Læringsmål i 5. semesterDet orale økosystem (semesteruke 1-2) Ferdighetstrening og biomaterialer Overordnet for semesteretStudentene skal i 5. semester forberede seg teoretisk og praktisk/manuelt til det kliniske arbeidet. Det vil bli redegjort for en del patologiske tilstander og skader i munnhulen, og spesielt i de harde tannvev, som krever operative inngrep. På denne bakgrunn vil prepareringsprinsipper, kavitetstyper og restaureringsmaterialer bli gjennomgått. Det vil bli lagt stor vekt på å opparbeide manuell ferdighet og sikkerhet. Studentene vil også få en innføring i kliniske rutiner og hygiene, og i pasientkommunikasjon. UndervisningsblokkeneForklaring: Det opereres med to kunnskapsnivåer nedenfor, hvor det ene er det primære kunnskapsmålet som studentene skal kunne, som består i sentrale emner som kan bli prøvd til eksamen. Det andre er forhold som studentene skal være orientert om, som består i noe mer perifere emner som tjener helheten, men som ikke blir prøvd til eksamen. Punktene som inneholder sistnevnte kunnskapsmål fremgår av redusert skriftstørrelse nedenfor. Det orale økosystem (semesteruke 1-2)Kunnskapsmålstudentene skal kunne:
Ferdighetsmål
Holdningsmålstudentene skal:
*FarmakologiFarmakokinetikk - farmakodynamikk i klinikken Læringsmålstudentene skal:
*Ferdighetstrening og biomaterialer for denne undervisningsblokken skal studentene i temaet Elementær bittfunksjon - ortofunksjon (semesteruke 5) Kunnskapsmål
Ferdighetsmål
Protetikk og biomaterialer (semesteruke 6-8)Kunnskapsmål
Ferdighetsmål
Endodonti (semesteruke 8)Kunnskapsmål
Ferdighetsmål
Kariologi (semesteruke 9-11)Kunnskapsmål kunne redegjøre for salivas funksjoner kunne redegjøre for pellikel og plaque utvikling kunne redegjøre for Stephankurven kunne redegjøre for kostens betydning for kariesutvikling kunne redegjøre for sukrosens spesielle rolle Operativ terapi (direkte fyllinger)/biomaterialer (semesteruke 9-11)Kunnskapsmålkunne redegjøre for mikro- og makroskopiske karakteristika ved en initial emaljelesjon kunne redegjøre for dentinreaksjoner ved akutt og kronisk karies kunne begrunne valg mellom plastiske fyllingsmaterialer kunne beskrive utforming av kaviteter for amalgam, kompositt og glassionomer kjenne til foringsmaterialer, indikasjoner for bruk kjenne til forhold som er viktige for å oppnå binding (dvs. adhesjon og retensjon) til tannvev for hvite fyllingsmaterialer kjenne til oppbygningen av et metall kjenne til tilstandsdiagrammet for en fast løsning, dvs. sølv/palladium forståelse av amalgeringsprosessen forstå hvordan man kan influere på amalgamfyllingens mekaniske egenskaper forstå hvordan man kan redusere frigjøring av kvikksølv fra dentale amalgamfyllinger, når man ser bort fra korrosjon forstå hvorfor en amalgamfylling må understøttes kjenne til hvordan amalgamets trykkfasthet forandrer seg med tiden forstå de forhold som knytter seg til begrepet overflateegenskaper forstå hvorfor man etser tannoverflater forstå hvorfor man må bruke kofferdam forstå valg av materialer kunne redegjøre for karakteristika ved akutt og kronisk karies på krone og rot på glattflater kunne redegjøre for typisk utbredelse og progresjonsmønster ved glattflatelesjoner kunne redegjøre for indikasjoner for forebyggende og operativ kariesterapi på glattflater Ferdighetsmål (på ekstraherte tenner/på arbeidsbenk)kunne gjenkjenne symptomer på akutt og stanset karies på glattflater kunne utføre kavitetspreparering på glattflater for kompositt-, glassionomer- og amalgamfylling (kasseform, skålform, tunnel) kunne legge en foring kunne sette seg inn i bruksanvisningene for de nevnte fyllingsmaterialene og for adhesivsystemene kunne anvende matriser for kl. II, III og V. kunne legge fyllinger, pusse og polere dem Holdningsmålforeta fyllingsterapi på en skånsom måte, slik at tap av frisk tannsubstans, pulpaskader og eksponering til toksiske stoffer minimaliseres. Operativ terapi (krone)/biomaterialer (semesteruke 12-13)Kunnskapsmålkjenne til indikasjonene for fullkroneterapi kjenne til biomekaniske prinsipper for konstruksjon og retensjon av faste proteser få grunnlaget for forståelsen av fast protetikk forstå forhold som fremmer eller begrenser muligheten for et vellykket resultat, eks.: - instrumentvalg (skarpe/avrundede vinkler) - vevsvennlig preparasjon (pulpa/temperatur) - kariessituasjonen (preparasjonsgrense) - estetikk (plass for materialene) - retensjon forstå stivningsmekanismen for de forskjellige gummielastiske materialene