Læringsmål i 5. semester

Det orale økosystem (semesteruke 1-2)
- Farmakologi

Ferdighetstrening og biomaterialer
- Elementær bittfunksjon/ortofunksjon (sem.uke 5)
- Protetikk og biomaterialer (sem.uke 6-8)
- Endodonti (sem.uke 8)
- Kariologi (sem.uke 9-11)
- Operativ terapi (direkte fyllinger)/biomaterialer (sem.uke 9-11)
- Operativ terapi (krone)/biomaterialer (sem.uke 12-13)
- Operativ terapi (innlegg)/biomaterialer (sem.uke 14-15)

Pasientkontakt
- Kommunikasjon med pasient
- Røntgenologiske og kliniske pasientundersøkelser (innføring)

 

Overordnet for semesteret

Studentene skal i 5. semester forberede seg teoretisk og praktisk/manuelt til det kliniske arbeidet. Det vil bli redegjort for en del patologiske tilstander og skader i munnhulen, og spesielt i de harde tannvev, som krever operative inngrep. På denne bakgrunn vil prepareringsprinsipper, kavitetstyper og restaureringsmaterialer bli gjennomgått. Det vil bli lagt stor vekt på å opparbeide manuell ferdighet og sikkerhet. Studentene vil også få en innføring i kliniske rutiner og hygiene, og i pasientkommunikasjon.

Undervisningsblokkene

Forklaring:

Det opereres med to kunnskapsnivåer nedenfor, hvor det ene er det primære kunnskapsmålet som studentene skal kunne, som består i sentrale emner som kan bli prøvd til eksamen. Det andre er forhold som studentene skal være orientert om, som består i noe mer perifere emner som tjener helheten, men som ikke blir prøvd til eksamen. Punktene som inneholder sistnevnte kunnskapsmål fremgår av redusert skriftstørrelse nedenfor.

Det orale økosystem (semesteruke 1-2)

Kunnskapsmål

studentene skal kunne:

  • redegjøre for spyttkjertlenes mikroskopiske struktur og topografiske anatomi

  • forstå spyttkjertlenes oppbygging og funksjon

  • forstå mekanismer som styrer spyttsekresjonen, herunder autonom regulering og transportmekanismer i sekretoriske celler

  • redegjøre for kvantitative og kvalitative aspekter ved saliva, herunder væske, elektrolytter, proteiner og proteinfamilier

  • redegjøre for salivas funksjoner: smøre/beskyttelsesfunksjon, pellikeldannelse, bufferfunksjoner

  • redegjøre for plakk- og tannstensdannelse

  • forklare hvordan den orale mikrofloraen etableres

  • redegjøre for hvilke faktorer som påvirker veksten av mikrober i munnhulen

  • forstå hvilke funksjoner normalfloraen i munnhulen har

  • forstå hvilke faktorer som regulerer balansen mellom orale mikroorganismer og vertsforsvaret

  • redegjøre for prenatal og postnatal utvikling av det sekretoriske immunsystem

  • forstå hvordan spesifikke og uspesifikke antibakterielle og antifungale systemer i saliva virker inn på floraen i nyfødtperioden

  • redegjøre for økologiske faktorer som fremmer en kariogen plakkflora

  • ha kunnskaper om generelle og lokale faktorer som påvirker salivasekresjonen

  • redegjøre for hovedtrekkene i spyttkjertlenes patologi

  • redegjøre for oral "clearance"

  • redegjøre for posteruptive forandringer i tannoverflaten relatert til likevektsreaksjoner mellom saliva og tannoverflaten

  • redegjøre for hvilke mikrober som tilhører normalfloraen i munnhulen

  • beskrive hvordan ulike mikrober er fordelt i munnhulen

  • kjenne sykdommer som påvirker salivasjonen, som Sjögrens syndrom

  • kjenne til hvordan aldersforandringer og fibrosering påvirker salivasjonen

Ferdighetsmål

  • rekvirere mikrobiologiske prøver

  • skille mellom normaflora og patogen flora i slike prøver

  • ta mikrobiologiske prøver for kariestester

  • iverksette legemiddelregimer og vurdere effekten av disse ut fra legemiddelets farmakokinetiske egenskaper (farmakokinetikk)

Holdningsmål

studentene skal:

  • gjennom profylakse og behandling ta sikte på å holde pasientens munnflora i normaltilstand

  • være opptatt av salivas viktige rolle for oral helse

*Farmakologi

Farmakokinetikk - farmakodynamikk i klinikken

Læringsmål

studentene skal:

  • kunne prinsipper for legemidlers skjebne i organismen herunder absorpsjon, fordeling, omdannelse og utskillelse (farmakokinetikk).

