av første oblig, må du søke før innleveringsfristen om å få den rettet på tradisjonelt vis. Søknad sendes til sjefsgruppelærer på adressen krihus+trad@ifi.uio.no innen 2. februar.

For de påfølgende oppgavene blir opplegget ganske forskjellig og mer forutsigbart både for studenter og rettere. Mer info kommer før fristen for første oblig.

Publisert 20. jan. 2017 14:34 - Sist endret 31. jan. 2017 19:41