Læringsmål - 7. semester
Inflammasjon - Skader - Bivirkninger av
biomaterialer - Kjeveortopedi -
Bittfunksjonslære/dysfunksjon - Allmenn odontologi voksen (Behandlingsplanlegging -
Samarbeid - Periodonti - Kariologi/fyllingsterapi - Endodonti - Protetikk og bittfunksjon) -
Røntgenundersøkelser med introduksjon av
panoramarøntgen (OPG) - Patologi og
autoimmune sykdommer - Sykehustjeneste
ØNH/oral kirurgi - Farmakologi
Målet for dette semesteret er at studentene skal forstå
årsaksammenhenger mellom ytre påvirkning og individets reaksjoner.
De må kjenne ulike typer vevsreaksjoner og ulike måter å behandle
disse på. De må også kjenne til den naturlige aldringsprosess som
skjer i organismen, og de må kjenne til de generelle medisinske
faktorer som kan ha betydning for oral helse. Videre skal
studentene i dette semesteret utvikle selvstendige holdninger til
valg av behandlinger ut fra en gitt sykdomstilstand, og de må øke
sine ferdigheter innenfor praktiske sider av odontologistudiet. Det
forventes at studentene skal kunne ta selvstendige avgjørelser og
kunne begrunne disse. Det er viktig å utvikle de holdningsmessige
aspekter ved pasientbehandlingen, både mht pasientkommunikasjon og
mht kvalitetsmessige sider ved den odontologiske diagnostikk og
behandling. Det er videre viktig at studentene øker sine
praktisk-kliniske kunnskaper og ferdigheter.
Kunnskaps-, ferdighets- og holdningsmål for de ulike
undervisningsblokkene
Kunnskapsmål
Studenten skal:
- forstå vevsreaksjoner som kan følge inflammatoriske prosesser,
og ha kunnskap om årsakssammenhengen mellom slike prosesser og
individets forskjellige forsvarsmekanismer.
- kunne beskrive akutte og kroniske inflammasjoner, infeksiøs
spredning og aktuelle behandlingsformer for disse prosesser
- ha kunnskap om bakterielle og virale angreps- og
forsvarsmekanismer.
- ha kunnskap om immunpatologiske forsvarsmekanismer og
immunsvikt-tilstander.
- ha kjennskap til spesielle immunpatologiske reaksjoner i
munnhule og kjever.
- ha kunnskap noe om de vanligste ØNH- tilstander og mulige
følgetilstander.
- ha kunnskap om sårtilheling.
- ha kunnskap om røntgenologiske funn ved kjeveinfeksjoner
relatert til periodontale og endodontale spredningsveier.
- ha kunnskap om nytten og begrensningen av OPG versus intraorale
røntgenundersøkelser.
Ferdighetsmål:
Studenten skal kunne diagnostisere:
- inflammasjoner i gingiva, pulpa, periodontiet, slimhinner og
muskler/skjelett/ledd.
- beskrive tannmobilitet og furkasjonsinvolvement med angivelse
av grader
- de vanligste ØNH-sykdommer.
Studenten skal:
- kunne legge plan for behandling av inflammasjoner i munn,
muskler og ledd med skinneterapi, fysikalske øvelser, injeksjoner i
muskler/ledd, samt farmakoterapi, og selvstendig gjennomføre
behandlingsplanen.
- kunne legge behandlingsplan for inflammasjoner i pulpa,
periodontiet og kjeveknokkelen, og under veiledning utføre
behandlingsplanen.
- kunne igangsette målrettet odontologisk farmakoterapi på
grunnlag av pasientens sykdomsbilde og under hensyntagen til
eventuelt tidligere igangsatt farmakoterapi.
Som skader i denne sammenheng regnes:
- ufrivillig perforasjon av frisk pulpa, lateral perforasjon til
rothinne ved preparering for stiftforankring
- longitudinell rotfraktur pga korrosjonsprodukter fra
stiftmateriale.
- infraksjoner med eventuell partiell kuspefraktur utløst av
kontraksjonsspenninger i kompositte fyllingsmaterialer.
- rotfraktur ved ekstraksjoner, oro-antrale kommunikasjoner
(eventuelt fistel) etter ekstraksjoner, partiell
tuberavløsning.
- traumatisk artritt i kjeveleddet, utløst av kraftig og
langvarig gaping under odontologisk behandling.
- som skader regnes også tvangsføring pga kuspeinterferens etter
krone-broterapi.
- ledering av munnslimhinnen pga mekaniske eller kjemiske
agens.