  • kunne redegjøre for de mest brukte farmakokinetiske parametrene angitt i oppslagsverk slik at en kan beskrive et legemiddels farmakokinetikk bestemt av legemiddelets fysiske, kjemiske og galeniske egenskaper.

  • kunne iverksette legemiddelregimer og vurdere effekten av disse ut fra legemiddelets farmakokinetiske egenskaper.

  • kunne inndeling og oppbygging av Felleskatalogen for å identifisere en pasients legemidler samt bruke denne som oppslagsverk.

  • kunne redegjøre for årsaker (genetiske, farmakokinetiske, idiosynkratiske) til indidividuelle variasjoner i terapiresponsen.

  • kunne redegjøre for dannelsen av reaktive metabolitter i kroppens vev samt de viktigste detoksifikasjonsmekanismene for disse

  • Kunne prinsipper for bivirkningsreaksjoner, samt akutte og kroniske effekter av legemidler og fremmedstoffer på organer og vev inkludert orale manifestasjoner.

  • kunne prinisppene for kjemisk karsinogenese, teratogenese og genetisk toksikologi

  • kunne hovedtrekkene i sikkerhetsrisikovurderinger som ligger til grunn for bruk av ulike legemidler i de ulike trimestre.

  • kjenne legemidler som kan påvirke fødselen og normal utvikling av fosteret.

  • kjenne hovedtrekk for behandling av akutte legemiddelforgiftninger.

*Ferdighetstrening og biomaterialer

for denne undervisningsblokken skal studentene i temaet

Elementær bittfunksjon - ortofunksjon (semesteruke 5)

Kunnskapsmål

  • kjenne underkjevens bevegelsesmønster

  • kjenne funksjonell muskelanatomi med relasjon til bevegelsesmønsteret

  • kjenne forholdet mellom kjevenes horisontale og vertikale relasjoner

  • kjenne den funksjonelle tannanatomien

  • kjenne okklusjons- og artikulasjonslæren

  • kjenne artikulatorlæren

  • forstå de begrepene som er knyttet til mekaniske egenskaper

  • kjenne til belastningshastigheten og temperaturens betydning, flyt og kryping (siging)

  • anvende deformasjons-spenningsdiagrammer

Ferdighetsmål

  • kunne ta avtrykk av over- og underkjeve i standard skje med alginat som avtrykksmateriale

  • kjenne til og bruke gips som modellmateriale og vite om kravene som stilles til dentale modeller

  • kjenne til og kunne bruke hjelpeutstyr for simulering av kjevebevegelser

Protetikk og biomaterialer (semesteruke 6-8)

Kunnskapsmål

  • forstå betydningen av individuelt tilpasset avtrykksskje

  • redegjøre for ansiktets vertikale relasjoner sett i sammenheng med helprotetikk

  • få en forståelse av fremstillingsprosedyrene knyttet til helprotetikk

  • kjenne til kjeveregistrering på tannløse

  • kjenne til hovedtrekkene i tannoppstillingen

  • kunne redegjøre for bruk av simuleringsutstyr for kjevebevegelser ved fremstilling av helproteser på laboratoriet

  • kjenne normaloppstilling av protesetenner

  • forklare stivningsmekanismene for hydrokolloider

  • kjenne arbeidsdiagrammet for alginat

  • forstå betydningen av permanent deformering

  • kjenne til materialenes mekaniske egenskaper med dertil hørende praktiske konklusjoner

  • forstå de faktorer som influerer på avtrykkets stabilitet

Ferdighetsmål

  • kunne ta primæravtrykk

  • kunne ta randmodellert sekundæravtrykk

  • kunne foreta en registrering av kjevenes vertikale relasjon i RP

  • kunne montere modeller av kjevekammene i artikulator

  • kunne bruke simuleringsutstyr for kjevebevegelser på laboratoriet

  • kunne utføre fronttannsoppstilling i voks

Endodonti (semesteruke 8)

Kunnskapsmål

  • kunne redegjøre generelt for den apikale periodontittens patogenese og etiologi

  • kunne redegjøre for de vanligste indikasjoner til endodontisk behandling

  • ha kjennskap til det endodontiske instrumentarium

  • kunne redegjøre for prinsippene for behandling av tenner med pulpitt, nekrose og apikal periodontitt

     

