Vurderingskriterier OBL 1

Kriteriene gir en typebeskrivelse av besvarelse til ”godkjent”. Besvarelser vil i praksis ofte ha innslag av ulike nivåer, og vurderingen vil måtte baseres på en ikke ubetydelig grad av skjønn. Eksempelvis vil en total mangel på fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap ubetinget kvalifisere for vurderingen ”Ikke godkjent”, selv om kandidaten dokumenterer en betydelig refleksjons- og formidlingsevne.

 

Vurdering

Problemstilling og stofftilfang

Vurderingsevne og selvstendighet

Form

 

"Godkjent"

Kandidaten viser god vurderingsevne og selvstendighet på de viktigste områdene ut i fra den formulerte problemstillingen.

Tilfanget av pedagogisk og fagdidaktisk teori i besvarelsen er sentral, og kjennskapet til og forståelsen av fagfeltet er preget av en bredde og dybde uten klare mangler.

 

Besvarelsen inneholder relevant pedagogisk og fagdidaktisk teori som en del av drøftingen.

 

Kildebruken til kandidaten er aktiv, og framstillingen veier synspunkter mot hverandre i drøftingen.

 

Avslutningen kan være en konklusjon eller en oppsummering av sentrale synspunkter relatert til problemstillingen. 

 

Kandidaten evner å sette temaet inn i en overordnet forståelsesramme.

Språket er jevnt godt og selvstendig, uten nevneverdig parafrasering.

Teksten har en synlig struktur med innledning, drøftende hoveddel og avslutning.

Formalia er i overveiende grad oppfylt.

 

Publisert 4. okt. 2011 14:19