PBL i 2.semester

Som i foregående semester står denne arbeidsformen sentralt. En viktig forskjell er at stoffet som forventes innlært i løpet av dette semesteret på forhånd er definert i langt større detalj. Mens mye av stoffet i foregående semester var introduktorisk, er det i dette semesteret i stor utstrekning endelig, avsluttende undervisning som gis innen hvert tema. Videre er avstanden, dvs den logiske tankerekken som følges, gjennomgående langt større fra problemstillingen som presenteres i PBL-oppgaven og frem til det stoffet som forventes innlært. Dette fordrer større disiplin mht å styre strakere mot forventet læremål og kan dermed kanskje oppleves som mindre stimulerende på fantasi og egenaktivitet, med lite rom for egne meninger. Til gjengjeld håper vi at du i større grad skal kunne oppleve sammenhenger mellom temaene i de enkelte uker og at du vil ende opp med helhetsforståelse av de grunnleggende livsprosesser. Det blir mye å lese, men det er også en fascinerende verden å komme inn i.

Oppgavetekstene går stort sett ut fra realistiske kliniske situasjoner, og som tidligere forventes det at du skaffer deg tilstrekkelig kunnskap til å forstå og forklare underliggende mekanismer. Det første møtet holdes på tirsdager, der gruppen blir enige om felles læringsmål. Etter selvstendig kunnskapstilegnelse de følgende dager, holdes avsluttende gruppemøte på fredager. PBL- oppgaven gjennomgås deretter for hele kullet på mandag den påfølgende uke. Gjennomgangen holdes av en faglærer (hovedforeleser for uken, evt i samarbeid med den som har utarbeidet PBL-oppgaven) sammen med en av PBL-gruppene.

Publisert 16. apr. 2012 13:14 - Sist endret 6. nov. 2013 15:07