De enkelte ukene i semesteret

Uke 0: Introduksjon

Helse og samfunn

Hensikten med introduksjonsuken er at du skal bli inspirert til å tenke over hva det er å bli en god fagutøver. Du skal også få innsikt i sammenhengen mellom individers helse og sykelighet på den ene siden og samfunnets ressurser, miljø, kultur og politikk på den annen side. Den biopsykososiale modellen blir introdusert.

Første møte med praksisopplegget Odontologi- og ernæringsstudenter får egne introduksjoner til praksisundervisningen i uke 0. Tannlegestudentene samles i det odontologiske fakultets klinikklokaler i Geitmyrsveien, og ernæringsstudentene møter sin praksisveileder. Medisinstudentene møter sin praksisveileder i uke 2. Nærmere opplysninger på informasjonsmøtet ved semesteråpning.

Praktisk informasjon

Uke 1: Evolusjon, sannsynlighet og risiko, fagforståelse

Menneskets plass i naturen (HB)

I denne uken skal du danne deg et bilde av mennesket som art og av livets utvikling på jorden. Disse temaene blir illustrert og utdypet i uke 2-13.
  • Du skal kjenne hovedtrekkene i den biologiske utviklingslæren illustrert med eksempler fra mikroorganismer og vertebrater.
  • Du skal kjenne til at utviklingen av mennesket som art strekker seg over flere millioner år, med svært små endringer de siste 50 000 til 100 000 år, og
  • At sykdom kan oppstå på grunn av avvik mellom det livsmiljøet som individene utsettes for i dag og det livsmiljøet som har styrt menneskeslektens evolusjonsmessige tilpasninger.

Statistikk: Hvorfor trenger du statistikk? Hva er tilfeldighet? (SME)

Introduksjon til statistikk med en gjennomgang av de viktigste grunnene til hvorfor statistikk er viktig for helsepersonell. Du skal også bli kjent med elementære regneregler for sannsynlighet.

Samfunnsmedisin og etikk

Vi fortsetter introduksjonsforelesningene. Du skal denne uka også få et omriss av hele forelesningsrekken i samfunnsmedisin og etikk, og du skal sitte igjen med en forståelse av hvordan ernæringsfysiologer, tannleger og leger tenker, arbeider og utnytter fagkunnskap.

PBL oppgave: Fra Mombasa til Hamarøy.

Uke 2: Bevegelsesapparatet, diagnostiske tester, informasjonsinnhenting

Bevegelsesapparatet (HB)

Formålet er at du skal sette deg inn i menneskekroppens struktur og hvordan skjelett, ledd og muskler er tilpasset aktuelle krav til styrke, stabilitet og bevegelighet. Mål: Etter uken skal du kunne gi noen eksempler på hvordan fysisk aktivitet og inaktivitet påvirker struktur og funksjon i bevegelsesapparatet.

Statistikk: Kan jeg stole på testen? (SME)

Om betydningen av usikkerhet knyttet til diagnostisk testing (sensitivitet og spesifisitet).

Bibliotekkurs og helsefaglig informasjonssøking (SME)

Du skal etter bibliotekkursene ha oversikt over hvilke tjenester og samlinger biblioteket stiller til rådighet. Du skal kunne tolke litteraturlister og utføre enkle søk i utvalgte databaser som støtte for tilegnelse av helsefaglig kunnskap og løsning av PBL-oppgaver.

PBL oppgave: En treningstur i høstmørket.

Uke 3: Sirkulasjonsorganene, statistisk programpakke, sykdomsbegrepet

Intercellulær transport: Sirkulasjonsorganene (HB)

Hensikt: Du skal sette seg inn i oppgaver, bygning og virkemåte for hjertet, blodåre og lymfeåresystemet. Mål: Du skal kunne:
  • Angi hovedtrekkene i hvordan blodstrømmen til ulike organer blir regulert og tilpasset organismens behov.
  • Angi mekanismer som bidrar til å stanse eller begrense blødninger.

