Læringsmål - 9. semester

Overordnet for semesteret

Tema 1: Barn og unge i allmennpraksis - Holdningsmål - Barnepsykologiske aspekter ved tannbehandling - Frykt- og smertekontroll hos barn, ungdom og voksne - Pedodontisk kariesprofylakse - Pedodontisk kariologi - Pedodontisk endodonti i primære og i unge permanente tenner - Pedodontisk traumatologi - Dentale utviklingsforstyrrelser - Oralmedisinske tilstander hos barn og unge - Pediatri - Kirurgisk og periodontal behandling av barn - Kjeveortopedi

Tema 2: Diagnostikk, behandlingsplanlegging, individrettet vurdering og oral rehabilitering - Kariologi - Protetikk - Periodonti- Endodonti - Biomaterialer - Oral radiologi - Oral kirurgi - Etikk - Farmakologi

Tema 3: Samarbeid - Rettsodontologi

Tema 4: Odontologi og samfunn

Overordnet for semesteret

Målet for dette semesteret er at studentene skal ha tilfredsstillende kunnskaper om helhetlig diagnose, behandlingsplan, klinisk ferdighetstrening, resonnement og refleksjon i pasientbehandlingen. Videre skal de ha kjennskap til individrettet vurdering av behandlingsbehov- og konsekvenser og innsikt i utrednings- og behandlingsformer som krever særlig ekspertise og samarbeid med spesialist, spesialutdannet tannlege og annet helsepersonell. Det skal også gis kunnskap om hvordan tannhelseinstitusjoner i samfunnet fungerer.

Kunnskapsmål
Studentene skal
  • kjenne grunnprinsipper for ivaretagelse av barn i en behandlingssituasjon
  • vite at såvel profylakse som adekvat diagnostikk og terapi i det temporære og permanente tannsettet er avgjørende for optimal tannhelse i alle aldre
  • kjenne sammenheng mellom anamnese, diagnose, behandlingsbehov og prognose ved komplekse lidelser og avvik
  • kjenne indikasjoner og utrednings- og behandlingsprinsipper for implantatforankrede proteser
  • kjenne de rettsodontologiske muligheter for samarbeide med rettsvesen, politi og rettsmedisiner
  • kjenne henvisningsordninger mellom allmennpraktiserende tannleger og spesialister
  • kjenne forholdet mellom behandlingsbehov, -etterspørsel og -ressurser, herunder finansieringsformer
  • ha kunnskap om ortognastisk kirurgiske muligheter

 

Ferdighetsmål
Studentene skal
  • kunne utføre nødvendige kliniske undersøkelser
  • kunne stille endelig diagnose
  • selvstendig kunne vurdere tenners og orale vevs tilstand og prognose for oral rehabilitering og analysere pasientens behov for oral rehabilitering, planlegge og utføre integrert behandling
  • kunne planlegge en helhetlig behandling på en slik måte at det identifiseres de tilstander og forandringer som krever samarbeid med spesialist/spesialutdannet tannlege eller henvisning for diagnose/behandling
  • kunne utføre eller sørge for å få utført nødvendige spesialundersøkelser/ laboratorieundersøkelser
  • kunne opptre som sakkyndig for retten
  • kunne forebygge utvikling av frykt for tannbehandling
  • yte førstehjelp ved akutte tilstander og skader

Tema 1: Barn og unge i allmennpraksis

Holdningsmål

Studenten skal
  • kjenne ansvar for å vurdere etiske og psykologiske sider ved behandling av barn
  • søke råd hos/henvise til kompetent fagperson dersom egen kompetanse ikke strekker til
  • vise toleranse for barns reaksjoner ved tannbehandling
  • vise forståelse for foreldres reaksjoner ved sykdom, skader og utviklingsforstyrrelser hos barn
  • oppnå en bevisst utadrettet holdning til forebyggende arbeid
  • sørge for at pasientene blir hjulpet til rette når det gjelder behandlingsmuligheter, behandlingsplan, muligheter for økonomisk bidrag og oppfølging

Barnepsykologiske aspekter ved tannbehandling

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til hovedtrekkene i barns psykologiske utvikling (kognitiv, emosjonell, sosial)
  • kjenne til de viktigste utviklingsforstyrrelser og atferdsproblemer hos barn
  • kjenne vanlige problemer og reaksjonsmåter i forbindelse med odontologisk/medisinsk behandling hos barn i ulike aldersgrupper
  • kjenne til psykologiske og etiske grunnprinsipper for helhetlig ivaretakelse av barn i forbindelse med odontologisk/medisinsk behandling
  • kjenne til indikasjoner for bruk av farmakologiske og psykologiske metoder ved behandling av frykt og behandlingsvegring hos barn
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne kommunisere med barnepasienter på ulike utviklingstrinn og få pasienten til å samarbeide og føle seg trygg i vanlige behandlingssituasjoner
  • fange opp og takle negative følelsesreaksjoner hos barn og forebygge frykt for tannbehandling

