Pensum pedagogikk

MANGFOLD

*Aarseth, H. (2014). Lyst til læring eller «fit for fight»? Middelklassefamiliens læringskulturer. I H.B. Nielsen (red.), Forskjeller i klassen: Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen (s.168-188). Oslo: Universitetsforlaget. (21 sider)

***Dewilde, J., & Skrefsrud, T. A. (2016). Including alternatives stories in the mainstream: How transcultural young people in Norway perform creative cultural resistance in and outside of school. International Journal of Inclusive Education, 20(10), 1032-1042. doi:10.1080/13603116.2016.1145263. (12 sider)

http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603116.2016.1145263

**Engen, T.O (2014). Tilpasset opplæring i superdiversiteten? I Tolo, A., & Westrheim, K. (red.), Kompetanse for mangfold: Om skolens utfordringer i det flerkulturelle Norge  (s. 56 -95). Bergen: Fagbokforlaget. (40 sider)

*Godø, H. T. (2014). Skolemotstand: Betydninger av kjønn og relasjoner på ungdomstrinnet. I H.B. Nielsen (red.), Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen (s. 118-135). Oslo: Universitetsforlaget. (18 sider)

***Hegna, K. (2013). Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring: Tapte nettverk og svekket skoletrivsel? Tidsskrift for Ungdomsforskning 13(1), 49-79. (31 sider)

http://www.nova.no/asset/6728/1/6728_1.pdf

*Nielsen H. B. (2014). Forskjeller i klassen – kjønn i kontekst. I H.B. Nielsen (red.), Forskjeller i klassen. Nye perspektiver på kjønn, klasse og etnisitet i skolen (s. 11-32). Oslo: Universitetsforlaget (22 sider)

 

INKLUDERING/ TILPASSET OPPLÆRING/ DIFFERENSIERING

**Bru, E. (2011). Emosjonelt sårbare og sosialt passive elever. I U. V. Midthassel, E. Bru, S. K. Ertesvåg & E. Roland (red.), Sosiale og emosjonelle vansker: Barnehagens og skolens møte med sårbare barn og unge (s. 17-36) Oslo: Universitetsforlaget. (20 sider)

**Buli-Holmberg, J. & Ekeberg, T. R. (2009). Likeverdig og tilpasset opplæring i en skole for alle. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 69 -97) (29 sider)

**Fosse, B. O. (2014). Tilpasset opplæring, som begrep og virksomhet. I J. H. Stray & L. Wittek (red.), Pedagogikk – en grunnbok. (s. 420-436). Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (17 sider)

**Garløv, I., Grøholt, B., Weidle, B., & Sommerschild, H. (2015). Arbeid med barn og unge som har eller har vært utsatt for omsorgssvikt, mishandling og overgrep. Lærebok i barnepsykiatri (5. utg.). Oslo: Universitetsforlaget. (s. 274-297) (24 sider)

**Hvistendahl, R. (2009). Flerspråklighet i skolen. Innledning og oversikt. In R. Hvistendahl (red.), Flerspråklighet i skolen (s. 13–29). Oslo: Universitetsforlaget. (17 sider)

**Karlsen, A.V. (2011). Bruk av Smart Board: Medvirkning til tilpasset opplæring og endring i skolen. I H. Bjørnsrud og S. Nilsen (red.), Lærerarbeid for tilpasset opplæring: Tilrettelegging for læring og utvikling (s. 195-214). Oslo: Gyldendal. (20 sider)

**Kolberg, K. E. (2014). De evnerike elevene. I E.K. Høihilder, &  L. G. Lingås (red.), Pedagogikk 8.-13. Trinn: Profesjonsutdanning av lærere (s. 207 -225). Oslo: Gyldendal Akademisk. (19 sider)

**Olsen, M. H. (2013). En inkluderende skole? Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (s. 29-39) (11 sider)

**Roland, P., Øverland K. & Byrkjedal-Sørby L. J. (2016). Alvorlige atferdsvansker: Forskning og tiltak relatert til skolekonteksten. I E. Bru, E. C. Idsø & K. Øverland (red.), Psykisk helse i skolen (s.156-175). Oslo: Universitetsforlaget (20 sider)

**Skaalvik, E. M. & Skaalvik S. (2013). Læringsmiljø. Skolen som læringsarena: Selvoppfatning, motivasjon og læring. Oslo: Universitetsforlaget. (s. 186 -231) (46 sider)

**Swensen, H. (2014). Omvendt undervisning og tilpasset opplæring. I T. H. Giæver, M. Johannesen & L. Øgrim (red.), Digital praksis i skolen (s. 120 – 134). Oslo: Gyldendal Akademisk. (15 sider).

