Læringsmål - 9. semester
Overordnet for
semesteret
Tema 1: Barn og unge i allmennpraksis -
Holdningsmål - Barnepsykologiske aspekter ved tannbehandling
- Frykt- og smertekontroll hos barn, ungdom og
voksne - Pedodontisk kariesprofylakse - Pedodontisk kariologi - Pedodontisk endodonti i primære og i unge
permanente tenner - Pedodontisk
traumatologi - Dentale
utviklingsforstyrrelser - Oralmedisinske
tilstander hos barn og unge - Pediatri
- Kirurgisk og periodontal behandling av
barn - Kjeveortopedi
Tema 2: Diagnostikk, behandlingsplanlegging,
individrettet vurdering og oral rehabilitering - Kariologi - Protetikk - Periodonti- Endodonti - Biomaterialer - Oral
radiologi - Oral kirurgi - Etikk - Farmakologi
Tema 3: Samarbeid - Rettsodontologi
Tema 4: Odontologi og samfunn
Målet for dette semesteret er at studentene skal ha
tilfredsstillende kunnskaper om helhetlig diagnose,
behandlingsplan, klinisk ferdighetstrening, resonnement og
refleksjon i pasientbehandlingen. Videre skal de ha kjennskap til
individrettet vurdering av behandlingsbehov- og konsekvenser og
innsikt i utrednings- og behandlingsformer som krever særlig
ekspertise og samarbeid med spesialist, spesialutdannet tannlege og
annet helsepersonell. Det skal også gis kunnskap om hvordan
tannhelseinstitusjoner i samfunnet fungerer.
Kunnskapsmål
Studentene skal
- kjenne grunnprinsipper for ivaretagelse av barn i en
behandlingssituasjon
- vite at såvel profylakse som adekvat diagnostikk og terapi i
det temporære og permanente tannsettet er avgjørende for optimal
tannhelse i alle aldre
- kjenne sammenheng mellom anamnese, diagnose, behandlingsbehov
og prognose ved komplekse lidelser og avvik
- kjenne indikasjoner og utrednings- og behandlingsprinsipper for
implantatforankrede proteser
- kjenne de rettsodontologiske muligheter for samarbeide med
rettsvesen, politi og rettsmedisiner
- kjenne henvisningsordninger mellom allmennpraktiserende
tannleger og spesialister
- kjenne forholdet mellom behandlingsbehov, -etterspørsel og
-ressurser, herunder finansieringsformer
- ha kunnskap om ortognastisk kirurgiske muligheter
Ferdighetsmål
Studentene skal
- kunne utføre nødvendige kliniske undersøkelser
- kunne stille endelig diagnose
- selvstendig kunne vurdere tenners og orale vevs tilstand og
prognose for oral rehabilitering og analysere pasientens behov for
oral rehabilitering, planlegge og utføre integrert behandling
- kunne planlegge en helhetlig behandling på en slik måte at det
identifiseres de tilstander og forandringer som krever samarbeid
med spesialist/spesialutdannet tannlege eller henvisning for
diagnose/behandling
- kunne utføre eller sørge for å få utført nødvendige
spesialundersøkelser/ laboratorieundersøkelser
- kunne opptre som sakkyndig for retten
- kunne forebygge utvikling av frykt for tannbehandling
- yte førstehjelp ved akutte tilstander og skader
Studenten skal
- kjenne ansvar for å vurdere etiske og psykologiske sider ved
behandling av barn
- søke råd hos/henvise til kompetent fagperson dersom egen
kompetanse ikke strekker til
- vise toleranse for barns reaksjoner ved tannbehandling
- vise forståelse for foreldres reaksjoner ved sykdom, skader og
utviklingsforstyrrelser hos barn
- oppnå en bevisst utadrettet holdning til forebyggende
arbeid
- sørge for at pasientene blir hjulpet til rette når det gjelder
behandlingsmuligheter, behandlingsplan, muligheter for økonomisk
bidrag og oppfølging
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til hovedtrekkene i barns psykologiske utvikling
(kognitiv, emosjonell, sosial)
- kjenne til de viktigste utviklingsforstyrrelser og
atferdsproblemer hos barn
- kjenne vanlige problemer og reaksjonsmåter i forbindelse med
odontologisk/medisinsk behandling hos barn i ulike
aldersgrupper
- kjenne til psykologiske og etiske grunnprinsipper for helhetlig
ivaretakelse av barn i forbindelse med odontologisk/medisinsk
behandling
- kjenne til indikasjoner for bruk av farmakologiske og
psykologiske metoder ved behandling av frykt og behandlingsvegring
hos barn
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne kommunisere med barnepasienter på ulike utviklingstrinn
og få pasienten til å samarbeide og føle seg trygg i vanlige
behandlingssituasjoner
- fange opp og takle negative følelsesreaksjoner hos barn og
forebygge frykt for tannbehandling
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til teoretiske forklaringsmodeller til utvikling av
