Læringsmål - 7. semester

Inflammasjon - Skader - Bivirkninger av biomaterialer - Kjeveortopedi - Bittfunksjonslære/dysfunksjon - Allmenn odontologi voksen (Behandlingsplanlegging - Samarbeid - Periodonti - Kariologi/fyllingsterapi - Endodonti - Protetikk og bittfunksjon) - Røntgenundersøkelser med introduksjon av panoramarøntgen (OPG) - Patologi og autoimmune sykdommer - Sykehustjeneste ØNH/oral kirurgi - Farmakologi

Overordnet for semesteret

Målet for dette semesteret er at studentene skal forstå årsaksammenhenger mellom ytre påvirkning og individets reaksjoner. De må kjenne ulike typer vevsreaksjoner og ulike måter å behandle disse på. De må også kjenne til den naturlige aldringsprosess som skjer i organismen, og de må kjenne til de generelle medisinske faktorer som kan ha betydning for oral helse. Videre skal studentene i dette semesteret utvikle selvstendige holdninger til valg av behandlinger ut fra en gitt sykdomstilstand, og de må øke sine ferdigheter innenfor praktiske sider av odontologistudiet. Det forventes at studentene skal kunne ta selvstendige avgjørelser og kunne begrunne disse. Det er viktig å utvikle de holdningsmessige aspekter ved pasientbehandlingen, både mht pasientkommunikasjon og mht kvalitetsmessige sider ved den odontologiske diagnostikk og behandling. Det er videre viktig at studentene øker sine praktisk-kliniske kunnskaper og ferdigheter.

Kunnskaps-, ferdighets- og holdningsmål for de ulike undervisningsblokkene

Inflammasjon

Kunnskapsmål
Studenten skal:
  • forstå vevsreaksjoner som kan følge inflammatoriske prosesser, og ha kunnskap om årsakssammenhengen mellom slike prosesser og individets forskjellige forsvarsmekanismer.
  • kunne beskrive akutte og kroniske inflammasjoner, infeksiøs spredning og aktuelle behandlingsformer for disse prosesser
  • ha kunnskap om bakterielle og virale angreps- og forsvarsmekanismer.
  • ha kunnskap om immunpatologiske forsvarsmekanismer og immunsvikt-tilstander.
  • ha kjennskap til spesielle immunpatologiske reaksjoner i munnhule og kjever.
  • ha kunnskap noe om de vanligste ØNH- tilstander og mulige følgetilstander.
  • ha kunnskap om sårtilheling.
  • ha kunnskap om røntgenologiske funn ved kjeveinfeksjoner relatert til periodontale og endodontale spredningsveier.
  • ha kunnskap om nytten og begrensningen av OPG versus intraorale røntgenundersøkelser.
Ferdighetsmål:
Studenten skal kunne diagnostisere:
  • inflammasjoner i gingiva, pulpa, periodontiet, slimhinner og muskler/skjelett/ledd.
  • beskrive tannmobilitet og furkasjonsinvolvement med angivelse av grader
  • de vanligste ØNH-sykdommer.
Studenten skal:
  • kunne legge plan for behandling av inflammasjoner i munn, muskler og ledd med skinneterapi, fysikalske øvelser, injeksjoner i muskler/ledd, samt farmakoterapi, og selvstendig gjennomføre behandlingsplanen.
  • kunne legge behandlingsplan for inflammasjoner i pulpa, periodontiet og kjeveknokkelen, og under veiledning utføre behandlingsplanen.
  • kunne igangsette målrettet odontologisk farmakoterapi på grunnlag av pasientens sykdomsbilde og under hensyntagen til eventuelt tidligere igangsatt farmakoterapi.

