Læringsmål 4. semester del II

Overordnet mål

Studentene skal i siste halvdel av 4. semester tilegne seg grunnleggende kunnskaper om normal struktur, funksjon og utvikling av det kraniofaciale kompleks med særlig vekt på tyggeorgan, munnhule og tenner. Studentene blir orientert om avvik fra det normale ved eksempler på patologiske tilstander og utviklingsforstyrrelser. Studentene skal tilegne seg basale kunnskaper i noen generelle temaer som ikke i tilstrekkelig grad er undervist i første del av studiet, dvs. nervesystemet og sansene.

Mål for undervisningsblokkene

Forklaring: 

Det opereres med to kunnskapsnivåer nedenfor, hvor det ene er det primære kunnskapsmålet som studentene skal kunne, som består i sentrale emner som kan bli prøvd til eksamen. Det andre er forhold som studentene skal være orientert om, som består i noe mer perifere emner som tjener helheten, men som ikke blir prøvd til eksamen. Punktene som inneholder sistnevnte kunnskapsmål fremgår av redusert skriftstørrelse nedenfor.

Nervesystemet og sansene

Nervesystemets celler; ulike typer nerveceller og gliaceller

Cellulær nerve-muskelfysiologi

Sentralnervesystemets miljø

Motoriske systemer

Sensoriske systemer

Generelt om sanser

Cellulær sansefysiologi

Hudsansene, smerte og proprioceptorene

Smak og lukt

Hørsel

Likevekt

Syn

Affektive og kognitive funksjoner

 

Hodet/tyggeorganet/munnhulen

Kraniet

Kjeveleddet

Brusk og ben

Muskler og oral bevegelse

Sirkulasjonssystemet

Perifere nerver

Regioner

Molekylær utviklingsbiologi

Utviklingen av hode og hals

Postnatal vekst

Okklusjonsutvikling

Orofaciale misdannelser

Oral komparativ anatomi

Oral genetikk

 

Tenner og periodontium; utvikling og struktur

Tannmorfologi

Tannutvikling

Dentinogenesen

Amelogenesen

Rotutviklingen og cementogenesen

Dentin

Pulpa

Emalje

Periodontalligamentet

Alveolarbenet

Cement

Gingiva

Tannfrembrudd/tannfelling