Retningslinjer for PPU3120D
Våren 2013 - våren 2014

Versjon 26.11. 2012 

Eventuelle endringer av dokumentet kunngjøres i læringsplattformen It's learning (ITL) og i beskjedfeltet på semestersiden.  

1. PPU3120D Hoveddel som del av PPU deltid

2. Praktiske opplysninger

3. ITL

4. Teoriundervisningen

 

4.1. Forelesningene i pedagogikk og didaktikk

4.2. Seminargruppene og basisgruppene i pedagogikk

4.3. Fagdidaktikkundervisningen

4.4. Obligatoriske kurs i 2. ukessamling

4.5. Fravær fra obligatorisk undervisning

5. Praksisopplæringen

 

5.1. Organisering

5.2. Tilstedeværelse og veiledning

5.3. Fravær

5.4. Godkjenning av praksis

6. Skriftlige oppgaver underveis i studiet

7. Eksamen

 

7.1. Eksamensordning for tofagsstudenter

7.2. Eksamensordning for ettfagsstudenter

7.3. Formelle krav til integrert oppgave og mappe

7.4. Karakterer og vekting av oppgaver, regler ved

 

kontinuasjonseksamen og forbedring av karakterer

 

 

1. PPU3120D Hoveddel som del av PPU deltid

PPU deltid 60 studiepoeng består av to emner: PPU3110D Innføringskurs på 10 studiepoeng, og PPU3120D Hoveddel på 50 studiepoeng. Til sammen utgjør disse to emnene PPU årsenhet på deltid.

Teoriundervisningen er inndelt i pedagogikk, fagdidaktikk og frittstående kurs. Undervisningen består av 4 ukessamlinger hvorav 2 på Sundvolden Hotel og 2 på Universitetet i Oslo. I tillegg kommer noen kveldssamlinger per semester ved Universitetet i Oslo.

Studenter som tar PPU på deltid tar PPU3110D Innføringskurs i begynnelsen av første semester av PPU-studiet og går direkte over på PPU3120D Hoveddel.

2. Praktiske opplysninger

Den praktisk-pedagogiske utdanningen (PPU) ved Universitetet i Oslo er lagt til Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).

ILS er lokalisert på Nedre Blindern med administrasjonen i 3. etasje i Fysikkbygningens østfløy og kontorer fordelt på Fysikkbygningen og ZEB-bygget.

Generelle spørsmål rettes til UV-studieinfo, 3. etasje i Helga Engs hus, tlf. 22 84 44 45/46, e-post: uv-studieinfo@uv.uio.no. UV-studieinfo henviser videre til ILS ved behov. UV-studieinfo er åpen fra kl. 11.00-15.00 mandag til fredag

Kompendier: Kjøpes i Kopiutsalget, Akademika Blindern. Åpningstider: Mandag -fredag: 09:00 - 17:00 lørdag: 10:00 - 14:00 (ofte utvidet åpningstid ved semesterstart).

Studenter utenfor Oslo/Akershus kan sende e-post til kopiutsalget@akademika.no, eller tlf.: 22 85 33 17, for å bestille kompendiet.

Lesesalsplass: Du kan benytte deg av lesesalen i 4. etasje i Fysikkbygningen samt lesesalsplasser i 2. etasje i Helga Engs hus, 3.etasje i Helga Engs hus etter gitte regler samt universitetsbiblioteket, Georg Sverdrups hus.

Kollokvieareal: Underetasjen og 3. etasje i Helga Engs hus, og grupperom i Georg Sverdrups hus.

Oversikt over personalet ved ILS: ILS' nettsider Alle ansatte ved PPU er tilgjengelige gjennom ITL.