Skader

Som skader i denne sammenheng regnes:
  • ufrivillig perforasjon av frisk pulpa, lateral perforasjon til rothinne ved preparering for stiftforankring
  • longitudinell rotfraktur pga korrosjonsprodukter fra stiftmateriale.
  • infraksjoner med eventuell partiell kuspefraktur utløst av kontraksjonsspenninger i kompositte fyllingsmaterialer.
  • rotfraktur ved ekstraksjoner, oro-antrale kommunikasjoner (eventuelt fistel) etter ekstraksjoner, partiell tuberavløsning.
  • traumatisk artritt i kjeveleddet, utløst av kraftig og langvarig gaping under odontologisk behandling.
  • som skader regnes også tvangsføring pga kuspeinterferens etter krone-broterapi.
  • ledering av munnslimhinnen pga mekaniske eller kjemiske agens.
  • nevrasteni som følge av kompliserte tannekstraksjoner eller kjevekirurgi.
  • postoperative alveolitter.
  • hematomer.
  • emfysem forvoldt av trykkluft fra luftturbin.
Kunnskapsmål:
Studenten skal kunne:
  • bedømme skader på kjever og ha kunnskap om slike skaders forventede vevsreaksjoner.
  • redegjøre for årsakssammenhengen mellom traume mot tenner/støttevev og forventede vevsreaksjoner ved slike skader.
  • beskrive forventede vevsreaksjoner ved: skader i kjeveleddet forårsaket av traume mot leddet, overbelastning av festetenner for protetiske erstatninger, herunder medregnet implantatsystemer.
  • redegjøre for iatrogene effekter ved tannregulering.
Ferdighetsmål:
Studenten skal kunne:
  • røntgenologisk diagnostisere skader på benet støttevev.
  • diagnostisere de nedenfor spesifiserte skader oppstått ved eller som en følge av odontologisk behandling, og under veiledning iverksette behandling av slike skader som lar seg behandle.
  • røntgenologisk kunne diagnostisere interne og eksterne rotresorpsjoner som skyldes tannregulering.
Holdningsmål:
Studenten skal:
  • under behandlingsplanleggingen tilstrebe slike langsiktige løsninger som tjener pasienten best, men også være åpen for å diskutere alternative løsninger dersom pasientens økonomi tilsier dette.
  • være motivert for og instruere pasienten i nødvendig munnhygiene og sørge for profesjonell oppfølging i hygienefasen ved å tilstrebe nært og godt samarbeid med andre i tannhelseteamet.
  • i alle tilfeller som gjelder skader ved eller som følge av odontologisk behandling utført av andre forholde seg nøytral til ansvarsforholdet, men på forespørsel meddele pasienten hans rettigheter.

Bivirkninger av biomaterialer

Kunnskapsmål:
Studenten skal:
  • kunne beskrive typiske vevsreaksjoner på sementer, resorberbare materialer, desinfeksjonsstoffer, dentale fyllingsmaterialer og implantater.
  • kunne ha kjennskap til mulige toksiske-/hypersensitivitets-reaksjoner
  • kjenne til korrosjon i forbindelse med metaller
  • anvende kunnskapene om korrosjon på galvaniske celler dannet av dentale materialer
Ferdighetsmål:
Der vevsreaksjonene er av en slik art at strakstiltak er nødvendig, skal studenten kunne foreslå slike tiltak og under tilsyn utføre disse.

Holdningsmål:
Studenten skal:
  • ha forståelse for pasientens negative reaksjoner på tannlegens valg av biomateriale, og må ha slike faktakunnskaper om allergiske reaksjoner at de kan meddeles pasienten i et språk som vedkommende har mulighet til å forstå.
  • lære seg regler for bruk av odontologiske biomaterialer

Kjeveortopedi

Kunnskapsmål:
Studenten skal ha kunnskap om:
  • normal okklusjonsutvikling
  • malokklusjonenens utvikling og morfologi
  • vevsreksjoner ved kjeveortopedisk behandling
Studenten skal ha kjennskap til:
  • kjeveortopediske materialer og apparater, slik man får bruk for det på klinikken
  • behandlingsalternativer for ulike malokklusjoner
Ferdighetsmål:
Studenten skal:
  • kunne motta kjeveortopediske pasienter, informere dem og deres foresatte om hva som er galt og hvorfor en behandling er ønskelig, eventuelt ikke ønskelig.
  • kunne informere om hva behandlingen går ut på, hvilke apparat som skal brukes og hvordan, og hva det kreves av pasienten og foresatte for at det skal bli et vellykket resultat.
  • kunne starte behandlingen av en enkel malokklusjon.
  • kunne retningslinjene for retensjon og faktorene som påvirker stabiliteten etter kjeveortopedisk behandling
  • kunne gi råd til voksne pasienter om muligheter for kjeveortopedisk behandling
Holdningsmål:
  • studenten må være motivert for å påvirke pasienter med ortodontisk apparatur til et optimalt renhold
  • studentene skal utvikle gjensidig forståelse for de respektive yrkesprofesjoner, og motivere de til senere samarbeid i yrkeslivet

Bittfunksjonslære - dysfunksjon

Kunnskapsmål:
Studenten skal:
  • kjenne vanlige temporomandibulære forstyrrelser (TMF) og deres symptomatologi, epidemiologi, etiologi, diagnostikk/differensialdiagnostikk og terapi.
Ferdighetsmål:
Studenten skal:
  • kunne undersøke pasienter med TMF og registrere tannslitasje, måle kjevebevegelighet og palpere kjeve/ansikts/nakkemuskler.
  • kunne diagnostisere ulike former av TMF som artritt, artrose, diskusforskyving, myalgi og patologisk attrisjon.
  • kunne diagnostisere og behandle pasienter med TMF.
  • kunne informere om lidelsens sannsynlige årsakssammenhenger og mulige utvikling.
  • kunne instruere i muskeløvelser.
  • kjenne kriteriene for behandling med en myk akrylatskinne og en stabiliseringsskinne på pasient
  • kunne foreta en enkel korreksjonssliping av interferenser.
Holdningsmål:
  • Kjenne sin begrensning i behandlingen av pasienter med TMF.