Frykt- og smertekontroll hos barn, ungdom og voksne

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til teoretiske forklaringsmodeller til utvikling av frykt og fobireaksjoner
  • kjenne til de viktigste generelle prinsippene for behandling av pasienter med frykt og fobi for tannbehandling
  • kjenne til indikasjoner for bruk av farmakologiske og psykologiske metoder ved behandling av frykt og behandlingsvegring hos barn
  • kjenne farmakologiske egenskaper og prinsipper ved smerte og angstreduserende medikamenter (inkl. lokalanestesi)
  • kjenne til teoretisk og praktisk bakgrunn for en eller flere spesielle psykologiske behandlingsmetoder for fobipasienter
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne utføre sedasjon av barn ved tannbehandling
  • kunne assistere ved tannbehandling under generell anestesi
  • kunne vurdere den mest hensiktsmessige form for smertekontroll hos barn, unge og voksne

Pedodontisk kariesprofylakse

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kjennskap til fluors fysiologi, fluorpreparater, virkningsmekanismer, bivirkninger ved kariesprofylakse hos barn
  • kjenne til ernæringens betydning for kariesutvikling og hvordan riktig ernæring kan bidra til kariesprofylaksen og den generelle helse
  • kjenne til munnhygienens betydning for kariesprofylaksen
  • kjenne til faktorer som bidrar til en øket kariesrisiko og til høykariesaktive barn
  • kjenne til fissurforsegling brukt i kariesprofylaksen
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne vurdere den mest hensiktsmessige bruk av fluor til den enkelte barnepasient og legge dette frem for foreldre og barn på en mest mulig pedagogisk måte
  • kunne vurdere pasientens ernæring med henblikk på fare for kariesutvikling og gi råd og veiledning om hensiktsmessig kosthold utfra tannhelse- og helsemessige forhold
  • kunne vurdere en barnepasients munnhygiene og gi råd til foreldre og barn om oppnåelse av adekvat munnhygiene for å forebygge karies og periodontitt
  • kunne gi en samlet vurdering av en barnepasients tannhelse og kunne foreta utvelgelsen av karies-risikopasienter, foreta de klinikkbaserte ekstratiltak for risikopasienter og høykariesaktive pasienter og oppfølging av hjemmebehandlingen

Pedodontisk kariologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til de kariesetiologiske faktorer, spesielt dem som angår barn og ungdom
  • kjenne til pedodontisk kariesepidemiologi
  • kjenne til de relevante metoder brukt for kariesdiagnostikk
  • kjenne til prinsipper for kariesterapi og materialer brukt i kariesterapien
  • kjenne til grunnlaget for og metoder for fissurforsegling og kombinasjonen fissurforsegling/kariesterapi
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne bruke kariesdiagnostiske metoder og gjennomføre korrekt kariesdiagnostikk
  • kunne gjennomføre diagnostiske vurderinger og kunne bruke fissurforseglingsteknikken i kariesprofylakse og kariesterapi
  • kunne gjennomføre alle kliniske prosedyrer knyttet til alle former for kariesterapi hos barne- og ungdomspasienter
  • kunne foreta materialvalg utfra karieslesjonenes plassering og alvorlighetsgrad

Pedodontisk endodonti i primære og i unge permanente tenner

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til hensikt og indikasjon for partiell pulptomi i det primære og unge permanente tannsettet, relatert til karies og traumer
  • kjenne de unge permanente incisivers morfologi og nekrosebehandling av disse
  • kjenne indikasjon og konsekvens av ekstraksjon av primære tenner og permanente tenner
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne diagnostisere og behandle klinisk frisk, inflammert og nekrotisk pulpa i primære tenner og i permanente tenner med ufullstendig rotutvikling
  • kunne utføre internbleking av misfargede rotfylte incisiver
  • kunne vurdere prognoser for de ulike behandlinger og utføre adekvat kontroll og oppfølging

