Læringsmål - 6. semester
Overordnet for semesteret
Studentene skal ha nødvendige kunnskaper om:
- oral mikroflora
- vanlig forekommende orale infeksjoner
- smerte og smertekontroll
- kjevenes vekst og okklusjonsutvikling, det kliniske bildet av de ulike utviklingstrinn, og malokklusjonenes etiologi
Studentene skal ha nødvendige teoretiske og kliniske ferdigheter i å:
- ta opp journal med anamnese og nødvendige kliniske og røntgenologiske undersøkelser
- diagnostisere karies, gingivitt og periodontitt
- forstå prinsippene for kjeveortopedisk diagnose og kunne identifisere avvik i tannsettet
- utføre lokalanestesi
- legge ukompliserte fyllinger
- behandle ukompliserte gingivitter og periodontitter
- kunne informere,instruere og gi pasienter forebyggende tiltak
- Kommunikasjon med pasient
Studentene skal i tillegg kunne utføre enkelte typer mer komplisert behandling
på fantommodell
Kunnskapsmål
Årsaksfaktorer
Studentene skal kunne:
- redegjøre for de periodontale vevs (kjevebenet, tannen, rothinnen, gingiva) makroskopiske og mikroskopiske anatomi
- redegjøre for de periodontale vevs normale fysiologi (blodforsyning, nervereaksjoner, metabolisme og cellulære reaksjoner)
- redegjøre for bakteriell kolonisering av tenner og slimhinner, plaquets og tannstens utvikling og sammensetning både supra- og subgingivalt og dets relasjoner til utvikling av gingivitt og periodontitt, samt kjenne til de viktigste bakterier som inngår, deres taksonomi og mulige patogene betydning
- redegjøre for prinsippene for mekanisk og kjemisk plaque-kontroll og deres kliniske anvendelse
- beskrive de periodontale sykdommers epidemiologi og "naturlige historie" ,samt kunne gjøre rede for forhold som påvirker deres utbredelse i befolkninger, og forstå de begrensninger som følger av metoder og utvalg
Studentene skal kunne redegjøre for:
- individuelle forebyggende tiltak mot karies, slik som kostråd, munnhygienetiltak og fluoridprogrammer
- kjevenes vekst og okklusjonsutvikling og det kliniske bildet av de ulike utviklingsstadier
Diagnostikk og kliniske tilstander
Studentene skal kjenne:
- kriterier for kliniske og røntgenologisk diagnostikk av karies, marginal og apikal periodontitt, samt de vanligste differensialdiagnosene
- beskrive og diskutere/vurdere de vanligste metoder (kliniske og røntgenologiske) som benyttes til periodontal diagnose. beskrive prinsippene for bruk og vedlikehold av de vanligste instrumentene for ikke-kirurgisk periodontittbehandling
- de vanligste kriterier for diagnostikk av patologiske tilstander i mucosa og spyttkjertler, samt orale infeksjoner med bakterier, sopp og virus
- psykologiske metoder for smertekontroll
- de generelle krav som stilles til intraorale røntgenundersøkelser
- forstå og anvende ICD/DA systemet
Kliniske rutiner og behandlinger
Studentene skal kunne:
- være fortrolige med rutiner for aseptikk, journalopptak og bruk av vanlige instrumenter
- redegjøre for de forskjellige fyllingstyper, prepareringsteknikker og materialtyper for konserverende behandling
- vanlige metoder for tørrlegging og matriseteknikk
- tekniske og biologiske aspekter og anvendelsesområder for ulike dentale materialer, inklusive keramer, og kjenne til eventuell korrosjon og nedbrytning
- bruke og vedlikeholde de vanligste instrumentene til ikke-kirurgisk gingivitt- og periodontittbehandling
- kjenne til og utføre salivatester hos pasienter med høy kariesaktivitet
Ferdighetsmål
Kommunikasjon med pasient
Kunnskapsmål
forstå sentrale begreper og forskningsresultater fra generell psykologi og psykobiologi, herunder forskning/teori vedrørende kommunikasjon, etikk læring/betinging, emosjoner, stress og smerteproblematikk.
Ferdighetsmål
mestre intervjuteknikk og kunne gjennomføre profesjonelle samtaler: ta imot pasienten, snakke om/kartlegge pasientens problem, ta opp journal, avslutte samtalen.
mestre grunnleggende kommunikasjonsferdigheter i en situasjon hvor man gjennomfører en odontologisk undersøkelse.
gjennom casusstudier, demonstrasjoner og rollespill ha forberedt seg på hvordan vanlige emosjoner (frykt, sinne/irritasjon) og psykosomatiske reaksjoner kan håndteres i praksis.
gjennom casusstudier, demonstrasjoner og rollespill kunne gjennomføre dialog om behandlingsplanen med pasient, og kunne motivere og instruere pasienten i forebyggende tannhelseatferd.
Holdningsmål
føle seg forpliktet på etisk forsvarlig handling i profesjonell virksomhet og på å skape gode relasjoner til pasienter/medarbeidere.