- nevrasteni som følge av kompliserte tannekstraksjoner eller
kjevekirurgi.
- postoperative alveolitter.
- hematomer.
- emfysem forvoldt av trykkluft fra luftturbin.
Kunnskapsmål:
Studenten skal kunne:
- bedømme skader på kjever og ha kunnskap om slike skaders
forventede vevsreaksjoner.
- redegjøre for årsakssammenhengen mellom traume mot
tenner/støttevev og forventede vevsreaksjoner ved slike
skader.
- beskrive forventede vevsreaksjoner ved: skader i kjeveleddet
forårsaket av traume mot leddet, overbelastning av festetenner for
protetiske erstatninger, herunder medregnet implantatsystemer.
- redegjøre for iatrogene effekter ved tannregulering.
Ferdighetsmål:
Studenten skal kunne:
- røntgenologisk diagnostisere skader på benet støttevev.
- diagnostisere de nedenfor spesifiserte skader oppstått ved
eller som en følge av odontologisk behandling, og under veiledning
iverksette behandling av slike skader som lar seg behandle.
- røntgenologisk kunne diagnostisere interne og eksterne
rotresorpsjoner som skyldes tannregulering.
Holdningsmål:
Studenten skal:
- under behandlingsplanleggingen tilstrebe slike langsiktige
løsninger som tjener pasienten best, men også være åpen for å
diskutere alternative løsninger dersom pasientens økonomi tilsier
dette.
- være motivert for og instruere pasienten i nødvendig
munnhygiene og sørge for profesjonell oppfølging i hygienefasen ved
å tilstrebe nært og godt samarbeid med andre i
tannhelseteamet.
- i alle tilfeller som gjelder skader ved eller som følge av
odontologisk behandling utført av andre forholde seg nøytral til
ansvarsforholdet, men på forespørsel meddele pasienten hans
rettigheter.
Kunnskapsmål:
Studenten skal:
- kunne beskrive typiske vevsreaksjoner på sementer, resorberbare
materialer, desinfeksjonsstoffer, dentale fyllingsmaterialer og
implantater.
- kunne ha kjennskap til mulige
toksiske-/hypersensitivitets-reaksjoner
- kjenne til korrosjon i forbindelse med metaller
- anvende kunnskapene om korrosjon på galvaniske celler dannet av
dentale materialer
Ferdighetsmål:
Der vevsreaksjonene er av en slik art at strakstiltak er
nødvendig, skal studenten kunne foreslå slike tiltak og under
tilsyn utføre disse.
Holdningsmål:
Studenten skal:
- ha forståelse for pasientens negative reaksjoner på tannlegens
valg av biomateriale, og må ha slike faktakunnskaper om allergiske
reaksjoner at de kan meddeles pasienten i et språk som vedkommende
har mulighet til å forstå.
- lære seg regler for bruk av odontologiske biomaterialer
Kunnskapsmål:
Studenten skal ha kunnskap om:
- normal okklusjonsutvikling
- malokklusjonenens utvikling og morfologi
- vevsreksjoner ved kjeveortopedisk behandling
Studenten skal ha kjennskap til:
- kjeveortopediske materialer og apparater, slik man får bruk for
det på klinikken
- behandlingsalternativer for ulike malokklusjoner
Ferdighetsmål:
Studenten skal:
- kunne motta kjeveortopediske pasienter, informere dem og deres
foresatte om hva som er galt og hvorfor en behandling er ønskelig,
eventuelt ikke ønskelig.
- kunne informere om hva behandlingen går ut på, hvilke apparat
som skal brukes og hvordan, og hva det kreves av pasienten og
foresatte for at det skal bli et vellykket resultat.
- kunne starte behandlingen av en enkel malokklusjon.
- kunne retningslinjene for retensjon og faktorene som påvirker
stabiliteten etter kjeveortopedisk behandling
- kunne gi råd til voksne pasienter om muligheter for
kjeveortopedisk behandling
Holdningsmål:
- studenten må være motivert for å påvirke pasienter med
ortodontisk apparatur til et optimalt renhold
- studentene skal utvikle gjensidig forståelse for de respektive
yrkesprofesjoner, og motivere de til senere samarbeid i
yrkeslivet
Kunnskapsmål:
Studenten skal:
- kjenne vanlige temporomandibulære forstyrrelser (TMF) og deres
symptomatologi, epidemiologi, etiologi,
diagnostikk/differensialdiagnostikk og terapi.
Ferdighetsmål:
Studenten skal:
- kunne undersøke pasienter med TMF og registrere tannslitasje,
måle kjevebevegelighet og palpere kjeve/ansikts/nakkemuskler.