  • kunne beskrive dentinets mikroskopiske oppbygning

  • kunne beskrive rotkanalens morfologi fra klinisk synsvinkel

  • ha kjennskap til pulpas fysiologi

  • kunne redegjøre for pulpainflammasjonens patogenese og etiologi

  • ha kjennskap til materialer og medikamenter som brukes i endodontisk terapi

  • ha kjennskap til materialer som anvendes til forebygging av marginal lekkasje

Ferdighetsmål

  • kunne utføre kavumtrepanasjon

  • kunne lokalisere rotkanalene i kavum av tenner med flere rotkanaler

  • kunne bruke endodontiske instrumenter (stål og nikkel-titan) og beherske preparerings-teknikk for rette og bøyde rotkanaler

  • kunne bruke forskjellige materialer ved endodontisk behandling

  • kunne beherske en hovedteknikk for rotfylling

Kariologi (semesteruke 9-11)

Kunnskapsmål

•  kunne redegjøre for salivas funksjoner

•  kunne redegjøre for pellikel og plaque utvikling

•  kunne redegjøre for Stephankurven

•  kunne redegjøre for kostens betydning for kariesutvikling

•  kunne redegjøre for sukrosens spesielle rolle

Operativ terapi (direkte fyllinger)/biomaterialer (semesteruke 9-11)

Kunnskapsmål

kunne redegjøre for mikro- og makroskopiske karakteristika ved en initial emaljelesjon

kunne redegjøre for dentinreaksjoner ved akutt og kronisk karies

kunne begrunne valg mellom plastiske fyllingsmaterialer

kunne beskrive utforming av kaviteter for amalgam, kompositt og glassionomer

kjenne til foringsmaterialer, indikasjoner for bruk

kjenne til forhold som er viktige for å oppnå binding (dvs. adhesjon og retensjon) til tannvev for hvite fyllingsmaterialer

kjenne til oppbygningen av et metall

kjenne til tilstandsdiagrammet for en fast løsning, dvs. sølv/palladium

forståelse av amalgeringsprosessen

forstå hvordan man kan influere på amalgamfyllingens mekaniske egenskaper

forstå hvordan man kan redusere frigjøring av kvikksølv fra dentale amalgamfyllinger, når man ser bort fra korrosjon

forstå hvorfor en amalgamfylling må understøttes

kjenne til hvordan amalgamets trykkfasthet forandrer seg med tiden

forstå de forhold som knytter seg til begrepet overflateegenskaper

forstå hvorfor man etser tannoverflater

forstå hvorfor man må bruke kofferdam

forstå valg av materialer

kunne redegjøre for karakteristika ved akutt og kronisk karies på krone og rot på glattflater

kunne redegjøre for typisk utbredelse og progresjonsmønster ved glattflatelesjoner

kunne redegjøre for indikasjoner for forebyggende og operativ kariesterapi på glattflater

Ferdighetsmål (på ekstraherte tenner/på arbeidsbenk)

kunne gjenkjenne symptomer på akutt og stanset karies på glattflater

kunne utføre kavitetspreparering på glattflater for kompositt-, glassionomer- og amalgamfylling (kasseform, skålform, tunnel)

kunne legge en foring

kunne sette seg inn i bruksanvisningene for de nevnte fyllingsmaterialene og for adhesivsystemene

kunne anvende matriser for kl. II, III og V.

kunne legge fyllinger, pusse og polere dem

Holdningsmål

foreta fyllingsterapi på en skånsom måte, slik at tap av frisk tannsubstans, pulpaskader og eksponering til toksiske stoffer minimaliseres.

Operativ terapi (krone)/biomaterialer (semesteruke 12-13)

Kunnskapsmål

kjenne til indikasjonene for fullkroneterapi

kjenne til biomekaniske prinsipper for konstruksjon og retensjon av faste proteser

få grunnlaget for forståelsen av fast protetikk

forstå forhold som fremmer eller begrenser muligheten for et vellykket resultat, eks.:

- instrumentvalg (skarpe/avrundede vinkler)

- vevsvennlig preparasjon (pulpa/temperatur)

- kariessituasjonen (preparasjonsgrense)

- estetikk (plass for materialene)

- retensjon

forstå stivningsmekanismen for de forskjellige gummielastiske materialene

kjenne til arbeidsdiagrammet for de gummielastiske materialene

kjenne til de faktorer som har betydning for permanent deformering

anvende modellbetraktninger som beskriver de elastiske avtrykksmaterialene

kjenne til de faktorer som influerer på avtrykkets stabilitet og forstå hvordan disse faktorene influerer under praktiske forhold

Ferdighetsmål

kunne preparere for og fremstille en gullkrone

kunne preparere og fremstille metallkeramkrone

Operativ terapi (innlegg)/biomaterialer (semesteruke 14-15)

Kunnskapsmål

studenten skal kunne redegjøre for:

krav til en innleggspreparering for kompositt og porselen (tannfargede innlegg)

sementer og sementeringprosedyrer for tannfargede innlegg

fyllingsfeil som disponerer for sekundærkaries, frakturer

materialer til tannfargede innlegg

forskjellen mellom prepareringer for innlegg og for fyllinger i plastiske materialer.