Pedodontisk traumatologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til epidemiologi og etiologi
  • kunne redegjøre for hvor ofte og hvor lenge tannskader bør kontrolleres
  • kunne redegjøre for behandlingsmuligheter ved tap av traumatiserte incisiver
  • kunne ivareta traumepasientens økonomiske rettigheter
  • kunne redegjøre for profylaktiske tiltak
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne diagnostisere alle skadetyper
  • kunne legge en behandlingsplan
  • kunne utføre nødvendig førstehjelp
  • kunne utføre adekvat kontroll av alle skadetyper
  • kunne diagnostisere alle komplikasjoner så raskt som mulig
  • kunne behandle de vanligste komplikasjoner

Dentale utviklingsforstyrrelser

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til normal tannutvikling, tannfrembrudd og tannfelling
  • kjenne til frembrudds- og tannfellingsavvik
  • kjenne til numeriske og morfologiske avvik i det temporære og permanente tannsettet
  • kjenne til avvik i tannvevenes oppbygging og sammensetning, anomalienes inndeling og de behandlingsmessige konsekvenser
  • kjenne de etiologiske faktorene for tannutviklingsforstyrrelser og sammenhenger både på det lokale og det systemiske plan
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne diagnostisere og behandle frembrudds- og tannfellingsavvik
  • kunne diagnostisere og behandle de numeriske og morfologiske avvik i det temporære og permanente tannsettet
  • kunne diagnostisere, legge opp behandlingsplan og behandle pasienter med avvik i tannvevenes oppbygging og sammensetning
  • kjenne lovverket for økonomiske bidrag til behandling av dentale utviklingsforstyrrelser
  • kunne sette dental utviklingsforstyrrelse inn i en større systemisk sammenheng med bakgrunn i genetisk og/eller miljømessig etiologi

Oralmedisinske tilstander hos barn og unge

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kunnskap om oralmedisinske tilstander og om orale manifestasjoner knyttet til patologiske tilstander hos barn
  • ha kunnskap om generelle sykdomstilstander der orale forhold kan innvirke på sykdomsutviklingen
  • ha kunnskap om forhold knyttet til generell sykdomsbehandling som kan føre til orale problemer
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne diagnostisere, vurdere og eventuelt behandle de vanligste lidelser i munnhulens bløtvev

Pediatri

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kjennskap til normal vekst og utvikling hos barn
  • kunne redegjøre for de vanligste barnesykdommer (sykdommer i barnealderen)
  • kunne vurdere den nødvendige tannbehandling av barn med syndromer og systemiske sykdommer

Kirurgisk og periodontal behandling av barn

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kunne beskrive indikasjonene for ekstraksjon av primære og permanente tenner hos barn, frilegging av frembrytende tenner, biopsitaking, frenulektomi av leppe- og tungebånd, og videre å beskrive indikasjonene for og henvise til oralkirurg for inngrep av mer komplisert natur
  • ha kjennskap til juvenil periodontitt, og tilstander av lokal eller systemisk karakter som kan medføre periodontal sykdom hos barn
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne utføre ekstraksjon av primære og permanente tenner, og videre kunne utføre enkle kirurgiske inngrep på barn
  • kunne diagnostisere gingivitt hos barnepasienter, kunne finne årsaken til denne og eventuelt instruere pasienten i passende egeninnsats for å beholde et normalt periodontium
  • kunne diagnostisere periodontal sykdom hos barn

Kjeveortopedi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kunne vurdere indikasjon og behov for kjeveortopedisk behandling
  • kunne vurdere ved hvilket utviklingsstadium malokklusjoner bør behandles
  • kunne redegjøre for behandlingsprinsippene for de forskjellige malokklusjoner og mulighetene ved interdisiplinær kjeveortopdi
  • kjenne organiseringen av kjeveortopedien i samfunnet

Tema 2: Diagnostikk, behandlingsplanlegging, individrettet vurdering og oral rehabilitering