- kunne diagnostisere ulike former av TMF som artritt, artrose,
diskusforskyving, myalgi og patologisk attrisjon.
- kunne diagnostisere og behandle pasienter med TMF.
- kunne informere om lidelsens sannsynlige årsakssammenhenger og
mulige utvikling.
- kunne instruere i muskeløvelser.
- kjenne kriteriene for behandling med en myk akrylatskinne og en
stabiliseringsskinne på pasient
- kunne foreta en enkel korreksjonssliping av interferenser.
Holdningsmål:
- Kjenne sin begrensning i behandlingen av pasienter med
TMF.
Kunnskapsmål:
Studenten skal:
- ha kunnskap om årsaksammenhenger mellom ytre påvirkning og
individets reaksjon.
- ha kunnskap om prinsipper for odontologisk behandling av voksne
pasienter.
- ha kunnskap om biomaterialer som brukes i odontologisk
behandling av voksne pasienter.
- ha kunnskap om kariesdiagnostiske metoders styrke og svakheter
i forskjellige kliniske situasjoner.
- ha kunnskap om tannbehandling som kan skape kariesrisiko.
- kunne gi en oversikt over aktuelle stønadsordninger i
forbindelse med tannbehandling og angi hovedprinsipper for
ordningene.
- kunne fylle ut aktuelle skjemaer i forbindelse med
stønadsordninger
Ferdighetsmål:
Behandlingspanlegging
- studenten skal:
- kunne føre en fullstendig journal og legge en behandlingsplan
basert på anamnese, klinisk og røntgenologisk undersøkelse og
registrering av status presens.
- tilpasse behandlingsplan ut fra pasientens ønsker og
økonomi.
Samarbeid - studenten skal:
- ha dokumentert minst en pasient som har gjennomgått systematisk
periodontittbehandling og en kontrollpasient som har blitt
behandlet i samarbeid med tannpleierstudent
- gjennom denne læringen utvikle gjensidig forståelse for de
respektive yrkesprofesjoner, og motivere dem til senere samarbeid i
yrkeslivet
Periodonti - studenten skal:
- redegjøre for de faktorer (generelle og lokale) som påvirker
organismens reaksjon på plaque (plaque retensjoner, generelle
sykdommer, systemiske tilstander, røyking, stress etc. og deres
relative betydning)
- beskrive de periodontale lidelsers patogenese på cellulært og
molykylært plan
- redegjøre for og diskutere forskjellige tilnærmelser i
plaque-kontroll basert periodontittbehandling, derunder
fordeler/ulemper, indikasjoner/kontraindikasjoner ved kirurgisk og
ikke-kirurgisk behandling
- beskrive tilheling etter kirurgisk og ikke-kirurgisk
periodontittbehandling, samt gjøre rede for forhold som kan påvirke
tilhelingen
- beskrive de biologiske prinsipper som ligger til grunn for
forskjellige former for styrt vevsregenerasjon, samt deres
eventuelle anvendelsesområder innen periodontittbehandlingen
- beskrive rasjonalet for etterkontroll, oppfølging og
støttebehandling etter systematisk periodontittbehandling
- beskrive forskjellige furkasjoners anatomi, grader av
involvement pga periodontitt, behandlingsalternativer og
prognoser
- redegjøre for differentialdiagnostiske problemer relatert til
pulpale og periapikale tilstander og deres klinikk
- beskrive prinsipielle tilnærmelser til problemer som involverer
pulpale og periodontale lidelser på samme tid
Kariologi/fyllingsterapi -
studenten skal:
- kunne stille en kariesdiagnose
- planlegge en behandling og iverksette enkle
kariesprofylaksetiltak
- utføre enkel operativ kariesterapi
- i samarbeid med lærer utføre mer komplisert kariesutredning og
behandling.
- i samarbeid med lærer utføre enklere innleggsterapi.
Endodonti - studenten skal:
- kunne utføre enkle rotbehandlinger.
- kunne gjøre endodontisk undersøkelse
- kunne diagnostisere pulpitt og apikal periodontitt
- være fortrolige med prinsippene for endodontisk aseptikk
- kunne informere pasienter om endodontiske sykdommer
Protetikk
og bittfunksjon - studenten skal:
- kunne utføre enkle krone/bro-restaureringer.
- kunne diagnostisere pasienter med TMD
- beherske alle faser i forbindelse med fremstillingsprosessen
ihht prosedyrehåndboken for partiell avtagbar protese
- kunne indikasjoner/kontraindikasjoner, krav til retensjon og
formgivning for fast protetikk
- fremstille partiell protese
- avtagbare partielle plateproteser.