Statistikk (lab): Introduksjon til den statistiske programpakken SPSS (SME)

Hvordan organisere og beskrive data?

Hva er helse og hva er sykdom?(SME)

Vi tar ofte for gitt hva sykdom og helse er og hvordan det defineres. Men som vi skal drøfte denne uka er det ulike forståelser av hva sykdom og helse er. Det vi lander på som definisjon får store konsekvenser for helsetjenestens funksjon. Slike spørsmål henger sammen med vitenskapsteori; hva er det vi anser for rasjonell kunnskap?

PBL oppgave: Livet er avhengig av hjertet.

Uke 4: Respirasjonsorganene, binomisk forsøk, medisinsk historie, normalitet

Intercellulær transport: Respirasjonsorganene (HB)

Hensikt: Du skal sette deg inn i oppgaver, bygning og virkemåte for lunger og brystkasse. Mål: Du skal kunne gi en enkel fremstilling av lungefunksjon, gassveksling i lungene, gasstransport i blodet og hvordan respirasjonen blir regulert i overensstemmelse med organismens behov.

Førstehjelpskurs

Statistikk: Uavhengige forsøk i vitenskap og medisin (SME)

Hensikt: Du skal gjøre deg kjent med begrepet uavhengighet og med den binomiske fordelingen. Introduksjon til hypotesetesting.

Medisinsk historie (SME)

Vi kan lære mye om hvordan vi bør innrette helsetjenesten ved å studere medisinsk historie. I fire forelesninger dette semesteret gir vi en introduksjon i medisinsk historie.

Normalitet (SME)

Ungdommers helse er en anledning til å drøfte, i etterkant av diskusjonen om helse og sykdom, hvor vi drar grensen mellon normalt og unormalt. Forelesningen peker fram mot neste ukes pbl-oppgave.

PBL oppgave: Et lungeproblem.

Uke 5: Hormonsystemet, førstehjelp, organiseringen av velferdsordningene og av helsetjenesten, årsaksspørsmålet, medisinsk historie

Intercellulær kommunikasjon: Hormoner (HB)

Hensikt: Du skal sette seg inn i grunnleggende begreper vedrørende kjemisk overføring av informasjon mellom celler, oppbygning og virkemåte av det endokrine system, og hovedfunksjonene til de viktigste hormonene i kroppen.

Førstehjelpskurs

Helsetjenesten og andre velferdstjenester (SME)

Helsetjenesten er en omfattende og kompleks organisasjon. Vi viser deg hovedtrekkene i dens oppbygging. Mange andre tjenester er med og til sammen former det vi gjerne kaller velferdssamfunnet, der alle – i prinsippet – skal ha lik tilgang til likeverdige sosial- og helsetjenester, og ha grunnleggende økonomisk trygghet.

Årsaksspørsmålet (SME)

I første semester drøfter vi helsefagenes kjernespørsmål; som dekker den kjernekompetanse dere skal få i løpet av studiet og forvalte resten av yrkeslivet. Det første spørsmålet er årsaksspørsmålet; hvorfor blir noen syke, mens andre holder seg friske? Vi lærer om det ved å studere epidemiologi; læren om hvordan sykdommer fordeler seg og utvikler seg i befolkningen,

Medisinsk historie (SME)

Vi fortsetter forelesningsrekken i medisinsk historie.

PBL oppgave: Pubertet.

Uke 6: Nervesystemet, normalfordeling

Nervesystemet (HB)

Hensikt: Du skal sette seg inn i nervesystemets oppgaver, bygning og virkemåte. Mål:
  • Du skal kunne gi en enkel fremstilling av likhetstrekk og forskjeller mellom hormonelle og nervøse signalmekanismer og eksempler på samvirke mellom hormonelle og nervøse signaler i styringen av kroppens indre organer.
  • Du skal også kunne angi noen prinsipper for hvordan sensoriske (forskjellige sanseinntrykk) og motoriske signaler blir dannet og bearbeidet i nervesystemet.