Faglig ansvarlig for PPU deltid : Lene Ramberg
Administrativt ansvarlig: Monika Thollefsen
Praksisansvarlig: Brigt Hope
Eksamensansvarlig: Markus Keller

3. ITL

Studiet gjør utstrakt bruk av It‘s learning (ITL) som læringsplattform til bl.annet:

  • Informasjon og oppslag
  • Kommunikasjon med faglærer, medstudenter og administrasjon
  • Oppgaveinnlevering
  • Veiledning

Det gis tilbud om opplæring onsdag 16. januar kl. 17.15-19.30.

4. Teoriundervisningen

4.1. Forelesningene i pedagogikk og didaktikk
Det er fellesforelesninger i pedagogikk og didaktikk. Forelesningene tar opp sentrale temaer i forhold til læring og undervisning, og relaterer seg til aktuell forskning og sentrale deler av studielitteraturen.

4.2. Seminargruppene og basisgruppene i pedagogikk
Seminargruppene i pedagogikk består av ca. 30 studenter. Seminargruppene inndeles i basisgrupper. Studentene i basisgruppene trenes i å problematisere og legge fram fagstoff fra forelesninger og relevant studielitteratur.

Frammøte og arbeid i seminargrupper og basisgrupper er obligatorisk.

4.3. Fagdidaktikkundervisningen
Fagdidaktikk dreier seg om undervisning og læring i skolefag, med læreplanene som sentrale dokumenter. Undervisningen består av seminarpregede forelesninger og praktisk-metodiske innslag. Fagdidaktikkundervisningen er obligatorisk.

Andre komponenter
Studentene skal i løpet av studiet gjennomføre utviklingssamtaler og kollegabasert veiledning.

4.4. Obligatoriske kurs i 2. ukessamling

Mikroundervisningskurset:

  • Kursets varighet: 4 timer.
  • Beskrivelse av kurset: Studentene skal øve seg i grunnleggende undervisningsferdigheter og i å vurdere egen og andres undervisning. Studentene fordeles i grupper på ca. 6 personer. En av faglærerne er gruppeleder. Hver student skal gjennomføre en forberedt undervisningssekvens på ca. 6-7 minutter. Studenten går selv inn i rollen som lærer med de andre studentene som elever.Det er viktig å huske at gruppen er satt sammen uavhengig av fag, og at de andre studentene derfor ikke kjenner faget like godt. Sekvensen tas opp på video og blir deretter gjort til gjenstand for veiledning og samtale i gruppen.
  • Forberedelse i forkant av kurset – plan for undervisningssekvensen: Studenten velger selv fag og hvilket trinn undervisningssekvensen legges opp for. Det skal lages en enkel plan for sekvensen med kopier til gruppeleder og de andre studentene. I planen for sekvensen skal det angis hvilket fag og trinn i skolen undervisningssekvensen er tilrettelagt for, hvordan sekvensen kan tenkes inn i et større undervisningsopplegg. Planen skal si noe om hvilke mål i læreplanen det legges vekt på og hvilken metode som brukes. Eksempel på plan
  • Samtale og veiledning i gruppen: Eksempler på hva som kan bli vektlagt i veiledningen er retoriske komponenter som kroppsspråk, øyekontakt og stemmebruk, lærerens (studentens) dialogiske kommunikasjon med elevene, bruk av tavle og audiovisuelle hjelpemidler.
  • Utstyr til undervisningssekvensen: Det skal av praktiske årsaker ikke brukes presentasjonsprogramvare eller annet som krever datautsyr til denne sekvensen.
  • Kurset er obligatorisk.

Skrivepedagogisk kurs:

  • Kursets varighet: 4 timer.
  • Beskrivelse av kurset: Kurset gir en innføring til grunntanker og tilnærming i prosessorientert skriveopplæring og understreker betydningen av skrivning som grunnleggende ferdighet i alle fag.  Kurset organiseres som skriveverksted med vekt på praktiske øvelser.
  • Forberedelser i forkant av kurset: Det kreves ingen forberedelser til kurset.
  • Kurset er obligatorisk.

