STV4312B – Politiske konfliktlinjer og valg

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Dette emnet er nedlagt. Fra og med våren 2014 blir emnet slått sammen med STV4308B, STV4311B og STV4314B, og tilbys som STV4318B: Politisk kommunikasjon, holdninger, verdier og konfliktlinjer (NB! Studenter som har avlagt eksamen i et av disse fire emnene tidligere vil ikke få full uttelling for STV4318B, på grunn av overlapp).

 

Emnet gir en oversikt over forskningstradisjoner om partipolitiske konfliktlinjer og presenterer sentrale funn fra longitudinelle komparative studier av sammenhengene mellom konfliktlinjer og partivalg, særlig fra vesteuropeiske land. Emnet tar opp: 1) sammenhengen mellom sosial struktur og partivalg, 2) holdninger, verdier og ideologi som partipolitiske konfliktlinjer og 3) partiprogrammene som datakilde for å studere partipolitiske avstander.

Hva lærer du?

Emnet gir kunnskap om sosiale strukturer, politiske holdninger, verdier og partisystemer i vesteuropeiske land. Det gir videre kunnskap om forskningstradisjoner og metodiske tilnærminger i studier av partipolitiske konfliktlinjer, og det gir oversikt over komparative datasett om disse temaene.

Opptak og adgangsregulering

Emnet er forbeholdt studenter på masterprogrammet i statsvitenskap.

Det er mulig å søke om å bli opptatt som hospitant på dette emnet.

Forkunnskaper

Obligatoriske forkunnskaper

Bachelorprogram i statsvitenskap eller tilsvarende.

Anbefalte forkunnskaper

Bachelorprogram i statsvitenskap eller tilsvarende.

Undervisning

Emnet består av 10 dobbelttimer med forelesninger.

Undervisningssted for emnet er Universitetet i Oslo, Blindern, eller eventuelt andre undervisingslokaler i Oslo. Emnet er en del av det ordinære studietilbudet. Undervising vil stort sett foregå på dagtid. For detaljer, se emnets semestersider. Fronter kan bli brukt i undervisningen.

Eksamen

En eller flere hjemmeoppgaver (som tilsammen utgjør 10-15 sider) og en skriftlig eksamen (3 timer).

Emneansvarlig vil gjøre nærmere rede for antall hjemmeeksamener ved oppstart av emnet. Ved vurdering gis skoleeksamen større vekt enn hjemmeeksamen, men den teller aldri mer enn 60% av karakteren.

Alle hjemmeoppgaver, også de med selvvalgt problemstilling, skal reflektere pensum på emnet der de leveres. Selvvalgte problemstillinger skal godkjennes av emneansvarlig før hjemmeoppgaven innleveres. Hvis en slik hjemmeoppgave ikke har forankring i pensum, og problemstillingen ikke er forhåndsgodkjent, skal karakteren F settes. På masteremner som har både skole- og hjemmeeksamen, må begge deler være bestått i undervisningsperioden emnet gis for å få ståkarakter på emnet som helhet. Det gis én samlet bokstavkarakter.

Det samfunnsvitenskapelige fakultet er ansvarlig for eksamensgjennomføringen og eksamenssted er Universitetet i Oslo, Blindern, eller eventuelt andre eksamenslokaler i Oslo.

Hjelpemidler

Det er tillatt å bruke ordbok på eksamen. Ordboken skal kontrolleres av SV-info på forhånd. Se regler for bruk av ordbok.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Søknad om tilrettelagt skoleeksamen sendes til Det samfunnsvitenskapelige fakultetet. Søknad om tilrettelegging i andre typer eksamen, sendes til emneeier/institutt.

Evaluering av emnet

Det foretas underveisevalueringer av emnet hver gang det arrangeres undervisning. Det foretas en periodisk sluttevaluering hvert fjerde år.

Tilsynssensor har ansvar for vurdering av emnet, og han/hun skriver en årlig rapport.

Fakta om emnet

Studiepoeng
10
Nivå
Master
Undervisning
Høst 2009
Eksamen
Høst 2009
Undervisningsspråk
Norsk