Statistikk: Variasjoner i medisinske målinger (SME) Hensikt: Du skal gjøre seg kjent med normalfordelingen både som selvstendig fordeling og som en tilnærming til binomisk fordeling.

PBL oppgave: Rar i hånden

Uke 7: Fordøyelseskanalen, næringsinntak, estimering og hypotesetesting, det diagnostiske spørsmål, screening

Homeostase: Fordøyelse og ernæring (HB)

Hensikt: Kroppens celler lever i et stabilt miljø. Du skal sette deg inn i hvordan dette miljøet blir regulert. Det er et omfattende kunnskapsområde, og det blir viktig å integrere nye begreper (ernæring, fordøyelse, væskebalanse, ekskresjon) med temaer fra tidligere uker (sirkulasjon, respirasjon, stoffskifte) og studere hvordan det endokrine systemet og nervesystemet styrer og samordner disse prosessene. Hovedtemaet denne uken er oppgaver, oppbygning og virkemåte for fordøyelsessystemet.

Statistikk: Kan funnet mitt generaliseres? (SME)

Hensikt: Du skal sette seg inn i statistisk induksjon – generalisering fra utvalg til univers. Statistisk signifikanstesting og estimering av binomisk p.Innhold: Statlab: Testing av binomisk p, normalfordeling

Det diagnostiske spørsmål (SME)Det andre kjernespørsmålet handler om hvordan vi kan avgjøre om noen har et helseproblem eller ikke? Hva er det å stille en diagnose og hvordan lærer vi om det?

Screening (SME)Av og til forsøker vi å sette merkelapper på en hel befolkning. Hvorfor gjør vi det, og hvilke nyttige og skadelige effekter har slike massestrategier?

PBL oppgave: Et liv på vann og brød.

Uke 8: Nyrene, kji-kvadrat-test, behandlingsspørsmålet, medisinsk historie

Statistikk: Har flere pasienter effekt av den nye behandlingen? (SME)

Hensikt: Du skal lære kji-kvadrat-test til sammenligning av andeler, estimering av absolutt forskjell og relativ risiko.

Homeostase: Ekskresjon og væskebalanse (HB)Hensikt: Du skal sette seg inn i nyrenes oppgaver, bygning og virkemåte. Mål: Du skal kunne
  • gi en enkel fremstilling av nyrenes funksjon
  • angi deres funksjon i sammenheng med andre organsystemer som bidrar til å regulere kroppens indre miljø (sirkulasjonssystemet, respirasjonssystemet, fordøyelsessystemet, nervesystemet og hormonsystemet).
Behandlingsspørsmålet (SME)Det tredje kjernespørsmålet handler om behandling. Hva er det mulig å gjøre med et bestemt helseproblem? Hvordan lærer vi om nytten av forebygging og behandling?

Medisinsk historie (SME)Vi fortsetter forelesningsrekken i medisinsk historie.

PBL oppgave: En akutt sykdom.

Uke 9: Infeksjonsforsvar, paret t-test, medisinsk historie, helse og kunst, medisinsk etikk

Infeksjonsforsvar: immunsystemet (HB)

Hensikt: Du skal sette deg inn i hvordan kroppen forsvarer seg mot mikroorganismer. Mål: Du skal kunne:
  • Gi en enkel fremstilling av de ulike elementene i infeksjonsforsvaret
  • Gjøre kortfattet rede for begrepene bakterie, virus, sopp, protozo, betennelse, infeksjon, allergi, vaksinasjon og transplantasjon.

Statistikk: Å trekke slutninger om et gjennomsnitt (SME)

Du skal sette deg inn i paret t-test og estimering av konfidensintervall for gjennomsnitt.Statlab: Sammenligning av andeler. Kji-kvadrat-test, estimering av differanse og relativ risiko (RR).

Medisinsk historie (SME)

Vi avslutter forelesningsrekken i medisinsk historie.

Helse og kunst (SME)

Kunst kan være en kilde til innsikt og refleksjon om helsefagene og helsearbeiderens rolle. Denne uka starter vi en forelesningsrekke som vil drøfte helse og ulike kunstformer.