4.5. Fravær fra obligatorisk teoriundervisning:
Følgende fravær godkjennes i de forskjellige komponentene:

  • Seminargruppene i pedagogikk: 20%
  • Fagdidaktikkundervisningen: 20%
  • Det er ikke mulig å søke om å forhåndsgodkjent fravær. Så lenge fraværet ikke overstiger 20%, skal ikke administrasjonen ha beskjed om fraværet. Vi oppfordrer til å ta vare på eventuelle sykemeldinger og annen dokumentasjon ved fravær gjennom studiet, slik at vi i tilfeller der fraværet overstiger 20 %, kan gjøre en individuell vurdering. Blir fraværet betydelig høyere enn dette, må studiet uansett avbrytes.

I følgende kurs godkjennes ikke fravær:

  • Mikroundervisningskurset
  • Skrivepedagogisk kurs

5. Praksisopplæringen

5.1. Organisering
Praksisopplæringen er organisert i to perioder, en 4-ukers gruppepraksis i 2. semester og en 8-ukers par- /individuell praksis i 3. semester. I praksis i 2. semester blir studentene plassert i en av ILS' partnerskoler. Det vil være nødvendig å søke permisjon fra eventuelle arbeidsgivere under praksis i 2. semester. For dem som jobber i skolen kan praksis i 3. semester legges til egen skole etter avtale med ILS. Praksis i 3. semester kan gjennomføres etter ulike modeller, se kap. 5 i Retningslinjer for praksis.

Ved inndeling i grupper til praksis i 2. semester forsøker vi å ta hensyn til bosted/reisevei, utdanning, men først og fremst at gruppen du plasseres i skal kunne samarbeide i forhold til fagkombinasjon, og at skolen du kommer på skal kunne gi deg god veiledning innenfor dine fagområder. Skolens veiledningskapasitet må nødvendigvis være overordnet geografiske hensyn, og du må derfor være forberedt på ca en times reisevei, i noen tilfeller også mer.

5.2. Tilstedeværelse og veiledning
Det forventes at studentene tilbringer hele dagen på praksisskolen i praksisperiodene. Studentene skal delta på møter i avdelinger, team, fagseksjoner, foreldremøter osv i forbindelse med praksisen. Dette inkluderer også om aktiviteter er lagt til kveldstid. Det er obligatorisk å delta i veiledningen. Obligatoriske arbeider omfatter planer for praksis og skriftlig veiledningsdokumentasjon.

5.3. Fravær i praksis
Praksis er obligatorisk. Alt fravær fra praksis må kunne dokumenteres. Dersom det totale antall fraværsdager i praksisperioden overstiger 3 dager i 4-ukerspraksisen, eller 5 dager i 8-ukerspraksisen, blir ikke praksis godkjent.

  • Ved mer enn 3 dagers fravær i 4-ukerspraksisen, må studiet avbrytes, og studenten kan søke opptak til PPU ved neste anledning.
  • Ved et dokumentert sykefravær på inntil en uke i praksis, kan man søke om forlengelse av praksisperioden.
  • Ved fravær kan studenten pålegges å forlenge praksis i tilsvarende dager.
  • Studentene kan søke instituttet om permisjon i inntil 3 dager i hver praksisperiode. Permisjonen vil automatisk telle som fravær.
  • Ved ethvert fravær skal studenten selv orientere skolens kontaktperson. ILS må kontaktes umiddelbart ved et fravær på mer enn tre dager.

5.4. Godkjenning av praksis
Praksis i 2. semester må være godkjent i henhold til ”Kriterier for godkjenning av praksis i 2. semester” for at en student skal kunne fortsette på studiet. Praksis i 3. semester må være godkjent i henhold til ”Kvalitetsbeskrivelser og kriterier for vurdering av praktisk lærerdyktighet” for at studenten kan fremstille seg til eksamen.

Dersom praksis i 2. semester ikke godkjennes, må studenten avbryte studiet. Studenten kan søke om opptak til PPU ved neste anledning. Studenten kan kun prøve seg i praksis én gang til.

