|
Læringsmål - 10. semester
Overordnet for semesteret
Tema 1: Diagnostikk, behandlingsplanlegging,
individrettet vurdering og oral rehabilitering - Kariologi - Protetikk - Periodonti - Endodonti - Biomaterialer - Oral
radiologi - Oral kirurgi - Etikk - Farmakologi - Gerodontologi
Tema 2: Barn og unge i allmennpraksis
- Barnepsykologiske aspekter ved
tannbehandling - Frykt og smertekontroll hos
barn, ungdom og voksne - Pedodontisk
kariesprofylakse - Pedodontisk
kariologi - Pedodontisk endodonti i primære
og i unge permanente tenner - Pedodontisk
traumatologi - Dentale
utviklingsforstyrrelser - Oralmedisinske
tilstander hos barn og unge - Pediatri
- Kirurgisk og periodontal behandling av
barn - Omsorgssvikt - Atferdsfag "rolle, profesjonalitet,
kommunikasjon" - Kjeveortopedi
Tema 3: Interdisiplinær behandling og
behandling som krever særskilt ekspertise - Alternativ medisin - Kjeveortopedi
Tema 4: Samarbeid - Rettsodontologi
Tema 5: Odontologi og samfunn - Kjeveortopedi
Målet for dette semesteret er at studentene skal kunne oppnå
kravene til å kunne autoriseres som tannlege, i henhold til
Helsepersonelloven. I løpet av semesteret skal studentene ha
oppnådd tilfredsstillende kunnskaper om helhetlig diagnose,
behandlingsplan, klinisk ferdighetstrening, resonnement og
refleksjon i pasientbehandlingen. Videre skal de ha kjennskap til
individrettet vurdering av behandlingsbehov- og konsekvenser og
innsikt i utrednings- og behandlingsformer som krever særlig
ekspertise og samarbeid med spesialist, spesialutdannet tannlege og
annet helsepersonell. Det skal også gis kunnskap om hvordan
tannhelseinstitusjoner i samfunnet fungerer.
Kunnskapsmål
Studentene skal
- kjenne sammenheng mellom anamnese, diagnose, behandlingsbehov
og prognose ved komplekse lidelser og avvik
- kjenne til sjeldne tilstander som kan forventes å medføre
alvorlige konsekvenser for pasienten
- kjenne indikasjoner og utrednings- og behandlingsprinsipper for
implantatforankrede proteser
- kjenne de rettsodontologiske muligheter for samarbeide med
rettsvesen, politi og rettsmedisiner
- kjenne henvisningsordninger mellom allmennpraktiserende
tannleger og spesialister
- kjenne forholdet mellom behandlingsbehov, -etterspørsel og
-ressurser, herunder finansieringsformer
- kjenne til forskjellige aspekter av eldretannpleie
Ferdighetsmål
Studentene skal
- kunne utføre nødvendige kliniske undersøkelser
- kunne stille endelig diagnose
- selvstendig kunne vurdere tenners og orale vevs tilstand og
prognose for oral rehabilitering og analysere pasientens behov for
oral rehabilitering, planlegge og utføre integrert behandling
- kunne planlegge en helhetlig behandling på en slik måte at det
identifiserer de tilstander og forandringer som krever samarbeid
med spesialist/spesialutdannet tannlege eller henvisning for
diagnose/behandling
- kunne utføre eller sørge for å få utført nødvendige
spesialundersøkelser/ laboratorieundersøkelser
- kunne opptre som sakkyndig odontolog for retten
- kunne forebygge utvikling av frykt for tannbehandling
- kunne behandle eldre pasienter i institusjon
Kunnskapsmål-generelle
Studenten skal
- kjenne sammenhengen mellom anamnese, diagnose,
behandlingsbehov, behandling og prognose ved komplekse lidelser og
avvik
- kjenne til avanserte radiologiske metoder og andre diagnostiske
metoder
- kjenne til skjeldne tilstander som kan forventes å medføre
alvorlige konsekvenser for pasienten
- kunne beskrive den generelle personlighetsutviklingen
- ha innsikt i atferd hos eldre
- kjenne til mulighetene for bruk av sedasjon
Ferdighetsmål-generelle
Studenten skal selvstendig
- kunne vurdere tenners og orale vevs tilstand og prognose før
oral rehabilitering, og relatere dette til allmennlidelser og
individets alder
- kunne analysere pasientens behov for oral rehabilitering,
planlegge og utføre integrert behandling og relatere det til
pasientens selvopplevde behov samtidig som pasientens autonomi og
integritet ivaretas
- i samråd med pasienten kunne legge opp en behandlingsplan
basert på diagnose og prognose
- kunne planlegge en helhetlig behandling på en slik måte at de
ulike behandlingselementene blir utført i en hensiktsmessig
rekkefølge i kort- og langsiktig perspektiv
- kunne bedømme pasientopplysninger av betydning for planlegging
og behandling
- kunne vurdere behov for særlige tiltak ved oral rehabilitering
av eldre, kronisk syke og funksjonshemmede
- kunne identifisere de tilstander og forandringer som krever
samarbeid med spesialist eller henvisning for
diagnose/behandling
- kunne bedømme psykisk og fysisk tilstand som utgangspunkt for