Kunnskapsmål-generelle
Studenten skal
  • kjenne sammenhengen mellom anamnese, diagnose, behandlingsbehov, behandling og prognose ved komplekse lidelser og avvik
  • kjenne til avanserte radiologiske metoder og andre diagnostiske metoder
  • kjenne til mulighetene for bruk av sedasjon
Ferdighetsmål-generelle
Studenten skal selvstendig
  • kunne vurdere tenners og orale vevs tilstand og prognose før oral rehabilitering, og relatere dette til allmennlidelser og individets alder
  • kunne analysere pasientens behov for oral rehabilitering
  • planlegge og utføre integrert behandling og relatere det til pasientens selvopplevde behov samtidig som pasientens autonomi og integritet ivaretas
  • i samråd med pasienten kunne legge opp en behandlingsplan basert på diagnose og prognose
  • kunne planlegge en helhetlig behandling på en slik måte at de ulike behandlingselementene blir utført i en hensiktsmessig rekkefølge i kort- og langsiktig perspektiv
  • kunne bedømme pasientopplysninger av betydning for planlegging og behandling
  • kunne identifisere de tilstander og forandringer som krever samarbeide med spesialist eller henvisning for diagnose/behandling
  • kunne bedømme psykisk og fysisk tilstand som utgangspunkt for planlegging og gjennomføring av behandling
  • kunne vurdere og planlegge omfanget av odontologisk behandling i forhold til pasientens totale helse og psykososiale situasjon
  • kunne yte førstehjelp ved akutte tilstander og skader
  • kunne foreskrive nødvendige medikamenter til bruk i odontologisk praksis
  • kunne vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av generell og lokal anestesi i sin alminnelighet

Kariologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til faktorer som kan gi dental smerte og prinsippene for smerteutredning
  • kjenne til prevalens- og progresjonsmønstre for karies
  • kjenne til metoder for innsamling av kariesdata for ulike formål og vurdere disse
  • kjenne til kostens betydning for karies, aktuelle sukkererstatninger og relevante kariesstudier
  • kjenne til fluors fysiologi og toksikologi, virkningsmekanismer, kliniske bruk og effekt · kjenne til aktuell kariesprofylakse, effekt og begrensning
  • kjenne til indikasjonsområder, biologiske forhold og klinisk bruk av aktuelle fyllingsmaterialer og teknikker
  • kjenne til og gi råd om akuelle behandlingsmuligheter og materialvalg ved estetisk/kosmetisk tannpleie
Ferdighetsmål:
Studenten skal
  • kunne gjennomføre en smerteutredning av mulig dental årsak
  • kunne diagnostisere karies og tannslitasje og vurdere behov for komplisert retorativ tannbehandling
  • kunne sette opp og gjennomføre kariesbehandling med begrunnete profylaksetiltak som inkluderer kostholdsveiledning, hygienetiltak og fluorprogram ut fra pasientens spesielle behov og forutsetninger
  • kunne gjenkjenne dental fluorose og angi eventuelle tiltak
  • kunne vurdere behov for og gjennomføre komplisert restorativ tannbehandling som omfatter aktuelle fyllingsmaterialer og teknikker
  • kunne begrunne valg av aktuelle restaureringsmaterialer og teknikker ut fra den enkelte pasients ønsker og muligheter
  • kunne bedømme prognosen for behandling av den enkelte pasient

Protetikk

Kunnskapsmål
Studenten skal

  • kjenne de forskjellige behandlingsmuligheter ved sterkt redusert tannsett
  • kjenne prinsippene for behandling av tanntap med "etsebroer"
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne utføre selvstendig prepareringer og den videre fremstilling av faste proteser
  • kunne gjennomføre selvstendig kontroller av behandlede bittfunksjonspasienter
  • kunne utføre selvstendig behandling med avtagbare proteser

Periodonti

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kunne beskrive de periodontale lidelsers patogenese på cellulært og molekylært plan
  • kunne beskrive det kliniske røntgenologiske bilde ved forskjellige former for gingivitt og periodontitt, deres etiologi, patogenese og behandlingsalternativer
  • kunne diskutere differentialdiagnostiske problemer med relasjon til periodontale lidelser
  • kunne diskutere forskjellige tilnærmelser i plaque-kontroll basert periodontittbehandling, derunder fordeler/ulemper, indikasjoner/kontraindikasjoner ved kirurgisk og ikke-kirurgisk behandling
  • kunne beskrive prinsipielle tilnærmelser til problemer som involverer pulpale og periodontale lidelser på samme tid
  • kunne beskrive de biologiske prinsipper som ligger til grunn for forskjellige former for styrt vævsgenerasjon samt deres eventuelle anvendelseområder innen periodontittbehandlingen
  • kunne beskrive det kliniske og røntgenologiske bildet ved forskjellige former for gingivitt og periodontitt, deres etiologi, patogenese og behandlingsalternativer

Endodonti

Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne utføre selvstendig rotbehandling av en- og flerrotede tenner