Ferdighetsmål

studenten skal:

kunne utføre preparering for tannfargede innlegg

ta avtrykk med gummielastisk materiale

kunne foreta en kvalitetsvurdering av fyllinger (utforming, tilslutning, material-behandling, overflatebehandling)

kunne identifisere fyllingsfeil som disponerer for sekundærkaries

*Pasientkontakt

for denne undervisningsblokken skal studentene i temaet:

Kommunikasjon med pasient

Kunnskapsmål

forstå sentrale begreper og forskningsresultater fra generell psykologi og psykobiologi, herunder forskning/teori vedrørende kommunikasjon, læring/betinging, emosjoner, stress og smerteproblematikk.

Ferdighetsmål

mestre intervjuteknikk og kunne gjennomføre profesjonelle samtaler: ta imot pasienten, snakke om/kartlegge pasientens problem, ta opp journal, avslutte samtalen.

mestre grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i en situasjon hvor man har ansvar for å gjennomføre en enkel odontologisk undersøkelse.

gjennom kasusstudier, demonstrasjoner og rollespill ha forberedt seg på hvordan vanlige emosjoner (frykt, sinne/irritasjon) og psykosomatiske reaksjoner kan håndteres i praksis.

under veiledning kunne gjennomføre samtaler om tannhelserelatert atferd og gi råd om kosthold, munnhygiene, besøksvaner, m.v.

Holdningsmål

føle seg forpliktet på etisk forsvarlig handling i profesjonell virksomhet og på å skape gode relasjoner til pasienter/medarbeidere.

Røntgenologiske og kliniske pasientundersøkelser; innføring

Kunnskapsmål

kunne gjengi kunnskap om hva som kjennetegner ioniserende stråling og hva stråling består av

kunne gjengi kunnskap om hva som er den viktigste forskjellen mellom en tidlig vevsskade og en senskade

kunne gjengi kunnskap om hva som menes med bakgrunnsstråling, hvor stor variasjonen i denne kan være, og hvilke komponenter som inngår

kunne gjengi kunnskap om hvordan mengden av stråling måles og hvilke måleenheter som benyttes

kjenne Strålevernloven av 28.05.2000, spesielt §§ 5 og 13

kunne gjengi kunnskap om generelle kvalitetskrav som stilles til aktuelle røntgenundersøkelser/-bilder

kunne gjengi kunnskap om hvordan slik stråling kan virke på en levende celle og på forskjellige vevstyper

kunne gjengi kunnskap om de stråledoser pasienten utsettes for lokalt ved intraorale tannfilmundersøkelser.

ha kunnskaper om generelle og lokale faktorer som påvirker salivasekresjonen

ha kunnskaper om normal slimhinne o ha kunnskaper om forandret slimhinne

ha kunnskaper om generelle og lokale faktorer som påvirker slimhinnen

Ferdighetsmål (Nivå for radiologi i ferdighetslisten)

ha fått en innføring i journalføring, regler og forskrifter

kunne registrere karies under veiledning

kunne vurdere munnhygiene og registrere normale og patologiske tilstander i gingiva og periodontium på pasient under veiledning.

kunne foreta en klinisk undersøkelse av en pasient og vurdere behovet for røntgenundersøkelse

kunne utføre enkle intraorale røntgenundersøkelser med vinkelhalverings- og parallellteknikk

kunne utføre en bitewing undersøkelse

kunne utføre systematisk granskningsteknikk under veiledning

kunne kvalitetsvurdere bildene de selv har tatt

kunne foreta en klinisk undersøkelse /journalopptak av pasient inkludert - undersøke hode/hals ved inspeksjon, palpasjon og auskultasjon - undersøke intraorale forhold ved inspeksjon, palpasjon og sensibilitetstester

kunne vurdere en aktuell sykehistorie

kunne foreta en generell anamnese

kunne vurdere generell helsetilstand

kunne foreta en ekstra- og intraoral undersøkelse (hode, hals, slimhinner)

kunne utføre salivatester

kunne skille mellom normale og patologiske forhold hva angår slimhinne og salivasekresjon

Holdningsmål

innta en restriktiv holdning til bruk av diagnostisk røntgen, slik at pasienten ikke utsettes for unødvendig røntgenstråling.

være innstilt på å utføre røntgenundersøkelse slik at gjentatte undersøkelser unngås