Praksis

I 10. semester er studentene i praksis i 12 uker, fra og med semesteruke 4 til og med semesteruke 15.

Praksistjenesten skjer ved 11 samarbeidende sykehus: Sørlandet sykehus Arendal, Sykehuset Telemark Skien, Sykehuset i Vestfold Tønsberg, Drammen sykehus, Bærum sykehus, Sykehuset Østfold Fredrikstad og Sykehuset Innlandet på Gjøvik, Hamar, Elverum, Kongsvinger og Lillehammer og seks uker i primærhelsetjenesten i en allmennpraksis i lokalområdene til disse sykehusene.

Det er ingen annen undervisning i denne perioden.Praksis er obligatorisk undervisning.

Regler for obligatorisk undervisning og tilstedværelse for praksis i 10. semester

Regler for praksis i 10. semester

Krav til informasjon om deltakelse i LAR ved praksis

Deltakelse i LAR

Søknad om tilrettelegging i praksisutplassering (tidlig valgnummer)

Tilrettelegging

Valg av praksisplass

Prosedyre

Obligatoriske oppgaver i praksis

For de obligatoriske oppgavene i praksisperioden på sykehus vises det til Praksisveileder for sykehus som studentene får utdelt før praksis, og fagsiden for Kunnskapshåndtering, Ledelse og Kvalitetsforbedring (KloK).KloK oppgavene i praksis For de obligatorske oppgavene som skal gjennomføres i praksisperioden i primærhelsetjenesten (fem trippelevalueringer - StudPEP) vises det til veilederen "Primærhelsetjenesten I: allmennmedisin", som studentene får utdelt før praksis.

Skjemaer til StudPEP

Pasientens vurderingsskjema Veileders vurderingsskjema Studentens vurderingsskjema

Godkjenning av praksisperiodene

Praksis er som all annen uketjeneste obligatorisk. Universitetet må derfor ha en formell godkjenningsordning. Praksisveileder må attestere på tilstedeværelse og antall dager fravær i løpet av de seks ukene i primærhelsetjenesten, respektive på sykehuset.

Universitetslektoren skal ved slutten av praksisperioden gi en anbefaling til 10. semesterstyret om å anbefale godkjenning av studentens tjeneste på grunnlag av studentens faglige kunnskap, kliniske praksis, og studentens forhold til pasienter og medarbeidere. Hvis ikke tjenesten anbefales godkjent, må dette begrunnes skriftlig. I slike tilfelle skal forholdene ha vært påpekt og diskutert i den fortløpende veiledningen som finner sted i løpet av praksisperioden, og ha vært tatt opp med semesterledelsen.

Student - universitetslektor: hvordan forholde seg ved vansker?

Praksisen varer lenge, og i studiet representerer den et unikt samkvem mellom en student og en lærer. Man kommer tett innpå hverandre og man blir godt kjent med hverandre. Dette har undervisningsmessige og pedagogiske fordeler, men innebærer også utfordringer og potensielle problemer.

Når man arbeider tett sammen, kan man oppleve at den "personlige kjemien" ikke stemmer helt. Ønskene hos studenten og universitetslektor går heller ikke alltid i takt når det gjelder framdrift, ansvarlighetsnivå eller prioriteringer i undervisningen. Noen lærere opplever også at studenten er svakere faglig enn det som var forventet.Det kan også oppstå situasjoner som gjør studenten usikker på om legen egner seg som lærerVed slike vansker, uforutsette situasjoner eller pedagogiske problemer, er det viktig å prøve å få diskutert problemene så tidlig som mulig. Prøv lokalt, -hvis det ikke går, eller virker unaturlig - skal studenten eller universitetslektor ta kontakt med semesterkoordinator Ragnhild Bjørneng.

I verste fall kan mer alvorlige forhold avdekkes som kan få konsekvenser for studentens egnethet til å praktisere som lege. Vi tenker for eksempel på at studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg, forståelse og respekt for pasienter, manglende vilje eller evne til å samarbeide og å etablere tillitsforhold og kommunisere med pasienter, pårørende og samarbeidspartnere, misbruk av rusmidler eller tilegner seg medikamenter på ulovlig vis, alvorlig brudd på taushetsplikten mv., jfr.

Reiseutgifter og bolig

Refusjon av reiseutgifter og bolig i praksisperioden
Publisert 6. aug. 2013 13:50