Kurs

Disseksjon

To PBL-grupper dissekerer ett lik. To og to studenter utfører selve disseksjonsarbeidet etter tur (se s. 9). Etter hver disseksjon demonstrerer disse to studentene sine funn først for den ene og så for den andre PBL-gruppen. En egen disseksjonsveiledning deles ut til studentene i forkant.

  • Kurs 1: Studentene skal orientere seg på overflaten av abdomen, gjenkjenne bukveggens oppbygning og identifisere bukmusklene, samt forklare hvordan vagina musculi recti abdominis er bygget opp.

  • Kurs 2: Studentene skal identifisere de viktigste strukturene på bakre flate av fremre bukvegg. Orientere seg i bukhulen. Identifisere organer og de forskjellige deler av peritoneum og forklare hvordan organene ligger i forhold til peritoneum.

  • Kurs 3: Studentene skal identifisere bursa omentalis og forklare hvilke strukturer som avgrenser den. Identifisere viktige kar og nerver i den øvre delen av peritonealhulen.

  • Kurs 4: Studentene skal forstå og påvise forskjeller mellom tynntarmen og tykktarmen, samt mellom jejunum og ileum in situ.

  • Kurs 5: Studentene skal forstå og påvise forskjeller mellom tynntarmen og tykktarmen, samt mellom jejunum og ileum på uttatte preparater.

  • Kurs 6: Studentene skal identifisere forskjellige deler og flater av leveren, magesekken, milten, duodenum pankreas og deres relasjoner (in situ og på uttatte preparater).

  • Kurs 7: Studentene skal identifisere strukturer (nyrer, binyrer, årer, nerver) i retroperitoneum. Identifisere noen av muskler i bakre bukvegg.

Demonstrasjoner

Studentene møter etter oppsatt skjema på disseksjonssalene for gjennomgang av makroskopiske preparater.

Histologi

Organiseres som i 3. semester. Det gis en kort plenumsgjennomgang i hvert histologitema; - deretter studerer studentene snitt på egen hånd. Snitt lånes på biblioteket/ferdighetssenteret. Fotografier av snittene er også tilgjengelig på fakultetets e-læringssider . Etter noen dager gis 2 oppsummeringstimer på histologisalen for 1/3 av kullet av gangen.

Biokjemi

Innflytelse av diett på karbohydratlageret: ”Leverglykogenkurs”.

Leverens glykogenlager støtter blodglukosenivå mellom måltider. Leverglykogen blir meget rask nedbrutt mellom måltider og under faste. Gjenoppbygning av leverglykogen er avhengig av sammensetningen av den dietten som inntas. I denne laboratorieøvelsen vil vi undersøke glykogennivået i lever fra rotter som har vært fastet og senere ble foret med karbohydrat, protein eller fettrik kost. De forskjeller i glykogeninnholdet som kan registreres i lever hos rotte likner meget på det som forekommer hos mennesker og som er grunnlag for bl.a. treningsopplegg for idrettsutøvere. Laboratorieøvelsen utføres av 1/3 av kullet av gangen.

Kurset vil ta for seg teoretiske og eksamensrelevante betraktninger relatert til hvilke substrater som egner seg best for oppbygning av glykogendepotene i lever og hvilke energikrav (via ATP og oksygentilførsel) som tilfredsstilles av karbohydrater, protein og fett alene. I forbindelse med kurset vil man også diskutere betydningen av kombinasjoner av disse energirike substratene for å overleve under ekstreme fysiske betingelser og hvordan kroppen generelt reagerer på isokaloriske inntak av ett av de angitte substratene. Siste del av diskusjonen har relevans til forskjellige typer dietter som anbefales til personer som skal slanke seg (eks: Atkins-dietten).

Ernæring

Lipider i eget blod: ”Pianøttkurset”

Lipider i eget blod: ”Pianøtt-kurset”.Fett i kosten absorberes i tynntarmens øvre del. I tarmceller blir de absorberte fettstoffer bygget inn i en type fettbærende partikler som kalles kylomikroner. Kylomikroner er meget rike på nøytralfett og har derfor lav tetthet (flyter lett). Kylomikroner har lite kolesterol. Fra tarmen fraktes fettstoffene med lymfen og senere i blodbanen i form av kylomikronpartikler til forskjellige vev der fettstoffene blir frigjort og tatt opp i cellene. I pianøtt-kurset vil studentene studere dette ved å bestemme triglyserider og kolesterol i eget blod før og 2.5 timer etter inntak av pianøtter. Også her vil 1/3 av kullet utføre øvelsen av gangen. Kurset er viktig for å forstå absorpsjon og transport fett fra maten og ut i kroppen. Selvstendig arbeid med analysene gir en annen innfallsvinkel for læring av et felt som kommer til nytte uansett hva man arbeider med siden.

Kosthold

Vurdering av kosthold: Mat på dataEt godt kosthold har stor betydning for vekst og utvikling, og kan forebygge en lang rekke helseplager og sykdommer som overvekt/fedme, diabetes, flere typer kreft, hjerte- og karsykdommer mv. Etter en kort introduksjon får studentene ved hjelp av kostberegningsprogrammet Mat på data øve seg i å vurdere kostens sammensetning og innhold av energi og næringsstoffer hos en person som har registrert kosten sin i 3 dager. Studentene skal deretter foreslå forandringer i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger for ernæring og fysisk aktivtet. 1/4 av kullet undervises av gangen.

Publisert 6. aug. 2013 14:13