Medisinsk etikk (SME)

Beslutninger i helsetjenesten skal ikke bare reflektere hva vi vet om den normale og syke kroppen, men ta hensyn til pasientens ønsker. Vi skal også respektere regler for rett og galt. Derfor har vi et betydelig innslag av medisinsk etikk i dette semesteret. Denne uka starter forelesningene med å drøfte grunnleggende perspektiver.

PBL oppgave: Gamle Garnvik.

Uke 10: Artenes videreføring, toutvalgs t-test, litteratursøk

Artenes videreføring: Forplantning (HB)

Hensikter: Du skal sette deg inn i hovedtrekkene ved de mannlige og kvinnelige kjønnsorganenes bygning og funksjon, og kunne se forplantningssystemet hos menneske i relasjon til forplantningssystemer hos primater, pattedyr og levende organismer generelt. Du skal også få kjennskap til P-pillers virkningsmekanismer og til seksuell atferd.

Statistikk: Er det forskjell i effekten av to behandlinger? (SME)

Innhold: Toutvalgs t-test, estimering av konfidensintervall for gjennomsnittlig differanse.Aktivitet: Statlab: t-tester, estimering av konfidensintervall for gjennomsnitt, paret t-test.

Litteratursøk (SME)

For å være en oppdatert fagutøver og drive en kunnskapsbasert praksis, er det nødvendig å ha gode ferdigheter i søk og god kjennskap til viktige informasjonsressurser. Derfor har vi undervisning i søk flere steder i studiet, første gang denne uke.

PBL oppgave: Magesmerter.

Uke 11: Genetikk, kommunikasjonstrening, helse og kunst

Artenes videreføring: Genetikk (HB)

Hensikt: Du skal sette seg inn i sentrale begreper knyttet til enkel arv og kjenne til hvordan risiko for gjentagelse av arvelige tilstander med enkel arv kan beregnes. Mål: Du skal kunne
  • Angi modell for geners og miljøfaktorers medvirkning ved multifaktoriell arv, og at risiko for tilstander med multifaktoriell arv baseres på empiriske risikotall.
  • Angi hvordan man beregner frekvenser av genotyper i populasjoner.

Kommunikasjonstrening (IK)

Ferdigheter i strukturert kommunikasjon er viktig i arbeid med pasienter, og slike ferdigheter kan læres. Dette temaet introduseres i denne uka. Uka inneholder en forelesning og den første av tre sesjoner i et kurs i kommunikasjon, med vekt på praktiske øvelser. Med utgangspunkt i kommunikasjonstreningen i denne uka skal du i løpet av semesteret selv foreta intervjuer med videoopptak. Kurset fortsetter så i ukene 14 og 18. Målet med dette temaet er at du skal kunne:
  • Tilegne deg noen grunnleggende prinsipper om mellommenneskelig samspill
  • Anvende disse i forståelse av forholdet mellom behandler og pasient.

Det blir arbeidet videre med kontaktetablering, kartlegging av pasientens anliggende og måter å stille spørsmål på.

Helse og kunst (SME)

Vi fortsetter forelesningsrekken om helse og kunst.

PBL oppgave: Alvorlig sykdom i familien.

Uke 12: Evolusjon, kommunikasjonstrening, utvalgsstørrelse, etikk, helse og kunst

Artenes videreføring: Evolusjon (HB)

Hensikt: Du skal sette deg inn i hovedtrekkene i den biologiske utviklingslæren. Mål: Du skal kunne gi en enkel fremstilling av mekanismer som fører til evolusjon, og diskutere disse i relasjon til menneskets utviklingshistorie og migrasjonshistorie de siste 5-6 millioner år.

Statistikk: Utvalgsstørrelse (SME)

Mål:
  • Du skal kunne beregne nødvendig antall pasienter inkludert i en studie i noen enkle situasjoner, basert på tanker om statistisk teststyrke.