Dersom praksis i 3. semester ikke godkjennes, kan studenten fullføre teoridelen av studiet, og gå opp til ny praksis neste gang 8-ukerspraksis arrangeres.

Studenten kan kun ta opp igjen én av praksisperiodene. Har studenten brukt to førsøk på praksis i 2. semester kan studenten ikke ta praksis i 3. semester på nytt, og studiet må avbrytes.

Se mer informasjon om praksisopplæringen i Retningslinjer for praksis i PPU3120D.

6. Skriftlige oppgaver underveis i studiet

De skriftlige oppgavene har som hovedmål å binde sammen erfaringene fra skolens praksisfelt med teoretisk kunnskap og refleksjon. I arbeidet med oppgavene vil det bli lagt til rette for veiledning fra faglærere og for ideutveksling og samarbeid studentene mellom. Enkelte av oppgavene leveres til veiledning og kommentarer med faste frister.

Underveis i studiet skal det (for både ett-og tofagsstudenter) leveres:

  • En obligatorisk oppgave i pedagogikk (paroppgave): Denne leveres innen etter praksis i 2. semester (se dato på ITL), og skal ikke inngå i eksamensmappen.

Vurderingskriterier for pedagogisk oppgave
 

  • En obligatorisk individuell oppgave i fagdidaktikk 1: Den obligatoriske oppgaven i fagdidaktikk 1 må leveres inn til godkjenning innen fristen (første frist for innlevering) for å ha mulighet til å levere inn en forbedret besvarelse ved ikke-godkjent. Dersom en student ikke leverer oppgaven innen fristen, kan studenten ikke avlegge eksamen. Studenten kan imidlertid fullføre undervisningen (før og etter 8 ukers praksisperioden). Studenten kan levere inn godkjenningsoppgaven til gjeldende frister semesteret etter, og ved godkjent oppgave kan studenten avlegge eksamen neste gang eksamen tilbys ordinært. Dersom en student får ikke-godkjent på innlevert besvarelse, kan studentene ikke avlegge eksamen. Det gis imidlertid anledning til å fullføre 8-ukers praksis (eksamensdel 1). Det vil da telle som et forsøk til PPU-eksamen, selv om eksamensdel 2 og 3 ikke kan avlegges. Eksamensdel 2 og 3 kan avlegges neste gang eksamen tilbys ordinært.

Vurderingskriterier for fagdidaktisk oppgave til godkjenning

Generell forklaring av Fagdidaktikk 1 og 2:

  • Fagdidaktikk 1:  Det faget som man leverer oppgave til godkjenning i på ITL (og som man senere skriver integrert eksamensoppgave i). For ettfagsstudenter tilsvarer dette den ordinære litteraturen i det fagdidaktiske faget.
  • Fagdidaktikk 2:  Det faget som skal inn i eksamensmappen. For ettfagsstudenter tilsvarer dette tilleggspensumet.

Administrasjonen trekker hvilket fagdidaktisk fag tofagsstudentene skal ha som fagdidaktikk 1 og fagdidaktikk 2. Studentene får beskjed om dette i begynnelsen av 3. semester.

 

7. Eksamen

For å kunne fremstille seg til eksamen må alle obligatoriske komponenter være godkjente.

Følgende regnes som obligatoriske komponenter:

  • Seminargruppene i pedagogikk
  • Fagdidaktikkundervisningen
  • Mikroundervisningskurset
  • Skrivepedagogisk kurs
  • 4-ukers praksis
  • Obligatorisk oppgave i fagdidaktikk 1
  • Obligatorisk oppgave i pedagogikk
  • Ettfagsstudenter må fylle ut godkjenningsskjema for å få godkjent sin tilleggslitteratur.

