Læringsmål - 10. semester

Overordnet for semesteret

Tema 1: Diagnostikk, behandlingsplanlegging, individrettet vurdering og oral rehabilitering - Kariologi - Protetikk - Periodonti - Endodonti - Biomaterialer - Oral radiologi - Oral kirurgi - Etikk - Farmakologi - Gerodontologi

Tema 2: Barn og unge i allmennpraksis - Barnepsykologiske aspekter ved tannbehandling - Frykt og smertekontroll hos barn, ungdom og voksne - Pedodontisk kariesprofylakse - Pedodontisk kariologi - Pedodontisk endodonti i primære og i unge permanente tenner - Pedodontisk traumatologi - Dentale utviklingsforstyrrelser - Oralmedisinske tilstander hos barn og unge - Pediatri - Kirurgisk og periodontal behandling av barn - Omsorgssvikt - Atferdsfag "rolle, profesjonalitet, kommunikasjon" - Kjeveortopedi

Tema 3: Interdisiplinær behandling og behandling som krever særskilt ekspertise - Alternativ medisin - Kjeveortopedi

Tema 4: Samarbeid - Rettsodontologi

Tema 5: Odontologi og samfunn - Kjeveortopedi

Overordnet for semesteret (gjelder ikke pedodonti. Jfr. tema 2)

Målet for dette semesteret er at studentene skal kunne oppnå kravene til å kunne autoriseres som tannlege, i henhold til Helsepersonelloven. I løpet av semesteret skal studentene ha oppnådd tilfredsstillende kunnskaper om helhetlig diagnose, behandlingsplan, klinisk ferdighetstrening, resonnement og refleksjon i pasientbehandlingen. Videre skal de ha kjennskap til individrettet vurdering av behandlingsbehov- og konsekvenser og innsikt i utrednings- og behandlingsformer som krever særlig ekspertise og samarbeid med spesialist, spesialutdannet tannlege og annet helsepersonell. Det skal også gis kunnskap om hvordan tannhelseinstitusjoner i samfunnet fungerer.

Kunnskapsmål
Studentene skal
  • kjenne sammenheng mellom anamnese, diagnose, behandlingsbehov og prognose ved komplekse lidelser og avvik
  • kjenne til sjeldne tilstander som kan forventes å medføre alvorlige konsekvenser for pasienten
  • kjenne indikasjoner og utrednings- og behandlingsprinsipper for implantatforankrede proteser
  • kjenne de rettsodontologiske muligheter for samarbeide med rettsvesen, politi og rettsmedisiner
  • kjenne henvisningsordninger mellom allmennpraktiserende tannleger og spesialister
  • kjenne forholdet mellom behandlingsbehov, -etterspørsel og -ressurser, herunder finansieringsformer
  • kjenne til forskjellige aspekter av eldretannpleie
Ferdighetsmål
Studentene skal
  • kunne utføre nødvendige kliniske undersøkelser
  • kunne stille endelig diagnose
  • selvstendig kunne vurdere tenners og orale vevs tilstand og prognose for oral rehabilitering og analysere pasientens behov for oral rehabilitering, planlegge og utføre integrert behandling
  • kunne planlegge en helhetlig behandling på en slik måte at det identifiserer de tilstander og forandringer som krever samarbeid med spesialist/spesialutdannet tannlege eller henvisning for diagnose/behandling
  • kunne utføre eller sørge for å få utført nødvendige spesialundersøkelser/ laboratorieundersøkelser
  • kunne opptre som sakkyndig odontolog for retten
  • kunne forebygge utvikling av frykt for tannbehandling
  • kunne behandle eldre pasienter i institusjon

Tema 1: Diagnostikk, behandlingsplanlegging, individrettet vurdering og oral rehabilitering