Biomaterialer

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til oppgavene til Bivirkningsgruppen for odontologiske biomaterialer
  • kjenne til utredningsmulighetene ved mistanke om reaksjoner på dentalt biomateriale og refusjonsmuligheter ved tilfeller der et materiale må skiftes med det annet
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne fylle ut rapporteringsskjema til Bivirkningsgruppen for odontologiske biomaterialer
Holdningsmål
Studenten skal
  • ha respekt for pasientens oppfatninger om årsak og virkning selv om sammenhengen kan synes tvilsom

Oral radiologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kunnskap om de generelle prinsippene for digitale intraorale røntgenundersøkelsemetoder
  • ha kunnskap om parametre som er viktige for å oppnå god bildekvalitet med et digitalt røntgensystem, slik at man kritisk kan vurdere egenskapene til digitale systemer som er aktuelle i allmenn praksis
  • kjenne til hva som er viktig når man skal overføre en digital røntgenundersøkelse elektronisk til et annet sted
  • kjenne til strålevernslovens definisjon av berettigelse ved behovsvurdering for henvisning til radiologisk spesialundersøkelse, og kunne utforme henvisning i henhold til strålevernfiorskriftene.
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne tolke resultatene fra røntgenologiske undersøkelser
  • kunne utføre radiologiske skriftlige beskrivelser av pasientkasus innenfor de temaer som er undervist i semesteret
  • kunne utføre digital intraoral røntgenundersøkelse og nettbasert bildeoverføring.
  • kunne utføre lokalisasjon på røntgenbilder.
  • kunne utføre en OPG undersøkelse med vekt på teknisk utførelse og kvalitetsvurdering.
  • kunne vurdere behovet for og henvise til radiologisk spesialundersøkelse
Holdningsmål
  • innta en restriktiv holdning til bruk av diagnostisk røntgen, slik at pasienten ikke utsettes for unødvendig røntgenstråling.
  • være innstilt på å utføre røntgenundersøkelse slik at gjentatte undersøkelser unngås

Oral kirurgi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • ha kunnskap om frakturer av kjever

Ferdighetsmål
Studenten skal

  • kunne utrede odontogen smerte og nerve skader
  • kunne utføre oppklapping med fjerning av enklere røtter og visdomstenner
  • kunne førstehjelp ved frakturer av kjever
  • kunne behandle komplikasjoner i forbindelse med dento-alveolære inngrep
  • kunne diagnostisere og stille prognose etter traumer mot tenner og omgivende vev
  • kunne utføre behandling etter premedisinering
  • kunne gjennomføre behandling av syke og funksjonshemmede
  • kunne vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av generell anestesi og henvisningsrutiner for slik behandling
  • kunne diagnostisere, vurdere og behandle temporomandibulære forstyrrelser

Etikk

Kunnskapsmål
Studenten skal kjenne
  • medisinske etiske regler
  • kjenne FDI's etiske regler
  • Den norske tannlegeforenings etiske regler
Ferdighetsmål
Studenten skal kunne
  • utføre undersøkelse, behandlingsplanlegging og gjennomføring av denne ut fra en etisk synsvinkel
  • føre journal etter lov og forskrifter
  • skrive gode henvisninger og epikriser
Holdningsmål
Studenten skal kjenne sitt ansvar ved å
  • vise empati og respekt for alle kategorier pasienter
  • respektere pasientens autonomi og integritet
  • føle ansvar for og at hensyn til pasientens generelle helse og livssituasjon
  • kjenne ansvar for at pasienten får informasjon om sin orale helse og om hvilke behandlingsalternativer som kan være aktuelle
  • respektere pasientens rett til selv å bestemme sin behandling
  • respektere og følge instruktørens anvisninger
  • utføre planlagt behandling raskest mulig
  • vise kollegialitet ved ikke å unødig kritisere medstudenter, lærer og annet personale

Farmakologi

Kunnskapsmål
Studenten skal:
  • kjenne hovedgruppene av antiparkinsonmidler og angrepspunkt for deres virkninger, samt generelle behandlingsprinsipper
  • kjenne midler som påvirker GABA-systemet og deres virkningsmekanismer
  • kjenne de andre hovedgruppene av anti-epileptiske midler og deres virkningsprinsipper, bivirkninger og kontraindikasjoner.
  • kjenne virkningsprinsippene for de ulike migrenemidlene inkludert serotoninerge midler.
  • kjenne behandlingsprinsipper, bivirkninger og kontraindikasjoner.
  • kjenne de farmakokinetiske og farmakodynamiske virkninger av legemidler som benyttes til legemiddelindusert rehabilitering (LAR) inkludert røyekeavvenning
  • kjenne de farmakokinetiske og farmakodynamiske virkninger av midler som benyttes til bløtvevs- og hardvevsregenerasjon