Indikasjoner/kontrainikasjoner. Design og funksjon.
Kunnskapsmål:
Studenten skal kunne:
- kjenne til de generelle kvalitetskrav som stilles til aktuelle
røntgenundersøkelser/bilder
- kjenne til indikasjonsområder for en OPG-undersøkelse.
- redegjøre for nytten og begrensningen av OPG versus intraorale
røntgenundersøkelser ved diagnostikk av inflammatoriske prosesser
og tann-/kjevefrakturer.
- kjenne til begrensningen av en OPG-undersøkelse når det gjelder
diagnostikk av kjevehuler og kjeveledd (TMD).
- redegjøre for projeksjonen, samt vanlige feil ved en
OPG-undersøkelse og hvordan dette påvirker
bildekvaliteten/diagnostikken.
- kjenne normalanatomi på OPG samt tann- og okklusalfilmer
Ferdighetsmål (nivå i ferdighetslisten):
Studenten skal kunne:
- kvalitetsvurdere bilder: Intraoral tannfilm, okklusalfilm og
OPG
- utføre systematisk gransking: Intraoral tannfilm i all
kvadranter
- utføre angitte okklusalfilmundersøkelser (teknisk
utførelse)
- utføre OPG-undersøkelser (teknisk utførelse)
Holdningsmål:
Studenten bør:
- kritisk vurdere behovet for en eventuell røntgenundersøkelse og
hva slags undersøkelse som vil være tilstrekkelig.
- ha en restriktiv holdning til bruk av intraorale eller
panoramarøntgen-undersøkelser for å begrense stråledosen til
pasienten.
Kunnskapsmål:
Studenten skal ha kunnskap om:
- bakterielle og virale angrepsmekanismer og
forsvarsmekanismer
- immunologiske forsvarsmekanismer og immunsvikttilstander
- immunpatologiske reaksjoner i munnhule/kjever
- klinisk og histologisk bilde av infeksiøse og non-infeksiøse
orale slimhinnesykdommer
- periapikale inflammatoriske prosesser, herunder periapikal
cyste
Ferdighetsmål:
Studenten skal kunne:
- rekvirere histologiske og immunpatologiske prøver
Kunnskapsmål:
Studenten skal ha kunnskap om:
- skader på kjever og tilhørende vevsreaksjoner
- sår, sårbehandling, sårtilheling
- de vanligste ØNH tilstander
- munnhulens betydning ved generell-medisinske tilstander
- odontogene infeksjoner og deres spredningsveier
- ekstraksjon av tenner
Ferdighetsmål:
Studenten skal kunne:
- diagnostisere skader på tenner, kjever
- diagnostisere og behandle komplikasjoner ved tannekstraksjoner
og mindre kirurgiske inngrep
- diagnostisere ØNH tilstander som sinusitt, otitt
- diagnostikk og behandling av allergiske reaksjoner
Kunnskapsmål:
Studenten skal:
- kunne virkningsmekanismene bak legemidlers analgetiske,
antipyretiske og antiiflammatoriske effekter.
- kunne prinsippene for behandling med SAID/NSAID og andre med
antiinflammatorisk virkning på akutt og kronisk inflammasjon, samt
bivirkninger og forsiktighetsregler.
- kunne mekanismer, effekter, bivirkninger og
farmakologiske/farmakokinetiske interaksjoner for antitrombotiske
og andre hematologiske legemidler.
- ha kjennskap til cytostatika, hormoner og benmargstimulerende
legemidler som brukes i kreftbehandlingen samt kunne deres
virkningsmekanismer og bivirkninger.
- kunne de grupper av legemidler som anvendes i øre, nese-
halsregionen samt virkningsmekanismer, bivirkninger og
kontraindikasjoner. Oftalmologiske midler samt deres
vikrningsmekanismer skal også kjennes.
- kunne virkningsmekansimene, bivirkninger og forsiktighetsregler
for de viktigste gruppene av antibiotika/
kjemoterapeutika/antimykotika og antivirale legemidler.
- kunne behandlingsprinsippene av
antibiotika/kjemoterapeutika/antimykotika og antivirale midler ved
odontologiske tilstander inkludert infeksjonsprofylakse.
- kunne redegjøre for de mekanismer som muliggjør resistens
overfor antibiotika/kjemoterapeutika og for hvorledes man kan unngå
dette.
- kunne hovedgrupper og virkningsprinsipper for immunmodulerende
midler, samt bivirkninger og odontologiske interaksjoner
|