Allmenn odontologi voksen

Kunnskapsmål:
Studenten skal:
  • ha kunnskap om årsaksammenhenger mellom ytre påvirkning og individets reaksjon.
  • ha kunnskap om prinsipper for odontologisk behandling av voksne pasienter.
  • ha kunnskap om biomaterialer som brukes i odontologisk behandling av voksne pasienter.
  • ha kunnskap om kariesdiagnostiske metoders styrke og svakheter i forskjellige kliniske situasjoner.
  • ha kunnskap om tannbehandling som kan skape kariesrisiko.
  • kunne gi en oversikt over aktuelle stønadsordninger i forbindelse med tannbehandling og angi hovedprinsipper for ordningene.
  • kunne fylle ut aktuelle skjemaer i forbindelse med stønadsordninger
Ferdighetsmål:
Behandlingspanlegging - studenten skal:
  • kunne føre en fullstendig journal og legge en behandlingsplan basert på anamnese, klinisk og røntgenologisk undersøkelse og registrering av status presens.
  • tilpasse behandlingsplan ut fra pasientens ønsker og økonomi.
Samarbeid - studenten skal:
  • ha dokumentert minst en pasient som har gjennomgått systematisk periodontittbehandling og en kontrollpasient som har blitt behandlet i samarbeid med tannpleierstudent
  • gjennom denne læringen utvikle gjensidig forståelse for de respektive yrkesprofesjoner, og motivere dem til senere samarbeid i yrkeslivet
Periodonti - studenten skal:
  • redegjøre for de faktorer (generelle og lokale) som påvirker organismens reaksjon på plaque (plaque retensjoner, generelle sykdommer, systemiske tilstander, røyking, stress etc. og deres relative betydning)
  • beskrive de periodontale lidelsers patogenese på cellulært og molykylært plan
  • redegjøre for og diskutere forskjellige tilnærmelser i plaque-kontroll basert periodontittbehandling, derunder fordeler/ulemper, indikasjoner/kontraindikasjoner ved kirurgisk og ikke-kirurgisk behandling
  • beskrive tilheling etter kirurgisk og ikke-kirurgisk periodontittbehandling, samt gjøre rede for forhold som kan påvirke tilhelingen
  • beskrive de biologiske prinsipper som ligger til grunn for forskjellige former for styrt vevsregenerasjon, samt deres eventuelle anvendelsesområder innen periodontittbehandlingen
  • beskrive rasjonalet for etterkontroll, oppfølging og støttebehandling etter systematisk periodontittbehandling
  • beskrive forskjellige furkasjoners anatomi, grader av involvement pga periodontitt, behandlingsalternativer og prognoser
  • redegjøre for differentialdiagnostiske problemer relatert til pulpale og periapikale tilstander og deres klinikk
  • beskrive prinsipielle tilnærmelser til problemer som involverer pulpale og periodontale lidelser på samme tid
Kariologi/fyllingsterapi - studenten skal:
  • kunne stille en kariesdiagnose
  • planlegge en behandling og iverksette enkle kariesprofylaksetiltak
  • utføre enkel operativ kariesterapi
  • i samarbeid med lærer utføre mer komplisert kariesutredning og behandling.
  • i samarbeid med lærer utføre enklere innleggsterapi.
Endodonti - studenten skal:
  • kunne utføre enkle rotbehandlinger.
  • kunne gjøre endodontisk undersøkelse
  • kunne diagnostisere pulpitt og apikal periodontitt
  • være fortrolige med prinsippene for endodontisk aseptikk
  • kunne informere pasienter om endodontiske sykdommer
Protetikk og bittfunksjon - studenten skal:
  • kunne utføre enkle krone/bro-restaureringer.
  • kunne diagnostisere pasienter med TMD
  • beherske alle faser i forbindelse med fremstillingsprosessen ihht prosedyrehåndboken for partiell avtagbar protese
  • kunne indikasjoner/kontraindikasjoner, krav til retensjon og formgivning for fast protetikk
  • fremstille partiell protese
  • avtagbare partielle plateproteser. Indikasjoner/kontrainikasjoner. Design og funksjon.

