PBL (Problembasert læring)

Fellesdefinisjon Denne arbeidsformen, som står svært sentralt i studiet, gir studentene betydelig innflytelse på og ansvar for egen læring og åpner for integrasjon på tvers av fagområder. Oppgaveteksten beskriver et fenomen eller et hendelsesforløp fra virkeligheten, som studentene skal skaffe seg tilstrekkelig kunnskap om og innsikt i til at de kan forstå og forklare underliggende mekanismer.

Arbeidet følger en oppsatt plan og er delt i tre hoveddeler: (1) innledende gruppemøte på mandager, der studentene blir enige om felles læringsmål, (2) selvstendig kunnskapstilegnelse gjennom uka, og (3) avsluttende gruppemøte på torsdager..

Opplysning om fordeling i PBL-grupper i første del av semesteret vil komme i studentportalen Mine Studier ca en uke etter semesterstart. Opplysning om fordeling i PBL-grupper i andre del av semesteret vil komme i studentportalen Mine Studier i uke 10.

PBL-veilederoversikter

PBL-oversikt for uke 1-10

PBL-oversikt for uke 11-18

PBL-oppgaver og lærerveiledninger

PBL-veiledere og lærere finner PBL-oppgaver og lærerveiledninger for de ulike semestre på nett. Det kreves innlogging til de semestervise oversiktene. Vennligst ta kontakt med semesterkoordinator for tilgang.

Fraværsregler

Fraværsreglene er felles for hele studiet, se fraværsregler I 1. halvdel av semesteret (uke 1-10) gjelder: Man kan ha inntil 4 fravær uten noen form for kompensasjon. Det skal kompenseres med en omfattende skriftlig oppgave ved 5 og 6 fravær. Ved 7 fravær eller mer får man ikke gå opp til eksamen.

I 2. halvdel av semesteret (uke 11-18) gjelder: Man kan ha inntil 3 fravær uten noen form for kompensasjon. Det skal kompenseres med en omfattende skriftlig oppgave ved 4 fravær. Ved mer enn 4 fravær får man ikke gå opp til eksamen.Studenter får ikke bytte PBL-gruppe, men må fortsette i den gruppen de er satt opp i. Det kan imidlertid søkes fakultetet om tilrettelagt undervisning
Publisert 6. aug. 2013 13:48