Medisinsk etikk (SME)

Vi fortsetter forelesningsrekken om medisinsk etikk.

Helse og kunst (SME)

Vi fortsetter forelesningsrekken om helse og kunst.

PBL oppgave: Gir de opp?

Uke 13: Sykdomsatferd, kontrollerte kliniske forsøk, kommunikasjonstrening, etikk, praksis

Individ og kommunikasjon (IK)

Hensikt: Du skal tilegne seg noen prinsipper for atferd (persepsjon, læring, emosjoner) generelt og sykdoms- og helseatferd spesielt

Statistikk: Metodologisk vurdering av kontrollerte kliniske forsøk (SME)

Innhold: Du skal i denne forelesningen vurdere enkelte sentrale aspekter ved kvaliteten av kliniske studier. Mål: Du skal kunne
  • forskjellen på intention-to-treat analyse og per-protocol analyse
  • vurdere klinisk signifikans opp mot statistisk signifikans.
Statlab: Analysere data fra en klinisk utprøvning av et aktivt medikament mot placebo.

Praksisstudium (IK)

Første sesjon i praksisutplassering skjer denne uken. Nærmere informasjon om praksis blir gitt tidlig i semesteret.

Medisinsk etikk (SME)

Vi fortsetter forelesningsrekken om medisinsk etikk.

PBL oppgave: Nesten for sent

Uke 14: Kosthold, kommunikasjon, regresjon, medikalisering, medisinske feil

Ernæring

Mål: Du skal kunne:
  • Angi sentrale begrep knyttet til kostholdsundersøkelser, kosthold og helse, samt forhold som påvirker kostholdet i ulike sosiale og kulturelle grupper.

Statistikk: Hvordan beskrive lineær avhengighet? Hvordan håndtere flere forklaringsvariable? (SME)

Hensikt: Du skal få en introduksjon til lineær regresjon – også basert på analyser i SPSS. Introduksjon til multippel regresjon.Innhold: Statlab: Utvalgsstørrelse, tester, estimering, regresjonsanalyse.

Klinisk kommunikasjon

I annen sesjon av kommunikasjonskurset blir dine egne videoopptak gjennomgått.

Praksisstudium (IK)

Praksiserfaringene fra forrige uke blir drøftet i praksisseminar, som holdes separat for medisin-, ernærings- og odontologistudenter.

Medikalisering og medisinske feil (SME)

Dette er eksempler på at helsetjenesten ikke bare gjør godt, men at den også kan skade.

PBL oppgave: Sukkersyken og kulturen

Uke 15: Epidemiologi, helse og kunst, helsetilstanden i Norge, sosiale forskjeller

Statistikk: Epidemiologiske analyser (SME)

Hensikt: Du skal få kjennskap til prinsipper for analyse av epidemiologiske studierInnhold: Statlab: Repetisjon – alle typer oppgaver

Utplassering i praksis (IK)

Hvordan lærer vi om sykdomsårsaker? (SME)

Vi bygger på den tidligere forelesningen om årsaksspørsmålet og du lærer mer om epidemiologiske studier.

Helse og kunst (SME)

Vi fortsetter forelesningsrekken om helse og kunst.

Helsetilstanden i Norge og sosiale forskjeller (SME)

Et annet av de helsefaglige kjernespørsmålene handler om hvor mange som har et problem eller en tilstand. I utvidet forstand handler dette om hva slags helse det norske folk har. Hva dør vi av, hva plager oss – og er helseproblemene ulikt fordelt i ulike sosiale lag av befolkningen?

PBL-oppgave: Skal jeg delta i forsøket, doktor?