Kunnskapsmål-generelle
Studenten skal
  • kjenne sammenhengen mellom anamnese, diagnose, behandlingsbehov, behandling og prognose ved komplekse lidelser og avvik
  • kjenne til avanserte radiologiske metoder og andre diagnostiske metoder
  • kjenne til skjeldne tilstander som kan forventes å medføre alvorlige konsekvenser for pasienten
  • kunne beskrive den generelle personlighetsutviklingen
  • ha innsikt i atferd hos eldre
  • kjenne til mulighetene for bruk av sedasjon
Ferdighetsmål-generelle
Studenten skal selvstendig
  • kunne vurdere tenners og orale vevs tilstand og prognose før oral rehabilitering, og relatere dette til allmennlidelser og individets alder
  • kunne analysere pasientens behov for oral rehabilitering, planlegge og utføre integrert behandling og relatere det til pasientens selvopplevde behov samtidig som pasientens autonomi og integritet ivaretas
  • i samråd med pasienten kunne legge opp en behandlingsplan basert på diagnose og prognose
  • kunne planlegge en helhetlig behandling på en slik måte at de ulike behandlingselementene blir utført i en hensiktsmessig rekkefølge i kort- og langsiktig perspektiv
  • kunne bedømme pasientopplysninger av betydning for planlegging og behandling
  • kunne vurdere behov for særlige tiltak ved oral rehabilitering av eldre, kronisk syke og funksjonshemmede
  • kunne identifisere de tilstander og forandringer som krever samarbeid med spesialist eller henvisning for diagnose/behandling
  • kunne bedømme psykisk og fysisk tilstand som utgangspunkt for planlegging og gjennomføring av behandling
  • kunne vurdere og planlegge omfanget av odontologisk behandling i forhold til pasientens totale helse og psykososiale situasjon
  • kunne forebygge utvikling av frykt for tannbehandling
  • kunne yte førstehjelp ved akutte tilstander og skader
  • kunne foreskrive nødvendige medikamenter til bruk i odontologisk praksis
  • kunne vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av generell og lokal anestesi i sin alminnelighet
  • kunne vurdere den mest hensiktsmessige form for anestesi ved behandling av eldre

Kariologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til faktorer som kan gi dental smerte og prinsippene for smerteutredning
  • kjenne til faktorer som kan gi karies, til kariesutbredelse og -forekomst samt det histopatologiske bildet av ulike typer karies
  • kjenne til kariesdiagnostiske metoder og prinsipper for kariesbehandling/profylakse og behandlingsplanlegging
  • kjenne til faktorer som kan gi tannslitasje, det kliniske bildet og årsaksforhold
  • kjenne til aktuell profylakse
  • kjenne til indikasjonsområder, biologiske forhold og klinisk bruk av de ulike fyllingsmaterialer og teknikker ved behandling av kariesskader og tannslitasje
  • kjenne til faktorer som har innvirkning på prognosen for behandling av den enkelte pasient
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne gjennomføre en odontologisk smerteutredning
  • kunne diagnostisere karies og tannslitasje og kunne vurdere behov for kariesbehandling/ profylakse og restorativ tannbehandling samt legge en behandlingsplan
  • kunne sette opp og gjennomføre kariesbehandling med begrunnete profylaksetiltak som inkluderer kostholdsveiledning, hygienetiltak og fluorprogram ut fra pasientens spesielle behov og forutsetninger
  • kunne vurdere behov for og gjennomføre komplisert restorativ tannbehandling som omfatter de aktuelle fyllingsmaterialer og teknikker
  • kunne begrunne valg av aktuelle restaureringsmaterialer og teknikker ut fra den enkelte pasients ønsker og muligheter
  • kunne bedømme prognosen for behandling av den enkelte pasient

Protetikk

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne de forskjellige behandlingsmuligheter ved sterkt redusert tannsett
  • kjenne prinsippene for behandling av tanntap med "etsebroer"
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne utføre selvstendig prepareringer og den videre fremstilling av faste proteser
  • kunne gjennomføre selvstendig kontroller av behandlede bittfunksjonspasienter
  • kunne utføre selvstendig behandling med avtagbare proteser

Periodonti

Se tidligere semesterbøker

Endodonti

Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne utføre selvstendig rotbehandling av en- og fler-rotede tenner

Biomaterialer

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til oppgavene til Bivirkningsgruppen for odontologiske biomaterialer
  • kjenne til utredningsmulighetene ved mistanke om reaksjoner på dentalt biomateriale og refusjonsmuligheter ved tilfeller der et materiale må skiftes med et annet
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne fylle ut rapporteringsskjema til Bivirkningsgruppen for odontologiske biomaterialer
Holdningsmål
Studenten skal
  • ha respekt for pasientens oppfatninger om årsak og virkning selv om sammenhengen kan synes tvilsom

