Undervisningsformer i 10. semester

Læring av teori baseres på problembasert læring, seminarer, kurs og noen oversiktsforelesninger. Prøveforeleninger i forbindelse med doktordisputaser eller mastergradsarbeider vil kunne inngå som en del av den teoretiske undervisning. Læring av praktiske ferdigheter skjer på klinikken ved kurs og demonstrasjoner, individuelt arbeid og veiledning ved pasientbehandling. Kurs, seminarer, PBL-undervisning og klinikkøkter er obligatorisk. Vil du se reglementet for PBL-undervisning, klikk her.

Praksis

Semesteret innledes med en forberedelsesuke til praksisstudiet, og fem uker påfølgende praksis. For mer informasjon om praksisstudiet, klikk her.

Barnetannpleie

Kursene er obligatoriske da disse inneholder essensiell opplæring for pasientbehandlingen.

Allmenntannpleie

Studenten bør gjennom dette halvåret få ett eller flere pasientkasus som krever en mer helhetlig vurdering og behandling innen konserverende tannpleie, protetikk og periodonti. Det bør inkludere muligheter for avveining og valg mellom alternative behandlingsplaner. Det skal inngå en avveining om de foreslåtte tiltak er spesialistarbeider eller kan/skal utføres av allmenntannlegen. Det bør også gis en prognose for de enkelte behandlinger og for tannsettet.

Eksperttjeneste: Utredning og veiledning ved Klinikk for spesialbehandling - Interdisiplinær vurdering - barn

Intensjonen er å organisere en rådgivende og utøvende funksjon ("Rikshospitalfunksjon") for spesial- og spesialistbehandling med det formål og sikre faglig utvikling og eksponere spesialistkandidater og studenter for komplekse tilstander.

Eksperttjenesten kan defineres som:
1) Tjenester som krever kompetanse ut over spesial-/spesialistnivå, både rådgivende og utøvende virksomhet, eller
2) Tjenester som krever interdisiplinært samarbeid der to eller flere klinikere på -/spesialistnivå inngår i behandlingsteamet.

Eksperttjenestegruppen vurderer henviste pasienter, enten som konsultasjon eller kasuistikker basert på modeller, røntgen og fotos. Møtene holdes 4 ganger, en gang pr gruppe, innen en ramme på 3 timer. Studentgruppen deltar fra kl. 15.00-16.00 etter angitt plan. Spesialistkandidatene presenterer kasus. Studentene oppfordres til å delta aktivt i diskusjon av kasus, stille diagnose og komme med behandlingsforslag. Tjenesten administreres av klinikksjef Kari Birkeland, assistert av avdelingsleder Gerd Platou.