Uke 16: Leve med kronisk sykdom og funksjonsbegrensning, praktiske øvelser i epidemiologi, kvalitativ forskningsmetode

Leve med kronisk sykdom

Hensikt: Du skal gjennom forelesninger og en praktisk øvelse (PBL-oppgave) sette seg inn i hvordan det er å leve med en kronisk sykdom eller funksjonsbegrensning. Innhold: Følgende temaer tas opp.
  • Begrepene funksjon, funksjonshemning, funksjonsbegrensning
  • Reaksjoner og mestringsstrategier ved kronisk sykdom og funksjonsbegrensning
  • Det å sette seg inn i andre menneskers situasjon. Empati. Profesjonell holdning.
  • Helse- og risikoatferd

Praktiske øvelser i epidemiologi (SME)

Når vi bruker epidemiologiske metoder i samfunnsmedisinsk og klinisk arbeid, må vi kunne designe en studie og analysere et tallmateriale. Det får dere trene på i disse øvelsene.

Kvalitativ forskningsmetode (SME)

Det siste av de helsefaglige kjernespørsmålene drøftes denne uka; hvordan er det å være pasient? Og – for oss – hvordan kan vi bli bedre fagutøvere ved å tilegne oss kunnskap om folks opplevelser og erfaringer? Et knippe av forskningsdesign gjør det mulig å få fram kunnskap også om det subjektive og egenartede.

PBL-oppgave: Praktisk øvelse knyttet til det å leve med kronisk sykdom eller funksjonsbegrensning

Uke 17: Utvikling, familie, personlighet, helsetilstanden globalt , kunnskapsoppsummeringer, kunnskapsbasert praksis

Personlighet, utvikling, familie (IK, SME)

Personlighet. Hensikten med dette temaet er å oppnå forståelse for mennesket som et individ. Det legges vekt på å se på personligheten som en integrerende og stabil komponent i atferd. Innhold: Noen grunnleggende begreper og funn fra personlighetspsykologi gjennomgås:
  • Definisjon av personlighet
  • Viktige dimensjoner for beskrivelse og forståelse av personligheten
  • Betydningen av personlighet i medisinsk behandling

Familie. Hensikten er at du skal se betydningen av familien som sosial institusjon, både heterofile og homofile samlivsformer og sammenhengen mellom familieforhold og helse, sykdom, sykdomsatferd og mestring.

Utviklingspsykologi. Innhold: Følgende temaer gjennomgås: Noen hovedlinjer i personens utvikling fra barn til ungdom, voksen og eldre omtales med hovedvekt på de viktigste fasene i barnets utvikling og betydningen av pasientens alder ved undersøkelse og behandling. Det holdes et kurs om problemstillinger forbundet med sykdomsbehandling av barn.

Global helse (SME)

Vi har tidligere sett på folkehelsebildet i Norge. Hvordan er det i verden?

Kunnskapsoppsummeringer (SME)

En yrkesutøver som vil praktisere på basis av relevant og pålitelig kunnskap, blir storkonsument av oppsummert kunnskap. Hvordan kan vi for bestemte spørsmål danne oss et bilde av, ikke bare en-og-en studie, men hele kunnskapsbildet?

Kunnskapsbasert praksis (SME)

Hva mer enn kunnskap skal til for å lykkes som fagutøver, både faglig og menneskelig?

PBL-oppgave: Tretten år.

Uke 18: Samfunnsmedisin i Norge og i verden, praksis

Samfunnsmedisin i Norge og i verden

Vi viser vi deg eksempler på samfunnsmedisinsk arbeid lokalt, nasjonalt og globalt.

Praksisstudium (IK)

PBL-oppgave: Slankepillen på blå resept og kost og mosjon på grønn resept?

Uke 19: Profesjon, repetisjon, praksis

Statistikk (SME): Statistikk som metode i medisinen

Innhold: Oppsummering. Statistikkens rolle i helseprofesjoner: i dag og i framtiden.

Profesjoner i helsetjenesten

Hensikt: Det er et mål å forstå hvordan lege-, klinisk ernæringsfysiolog- og tannlegerollen og deres atferd formes av sosiale prosesser. Innhold: Profesjonene drøftes i et sosiologisk og profesjonsetisk perspektiv.

Praksistudium (IK)

Uke 20: Eksamen

Publisert 13. mai 2011 10:44 - Sist endret 23. mai 2013 13:50