planlegging og gjennomføring av behandling
- kunne vurdere og planlegge omfanget av odontologisk behandling
i forhold til pasientens totale helse og psykososiale
situasjon
- kunne forebygge utvikling av frykt for tannbehandling
- kunne yte førstehjelp ved akutte tilstander og skader
- kunne foreskrive nødvendige medikamenter til bruk i
odontologisk praksis
- kunne vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av
generell og lokal anestesi i sin alminnelighet
- kunne vurdere den mest hensiktsmessige form for anestesi ved
behandling av eldre
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til faktorer som kan gi dental smerte og prinsippene for
smerteutredning
- kjenne til faktorer som kan gi karies, til kariesutbredelse og
-forekomst samt det histopatologiske bildet av ulike typer
karies
- kjenne til kariesdiagnostiske metoder og prinsipper for
kariesbehandling/profylakse og behandlingsplanlegging
- kjenne til faktorer som kan gi tannslitasje, det kliniske
bildet og årsaksforhold
- kjenne til aktuell profylakse
- kjenne til indikasjonsområder, biologiske forhold og klinisk
bruk av de ulike fyllingsmaterialer og teknikker ved behandling av
kariesskader og tannslitasje
- kjenne til faktorer som har innvirkning på prognosen for
behandling av den enkelte pasient
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne gjennomføre en odontologisk smerteutredning
- kunne diagnostisere karies og tannslitasje og kunne vurdere
behov for kariesbehandling/ profylakse og restorativ tannbehandling
samt legge en behandlingsplan
- kunne sette opp og gjennomføre kariesbehandling med begrunnete
profylaksetiltak som inkluderer kostholdsveiledning, hygienetiltak
og fluorprogram ut fra pasientens spesielle behov og
forutsetninger
- kunne vurdere behov for og gjennomføre komplisert restorativ
tannbehandling som omfatter de aktuelle fyllingsmaterialer og
teknikker
- kunne begrunne valg av aktuelle restaureringsmaterialer og
teknikker ut fra den enkelte pasients ønsker og muligheter
- kunne bedømme prognosen for behandling av den enkelte
pasient
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne de forskjellige behandlingsmuligheter ved sterkt
redusert tannsett
- kjenne prinsippene for behandling av tanntap med
"etsebroer"
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne utføre selvstendig prepareringer og den videre
fremstilling av faste proteser
- kunne gjennomføre selvstendig kontroller av behandlede
bittfunksjonspasienter
- kunne utføre selvstendig behandling med avtagbare proteser
Se tidligere semesterbøker
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne utføre selvstendig rotbehandling av en- og fler-rotede
tenner
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til oppgavene til Bivirkningsgruppen for odontologiske
biomaterialer
- kjenne til utredningsmulighetene ved mistanke om reaksjoner på
dentalt biomateriale og refusjonsmuligheter ved tilfeller der et
materiale må skiftes med et annet
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne fylle ut rapporteringsskjema til Bivirkningsgruppen for
odontologiske biomaterialer
Holdningsmål
Studenten skal
- ha respekt for pasientens oppfatninger om årsak og virkning
selv om sammenhengen kan synes tvilsom
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kunnskap om dentalrøntgenapparatets virkemåte og
røntgenstrålingens egenskaper
- ha kunnskap om bildedannelsen/fremstillingen av
røntgenbilder
- ha kunnskap om strålebelastning og strålehygiene/vern ved
odontologiske røntgenundersøkelser
- ha kunnskap om røntgenologisk diagnostikk (pålitelighet,
usikkerhet) ved sykdommer, skader og
misdannelser/utviklingsforstyrrelser i tenner, periodontium og
kjeveben, samt oralt bløtvev
- ha kunnskap om intraorale digitalrøntgensystemer
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne vurdere behovet for røntgenundersøkelse som supplement
til klinisk undersøkelse i odontologisk allmennpraksis
- kunne beherske vanlige intraorale røntgenundersøkelser i
allmennpraksis
- kunne beherske spesifiserte spesialundersøkelser med
dentalrøntgenapparatet
- kunne utføre en vanlig (standard) OPG-undersøkelse
- kunne kvalitetsvurdere og systematisk granske tann-, okklusal-
og OPG-bilder (film/digital) med særlig vekt på diagnostikk
innenfor temaer i semesteruke 10 og 11
- kunne vurdere behovet for henvisning til
spesialundersøkelse/diagnostikk ved kjeve/ansiktssmerter og-
traumer
Holdningsmål
Studenten forventes å innta en restriktiv holdning til bruk av
røntgenundersøkelser i tråd med gjeldende strålevernlovgivnings
intensjoner om berettigelse og optimalisering av undersøkelsen.