Ferdighetsmål
Studenten skal:

  • kjenne hovedtrekk ved sikkerhetsvurdering av legemidler ved amming
  • kunne velge riktige legemidler til barn på grunnlag av de farmakokinetiske og farmakodynamiske forhold som samsvarer barnets organiske utvikling
  • kunne forstå hvordan profylaktisk behandling og intervensjonsbehandling av migrene fungerer samt kunne vurdere interaksjonsrisiko ved odontologisk behandling kunne forstå hvordan profylaktisk behandling og intervensjonsbehandling av migrene fungerer samt kunne vurdere interaksjonsrisiko ved odontologisk behandling
  • kunne bruke midler som benyttes til bløtvevs- og hardvevsregenerasjon
  • kunne bruke legemidler som benyttes til legemiddelassistert røykeavvenning

Tema 3: Samarbeid

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne henvisningsordninger innenfor tannhelse- og helsetjenesten, og ansvarsforholdet mellom henvisende og behandlende tannlege
  • kjenne innholdet i begrepet «informert samtykke»
  • kjenne faktorer som påvirker resultatet av pasientbehandling
  • kjenne samarbeidsformer og ansvarsforhold mellom tannlege og tanntekniker
Ferdighetsmål
Studenten skal
  • kunne samarbeide med annet tannhelsepersonell inklusive tannpleiere, tannlegesekretær og tannteknikere, med optimal utnyttelse av andres kompetanse og hensyn til ansvarsfordeling
  • kunne kommunisere med pasient og øvrig tannhelse- og helsepersonell om odontologiske spørsmål og gi nødvendig opplæring
  • kunne utføre behandling i et integrert samarbeid med annet odontologisk og medisinsk personell
  • kunne skrive henvisning og epikrise
  • kunne utføre enkle identifiseringer og aldersvurderinger
Holdningsmål
Studenten skal
  • yrkesprofesjoner som motivasjon for senere samarbeid i yrkeslivet
  • kjenne ansvar for at pasienter med uvanlige eller uklare symptomer og funn henvises til kompetent instans
  • vise empati med, og respekt for pasienter i alle aldre
  • forholde seg til pasientens autonomi og krav på integritet på en profesjonell måte

Rettsodontologi

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne de rettsodontologiske muligheter for samarbeide med rettsvesen, politi og rettsmedisiner
Ferdighetsmål
Studenten skal selvstendig
  • kunne bistå rettsvesenet på en hensiktsmessig måte i tannskade-, tannspor- og identifiseringssaker
  • kunne skrive sakkyndiguttalelser og opptre som sakkyndig ved rettssaker
Holdningsmål
Studenten skal
  • kjenne forpliktelser overfor samfunn/politi ved tannspor-, tannskade- og identifieringssaker

Tema 4: Odontologi og samfunn

Kunnskapsmål
Studenten skal
  • kjenne til prinsippene for organiseringen av tannhelsetjenesten for barn, voksne og eldre, jmf Lov om tannhelsetjenesten 1984
  • kjenne til den offentlige og den private sektor, arbeidsoppgaver, arbeidsfordeling, personell og kostnader
  • kjenne prinsippene for finansiering og betaling av tannhelsetjenester offentlig og privat
  • kjenne hovedinnholdet i den faglige og fagpolitiske debatt om bruk av tredjepart finansiering av tannbehandling. I den forbindelse skal studentene:
  • kunne gjøre rede for i hvilken grad tannbehandling er prisregulert og for momenter som taler for en svekkelse av eller styrkning av prisregulering
Ferdighetsmål
Studenten skal selvstendig
  • kunne utvikle motivasjon og ansvar for å delta i utviklingen av en samlet tannhelsetjeneste med god tilgjengelighet
Holdningsmål
Studenten skal
  • være seg bevisst forholdet mellom innsatsen for den enkelte pasient og ansvaret for den generelle tannhelsen hos befolkningen og foreta en hensiktsmessig prioritering
  • utvikle motivasjon og ansvar for i yrkesrollen å delta i utviklingen av en samlet tannhelsetjeneste med god tilgjengelighet
  • ha positiv holdning til å utvikle kvaliteten på pasientbehandling og av det kliniske miljø
  • gjennomføre egen virksomhet i tråd med yrkesetiske normer, og medvirke til at en yrkesetisk standard opprettholdes/utvikles innen profesjonen
  • medvirke aktivt i informasjons og profylaksetiltak