Geografi undervises i grunnskolen som et hovedområde i samfunnsfag på alle trinn. I videregående skole er geografifag fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram lagt til første eller andre klasse avhengig av programområde. I tillegg kan naturgeografi og/eller samfunnsgeografi velges som programfag i henholdsvis programområde for realfag og/eller samfunnsfag og økonomi.
Skolefaget geografi tar for seg natur og samfunn i et romlig perspektiv samt endringer over tid. Faget arbeider med lokalisering og utbredelse på jorda av naturlige og menneskeskapte fenomener og prosesser. I geografi drøfter og forklarer vi samfunnet i skjæringspunktet mellom menneske og natur og gir oversikt over livsbetingelser, levevis og levekår på jorda.
Studiet i geografi fagdidaktikk tar sikte på dyktiggjøre studentene til undervisning i geografi i grunnskole og videregående skole. Studiet tar utgangspunkt i ulike geografifag av både naturfaglig og samfunnsfaglig karakter og ser ofte disse i sammenheng. Studiet vektlegger både legitimering av skolefaget, vurderinger og valg av innhold i faget og ulike metoder som kan bidra til læring av geografi. Sentralt i faget står anvendelse av kart både i papirbasert og elektronisk form. Studiet i geografididaktikk skal også gjøre lærerne våkne for geografirelaterte hendelser og i stand til å møte og bruke endringene og utviklingen i vår omskiftelige verden.
Kunnskaper, ferdigheter og holdninger ervervet av elever i skolens geografiundervisning skal bidra til at de påtar seg roller som aktive samfunnsmedlemmer. Dette vil prege den rolle læreren har i faget, en rolle som en demokratisk og aktivitetsorientert lærer.
Målområder
Læreren og eleven
Dette målområdet omhandler planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning – sammen med elevene.
Studenten skal
- nyttiggjøre seg det romlige perspektiv i planlegging, tilrettelegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.
- gjøre rede for, prøve ut og reflektere over ulike måter elevene kan trekkes med i planlegging, valg av arbeidsmåter og vurdering av undervisningen.
- planlegge, organisere og praktisere ulike former for undervisning inkludert problemorienterte arbeidsmåter som case-, tema- og prosjektarbeid.
- bruke og vurdere hensiktmessige og varierte arbeidsformer med utgangspunkt i læreplanverk, lærestoff og elevenes behov, forutsetninger og interesse.
- praktisere bruk av lokalmiljøet og lokalsamfunnet i og utenfor klasserommet.
- benytte varierte former for veiledning i og vurdering av geografiundervisningen, også ved bruk av mapper og IKT.
- stimulere elevenes evne til å reflektere over eget læringsarbeid i geografi.
- gjøre rede for hvordan kompetansemål i faget som kunnskaper, ferdigheter og holdninger kan klassifiseres i taksonomier, og anvende disse på elevenes arbeid med tanke på utvikling av elevenes helhetlige kompetanse.
- kjenne til vurderings- og eksamensordninger i de ulike skoleslagene, kunne lage oppgaver i tråd med disse og anvende relevante arbeidsformer i det daglige arbeidet
Læreren og skolen
Dette målområdet omhandler bruk av de enkelte læreplaner, generell bruk av læremidler og planlegging med kolleger.
Studenten skal
- analysere og bruke den generelle læreplanen, læreplaner i samfunnsfag og naturfag og læreplaner i geografi.
- planlegge, sammenlikne og vurdere bruk av ulike former for læremidler, spesielt lærebøker, kart og lærestoff hentet på nettet .
- samarbeide med andre lærere om tverrfaglig organisert opplæring og synliggjøre geografifaget i dette.
- bidra til at geografifaget oppleves positivt av lærere og elever, og slik styrke fagets plass i skole og samfunn.
Læreren og samfunnet
Dette målområdet omhandler analyser av geografifagenes egenart og begrunnelser for geografifagets plass i skolen.
Studenten skal
- gjøre rede for geografifagenes egenart og utvikling som forskningsfag, studiefag og skolefag.
- drøfte fordeler og ulemper ved et skolefag som henter innhold og metoder både fra naturgeografi og samfunnsgeografi.
- begrunne geografifaget plass som obligatorisk og valgbart skolefag og samfunnsfag.
- forklare og begrunne geografifaget som et demokratibyggende fag.
- gjøre rede for betydningen av romlig og geografisk bevissthet i samfunnet.
- analysere og være bevisst geografilærerens rolle i skolehverdagen og i samfunnet.