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kunnskap om medfødte og ervervede forstyrrelser av
kjever
- ha kunnskap om kirurgisk behandling av ulike
kjeveleddstilstander
- ha kunnskap om biopsiteknikker
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne utrede odontogen smerte og nerveskader
- kunne utføre oppklapping med fjerning av enklere røtter og
visdomstenner
- kunne førstehjelp ved frakturer av kjever
- kunne behandle komplikasjoner i forbindelse med dento-alveolære
inngrep
- kunne foreta injeksjon av anestesi i muskler/kjeveledd
- kunne diagnostisere og stille prognose etter traumer mot tenner
og omgivende vev
- kunne utføre behandling etter premedisinering
- kunne gjennomføre behandling av syke og funksjonshemmede
- kunne vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av
generell anestesi og henvisningsrutiner for slik behandling
- kunne diagnostisere, vurdere og behandle temporomandibulære
forstyrrelser
- kunne få tatt laboratorieprøver, f.eks. mikrobiologiske og
salivarelaterte prøver samt å tolke svar på prøvene
- kunne tolke resultatene fra kliniske og røntgenologiske
undersøkelser, biopsier, mikrobiologiske prøver, kjemiske analyser,
saliva- og blodanalyser på en slik måte at behandlingen av den
enkelte pasient ivaretas på forsvarlig vis
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne medisinske etiske regler
- kjenne FDIs etiske regler
- Den norske tannlegeforenings etiske regler og kollegiale
bestemmelser
- etiske retningslinjer for behandling med implantatforankrede
proteser
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne utføre undersøkelse, behandlingsplanlegging og
gjennomføring av denne ut i fra en etisk synsvinkel
Holdningsmål
Studenten skal kjenne sitt ansvar ved å
- vise empati og respekt for alle kategorier pasienter
- respektere pasientens autonomi og integritet
- føle ansvar for og ta hensyn til pasientens generelle helse og
livssituasjon
- vedlikeholde og videreutvikle sine kunnskaper og kliniske
ferdigheter
- informere pasienten om dennes orale helse og om hvilke
behandlingsalternativer som kan være aktuelle
- respektere pasientens rett til selv å velge sin behandling
- ikke utføre unødvendig eller ikke akseptabel behandling
- utføre planlagt behandling behandling raskest mulig uten at den
blir unødig kostbar
- erkjenne sin begrensning og eventuelt henvise pasienten
- utvikle kvaliteten i pasientbehandlingen og i det kliniske
miljøet
- vise kollegialitet gjennom å ikke unødvendig kritisere andre
tannlegers arbeid, om mulig støtte og hjelpe andre tannleger, ikke
forsøke å overta pasienter som er under behandling hos en annen
tannlege
- være forsiktig med kritikk av medarbeidere, spesielt i
pasientens nærvær
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kunne foreta en minimumsbestykning av et tannlegekontor med
legemidler (inkludert anafylakseskrin) ut fra legemidlenes kliniske
og toksiske effekter demonstrert i odontologisk praksis
- kunne forholde seg til misbrukere av legemidler og illegale
stoffer i en odontologisk behandlingssituasjon ut fra behov og
legemidlenes virkningsmekanismer.
- kjenne det regelverk, offentlige råd og instanser som tillater
og begrenser tannlegens farmakoterapi, samt kjenne det
strafferettslige ansvar for feilbruk av legemidler.
- kjenne prinsippene for utvikling av et nytt legemiddel.
- kunne de ulike faser av klinisk utprøving av medikamenter samt
foreta en grov vurdering av slike studier.
- kjenne de etiske regler for markedsføring av legemidler og
industriell informasjon om legemidler.