7.1. Eksamensordning for tofagsstudenter

Eksamen består av 3 deler:

Eksamensdel 1: 8-ukers praksis. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til de to andre eksamensdelene.
Eksamensdel 2: Integrert oppgave  i pedagogikk og fagdidaktikk 1
Eksamensdel 3: Mappeeksamen i pedagogikk og fagdidaktikk 2

Trekkfrist for eksamen er mandag den 3. uka i 8-ukers praksis.

I tillegg til å ha bestått 8-ukers praksis (eksamensdel 1), skal studentene ved studiets avslutning innlevere en integrert oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk 1, og en eksamensmappe med ferdige tekster i pedagogikk og fagdidaktikk 2. For tofagsstudenter trekker administrasjonen hvilket fagdidaktisk fag studentene kommer opp i henholdsvis integrert oppgave og eksamensmappe, altså hvilket av fagene som blir Fagdidaktikk 1 og Fagdidaktikk 2.

  • Fagdidaktikk 1: Faget man skriver integrert oppgave i.
  • Fagdidaktikk 2: Faget som skal inn i eksamensmappen.

Studentene får beskjed om hvilket fag de ha i henholdsvis integrert oppgave og mappe ca 3 uker før 8-ukers praksis. Dato for innlevering av eksamensdel 2 og 3 kunngjøres på semestersidene og i ITL.

Beskrivelse av eksamensdel 1: 8-ukers praksis. Se Retningslinjer for praksis

Beskrivelse av eksamensdel 2: Den integrerte oppgaven

Én individuell integrert praksisoppgave i pedagogikk og fagdidaktikk 1.
I denne besvarelsen skal studenten tematisere og drøfte en problemstilling med utgangspunkt i eget undervisningsarbeid i langpraksis. Besvarelsen skal beskrive erfaringer fra praksisfeltet og reflektere over disse i lys av pedagogisk og fagdidaktisk teori, fagdidaktikk 1. Nærmere presisering av oppgaven kan ved behov gis av den enkelte lærer i fagdidaktikk. Besvarelsen skal være på 6 sider, og det gis ikke veiledning.

Beskrivelse av eksamensdel 3: Eksamensmappen:

Én individuell besvarelse i pedagogikk. Veiledning og informasjon om innhold gis i forbindelse med seminargruppeundervisningen. Besvarelsen skal være på 6 sider.

Én individuell besvarelse i fagdidaktikk 2. Veiledning og informasjon om innhold gis i forbindelse med fagdidaktikkundervisningen. Besvarelsen skal være på 6 sider.

Hvis eksamensmappen mangler en oppgave, skal mappen vurderes til karakteren F. Du finner vurderingskriterier og formelle krav nederst i dette dokumentet

7.2. Eksamensordning for ettfagsstudenter

Eksamen består av 3 deler:

Eksamensdel 1: 8-ukers praksis. Praksis må være bestått for å kunne gå opp til de to andre eksamensdelene.
Eksamensdel 2: Integrert oppgave  i pedagogikk og fagdidaktikk 1
Eksamensdel 3: Mappeeksamen i pedagogikk og i fagdidaktikk 2

Trekkfrist for eksamen er mandag den 3. uka i 8-ukers praksis.

I tillegg til å ha bestått 8-ukers praksis (eksamenesdel 1), skal studentene ved studiets avslutning innlevere en integrert oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk 1, og en eksamensmappe med ferdige tekster i pedagogikk og fagdidaktikk 2. Dato for innlevering av eksamensdel 2 og 3 kunngjøres på semestersidene og i ITL.

  • Fagdidaktikk 1: Ordinær studielitteratur (til den integrerte oppgaven)
  • Fagdidaktikk 2:  Tilleggslitteratur på 650 sider som skal inn i eksamensmappen.

Tilleggslitteratur med særskilt faglitteratur i faget på 650 sider skal godkjennes av faglærer.
Godkjenningsskjema for tilleggslitteratur skal fylles ut og leveres elektronisk i de respektive fagene på ITL innen gitt frist.