Oral radiologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kunnskap om dentalrøntgenapparatets virkemåte og røntgenstrålingens egenskaper
  • ha kunnskap om bildedannelsen/fremstillingen av røntgenbilder
  • ha kunnskap om strålebelastning og strålehygiene/vern ved odontologiske røntgenundersøkelser
  • ha kunnskap om røntgenologisk diagnostikk (pålitelighet, usikkerhet) ved sykdommer, skader og misdannelser/utviklingsforstyrrelser i tenner, periodontium og kjeveben, samt oralt bløtvev
  • ha kunnskap om intraorale digitalrøntgensystemer
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne vurdere behovet for røntgenundersøkelse som supplement til klinisk undersøkelse i odontologisk allmennpraksis
  • kunne beherske vanlige intraorale røntgenundersøkelser i allmennpraksis
  • kunne beherske spesifiserte spesialundersøkelser med dentalrøntgenapparatet
  • kunne utføre en vanlig (standard) OPG-undersøkelse
  • kunne kvalitetsvurdere og systematisk granske tann-, okklusal- og OPG-bilder (film/digital) med særlig vekt på diagnostikk innenfor temaer i semesteruke 10 og 11
  • kunne vurdere behovet for henvisning til spesialundersøkelse/diagnostikk ved kjeve/ansiktssmerter og- traumer
Holdningsmål
Studenten forventes å innta en restriktiv holdning til bruk av røntgenundersøkelser i tråd med gjeldende strålevernlovgivnings intensjoner om berettigelse og optimalisering av undersøkelsen.

Oral kirurgi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kunnskap om medfødte og ervervede forstyrrelser av kjever
  • ha kunnskap om kirurgisk behandling av ulike kjeveleddstilstander
  • ha kunnskap om biopsiteknikker

Ferdighetsmål
Studenten skal

  • kunne utrede odontogen smerte og nerveskader
  • kunne utføre oppklapping med fjerning av enklere røtter og visdomstenner
  • kunne førstehjelp ved frakturer av kjever
  • kunne behandle komplikasjoner i forbindelse med dento-alveolære inngrep
  • kunne foreta injeksjon av anestesi i muskler/kjeveledd
  • kunne diagnostisere og stille prognose etter traumer mot tenner og omgivende vev
  • kunne utføre behandling etter premedisinering
  • kunne gjennomføre behandling av syke og funksjonshemmede
  • kunne vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av generell anestesi og henvisningsrutiner for slik behandling
  • kunne diagnostisere, vurdere og behandle temporomandibulære forstyrrelser
  • kunne få tatt laboratorieprøver, f.eks. mikrobiologiske og salivarelaterte prøver samt å tolke svar på prøvene
  • kunne tolke resultatene fra kliniske og røntgenologiske undersøkelser, biopsier, mikrobiologiske prøver, kjemiske analyser, saliva- og blodanalyser på en slik måte at behandlingen av den enkelte pasient ivaretas på forsvarlig vis

Etikk

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne medisinske etiske regler
  • kjenne FDIs etiske regler
  • Den norske tannlegeforenings etiske regler og kollegiale bestemmelser
  • etiske retningslinjer for behandling med implantatforankrede proteser
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne utføre undersøkelse, behandlingsplanlegging og gjennomføring av denne ut i fra en etisk synsvinkel
Holdningsmål
Studenten skal kjenne sitt ansvar ved å
  • vise empati og respekt for alle kategorier pasienter
  • respektere pasientens autonomi og integritet
  • føle ansvar for og ta hensyn til pasientens generelle helse og livssituasjon
  • vedlikeholde og videreutvikle sine kunnskaper og kliniske ferdigheter
  • informere pasienten om dennes orale helse og om hvilke behandlingsalternativer som kan være aktuelle
  • respektere pasientens rett til selv å velge sin behandling
  • ikke utføre unødvendig eller ikke akseptabel behandling
  • utføre planlagt behandling behandling raskest mulig uten at den blir unødig kostbar
  • erkjenne sin begrensning og eventuelt henvise pasienten
  • utvikle kvaliteten i pasientbehandlingen og i det kliniske miljøet
  • vise kollegialitet gjennom å ikke unødvendig kritisere andre tannlegers arbeid, om mulig støtte og hjelpe andre tannleger, ikke forsøke å overta pasienter som er under behandling hos en annen tannlege
  • være forsiktig med kritikk av medarbeidere, spesielt i pasientens nærvær

Farmakologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kunne foreta en minimumsbestykning av et tannlegekontor med legemidler (inkludert anafylakseskrin) ut fra legemidlenes kliniske og toksiske effekter demonstrert i odontologisk praksis
  • kunne forholde seg til misbrukere av legemidler og illegale stoffer i en odontologisk behandlingssituasjon ut fra behov og legemidlenes virkningsmekanismer.
  • kjenne det regelverk, offentlige råd og instanser som tillater og begrenser tannlegens farmakoterapi, samt kjenne det strafferettslige ansvar for feilbruk av legemidler.
  • kjenne prinsippene for utvikling av et nytt legemiddel.
  • kunne de ulike faser av klinisk utprøving av medikamenter samt foreta en grov vurdering av slike studier.
  • kjenne de etiske regler for markedsføring av legemidler og industriell informasjon om legemidler.
Holdningsmål
Studenten skal
  • akseptere at odontologisk legemiddelbruk (herunder alternative behandlingsformer) alltid skal baseres på en vurdering foretatt på grunnlag av kunnskap om legemidlenes ønskede og toksiske effekt, pasientens tilstand og pasientens sykdom.
  • akseptere nødvendigheten av å innhente supplerende kunnskap om pasienten fra annet helsepersonell dersom foreliggende informasjon ikke er tilstrekkelig for å iverksette odontologisk farmakoterapi.

Gerodontologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kunne vurdere behandling etter pasientens medisinske tilstand og ikke etter alder
  • kjenne til muligheten for bruk av sedasjon ved behandlingsvanskelige pasienter
  • kunne vurdere pasientens generelle helse og medisinbruk samt disses betydning for pasientens orale tilstand og tannbehandling
  • kjenne til aldersrelaterte orale slimhinneforandringer
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne diagnostisere ulike typer karies,periodontitt og munnslimhinneforandringer
  • kunne terapiplanlegge og totalbehandle pasienten så langt som mulig
  • kunne bedømme hvor "listen" skal legges for hver enkelt pasient
  • kommunisere med ulike pasienter på ulike nivåer
  • kunne foreslå og utføre profylaksetiltak sammen med tannpleier
Holdningsmål
Studenten skal
  • tilstrebe en til enhver tid smertefri pasientbehandling
  • vise forståelse for pasientens ønsker og behov, samt ta hensyn til disse så langt det er mulig
  • behandle pasienten som et voksent individ
  • vise respekt for andre yrkesgrupper, som tannpleiere og tannlegeassistenter

Tema 2: Barn og unge i allmennpraksis

Barnepsykologiske aspekter ved tannbehandling

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til hovedtrekkene i barns psykologiske utvikling (kognitiv, emosjonell, sosial)
  • kjenne til de viktigste utviklingsforstyrrelser og atferdsproblemer hos barn
  • kjenne vanlige problemer og reaksjonsmåter i forbindelse med odontologisk/medisinsk behandling hos barn i ulike aldersgrupper
  • kjenne til psykologiske og etiske grunnprinsipper for helhetlig ivaretakelse av barn i forbindelse med odontologisk/medisinsk behandling
  • kjenne til indikasjoner for bruk av farmakologiske og psykologiske metoder ved behandling av frykt og behandlingsvegring hos barn
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne kommunisere med barnepasienter på ulike utviklingstrinn og få pasienten til å samarbeide og føle seg trygg i vanlige behandlingssituasjoner
  • fange opp og takle negative følelsesreaksjoner hos barn og forebygge frykt for tannbehandling

Frykt- og smertekontroll hos barn, ungdom og voksne

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til teoretiske forklaringsmodeller til utvikling av frykt og fobireaksjoner
  • kjenne de vanligste atferdsproblemene i tannbehandlingssituasjoner hos barn, ungdom, voksne og eldre
  • kjenne til de viktigste generelle prinsippene for behandling av pasienter med frykt og fobi for tannbehandling
  • kjenne til indikasjoner for bruk av farmakologiske og psykologiske metoder ved behandling av frykt og behandlingsvegring hos barn
  • kjenne farmakologiske egenskaper og prinsipper ved smerte og angstreduserende medikamenter (inkl. lokalanestesi)
  • kjenne til teoretisk og praktisk bakgrunn for en eller flere spesielle psykologiske behandlingsmetoder for fobipasienter
  • kunne vurdere den mest hensiktsmessige form for smertekontroll hos barn, unge og voksne
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • ha gjennomført kartleggingsintervju med behandlingsforslag for pasient med tannbehandlingsvegring
  • ha utført sedasjon av barn ved tannbehandling
  • ha assistert ved psykologisk fobibehandling
  • ha vært tilstede ved tannbehandling under generell anestesi

Pedodontisk kariesprofylakse

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kjennskap til fluors fysiologi, fluorpreparater, virkningsmekanismer, bivirkninger ved kariesprofylakse hos barn
  • kjenne til ernæringens betydning for kariesutvikling og hvordan riktig ernæring kan bidra til kariesprofylaksen og den generelle helse
  • kjenne til munnhygienens betydning for kariesprofylaksen
  • kjenne til faktorer som bidrar til en øket kariesrisiko og til høykariesaktive barn
  • kjenne til fissurforsegling brukt i kariesprofylaksen
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne vurdere den mest hensiktsmessige bruk av fluor til den enkelte barnepasient og legge dette frem for foreldre og barn på en mest mulig pedagogisk måte
  • kunne vurdere pasientens ernæring med henblikk på fare for kariesutvikling og gi råd og veiledning om hensiktsmessig kosthold utfra tannhelse- og helsemessige forhold
  • kunne vurdere en barnepasients munnhygiene og gi råd til foreldre og barn om oppnåelse av adekvat munnhygiene for å forebygge karies og periodontitt
  • kunne gi en samlet vurdering av en barnepasients tannhelse og kunne foreta utvelgelsen av karies-risikopasienter, foreta de klinikkbaserte ekstratiltak for risikopasienter og høykariesaktive pasienter og oppfølging av hjemmebehandlingen