Holdningsmål
Studenten skal
- akseptere at odontologisk legemiddelbruk (herunder alternative
behandlingsformer) alltid skal baseres på en vurdering foretatt på
grunnlag av kunnskap om legemidlenes ønskede og toksiske effekt,
pasientens tilstand og pasientens sykdom.
- akseptere nødvendigheten av å innhente supplerende kunnskap om
pasienten fra annet helsepersonell dersom foreliggende informasjon
ikke er tilstrekkelig for å iverksette odontologisk
farmakoterapi.
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kunne vurdere behandling etter pasientens medisinske tilstand
og ikke etter alder
- kjenne til muligheten for bruk av sedasjon ved
behandlingsvanskelige pasienter
- kunne vurdere pasientens generelle helse og medisinbruk samt
disses betydning for pasientens orale tilstand og
tannbehandling
- kjenne til aldersrelaterte orale slimhinneforandringer
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne diagnostisere ulike typer karies,periodontitt og
munnslimhinneforandringer
- kunne terapiplanlegge og totalbehandle pasienten så langt som
mulig
- kunne bedømme hvor "listen" skal legges for hver enkelt
pasient
- kommunisere med ulike pasienter på ulike nivåer
- kunne foreslå og utføre profylaksetiltak sammen med
tannpleier
Holdningsmål
Studenten skal
- tilstrebe en til enhver tid smertefri pasientbehandling
- vise forståelse for pasientens ønsker og behov, samt ta hensyn
til disse så langt det er mulig
- behandle pasienten som et voksent individ
- vise respekt for andre yrkesgrupper, som tannpleiere og
tannlegeassistenter
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til hovedtrekkene i barns psykologiske utvikling
(kognitiv, emosjonell, sosial)
- kjenne til de viktigste utviklingsforstyrrelser og
atferdsproblemer hos barn
- kjenne vanlige problemer og reaksjonsmåter i forbindelse med
odontologisk/medisinsk behandling hos barn i ulike
aldersgrupper
- kjenne til psykologiske og etiske grunnprinsipper for helhetlig
ivaretakelse av barn i forbindelse med odontologisk/medisinsk
behandling
- kjenne til indikasjoner for bruk av farmakologiske og
psykologiske metoder ved behandling av frykt og behandlingsvegring
hos barn
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne kommunisere med barnepasienter på ulike utviklingstrinn
og få pasienten til å samarbeide og føle seg trygg i vanlige
behandlingssituasjoner
- fange opp og takle negative følelsesreaksjoner hos barn og
forebygge frykt for tannbehandling
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til teoretiske forklaringsmodeller til utvikling av
frykt og fobireaksjoner
- kjenne de vanligste atferdsproblemene i
tannbehandlingssituasjoner hos barn, ungdom, voksne og eldre
- kjenne til de viktigste generelle prinsippene for behandling av
pasienter med frykt og fobi for tannbehandling
- kjenne til indikasjoner for bruk av farmakologiske og
psykologiske metoder ved behandling av frykt og behandlingsvegring
hos barn
- kjenne farmakologiske egenskaper og prinsipper ved smerte og
angstreduserende medikamenter (inkl. lokalanestesi)
- kjenne til teoretisk og praktisk bakgrunn for en eller flere
spesielle psykologiske behandlingsmetoder for fobipasienter
- kunne vurdere den mest hensiktsmessige form for smertekontroll
hos barn, unge og voksne
Ferdighetsmål
Studenten skal
- ha gjennomført kartleggingsintervju med behandlingsforslag for
pasient med tannbehandlingsvegring
- ha utført sedasjon av barn ved tannbehandling
- ha assistert ved psykologisk fobibehandling
- ha vært tilstede ved tannbehandling under generell
anestesi
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kjennskap til fluors fysiologi, fluorpreparater,
virkningsmekanismer, bivirkninger ved kariesprofylakse hos
barn
- kjenne til ernæringens betydning for kariesutvikling og hvordan
riktig ernæring kan bidra til kariesprofylaksen og den generelle
helse
- kjenne til munnhygienens betydning for kariesprofylaksen
- kjenne til faktorer som bidrar til en øket kariesrisiko og til
høykariesaktive barn
- kjenne til fissurforsegling brukt i kariesprofylaksen
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne vurdere den mest hensiktsmessige bruk av fluor til den
enkelte barnepasient og legge dette frem for foreldre og barn på en
mest mulig pedagogisk måte
- kunne vurdere pasientens ernæring med henblikk på fare for