frykt og fobireaksjoner
- kjenne til de viktigste generelle prinsippene for behandling av
pasienter med frykt og fobi for tannbehandling
- kjenne til indikasjoner for bruk av farmakologiske og
psykologiske metoder ved behandling av frykt og behandlingsvegring
hos barn
- kjenne farmakologiske egenskaper og prinsipper ved smerte og
angstreduserende medikamenter (inkl. lokalanestesi)
- kjenne til teoretisk og praktisk bakgrunn for en eller flere
spesielle psykologiske behandlingsmetoder for fobipasienter
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne utføre sedasjon av barn ved tannbehandling
- kunne assistere ved tannbehandling under generell anestesi
- kunne vurdere den mest hensiktsmessige form for smertekontroll
hos barn, unge og voksne
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kjennskap til fluors fysiologi, fluorpreparater,
virkningsmekanismer, bivirkninger ved kariesprofylakse hos
barn
- kjenne til ernæringens betydning for kariesutvikling og hvordan
riktig ernæring kan bidra til kariesprofylaksen og den generelle
helse
- kjenne til munnhygienens betydning for kariesprofylaksen
- kjenne til faktorer som bidrar til en øket kariesrisiko og til
høykariesaktive barn
- kjenne til fissurforsegling brukt i kariesprofylaksen
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne vurdere den mest hensiktsmessige bruk av fluor til den
enkelte barnepasient og legge dette frem for foreldre og barn på en
mest mulig pedagogisk måte
- kunne vurdere pasientens ernæring med henblikk på fare for
kariesutvikling og gi råd og veiledning om hensiktsmessig kosthold
utfra tannhelse- og helsemessige forhold
- kunne vurdere en barnepasients munnhygiene og gi råd til
foreldre og barn om oppnåelse av adekvat munnhygiene for å
forebygge karies og periodontitt
- kunne gi en samlet vurdering av en barnepasients tannhelse og
kunne foreta utvelgelsen av karies-risikopasienter, foreta de
klinikkbaserte ekstratiltak for risikopasienter og høykariesaktive
pasienter og oppfølging av hjemmebehandlingen
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til de kariesetiologiske faktorer, spesielt dem som
angår barn og ungdom
- kjenne til pedodontisk kariesepidemiologi
- kjenne til de relevante metoder brukt for
kariesdiagnostikk
- kjenne til prinsipper for kariesterapi og materialer brukt i
kariesterapien
- kjenne til grunnlaget for og metoder for fissurforsegling og
kombinasjonen fissurforsegling/kariesterapi
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne bruke kariesdiagnostiske metoder og gjennomføre korrekt
kariesdiagnostikk
- kunne gjennomføre diagnostiske vurderinger og kunne bruke
fissurforseglingsteknikken i kariesprofylakse og kariesterapi
- kunne gjennomføre alle kliniske prosedyrer knyttet til alle
former for kariesterapi hos barne- og ungdomspasienter
- kunne foreta materialvalg utfra karieslesjonenes plassering og
alvorlighetsgrad
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til hensikt og indikasjon for partiell pulptomi i det
primære og unge permanente tannsettet, relatert til karies og
traumer
- kjenne de unge permanente incisivers morfologi og
nekrosebehandling av disse
- kjenne indikasjon og konsekvens av ekstraksjon av primære
tenner og permanente tenner
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne diagnostisere og behandle klinisk frisk, inflammert og
nekrotisk pulpa i primære tenner og i permanente tenner med
ufullstendig rotutvikling
- kunne utføre internbleking av misfargede rotfylte
incisiver
- kunne vurdere prognoser for de ulike behandlinger og utføre
adekvat kontroll og oppfølging
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til epidemiologi og etiologi
- kunne redegjøre for hvor ofte og hvor lenge tannskader bør
kontrolleres
- kunne redegjøre for behandlingsmuligheter ved tap av
traumatiserte incisiver
- kunne ivareta traumepasientens økonomiske rettigheter
- kunne redegjøre for profylaktiske tiltak
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne diagnostisere alle skadetyper
- kunne legge en behandlingsplan
- kunne utføre nødvendig førstehjelp
- kunne utføre adekvat kontroll av alle skadetyper
- kunne diagnostisere alle komplikasjoner så raskt som mulig
- kunne behandle de vanligste komplikasjoner
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til normal tannutvikling, tannfrembrudd og
tannfelling
- kjenne til frembrudds- og tannfellingsavvik