Pedodontisk kariologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til de kariesetiologiske faktorer, spesielt gjeldende dem som angår barn og ungdom
  • kjenne til pedodontisk kariesepidemiologi
  • kjenne til de relevante metoder brukt for kariesdiagnostikk
  • kjenne til prinsipper for kariesterapi og materialer brukt i kariesterapien
  • kjenne til grunnlaget for og metoder for fissurforsegling og kombinasjonen fissurforsegling/kariesterapi
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne bruke kariesdiagnostiske metoder og gjennomføre korrekt kariesdiagnostikk
  • kunne gjennomføre diagnostiske vurderinger og kunne bruke fissurforseglingsteknikken i kariesprofylakse og kariesterapi
  • kunne gjennomføre alle kliniske prosedyrer knyttet til alle former for kariesterapi hos barne- og ungdomspasienter
  • kunne foreta materialvalg utfra karieslesjonenes plassering og alvorlighetsgrad

Pedodontisk endodonti i primære og i unge permanente tenner

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til hensikt og indikasjon for partiell pulptomi i det primære og unge permanente tannsettet, relatert karies og til traumer
  • kjenne de unge permanente incisivers morfologi og nekrosebehandling av disse
  • kunne redegjøre for indikasjon og konsekvens av ekstraksjon av primære tenner
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne diagnostisere og behandle klinisk frisk, inflammert og nekrotisk pulpa i primære tenner og i permanente tenner med ufullstendig rotutvikling
  • kunne utføre intern bleking av misfargede rotfylte incisiver
  • kunne vurdere prognoser for de ulike behandlinger og å utføre adekvat kontroll og oppfølging

Pedodontisk traumatologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til epidemiologi og etiologi
  • kunne redegjøre for hvor ofte og hvor lenge tannskader bør kontrolleres
  • kunne redegjøre for behandlingsmuligheter ved tap av traumatiserte incisiver
  • kunne ivareta traumepasientens økonomiske rettigheter
  • kunne redegjøre for profylaktiske tiltak
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne diagnostisere alle skadetyper
  • kunne legge en behandlingsplan
  • kunne utføre nødvendig førstehjelp
  • kunne utføre adekvat kontroll av alle skadetyper
  • kunne diagnostisere alle komplikasjoner så raskt som mulig
  • kunne behandle de vanligste komplikasjoner

Dentale utviklingsforstyrrelser

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til normal tannutvikling, tannfrembrudd og tannfelling
  • kjenne til frembrudds- og tannfellingsavvik
  • kjenne til numeriske og morfologiske avvik i det temporære og permanente tannsettet
  • kjenne til avvik i tannvevenes oppbygging og sammensetning, anomalienes inndeling og de behandlingsmessige konsekvenser
  • kjenne de etiologiske faktorene for tannutviklingsforstyrrelser og sammenhenger både på det lokale og det systemiske plan
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kjenne kriteriene for å vurdere en normal tannutvikling, tannfrembrudd og tannfelling
  • kunne selektere de pasienter som trenger konsultasjon/behandling hos tannlege eller medisinsk personell med spesialkompetanse, uansett type dental utviklingsforstyrrelse
  • kunne diagnostisere og behandle frembrudds- og tannfellingsavvik
  • kunne diagnostisere og behandle de numeriske og morfologiske avvik i det temporære og permanente tannsettet
  • kunne diagnostisere, legge opp behandlingsplan og behandle pasienter med avvik i tannvevenes oppbygging og sammensetning
  • kjenne lovverket for økonomiske bidrag til behandling av dentale utviklingsforstyrrelser
  • kunne sette dental utviklingsforstyrrelse inn i en større systemisk sammenheng med bakgrunn i genetisk og/eller medisinsk etiologi

Oralmedisinske tilstander hos barn og unge

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kunnskap om oralmedisinske tilstander og om orale manifestasjoner knyttet til patologiske tilstander hos barn
  • ha kunnskap om generelle sykdomstilstander der orale forhold kan innvirke på sykdomsutviklingen
  • ha kunnskap om forhold knyttet til generell sykdomsbehandling som kan føre til orale problemer
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne diagnostisere, vurdere og eventuelt behandle de vanligste lidelser i munnhulens bløtvev