kariesutvikling og gi råd og veiledning om hensiktsmessig kosthold
utfra tannhelse- og helsemessige forhold
- kunne vurdere en barnepasients munnhygiene og gi råd til
foreldre og barn om oppnåelse av adekvat munnhygiene for å
forebygge karies og periodontitt
- kunne gi en samlet vurdering av en barnepasients tannhelse og
kunne foreta utvelgelsen av karies-risikopasienter, foreta de
klinikkbaserte ekstratiltak for risikopasienter og høykariesaktive
pasienter og oppfølging av hjemmebehandlingen
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til de kariesetiologiske faktorer, spesielt gjeldende
dem som angår barn og ungdom
- kjenne til pedodontisk kariesepidemiologi
- kjenne til de relevante metoder brukt for
kariesdiagnostikk
- kjenne til prinsipper for kariesterapi og materialer brukt i
kariesterapien
- kjenne til grunnlaget for og metoder for fissurforsegling og
kombinasjonen fissurforsegling/kariesterapi
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne bruke kariesdiagnostiske metoder og gjennomføre korrekt
kariesdiagnostikk
- kunne gjennomføre diagnostiske vurderinger og kunne bruke
fissurforseglingsteknikken i kariesprofylakse og kariesterapi
- kunne gjennomføre alle kliniske prosedyrer knyttet til alle
former for kariesterapi hos barne- og ungdomspasienter
- kunne foreta materialvalg utfra karieslesjonenes plassering og
alvorlighetsgrad
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til hensikt og indikasjon for partiell pulptomi i det
primære og unge permanente tannsettet, relatert karies og til
traumer
- kjenne de unge permanente incisivers morfologi og
nekrosebehandling av disse
- kunne redegjøre for indikasjon og konsekvens av ekstraksjon av
primære tenner
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne diagnostisere og behandle klinisk frisk, inflammert og
nekrotisk pulpa i primære tenner og i permanente tenner med
ufullstendig rotutvikling
- kunne utføre intern bleking av misfargede rotfylte
incisiver
- kunne vurdere prognoser for de ulike behandlinger og å utføre
adekvat kontroll og oppfølging
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til epidemiologi og etiologi
- kunne redegjøre for hvor ofte og hvor lenge tannskader bør
kontrolleres
- kunne redegjøre for behandlingsmuligheter ved tap av
traumatiserte incisiver
- kunne ivareta traumepasientens økonomiske rettigheter
- kunne redegjøre for profylaktiske tiltak
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne diagnostisere alle skadetyper
- kunne legge en behandlingsplan
- kunne utføre nødvendig førstehjelp
- kunne utføre adekvat kontroll av alle skadetyper
- kunne diagnostisere alle komplikasjoner så raskt som mulig
- kunne behandle de vanligste komplikasjoner
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til normal tannutvikling, tannfrembrudd og
tannfelling
- kjenne til frembrudds- og tannfellingsavvik
- kjenne til numeriske og morfologiske avvik i det temporære og
permanente tannsettet
- kjenne til avvik i tannvevenes oppbygging og sammensetning,
anomalienes inndeling og de behandlingsmessige konsekvenser
- kjenne de etiologiske faktorene for tannutviklingsforstyrrelser
og sammenhenger både på det lokale og det systemiske plan
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kjenne kriteriene for å vurdere en normal tannutvikling,
tannfrembrudd og tannfelling
- kunne selektere de pasienter som trenger
konsultasjon/behandling hos tannlege eller medisinsk personell med
spesialkompetanse, uansett type dental utviklingsforstyrrelse
- kunne diagnostisere og behandle frembrudds- og
tannfellingsavvik
- kunne diagnostisere og behandle de numeriske og morfologiske
avvik i det temporære og permanente tannsettet
- kunne diagnostisere, legge opp behandlingsplan og behandle
pasienter med avvik i tannvevenes oppbygging og sammensetning
- kjenne lovverket for økonomiske bidrag til behandling av
dentale utviklingsforstyrrelser
- kunne sette dental utviklingsforstyrrelse inn i en større
systemisk sammenheng med bakgrunn i genetisk og/eller medisinsk
etiologi
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kunnskap om oralmedisinske tilstander og om orale
manifestasjoner knyttet til patologiske tilstander hos barn
- ha kunnskap om generelle sykdomstilstander der orale forhold
kan innvirke på sykdomsutviklingen
- ha kunnskap om forhold knyttet til generell sykdomsbehandling