- kjenne til numeriske og morfologiske avvik i det temporære og
permanente tannsettet
- kjenne til avvik i tannvevenes oppbygging og sammensetning,
anomalienes inndeling og de behandlingsmessige konsekvenser
- kjenne de etiologiske faktorene for tannutviklingsforstyrrelser
og sammenhenger både på det lokale og det systemiske plan
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne diagnostisere og behandle frembrudds- og
tannfellingsavvik
- kunne diagnostisere og behandle de numeriske og morfologiske
avvik i det temporære og permanente tannsettet
- kunne diagnostisere, legge opp behandlingsplan og behandle
pasienter med avvik i tannvevenes oppbygging og sammensetning
- kjenne lovverket for økonomiske bidrag til behandling av
dentale utviklingsforstyrrelser
- kunne sette dental utviklingsforstyrrelse inn i en større
systemisk sammenheng med bakgrunn i genetisk og/eller miljømessig
etiologi
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kunnskap om oralmedisinske tilstander og om orale
manifestasjoner knyttet til patologiske tilstander hos barn
- ha kunnskap om generelle sykdomstilstander der orale forhold
kan innvirke på sykdomsutviklingen
- ha kunnskap om forhold knyttet til generell sykdomsbehandling
som kan føre til orale problemer
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne diagnostisere, vurdere og eventuelt behandle de vanligste
lidelser i munnhulens bløtvev
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kjennskap til normal vekst og utvikling hos barn
- kunne redegjøre for de vanligste barnesykdommer (sykdommer i
barnealderen)
- kunne vurdere den nødvendige tannbehandling av barn med
syndromer og systemiske sykdommer
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kunne beskrive indikasjonene for ekstraksjon av primære og
permanente tenner hos barn, frilegging av frembrytende tenner,
biopsitaking, frenulektomi av leppe- og tungebånd, og videre å
beskrive indikasjonene for og henvise til oralkirurg for inngrep av
mer komplisert natur
- ha kjennskap til juvenil periodontitt, og tilstander av lokal
eller systemisk karakter som kan medføre periodontal sykdom hos
barn
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne utføre ekstraksjon av primære og permanente tenner, og
videre kunne utføre enkle kirurgiske inngrep på barn
- kunne diagnostisere gingivitt hos barnepasienter, kunne finne
årsaken til denne og eventuelt instruere pasienten i passende
egeninnsats for å beholde et normalt periodontium
- kunne diagnostisere periodontal sykdom hos barn
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kunne vurdere indikasjon og behov for kjeveortopedisk
behandling
- kunne vurdere ved hvilket utviklingsstadium malokklusjoner bør
behandles
- kunne redegjøre for behandlingsprinsippene for de forskjellige
malokklusjoner og mulighetene ved interdisiplinær kjeveortopdi
- kjenne organiseringen av kjeveortopedien i samfunnet
Kunnskapsmål-generelle
Studenten skal
- kjenne sammenhengen mellom anamnese, diagnose,
behandlingsbehov, behandling og prognose ved komplekse lidelser og
avvik
- kjenne til avanserte radiologiske metoder og andre diagnostiske
metoder
- kjenne til mulighetene for bruk av sedasjon
Ferdighetsmål-generelle
Studenten skal selvstendig
- kunne vurdere tenners og orale vevs tilstand og prognose før
oral rehabilitering, og relatere dette til allmennlidelser og
individets alder
- kunne analysere pasientens behov for oral rehabilitering
- planlegge og utføre integrert behandling og relatere det til
pasientens selvopplevde behov samtidig som pasientens autonomi og
integritet ivaretas
- i samråd med pasienten kunne legge opp en behandlingsplan
basert på diagnose og prognose
- kunne planlegge en helhetlig behandling på en slik måte at de
ulike behandlingselementene blir utført i en hensiktsmessig
rekkefølge i kort- og langsiktig perspektiv
- kunne bedømme pasientopplysninger av betydning for planlegging
og behandling
- kunne identifisere de tilstander og forandringer som krever
samarbeide med spesialist eller henvisning for
diagnose/behandling
- kunne bedømme psykisk og fysisk tilstand som utgangspunkt for
planlegging og gjennomføring av behandling
- kunne vurdere og planlegge omfanget av odontologisk behandling
i forhold til pasientens totale helse og psykososiale
situasjon
- kunne yte førstehjelp ved akutte tilstander og skader
- kunne foreskrive nødvendige medikamenter til bruk i
odontologisk praksis
- kunne vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av