Datoer for innlevering av eksamensdel 2 og 3 kunngjøres på semestersidene og i ITL.

Beskrivelse av eksamensdel 1: 8-ukers praksis. Se Retningslinjer for praksis

Beskrivelse av eksamensdel 2: Den integrerte oppgaven:

En individuell integrert praksisoppgave i pedagogikk og fagdidaktikk 1. I denne besvarelsen skal studenten tematisere og drøfte en problemstilling med utgangspunkt i eget undervisningsarbeid i langpraksis. Besvarelsen skal beskrive erfaringer fra praksisfeltet og reflektere over disse i lys av pedagogisk og fagdidaktisk teori, fagdidaktikk 1. Nærmere presisering av oppgaven gis av den enkelte lærer i fagdidaktikk. Besvarelsen skal være på 6 sider, og det gis ikke veiledning.

Beskrivelse av eksamensdel 3: Eksamensmappen:

Én individuell besvarelse i pedagogikk. Veiledning og informasjon om innhold gis i forbindelse med seminargruppeundervisningen. Besvarelsen skal være på 6 sider.

Én individuell besvarelse i fagdidaktikk 2. Veiledning og informasjon om innhold gis i forbindelse med fagdidaktikkundervisningen. Litteraturen som her benyttes skal i hovedsak være tilleggslitteratur, jfr Fagdidaktikk 2. Besvarelsen skal være på 6 sider.

Hvis en eksamensmappe mangler en eller flere besvarelser – skal mappen vurderes til karakteren F.  

7.3 Formelle krav til integrert oppgave og mappe

  • Omfang:  Den integrerte oppgaven skal bestå av 6 sider, mappen skal bestå av 12 sider (2x6 sider). Oppgitte sidetall inkluderer ikke forside, innholdsfortegnelse, litteraturliste, figurer, tabeller og vedlegg. Oppgaveteksten skal ligge vedlagt.
  • Litteraturhenvisninger: Referanser i tekst, med forfatternavn, årstall og eventuelt side (ILS anbefaler stilen APA).
  • Skrifttype og størrelse: 10 punkts Verdana eller 12 punkts Times New Roman 
  • Linjeavstand: 1 ½.
  • Avsnitt markeres med ekstra linjeskift.
  • Paginering: Den integrerte oppgaven skal ha sidetall, og eksamensmappen skal ha fortløpende sidetall.
  • Forside: Både oppgaven og mappen skal ha egen forside. Forsiden skal kun inneholde denne informasjonen: Overskrift: Integrert oppgave i fagdidaktikk 1 og pedagogikk eller Mappe i pedagogikk og fagdidaktikk 2, samt PPU3120D, kull (studiestartsemester), innleveringssemester, årstall og kandidatnummer. Skriv ikke navnet ditt i besvarelsene.
  • Innholdsfortegnelse: Den integrerte oppgaven og eksamensmappen skal ha innholdsfortegnelse. Eksamensmappen skal ha én felles innholdsfortegnelse med oversikt over mappens to oppgaver. Det skal altså ikke være innholdsfortegnelse til hver av de to oppgavene i mappen.
  • Litteraturliste: Det skal være en alfabetisert litteraturliste etter hver enkelt oppgave (ILS anbefaler stilen APA).
  • Den godkjente listen for tilleggslitteratur (godkjenningsskjema) skal leveres elektronisk sammen med eksamensmappen (kun for ettfagsstudenter).  
  • Både oppgaven og mappen leveres elektronisk på ITL.

Vurderingskriterier for skriftlig integrert oppgave (eksamensdel 2)

Vurderingskriterier for mappeeksamen (eksamensdel 3)

7.4. Karakterer og vekting av oppgaver, regler ved kontinuasjonseksamen og forbedring av karakterer
Se emnebeskrivelsen: /studier/emner/uv/ils/PPU3120D/#vurdering-og-eksamen