som kan føre til orale problemer
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne diagnostisere, vurdere og eventuelt behandle de vanligste
lidelser i munnhulens bløtvev
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kjennskap til normal vekst og utvikling hos barn
- kunne redegjøre for de vanligste barnesykdommer (sykdommer i
barnealderen)
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne foreslå og utføre den nødvendige tannbehandling av barn
med syndromer og systemiske sykdommer
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kunne beskrive indikasjonene for ekstraksjon av primære og
pertmanente tenner hos barn, frilegging av frembrytende tenner,
biopsitaking, frenulektomi av leppe- og tungebånd, og videre å
beskrive indikasjonene for og henvise til oralkirurg for inngrep av
mer komplisert natur
- ha kjennskap til juvenil periodontitt, og tilstander av lokal
eller systemisk karakter som kan medføre periodontal sykdom hos
barn
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne utføre ekstraksjon av primære og permanente tenner, og
videre kunne utføre enkle kirurgiske inngrep på barn
- kunne diagnostisere gingivitt hos barnepasienter, kunne finne
årsaken til denne og eventuelt instruere pasienten i passende
egeninnsats for å beholde et normalt periodontium
- kunne diagnostisere periodontal sykdom hos barn
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kjennskap til de ulike former for omsorgssvikt, kjenne til
de hyppigste symptomer og tegn på barnemishandling og omsorgssvikt,
kjenne oppbyggingen av det hjelpeapparatet som anvendes ved
mistanke om slike forhold, og kjenne til tannlegens plikt til å
reagere ved tegn på mishandling og omsorgssvikt
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne gjenkjenne de mest vanlige symptomer og tegn på
barnemishandling og omsorgssvikt
Holdningsmål (tema 1)
Studenten skal
- kjenne ansvar for å vurdere etiske og psykologiske sider ved
behandling av barn
- søke råd hos/henvise til kompetent fagperson dersom egen
kompetanse ikke strekker til
- vise toleranse for barns reaksjoner ved tannbehandling
- vise forståelse for foreldres reaksjoner ved sykdom, skader og
utviklingsforstyrrelser hos barn
- i det kliniske arbeidet vise at profylakse er viktigere enn
terapi
- oppnå en bevisst utadrettet holdning til forebyggende
arbeid
- i sin holdning vise at såvel profylakse som adekvat diagnostikk
og terapi i det temporære og det permanente tannsettet er av
avgjørende viktighet for oppnåelse av en optimal tannhelse i alle
aldre
- sørge for at pasienter med dentale utviklingsforstyrrelser blir
registrert og får en riktig diagnose
- sørge for at pasientene får kunnskap om sin
tannutviklingsforstyrrelse og blir hjulpet til rette når det
gjelder behandlingsmuligheter, behandlingsplan, muligheter for
økonomisk bidrag og oppfølging
Kunnskapsmål
Studenten skal
- forstå struktureringen av en profesjonell pasientkonsultasjon,
hvor både det odontologiske, medisinske, etiske og de psykososiale
aspekt integreres
- ha kunnskap om emosjonelle og psykosomatiske reaksjoner og
måter å takle disse på · ha kunnskap om forhold som påvirker
helserelatert atferd
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne mestre klinisk intervjuteknikk og gjennomføre en
profesjonelt strukturert konsultasjon
- kunne informere om diagnose på en forståelig måte, tilpasset
pasientens forutsetninger
- kunne meddele dårlige nyheter og takle reaksjonene
- kunne gjennomføre en dialog om behandlingsalternativer,
profylakse og ansvarsfordeling på en tilfredsstillende måte
Holdningsmål
Studenten skal
- forstå betydningen av egen atferd i møtet med pasienten, og
være motivert for kontinuerlig bevisstgjøring, refleksjon og
korrigering
- kjenne ansvar for pasientens perspektiv, og imøtekomme behovet
for informasjon, autonomi, forståelse, støtte og omsorg
- ha et reflektert forhold til tannlegens profesjonelle rolle og
kompetanse
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kunne vurdere indikasjon og behov for kjeveortopedisk
behandling
- kunne vurdere ved hvilket utviklingsstadium malokklusjoner bør
behandles
- kunne redegjøre for behandlingsprinsippene for de forskjellige
malokklusjoner og mulighetene ved interdisiplinær kjeveortopdi
- kjenne organiseringen av kjeveortopedien i samfunnet
