Mikroundervisningskurset - plan for sekvensen

Dette er et eksempel på hvordan en plan som skal deles ut til gruppedeltakere og gruppeleder på mikroundervisningskurset kan se ut.

Eksempel: Plan for sekvensen

 

Fag: Naturfag

Trinn: 8. årstrinn

Emne: En introduksjon til syrer og baser

 

Elevforutsetninger

Er i starten av skoleåret, så elevene er relativt unge. Elevene har kjennskap til hvordan stoffer er bygget opp av atomer, og vet hva atomer består av. Det er første gang de har undervisning om syrer og baser, og det er derfor nok de færreste som kjenner til emnet fra før.

Målet med denne timen

I læreplanen står der følgende kompetansemål etter 10. årstrinn:

Eleven skal kunne:

  • ”Gjennomføre forsøk for å klassifisere sure og basiske stoffer.”
  • ”Undersøke kjemiske egenskaper til noen vanlige stoffer fra hverdagen.”

 

Målet med undervisningen er å gi elevene en introduksjon  på hva syrer og baser er. Deres nysgjerrighet skal vekkes, så de får lyst til å lære mer om dette emne, og de skal kunne se det relevante i å lære om dette emnet i forhold til bruken i det daglige. Etter timen skal elevene kunne

  • forklare hva en syre og en base er
  • selv kunne teste om et stoff er surt eller basisk.

  

Innhold og arbeidsmetoder

  1. Forsøk med rødkål som indikator.
  2. Introduksjon av begrepene: Syre/surt og base/basisk (Ser at de gir rødkåls-teen forskjellig farge).
  3. Generell definisjon av syre og base (skrives på tavlen) – vann er nøytralt.  
  4. Introduksjon til pH-skala (skrives på tavlen).
  5. Oppgave (to og to): Hver gruppe får et glas med et stoff fra forsøket. Er det en syre eller en base? Cirka hvilken pH-værdi har oppløsningen?
  6. Lekse til neste gang: Alle skal ta 2 stoffer med hver hjemmefra, som de i den følgende time skal finne ut av om er surt eller basisk, ved å teste med forskjellige indikatorer.

 

Starten av sekvensen er sterkt styret fra lærerens side, og elevene vil være hovedsakelig lyttende og mottagende. Dette gjøres fordi opplegget er ment som en introduksjon, som skal gi elevene et felles forståelsesgrunnlag og et ordforråd omkring det nye emnet. Spørsmål og kommentarer fra elevene er selvsagt mer enn velkomne.

I slutten av sekvensen oppfordres elevene til å være mer aktive. De skal nå selv tenke igjennom og forsøke å sette ord på hva en syre og en base egentlig er.   

 

Publisert 11. jan. 2012 11:35 - Sist endret 11. jan. 2012 11:38