Pediatri

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kjennskap til normal vekst og utvikling hos barn
  • kunne redegjøre for de vanligste barnesykdommer (sykdommer i barnealderen)
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne foreslå og utføre den nødvendige tannbehandling av barn med syndromer og systemiske sykdommer

Kirurgisk og periodontal behandling av barn

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kunne beskrive indikasjonene for ekstraksjon av primære og pertmanente tenner hos barn, frilegging av frembrytende tenner, biopsitaking, frenulektomi av leppe- og tungebånd, og videre å beskrive indikasjonene for og henvise til oralkirurg for inngrep av mer komplisert natur
  • ha kjennskap til juvenil periodontitt, og tilstander av lokal eller systemisk karakter som kan medføre periodontal sykdom hos barn
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne utføre ekstraksjon av primære og permanente tenner, og videre kunne utføre enkle kirurgiske inngrep på barn
  • kunne diagnostisere gingivitt hos barnepasienter, kunne finne årsaken til denne og eventuelt instruere pasienten i passende egeninnsats for å beholde et normalt periodontium
  • kunne diagnostisere periodontal sykdom hos barn

Omsorgssvikt

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kjennskap til de ulike former for omsorgssvikt, kjenne til de hyppigste symptomer og tegn på barnemishandling og omsorgssvikt, kjenne oppbyggingen av det hjelpeapparatet som anvendes ved mistanke om slike forhold, og kjenne til tannlegens plikt til å reagere ved tegn på mishandling og omsorgssvikt
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne gjenkjenne de mest vanlige symptomer og tegn på barnemishandling og omsorgssvikt
Holdningsmål (tema 1)
Studenten skal
  • kjenne ansvar for å vurdere etiske og psykologiske sider ved behandling av barn
  • søke råd hos/henvise til kompetent fagperson dersom egen kompetanse ikke strekker til
  • vise toleranse for barns reaksjoner ved tannbehandling
  • vise forståelse for foreldres reaksjoner ved sykdom, skader og utviklingsforstyrrelser hos barn
  • i det kliniske arbeidet vise at profylakse er viktigere enn terapi
  • oppnå en bevisst utadrettet holdning til forebyggende arbeid
  • i sin holdning vise at såvel profylakse som adekvat diagnostikk og terapi i det temporære og det permanente tannsettet er av avgjørende viktighet for oppnåelse av en optimal tannhelse i alle aldre
  • sørge for at pasienter med dentale utviklingsforstyrrelser blir registrert og får en riktig diagnose
  • sørge for at pasientene får kunnskap om sin tannutviklingsforstyrrelse og blir hjulpet til rette når det gjelder behandlingsmuligheter, behandlingsplan, muligheter for økonomisk bidrag og oppfølging

Atferdsfag "Rolle, profesjonalitet, kommunikasjon"

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • forstå struktureringen av en profesjonell pasientkonsultasjon, hvor både det odontologiske, medisinske, etiske og de psykososiale aspekt integreres
  • ha kunnskap om emosjonelle og psykosomatiske reaksjoner og måter å takle disse på · ha kunnskap om forhold som påvirker helserelatert atferd
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne mestre klinisk intervjuteknikk og gjennomføre en profesjonelt strukturert konsultasjon
  • kunne informere om diagnose på en forståelig måte, tilpasset pasientens forutsetninger
  • kunne meddele dårlige nyheter og takle reaksjonene
  • kunne gjennomføre en dialog om behandlingsalternativer, profylakse og ansvarsfordeling på en tilfredsstillende måte
Holdningsmål
Studenten skal
  • forstå betydningen av egen atferd i møtet med pasienten, og være motivert for kontinuerlig bevisstgjøring, refleksjon og korrigering
  • kjenne ansvar for pasientens perspektiv, og imøtekomme behovet for informasjon, autonomi, forståelse, støtte og omsorg
  • ha et reflektert forhold til tannlegens profesjonelle rolle og kompetanse

Kjeveortopedi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kunne vurdere indikasjon og behov for kjeveortopedisk behandling
  • kunne vurdere ved hvilket utviklingsstadium malokklusjoner bør behandles
  • kunne redegjøre for behandlingsprinsippene for de forskjellige malokklusjoner og mulighetene ved interdisiplinær kjeveortopdi
  • kjenne organiseringen av kjeveortopedien i samfunnet