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne de behandlingsmessige muligheter det innebærer å
integrere ulike typer spesialbehandling
- kjenne til hvilke arbeidsoppgaver tannleger med ulike
spesialutdanninger skal kunne ta hånd om
- kjenne indikasjoner og behandlingsprinsipper for
implantatforankrede kroner og broer
- kjenne behandlingsmuligheter ved multiple agnesier
- kjenne til behandling av skeletale avvik, inklusive
utviklingsforstyrrelser, med kombinert kjeve- ortopedisk og
kirurgisk korreksjon
- kjenne til morfologiske og funksjonelle forhold ved leppe-,
kjeve,- ganespalter og behandlings- prinsippene for slike
tilstander, og kunne tilpasse odontologisk rehabilitering til
personer med slike tilstander
- kjenne orofaciale avvik relatert til de vanligste
syndromer
- ha innsikt i når det samlede behandlingsresultat for pasienten
kan forbedres ved at allmenntannlegens behandling suppleres med
spesialbehandling
- ha innsikt i hode-, ansikts og kjevesmerter av særskilt natur
som krever spesiell utredning
- ha innsikt i premaligne og maligne sykdommer i det orale
området
- ha kjennskap til komplekse tilstander ved deltakelse under
gjennomgang av kasus, diskusjon og oppsummering av behandlingsplan
ved "eksperttjenesten"
Ferdighetsmål
Studenten skal selvstedig
- kunne identifisere tilstander og forandringer som krever
samarbeid med spesialist eller som bør behandles av tannleger med
spesialkompetanse
- henvise pasienter som har behov for spesialbehandling
- henvise pasieter som har problemer relatert til biomaterialer
som benyttes i munnhulen
Holdningsmål
Studenten skal
- være opptatt av at egne pasienter får et best mulig tilbud
gjennom henvisning til andre behandlere hvis nødvendig
- tilstrebe å gi optimal bistand også til pasienter med ulike
sykdommer og funksjonshemninger
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til den pågående nomenklatur- og begrepsdiskusjon når
det gjelder alternative behandlingsformer og deres relasjon til
konvensjonell medisin og odontologi
- kunne redegjøre for utbredelse og betydning av alternative
behandlingsformer i Norge
- ha oversikt over de viktigste alternative behandlingsformer
deres anvendelsesområder og angitte virkningsmekanismer, herunder
akupunktur, homøopati og urtemedisin
- kjenne til urtemedisin (fytoterapi) i historisk sammenheng og
som utgangspunkt for moderne godkjente legemidler
- kjenne til anvendelse av planter som brukes ubehandlet, eller i
konsentrater, avkok og essenser fra røtter, stengler, blad og frø
(naturlegemidler)
- kjenne til de mest brukte naturlegemidler i Norge og deres
indikasjoner, samt hvorfor de bør inngå i anamnesen
(interaksjonsrisiko med konvensjonell farmakoterapi)
- kjenne til hvilken dokumentasjon Statens legemiddelkontroll
krever for godkjennelse av "Naturlegemidler" og evt forskjeller i
forhold til de krav som stilles ved godkjennelse av vanlige
legemidler
- kjenne til generelle forskjeller og likheter mellom
konvensjonelle og ukonvensjonelle behandlere når det gjelder
pasienttilnærming og vitenskapelig dokumentasjon for
behandlingen
Holdningsmål
Studenten skal
- akseptere og respektere ulike oppfatninger når det gjelder
behandlingsalternativ
- ha en åpen og pragmatisk innstilling til ukonvensjonelle
behandlinger, men samtidig være kritisk til behandlingsformer som
ikke har dokumentert effekt i kontrollerte kliniske forsøk
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til interdisiplinær kjeveortopedi
- kjenne til kombinasjonabehandling med ortognatisk kirurgi
- kjenne til kjeveortopedi ved traumer og tanntap
- kjenne til preprotetisk kjeveortopedi
- kjenne til leppe-, kjeve- ganespalter og ha oversikt over
kraniofasiale misdannelser
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne henvisningsordninger innenfor tannhelse- og
helsetjenesten, og ansvarsforholdet mellom henvisende og
behandlende tannlege
- kjenne innholdet i begrepet «informert samtykke»
- kjenne tannpleierens og tannlegesekretærens roller i
tannhelseteamet
- kjenne faktorer som påvirker resultatet av
pasientbehandling
- kjenne samarbeidsformer og ansvarsforhold mellom tannlege og
tanntekniker
Ferdighetsmål
Studenten skal
- i samarbeid med tannpleierstudent ta opp journal, stille
diagnose samt planlegge og utføre behandling på
samarbeidspasient
- kunne samarbeide med annet tannhelsepersonell inklusive
tannpleiere, tannlegesekretær og tannteknikere, med optimal