generell og lokal anestesi i sin alminnelighet
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til faktorer som kan gi dental smerte og prinsippene for
smerteutredning
- kjenne til prevalens- og progresjonsmønstre for karies
- kjenne til metoder for innsamling av kariesdata for ulike
formål og vurdere disse
- kjenne til kostens betydning for karies, aktuelle
sukkererstatninger og relevante kariesstudier
- kjenne til fluors fysiologi og toksikologi,
virkningsmekanismer, kliniske bruk og effekt · kjenne til aktuell
kariesprofylakse, effekt og begrensning
- kjenne til indikasjonsområder, biologiske forhold og klinisk
bruk av aktuelle fyllingsmaterialer og teknikker
- kjenne til og gi råd om akuelle behandlingsmuligheter og
materialvalg ved estetisk/kosmetisk tannpleie
Ferdighetsmål:
Studenten skal
- kunne gjennomføre en smerteutredning av mulig dental årsak
- kunne diagnostisere karies og tannslitasje og vurdere behov for
komplisert retorativ tannbehandling
- kunne sette opp og gjennomføre kariesbehandling med begrunnete
profylaksetiltak som inkluderer kostholdsveiledning, hygienetiltak
og fluorprogram ut fra pasientens spesielle behov og
forutsetninger
- kunne gjenkjenne dental fluorose og angi eventuelle tiltak
- kunne vurdere behov for og gjennomføre komplisert restorativ
tannbehandling som omfatter aktuelle fyllingsmaterialer og
teknikker
- kunne begrunne valg av aktuelle restaureringsmaterialer og
teknikker ut fra den enkelte pasients ønsker og muligheter
- kunne bedømme prognosen for behandling av den enkelte
pasient
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne de forskjellige behandlingsmuligheter ved sterkt
redusert tannsett
- kjenne prinsippene for behandling av tanntap med
"etsebroer"
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne utføre selvstendig prepareringer og den videre
fremstilling av faste proteser
- kunne gjennomføre selvstendig kontroller av behandlede
bittfunksjonspasienter
- kunne utføre selvstendig behandling med avtagbare proteser
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kunne beskrive de periodontale lidelsers patogenese på
cellulært og molekylært plan
- kunne beskrive det kliniske røntgenologiske bilde ved
forskjellige former for gingivitt og periodontitt, deres etiologi,
patogenese og behandlingsalternativer
- kunne diskutere differentialdiagnostiske problemer med relasjon
til periodontale lidelser
- kunne diskutere forskjellige tilnærmelser i plaque-kontroll
basert periodontittbehandling, derunder fordeler/ulemper,
indikasjoner/kontraindikasjoner ved kirurgisk og ikke-kirurgisk
behandling
- kunne beskrive prinsipielle tilnærmelser til problemer som
involverer pulpale og periodontale lidelser på samme tid
- kunne beskrive de biologiske prinsipper som ligger til grunn
for forskjellige former for styrt vævsgenerasjon samt deres
eventuelle anvendelseområder innen periodontittbehandlingen
- kunne beskrive det kliniske og røntgenologiske bildet ved
forskjellige former for gingivitt og periodontitt, deres etiologi,
patogenese og behandlingsalternativer
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne utføre selvstendig rotbehandling av en- og flerrotede
tenner
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til oppgavene til Bivirkningsgruppen for odontologiske
biomaterialer
- kjenne til utredningsmulighetene ved mistanke om reaksjoner på
dentalt biomateriale og refusjonsmuligheter ved tilfeller der et
materiale må skiftes med det annet
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne fylle ut rapporteringsskjema til Bivirkningsgruppen for
odontologiske biomaterialer
Holdningsmål
Studenten skal
- ha respekt for pasientens oppfatninger om årsak og virkning
selv om sammenhengen kan synes tvilsom
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kunnskap om de generelle prinsippene for digitale intraorale
røntgenundersøkelsemetoder
- ha kunnskap om parametre som er viktige for å oppnå god
bildekvalitet med et digitalt røntgensystem, slik at man kritisk
kan vurdere egenskapene til digitale systemer som er aktuelle i
allmenn praksis
- kjenne til hva som er viktig når man skal overføre en digital
røntgenundersøkelse elektronisk til et annet sted
- kjenne til strålevernslovens definisjon av berettigelse ved
behovsvurdering for henvisning til radiologisk spesialundersøkelse,
og kunne utforme henvisning i henhold til
strålevernfiorskriftene.