** Wichstrøm, L. (2008). Barns og unges psykiske helse. I Ø. Kvello (red.), Oppvekst: Om barn og unges utvikling og oppvekstmiljø (s. 395-430). Oslo: Gyldendal akademisk. (36 sider)

**Øverlien, C. (2015). Ungdom, vold og overgrep: Skolen som forebygger og hjelper Oslo: Universitetsforlaget. (s. 139- 154) (15 sider)

 

VURDERING

***Black, P. & Wiliam D. (2009). Developing the theory of formative assessment. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(5), 5-31.doi:10.1007/s11092-008-9068-5 (27 sider)

**Brevik, L., & Blikstad-Balas, M. (2014). «Blir dette vurdert, lærer?» Vurdering for læring i klasserommet. I E. Elstad & K.  Helstad (red.), Profesjonsutvikling i skolen (s. 191 -206). Oslo: Universitetsforlaget. (15 sider)

**Elstad, E., & Sivesind, K. (2010). OECD setter dagsorden. I E. Elstad & K. Sivesind (red.), PISA – sannheten om skolen? (s. 20-41). Oslo: Universitetsforlaget. (21 sider).

**Engh, R. (2011). Tilpasset opplæring og elevvurdering. Vurdering for læring i skolen. På vei mot en bærekraftig vurderingskultur. Kristiandsand: Høyskoleforlaget.( s. 160-166) (7 sider).

*Fjørtoft, H. (2009). Effektiv planlegging og vurdering: Læring med mål og kriterier i skolen. Oslo: Fagbokforlaget (s.15-20 + 41-62) (26 sider)

*Gamlem, S. M. (2015). Tilbakemelding for læring og utvikling. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 1, kapittel 6-10 (14-22 + 79-127) (58 sider).

***Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. doi: 10.3102/003465430298487. (32 sider)

https://doi.org/10.3102/003465430298487

**Hopfenbeck, T. N. (2016). Å lykkes med elevvurdering. Bergen: Fagbokforlaget. (s 75 -84 + 140 – 154) (25 sider)

**Roe, A. (2011). Leseprøver. Lesedidaktikk – etter den første leseopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget. (s.177-208) (32 sider).

**Smith, K. (2009). Samspillet mellom vurdering og motivasjon. I S. Dobsen, A.B. Eggen & K. Smith (red.), Vurdering, prinsipper og praksis: Nye perspektiver på elev- og læringsvurdering (s. 23-39). Oslo: Gyldendal Akademisk. (27 sider).

 

LÆRERPROFESJONALITET

***Biesta, G. (2009). Good education in an age of measurement: On the need to reconnect with the question of purpose in education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 33-46. doi:10.1007/s11092-008-9064-9 (13 sider)

https://link.springer.com/article/10.1007/s11092-008-9064-9

**Hovdenak, S. S. (2014). Pedagogikk som fag i en profesjonell lærerutdanning. I E. Elstad & K. Helstad (red.), Profesjonsutvikling i skolen ( s 59-76). Oslo: Universitetsforlaget. (18 sider)

**Kvernbekk, T. (2001). Erfaring, praksis og teori. I T. Kvernbekk (red.), Pedagogikk og lærerprofesjonalitet (s. 146-163). Oslo: Gyldendal Akademisk. (18 sider)

**Ohnstad, F. O. (2014). Læreres profesjonsetikk. Utvikling av profesjonsetisk skjønn og dømmekraft. I M. B. Postholm, &  T. Tiller (red.), Profesjonsrettet pedagogikk 8-13 (s. 238-261). Oslo: Cappelen Damm Akademisk (24 sider).

***Røthing, Å. (2016). Normkritiske perspektiver og mangfoldskompetanse. Bedre skole, 3, 33-37. (5 sider)

https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Tidsskrifter/Bedre%20Skole/BS_3_2016/7724-BedreSkole-0316-Rothing.pdf

***Schweisfurth, M. (2015). Learner-centred pedagogy: Towards a post-2015 agenda for teaching and learning. International Journal of Educational Development, 40, 259-266. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.ijedudev.2014.10.011 (8 sider)

http://ac.els-cdn.com/S0738059314001084/1-s2.0-S0738059314001084-main.pdf?_tid=844c680c-86ec-11e6-a16b-00000aacb360&acdnat=1475226287_b1a43ae7dbe537d19efd863cb565ed26

(743 sider)

 

FORSKNINGSMETODE

* Postholm, M. B., & Jacobsen, D. I. (2011). Læreren med forskerblikk. Innføring i vitenskapelig metode for lærerstudenter. Kristiansand: Høgskoleforlaget, (s. 61-100). (39 sider).
Totalt 782 sider

Publisert 13. des. 2017 13:08 - Sist endret 30. apr. 2018 09:34