utnyttelse av andres kompetanse og hensyn til ansvarsfordeling
- kunne kommunisere med pasient og øvrig tannhelse- og
helsepersonell om odontologiske spørsmål og gi nødvendig
opplæring
- kunne utføre behandling i et integrert samarbeid med annet
odontologisk og medisinsk personell
- kunne skrive henvisning og epikrise
- kunne utføre enkle identifiseringer og aldersvurderinger
Holdningsmål
Studenten skal
- gjennom samarbeidet med tannpleierstudent utvikle gjensidig
forståelse for de respektive yrkesprofesjoner som motivasjon for
senere samarbeid i yrkeslivet
- kjenne ansvar for at pasienter med uvanlige eller uklare
symptomer og funn henvises til kompetent instans
- vise empati med, og respekt for pasienter i alle aldre
- forholde seg til pasientens autonomi og krav på integritet på
en profesjonell måte
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne tannlegens strafferettslige ansvar og forpliktelser
etter straffeloven, lov om helsepersonell, kvakksalverloven, lov om
legemidler og gifter, lov om helsemessig beredskap, lov om
arbeidervern og arbeidsmiljø og lov om regnskapsplikt
- kjenne tannlegens sivilrettslige ansvar og forpliktelser i
forhold til pasientens rettigheter og muligheter til å klage på
behandling
- kjenne tannlegens sivilrettslige ansvar og forpliktelser i
forhold til lov om skadeserstatning
- kjenne tannlegens sivilrettslige ansvar og forpliktelser i
forhold til erstatningsansvar og ansvarsforsikring
- kjenne tannlegens sivilrettslige ansvar og forpliktelser i
forhold til hva tannlegen kan bli ansvarlig for
- kjenne tannlegens sivilrettslige ansvar og forpliktelser i
forhold til kvalitetssikringsprosedyrer og krav til
dokumentasjon
- kjenne pasientens rett til økonomisk støtte til tannbehandling
etter ulykker og vold fra offentlige støtteordninger og private
forsikringsordninger
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne dokumentere sin pasientbehandling etter gjeldende lover
og regler
- kunne svare fyllestgjørende på en klage på ens
tannbehandling
- kunne sette opp egne kvalitetssikringsprosedyrer
- kunne skrive søknader om støtte til tannbehandlingen
Holdningsmål
Studenten skal
- følge lover og regler
- følge sine kvalitetssikringsprosedyrer
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kunne gjennomføre en beskrivelse og analyse av generelle
prinsipper for norsk helse- og tannhelsetjeneste
- kunne beskrive den orale helse i den norske befolkning etter de
mest brukte epidemiologiske indikatorer
- kjenne til noen sentrale epidemiologiske grunnbegreper og kunne
beskrive etterspørselen og forbruket av tannhelsetjenester i
befolkningen etter de mest anvendte demografiske kategorier
- kunne beskrive generelle trekk ved sammenhengen mellom tilbud
og etterspørsel av helsetjenester
- kunne beskrive bruken av ulike strategier i det helsefremmende
og sykdomsforebyggende arbeid
- kjenne helselovgivningen, prinsipper for honorering,
folketrygdens regelverk samt private forsikringsordninger for
tannbehandling
- kunne integrere den yrkesetiske kodeks i
behandlingsplanleggingen
- kjenne henvisningsordninger innenfor helsetjenesten, og
ansvarsforholdet mellom henvisende og behandlende tannlege
- kunne formidle odontologisk kunnskap
- kunne anvende folketrygdens regelverk til beste for sine
pasienter
- kunne planlegge og iverksette profylakseprogrammer på individ-
og gruppenivå
Ferdighetsmål
Studenten skal selvstendig
- kunne utvikle motivasjon og ansvar for å delta i utviklingen av
en samlet tannhelsetjeneste med god tilgjengelighet
Holdningsmål
Studenten skal
- være seg bevisst forholdet mellom innsatsen for den enkelte
pasient og ansvaret for den generelle tannhelsen hos befolkningen
og foreta en hensiktsmessig prioritering
- utvikle motivasjon og ansvar for i yrkesrollen å delta i
utviklingen av en samlet tannhelsetjeneste med god
tilgjengelighet
- ha positiv holdning til å utvikle kvaliteten på
pasientbehandling og av det kliniske miljø
- gjennomføre egen virksomhet i tråd med yrkesetiske normer, og
medvirke til at en yrkesetisk standard opprettholdes/utvikles innen
profesjonen
- medvirke aktivt i informasjons og profylaksetiltak
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til kjeveortopediens organisering
- kjenne til normalitetsbegrepet, kjeveortopedi som helsetjeneste
malokklusjonenes epidemiologi
|