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne tolke resultatene fra røntgenologiske undersøkelser
- kunne utføre radiologiske skriftlige beskrivelser av
pasientkasus innenfor de temaer som er undervist i semesteret
- kunne utføre digital intraoral røntgenundersøkelse og
nettbasert bildeoverføring.
- kunne utføre lokalisasjon på røntgenbilder.
- kunne utføre en OPG undersøkelse med vekt på teknisk utførelse
og kvalitetsvurdering.
- kunne vurdere behovet for og henvise til radiologisk
spesialundersøkelse
Holdningsmål
- innta en restriktiv holdning til bruk av diagnostisk røntgen,
slik at pasienten ikke utsettes for unødvendig
røntgenstråling.
- være innstilt på å utføre røntgenundersøkelse slik at gjentatte
undersøkelser unngås
Kunnskapsmål
Studenten skal
- ha kunnskap om frakturer av kjever
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne utrede odontogen smerte og nerve skader
- kunne utføre oppklapping med fjerning av enklere røtter og
visdomstenner
- kunne førstehjelp ved frakturer av kjever
- kunne behandle komplikasjoner i forbindelse med dento-alveolære
inngrep
- kunne diagnostisere og stille prognose etter traumer mot tenner
og omgivende vev
- kunne utføre behandling etter premedisinering
- kunne gjennomføre behandling av syke og funksjonshemmede
- kunne vurdere indikasjoner og kontraindikasjoner for bruk av
generell anestesi og henvisningsrutiner for slik behandling
- kunne diagnostisere, vurdere og behandle temporomandibulære
forstyrrelser
Kunnskapsmål
Studenten skal kjenne
- medisinske etiske regler
- kjenne FDI's etiske regler
- Den norske tannlegeforenings etiske regler
Ferdighetsmål
Studenten skal kunne
- utføre undersøkelse, behandlingsplanlegging og gjennomføring av
denne ut fra en etisk synsvinkel
- føre journal etter lov og forskrifter
- skrive gode henvisninger og epikriser
Holdningsmål
Studenten skal kjenne sitt ansvar ved å
- vise empati og respekt for alle kategorier pasienter
- respektere pasientens autonomi og integritet
- føle ansvar for og at hensyn til pasientens generelle helse og
livssituasjon
- kjenne ansvar for at pasienten får informasjon om sin orale
helse og om hvilke behandlingsalternativer som kan være
aktuelle
- respektere pasientens rett til selv å bestemme sin
behandling
- respektere og følge instruktørens anvisninger
- utføre planlagt behandling raskest mulig
- vise kollegialitet ved ikke å unødig kritisere medstudenter,
lærer og annet personale
Kunnskapsmål
Studenten skal:
- kjenne hovedgruppene av antiparkinsonmidler og angrepspunkt for
deres virkninger, samt generelle behandlingsprinsipper
- kjenne midler som påvirker GABA-systemet og deres
virkningsmekanismer
- kjenne de andre hovedgruppene av anti-epileptiske midler og
deres virkningsprinsipper, bivirkninger og kontraindikasjoner.
- kjenne virkningsprinsippene for de ulike migrenemidlene
inkludert serotoninerge midler.
- kjenne behandlingsprinsipper, bivirkninger og
kontraindikasjoner.