Diagnostikk og behandlingsplanlegging
Studentene skal kunne:
- føre journal med behandlingsplan basert på anamnese, klinisk og røntgenologisk registrering av status presens
- diagnostisere karies og påvise karieslesjoner klinisk og røntgenologisk
- vurdere pasientens kariesaktivitet, samt behov for akuttbehandling og forebyggende tiltak
- diagnostisere de vanligste former for gingivitt og periodontitt
- beskrive kortsiktige og langsiktige mål for periodontal behandling
- legge behandlingsplan for periodontal behandling i henhold til behandlingsmål
- utføre sensibilitetstesting av tenner
- differensiere mellom periodontale og pulpale symptomer
- utføre BW-undersøkelse med vekt på teknisk utførelse og kvalitetsvurdering
- utføre periapikale røntgenundersøkelser med vekt på teknisk utførelse og kvalitetsvurdering
- kvalitetsvurdere digitale intraorale røntgenundersøkelser (BW og periapikale) med vekt på teknisk utførelse og kvalitetsvurdering
- utføre kvalitetsvurdering og systematisk gransking av BW og periapikale røntgenbilder med vekt på normalanatomiske strukturer, og diagnostikk av karies og marginal og apikal periodontitt
- diagnostisere de vanligst forekommende malokklusjoner
- trace et profilrøntgenbilde, sementere bånd og lime brackets, og diagnostisere malokklusjoner
Kliniske aktiviteter på fantom
Studentene skal kunne utføre:
- innleggspreparering og avtrykk
- bropreparering og avtrykk
- oppsetting av depurasjonsinstrumenter
- subgingival depurasjon
Pasientrelatert behandling og aktiviteter
Studentene skal kunne:
- utføre lokal og regional anestesi
- informere om årsaker til periodontitt og instruere pasientene i periodontitt profylakse.
- gjennomføre behandling av enkle gingivitter og periodontitter
- preparere enkle kaviteter, tørrlegge, tilpasse matrise og legge enkle fyllinger
- gi nødvendig kariesprofylakse og fluorterapi
Farmakologi
Studentene skal:
- kunne terapiprinsippene for legemidler som har direkte eller indirekte analgetisk effekt på det perifere og/eller det sentrale nervesystemet.
- kunne disse legemidlenes farmakodynamiske/farmakokinetiske effekter inkludert bivirkninger og kontraindikasjoner.
- kunne virkningsmekanismene, kontraindikasjoner og bivirkninger samt terapiprinsippene for de lokalanestetika som benyttes i odontologisk praksis
- kunne redegjøre for orale skyllemidlers farmakodynamiske effekter inkludert bivirkninger.
- kunne fluors farmakokinetikk og toksikologi.
- kunne virkningsmekanismer og bivirkninger for antacida, syresekresjonshemmere, cytoprotektiva og laxantia.
- kunne medikamentelle angrepspunkter for påvirkning av motilitet i gastrointestinaltraktus.
- kunne virkningsmekanismer for midler mot diare og for prokinetiske midler.
- kunne årsaksforhold til ulcusrisiko ved NSAID/SAID og forebyggelse av den
- kunne virkningsmekanismer og behandlings-prinsipper for midler mot kvalme og brekninger
- kjenne legemidler og deres virkningsmekanismer mot sten-, kolikksmerter, diare, obstipasjon, malabsorpsjon (ved pancreassvikt) og inflammatorisk tarmsykdom
- kunne redegjøre for medikamentelle behandlingsprinsipper for diabetessykdom.
- kjenne til bivirkninger og kontraindikasjoner for perorale og parenterale antidiabetika med spesiell vekt på interaksjoner med odontologisk medikamentell og ikke medikamentell behandling
- kunne medikamentelle behandlingsprinsipper for thyroideafunksjonsforstyrrelser og andre hormonforstyrrelser inkludert binyrebarksvikt
- kjenne til prinsippene for medikamentell antikonsepsjon, bivirkninger og interaksjoner med odontologisk medikamentell behandling
- kunne de viktigste desinfeksjonsmidlers farmakodynamiske effekter og toksikologi
Klinikkhygiene
Studentene skal:
Kunnskapsmål
- kunne gjøre rede for samspillet mellom klinikkenes hygieneregime, smittekilder og smitteoverføring
- kunne gjøre rede for generelle forholdsregler vedrørende infeksjonskontroll
-
kunne gjøre rede for forholdsregler rettet mot pasienten
- kunne gjøre rede for forholdsregler rettet mot tannlegekontorets personell
- kjenne gjeldende desinfeksjons- og steriliseringsprosedyrer, samt vedlikehold av instrumentariet
Ferdighetsmål
- kunne iverksette adekvat klinikkhygiene
- kunne anvende klinikkens utstyr og materialer
Holdningsmål
sikre pasienter, ansatte og seg selv mot overførbare infeksjoner i tannklinikken