Røntgenundersøkelser med introduksjon av panoramarøntgen (OPG)

Kunnskapsmål:
Studenten skal kunne:
  • kjenne til de generelle kvalitetskrav som stilles til aktuelle røntgenundersøkelser/bilder
  • kjenne til indikasjonsområder for en OPG-undersøkelse.
  • redegjøre for nytten og begrensningen av OPG versus intraorale røntgenundersøkelser ved diagnostikk av inflammatoriske prosesser og tann-/kjevefrakturer.
  • kjenne til begrensningen av en OPG-undersøkelse når det gjelder diagnostikk av kjevehuler og kjeveledd (TMD).
  • redegjøre for projeksjonen, samt vanlige feil ved en OPG-undersøkelse og hvordan dette påvirker bildekvaliteten/diagnostikken.
  • kjenne normalanatomi på OPG samt tann- og okklusalfilmer
Ferdighetsmål (nivå i ferdighetslisten):
Studenten skal kunne:
  • kvalitetsvurdere bilder: Intraoral tannfilm, okklusalfilm og OPG
  • utføre systematisk gransking: Intraoral tannfilm i all kvadranter
  • utføre angitte okklusalfilmundersøkelser (teknisk utførelse)
  • utføre OPG-undersøkelser (teknisk utførelse)
Holdningsmål:
Studenten bør:
  • kritisk vurdere behovet for en eventuell røntgenundersøkelse og hva slags undersøkelse som vil være tilstrekkelig.
  • ha en restriktiv holdning til bruk av intraorale eller panoramarøntgen-undersøkelser for å begrense stråledosen til pasienten.

Patologi og autoimmune sykdommer

Kunnskapsmål:
Studenten skal ha kunnskap om:
  • bakterielle og virale angrepsmekanismer og forsvarsmekanismer
  • immunologiske forsvarsmekanismer og immunsvikttilstander
  • immunpatologiske reaksjoner i munnhule/kjever
  • klinisk og histologisk bilde av infeksiøse og non-infeksiøse orale slimhinnesykdommer
  • periapikale inflammatoriske prosesser, herunder periapikal cyste
Ferdighetsmål:
Studenten skal kunne:
  • rekvirere histologiske og immunpatologiske prøver

Sykehustjeneste ØNH/oral kirurgi

Kunnskapsmål:
Studenten skal ha kunnskap om:
  • skader på kjever og tilhørende vevsreaksjoner
  • sår, sårbehandling, sårtilheling
  • de vanligste ØNH tilstander
  • munnhulens betydning ved generell-medisinske tilstander
  • odontogene infeksjoner og deres spredningsveier
  • ekstraksjon av tenner

Ferdighetsmål:
Studenten skal kunne:

  • diagnostisere skader på tenner, kjever
  • diagnostisere og behandle komplikasjoner ved tannekstraksjoner og mindre kirurgiske inngrep
  • diagnostisere ØNH tilstander som sinusitt, otitt
  • diagnostikk og behandling av allergiske reaksjoner

Farmakologi

Kunnskapsmål:
Studenten skal:
  • kunne virkningsmekanismene bak legemidlers analgetiske, antipyretiske og antiiflammatoriske effekter.
  • kunne prinsippene for behandling med SAID/NSAID og andre med antiinflammatorisk virkning på akutt og kronisk inflammasjon, samt bivirkninger og forsiktighetsregler.
  • kunne mekanismer, effekter, bivirkninger og farmakologiske/farmakokinetiske interaksjoner for antitrombotiske og andre hematologiske legemidler.
  • ha kjennskap til cytostatika, hormoner og benmargstimulerende legemidler som brukes i kreftbehandlingen samt kunne deres virkningsmekanismer og bivirkninger.
  • kunne de grupper av legemidler som anvendes i øre, nese- halsregionen samt virkningsmekanismer, bivirkninger og kontraindikasjoner. Oftalmologiske midler samt deres vikrningsmekanismer skal også kjennes.
  • kunne virkningsmekansimene, bivirkninger og forsiktighetsregler for de viktigste gruppene av antibiotika/ kjemoterapeutika/antimykotika og antivirale legemidler.
  • kunne behandlingsprinsippene av antibiotika/kjemoterapeutika/antimykotika og antivirale midler ved odontologiske tilstander inkludert infeksjonsprofylakse.
  • kunne redegjøre for de mekanismer som muliggjør resistens overfor antibiotika/kjemoterapeutika og for hvorledes man kan unngå dette.
  • kunne hovedgrupper og virkningsprinsipper for immunmodulerende midler, samt bivirkninger og odontologiske interaksjoner