- kjenne de farmakokinetiske og farmakodynamiske virkninger av
legemidler som benyttes til legemiddelindusert rehabilitering (LAR)
inkludert røyekeavvenning
- kjenne de farmakokinetiske og farmakodynamiske virkninger av
midler som benyttes til bløtvevs- og hardvevsregenerasjon
Ferdighetsmål
Studenten skal:
- kjenne hovedtrekk ved sikkerhetsvurdering av legemidler ved
amming
- kunne velge riktige legemidler til barn på grunnlag av de
farmakokinetiske og farmakodynamiske forhold som samsvarer barnets
organiske utvikling
- kunne forstå hvordan profylaktisk behandling og
intervensjonsbehandling av migrene fungerer samt kunne vurdere
interaksjonsrisiko ved odontologisk behandling kunne forstå hvordan
profylaktisk behandling og intervensjonsbehandling av migrene
fungerer samt kunne vurdere interaksjonsrisiko ved odontologisk
behandling
- kunne bruke midler som benyttes til bløtvevs- og
hardvevsregenerasjon
- kunne bruke legemidler som benyttes til legemiddelassistert
røykeavvenning
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne henvisningsordninger innenfor tannhelse- og
helsetjenesten, og ansvarsforholdet mellom henvisende og
behandlende tannlege
- kjenne innholdet i begrepet «informert samtykke»
- kjenne faktorer som påvirker resultatet av
pasientbehandling
- kjenne samarbeidsformer og ansvarsforhold mellom tannlege og
tanntekniker
Ferdighetsmål
Studenten skal
- kunne samarbeide med annet tannhelsepersonell inklusive
tannpleiere, tannlegesekretær og tannteknikere, med optimal
utnyttelse av andres kompetanse og hensyn til ansvarsfordeling
- kunne kommunisere med pasient og øvrig tannhelse- og
helsepersonell om odontologiske spørsmål og gi nødvendig
opplæring
- kunne utføre behandling i et integrert samarbeid med annet
odontologisk og medisinsk personell
- kunne skrive henvisning og epikrise
- kunne utføre enkle identifiseringer og aldersvurderinger
Holdningsmål
Studenten skal
- yrkesprofesjoner som motivasjon for senere samarbeid i
yrkeslivet
- kjenne ansvar for at pasienter med uvanlige eller uklare
symptomer og funn henvises til kompetent instans
- vise empati med, og respekt for pasienter i alle aldre
- forholde seg til pasientens autonomi og krav på integritet på
en profesjonell måte
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne de rettsodontologiske muligheter for samarbeide med
rettsvesen, politi og rettsmedisiner
Ferdighetsmål
Studenten skal selvstendig
- kunne bistå rettsvesenet på en hensiktsmessig måte i
tannskade-, tannspor- og identifiseringssaker
- kunne skrive sakkyndiguttalelser og opptre som sakkyndig ved
rettssaker
Holdningsmål
Studenten skal
- kjenne forpliktelser overfor samfunn/politi ved tannspor-,
tannskade- og identifieringssaker
Kunnskapsmål
Studenten skal
- kjenne til prinsippene for organiseringen av tannhelsetjenesten
for barn, voksne og eldre, jmf Lov om tannhelsetjenesten 1984
- kjenne til den offentlige og den private sektor,
arbeidsoppgaver, arbeidsfordeling, personell og kostnader
- kjenne prinsippene for finansiering og betaling av
tannhelsetjenester offentlig og privat
- kjenne hovedinnholdet i den faglige og fagpolitiske debatt om
bruk av tredjepart finansiering av tannbehandling. I den
forbindelse skal studentene:
- kunne gjøre rede for i hvilken grad tannbehandling er
prisregulert og for momenter som taler for en svekkelse av eller
styrkning av prisregulering
Ferdighetsmål
Studenten skal selvstendig
- kunne utvikle motivasjon og ansvar for å delta i utviklingen av
en samlet tannhelsetjeneste med god tilgjengelighet
Holdningsmål
Studenten skal
- være seg bevisst forholdet mellom innsatsen for den enkelte
pasient og ansvaret for den generelle tannhelsen hos befolkningen
og foreta en hensiktsmessig prioritering
- utvikle motivasjon og ansvar for i yrkesrollen å delta i
utviklingen av en samlet tannhelsetjeneste med god
tilgjengelighet
- ha positiv holdning til å utvikle kvaliteten på
pasientbehandling og av det kliniske miljø
- gjennomføre egen virksomhet i tråd med yrkesetiske normer, og
medvirke til at en yrkesetisk standard opprettholdes/utvikles innen
profesjonen
- medvirke aktivt i informasjons og profylaksetiltak
|