Tema 3: Interdisiplinær behandling og behandling som krever særskilt ekspertise

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne de behandlingsmessige muligheter det innebærer å integrere ulike typer spesialbehandling
  • kjenne til hvilke arbeidsoppgaver tannleger med ulike spesialutdanninger skal kunne ta hånd om
  • kjenne indikasjoner og behandlingsprinsipper for implantatforankrede kroner og broer
  • kjenne behandlingsmuligheter ved multiple agnesier
  • kjenne til behandling av skeletale avvik, inklusive utviklingsforstyrrelser, med kombinert kjeve- ortopedisk og kirurgisk korreksjon
  • kjenne til morfologiske og funksjonelle forhold ved leppe-, kjeve,- ganespalter og behandlings- prinsippene for slike tilstander, og kunne tilpasse odontologisk rehabilitering til personer med slike tilstander
  • kjenne orofaciale avvik relatert til de vanligste syndromer
  • ha innsikt i når det samlede behandlingsresultat for pasienten kan forbedres ved at allmenntannlegens behandling suppleres med spesialbehandling
  • ha innsikt i hode-, ansikts og kjevesmerter av særskilt natur som krever spesiell utredning
  • ha innsikt i premaligne og maligne sykdommer i det orale området
  • ha kjennskap til komplekse tilstander ved deltakelse under gjennomgang av kasus, diskusjon og oppsummering av behandlingsplan ved "eksperttjenesten"
Ferdighetsmål
Studenten skal selvstedig
  • kunne identifisere tilstander og forandringer som krever samarbeid med spesialist eller som bør behandles av tannleger med spesialkompetanse
  • henvise pasienter som har behov for spesialbehandling
  • henvise pasieter som har problemer relatert til biomaterialer som benyttes i munnhulen
Holdningsmål
Studenten skal
  • være opptatt av at egne pasienter får et best mulig tilbud gjennom henvisning til andre behandlere hvis nødvendig
  • tilstrebe å gi optimal bistand også til pasienter med ulike sykdommer og funksjonshemninger

Alternativ medisin

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til den pågående nomenklatur- og begrepsdiskusjon når det gjelder alternative behandlingsformer og deres relasjon til konvensjonell medisin og odontologi
  • kunne redegjøre for utbredelse og betydning av alternative behandlingsformer i Norge
  • ha oversikt over de viktigste alternative behandlingsformer deres anvendelsesområder og angitte virkningsmekanismer, herunder akupunktur, homøopati og urtemedisin
  • kjenne til urtemedisin (fytoterapi) i historisk sammenheng og som utgangspunkt for moderne godkjente legemidler
  • kjenne til anvendelse av planter som brukes ubehandlet, eller i konsentrater, avkok og essenser fra røtter, stengler, blad og frø (naturlegemidler)
  • kjenne til de mest brukte naturlegemidler i Norge og deres indikasjoner, samt hvorfor de bør inngå i anamnesen (interaksjonsrisiko med konvensjonell farmakoterapi)
  • kjenne til hvilken dokumentasjon Statens legemiddelkontroll krever for godkjennelse av "Naturlegemidler" og evt forskjeller i forhold til de krav som stilles ved godkjennelse av vanlige legemidler
  • kjenne til generelle forskjeller og likheter mellom konvensjonelle og ukonvensjonelle behandlere når det gjelder pasienttilnærming og vitenskapelig dokumentasjon for behandlingen
Holdningsmål
Studenten skal
  • akseptere og respektere ulike oppfatninger når det gjelder behandlingsalternativ
  • ha en åpen og pragmatisk innstilling til ukonvensjonelle behandlinger, men samtidig være kritisk til behandlingsformer som ikke har dokumentert effekt i kontrollerte kliniske forsøk

Kjeveortopedi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til interdisiplinær kjeveortopedi
  • kjenne til kombinasjonabehandling med ortognatisk kirurgi
  • kjenne til kjeveortopedi ved traumer og tanntap
  • kjenne til preprotetisk kjeveortopedi
  • kjenne til leppe-, kjeve- ganespalter og ha oversikt over kraniofasiale misdannelser