kjenne til arbeidsdiagrammet for de gummielastiske materialene kjenne til de faktorer som har betydning for permanent deformering anvende modellbetraktninger som beskriver de elastiske avtrykksmaterialene kjenne til de faktorer som influerer på avtrykkets stabilitet og forstå hvordan disse faktorene influerer under praktiske forhold Ferdighetsmålkunne preparere for og fremstille en gullkrone kunne preparere og fremstille metallkeramkrone Operativ terapi (innlegg)/biomaterialer (semesteruke 14-15)Kunnskapsmålstudenten skal kunne redegjøre for: krav til en innleggspreparering for kompositt og porselen (tannfargede innlegg) sementer og sementeringprosedyrer for tannfargede innlegg fyllingsfeil som disponerer for sekundærkaries, frakturer materialer til tannfargede innlegg forskjellen mellom prepareringer for innlegg og for fyllinger i plastiske materialer. Ferdighetsmålstudenten skal: kunne utføre preparering for tannfargede innlegg ta avtrykk med gummielastisk materiale kunne foreta en kvalitetsvurdering av fyllinger (utforming, tilslutning, material-behandling, overflatebehandling) kunne identifisere fyllingsfeil som disponerer for sekundærkaries *Pasientkontaktfor denne undervisningsblokken skal studentene i temaet: Kommunikasjon med pasientKunnskapsmålforstå sentrale begreper og forskningsresultater fra generell psykologi og psykobiologi, herunder forskning/teori vedrørende kommunikasjon, læring/betinging, emosjoner, stress og smerteproblematikk. Ferdighetsmålmestre intervjuteknikk og kunne gjennomføre profesjonelle samtaler: ta imot pasienten, snakke om/kartlegge pasientens problem, ta opp journal, avslutte samtalen. mestre grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i en situasjon hvor man har ansvar for å gjennomføre en enkel odontologisk undersøkelse. gjennom kasusstudier, demonstrasjoner og rollespill ha forberedt seg på hvordan vanlige emosjoner (frykt, sinne/irritasjon) og psykosomatiske reaksjoner kan håndteres i praksis. Holdningsmålføle seg forpliktet på etisk forsvarlig handling i profesjonell virksomhet og på å skape gode relasjoner til pasienter/medarbeidere. Røntgenologiske og kliniske pasientundersøkelser; innføringKunnskapsmålkunne gjengi kunnskap om hva som kjennetegner ioniserende stråling og hva stråling består av kunne gjengi kunnskap om hva som er den viktigste forskjellen mellom en tidlig vevsskade og en senskade kunne gjengi kunnskap om hva som menes med bakgrunnsstråling, hvor stor variasjonen i denne kan være, og hvilke komponenter som inngår kunne gjengi kunnskap om hvordan mengden av stråling måles og hvilke måleenheter som benyttes kjenne Strålevernloven av 28.05.2000, spesielt §§ 5 og 13 kunne gjengi kunnskap om generelle kvalitetskrav som stilles til aktuelle røntgenundersøkelser/-bilder kunne gjengi kunnskap om de stråledoser pasienten utsettes for lokalt ved intraorale tannfilmundersøkelser. ha kunnskaper om generelle og lokale faktorer som påvirker salivasekresjonen ha kunnskaper om normal slimhinne o ha kunnskaper om forandret slimhinne ha kunnskaper om generelle og lokale faktorer som påvirker slimhinnen Ferdighetsmål (Nivå for radiologi i ferdighetslisten)ha fått en innføring i journalføring, regler og forskrifter kunne registrere karies under veiledning kunne vurdere munnhygiene og registrere normale og patologiske tilstander i gingiva og periodontium på pasient under veiledning. kunne foreta en klinisk undersøkelse av en pasient og vurdere behovet for røntgenundersøkelse kunne utføre enkle intraorale røntgenundersøkelser med vinkelhalverings- og parallellteknikk kunne utføre en bitewing undersøkelse kunne utføre systematisk granskningsteknikk under veiledning kunne kvalitetsvurdere bildene de selv har tatt kunne foreta en klinisk undersøkelse /journalopptak av pasient inkludert - undersøke hode/hals ved inspeksjon, palpasjon og auskultasjon - undersøke intraorale forhold ved inspeksjon, palpasjon og sensibilitetstester kunne vurdere en aktuell sykehistorie kunne foreta en generell anamnese kunne vurdere generell helsetilstand kunne foreta en ekstra- og intraoral undersøkelse (hode, hals, slimhinner) kunne utføre salivatester kunne skille mellom normale og patologiske forhold hva angår slimhinne og salivasekresjon Holdningsmålinnta en restriktiv holdning til bruk av diagnostisk røntgen, slik at pasienten ikke utsettes for unødvendig røntgenstråling. være innstilt på å utføre røntgenundersøkelse slik at gjentatte undersøkelser unngås |