Tema 4: Samarbeid

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne henvisningsordninger innenfor tannhelse- og helsetjenesten, og ansvarsforholdet mellom henvisende og behandlende tannlege
  • kjenne innholdet i begrepet «informert samtykke»
  • kjenne tannpleierens og tannlegesekretærens roller i tannhelseteamet
  • kjenne faktorer som påvirker resultatet av pasientbehandling
  • kjenne samarbeidsformer og ansvarsforhold mellom tannlege og tanntekniker
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • i samarbeid med tannpleierstudent ta opp journal, stille diagnose samt planlegge og utføre behandling på samarbeidspasient
  • kunne samarbeide med annet tannhelsepersonell inklusive tannpleiere, tannlegesekretær og tannteknikere, med optimal utnyttelse av andres kompetanse og hensyn til ansvarsfordeling
  • kunne kommunisere med pasient og øvrig tannhelse- og helsepersonell om odontologiske spørsmål og gi nødvendig opplæring
  • kunne utføre behandling i et integrert samarbeid med annet odontologisk og medisinsk personell
  • kunne skrive henvisning og epikrise
  • kunne utføre enkle identifiseringer og aldersvurderinger
Holdningsmål
Studenten skal
  • gjennom samarbeidet med tannpleierstudent utvikle gjensidig forståelse for de respektive yrkesprofesjoner som motivasjon for senere samarbeid i yrkeslivet
  • kjenne ansvar for at pasienter med uvanlige eller uklare symptomer og funn henvises til kompetent instans
  • vise empati med, og respekt for pasienter i alle aldre
  • forholde seg til pasientens autonomi og krav på integritet på en profesjonell måte

Rettsodontologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne tannlegens strafferettslige ansvar og forpliktelser etter straffeloven, lov om helsepersonell, kvakksalverloven, lov om legemidler og gifter, lov om helsemessig beredskap, lov om arbeidervern og arbeidsmiljø og lov om regnskapsplikt
  • kjenne tannlegens sivilrettslige ansvar og forpliktelser i forhold til pasientens rettigheter og muligheter til å klage på behandling
  • kjenne tannlegens sivilrettslige ansvar og forpliktelser i forhold til lov om skadeserstatning
  • kjenne tannlegens sivilrettslige ansvar og forpliktelser i forhold til erstatningsansvar og ansvarsforsikring
  • kjenne tannlegens sivilrettslige ansvar og forpliktelser i forhold til hva tannlegen kan bli ansvarlig for
  • kjenne tannlegens sivilrettslige ansvar og forpliktelser i forhold til kvalitetssikringsprosedyrer og krav til dokumentasjon
  • kjenne pasientens rett til økonomisk støtte til tannbehandling etter ulykker og vold fra offentlige støtteordninger og private forsikringsordninger
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne dokumentere sin pasientbehandling etter gjeldende lover og regler
  • kunne svare fyllestgjørende på en klage på ens tannbehandling
  • kunne sette opp egne kvalitetssikringsprosedyrer
  • kunne skrive søknader om støtte til tannbehandlingen
Holdningsmål
Studenten skal
  • følge lover og regler
  • følge sine kvalitetssikringsprosedyrer

Tema 5: Odontologi og samfunn

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kunne gjennomføre en beskrivelse og analyse av generelle prinsipper for norsk helse- og tannhelsetjeneste
  • kunne beskrive den orale helse i den norske befolkning etter de mest brukte epidemiologiske indikatorer
  • kjenne til noen sentrale epidemiologiske grunnbegreper og kunne beskrive etterspørselen og forbruket av tannhelsetjenester i befolkningen etter de mest anvendte demografiske kategorier
  • kunne beskrive generelle trekk ved sammenhengen mellom tilbud og etterspørsel av helsetjenester
  • kunne beskrive bruken av ulike strategier i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid
  • kjenne helselovgivningen, prinsipper for honorering, folketrygdens regelverk samt private forsikringsordninger for tannbehandling
  • kunne integrere den yrkesetiske kodeks i behandlingsplanleggingen
  • kjenne henvisningsordninger innenfor helsetjenesten, og ansvarsforholdet mellom henvisende og behandlende tannlege
  • kunne formidle odontologisk kunnskap
  • kunne anvende folketrygdens regelverk til beste for sine pasienter
  • kunne planlegge og iverksette profylakseprogrammer på individ- og gruppenivå
Ferdighetsmål
Studenten skal selvstendig
  • kunne utvikle motivasjon og ansvar for å delta i utviklingen av en samlet tannhelsetjeneste med god tilgjengelighet
Holdningsmål
Studenten skal
  • være seg bevisst forholdet mellom innsatsen for den enkelte pasient og ansvaret for den generelle tannhelsen hos befolkningen og foreta en hensiktsmessig prioritering
  • utvikle motivasjon og ansvar for i yrkesrollen å delta i utviklingen av en samlet tannhelsetjeneste med god tilgjengelighet
  • ha positiv holdning til å utvikle kvaliteten på pasientbehandling og av det kliniske miljø
  • gjennomføre egen virksomhet i tråd med yrkesetiske normer, og medvirke til at en yrkesetisk standard opprettholdes/utvikles innen profesjonen
  • medvirke aktivt i informasjons og profylaksetiltak

Kjeveortopedi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til kjeveortopediens organisering
  • kjenne til normalitetsbegrepet, kjeveortopedi som helsetjeneste malokklusjonenes epidemiologi